نام و نام خانوادگی | حمید محمدی و سعید محمدی |
متولد | 1358 |
زادگاه | ابوذر تهران |
ملیت | ایرانی |
پیشه | موسسان دیجی کالا |
زندگینامه برادران محمدی
در این مقاله آکادمی بازار به تشریح زندگینامه برادران محمدی موسسان دیجی کالا میپردازد.
حمید محمدی، مدیرعامل دیجیکالا بیان کرد که بهجز خودش و برادرش، با کمک چند نیروی دیگر کار را شروع کردند که تعداد آنها به ۷ نفر میرسید. “با افرادی کار را آغاز کردیم که تخصص زیادی نداشتند. به دنبال بهترینها در هر حوزه نرفتیم، هرکسی که در اطراف خودمان میشناختیم را دعوت کردیم تا باهمدیگر کار را یاد بگیریم.”
با ما برای مطالعه ادامه زندگینامه برادران محمدی همراه باشید.
ایده و شکل گیری دیجی کالا
حمید و سعید محمدی، موسسان دیجی کالا در سالهای ۱۳۸۴ هر دو مشغول عکاسی دیجیتالی بودند. پس از جستجو در اینترنت درمورد دوربینها، دوربین مد نظر خود را از بازار تهران خریداری کردند.
اما پس از طی چندین روز متوجه شدند، لنز بر روی دوربین دست دوم و تعمیری میباشد. این اتفاق ناخوشایند از تجربه خرید به شکل سنتی، که خیلی قابل اعتماد هم نبود، نخستین جرقه شکل گیری شرکت دیجی کالا بود.
وبسایت رسمی دیجیکالا در سال ۱۳۸۵
در سال ۱۳۸۵ موسسان دیجی کالا با هدف تمرکز بر محصولات در حوزه دیجیتال مثل موبایل، لپتاپ و دوربین به مسیر خود سرعت دادند و این در حالی است که در سال۱۳۸۶ فرآیند ارسال رایگان کالا در تهران را رقم زد.
نگاه دیجیکالا به محتوا در سال ۱۳۹۰ تغییر یافت و این شرکت تصمیم گرفت تا به ارائه ویدیوهای گوناگون مرتبط با آموزش و همچنین بررسی محصولات دیجیتال بپردازد. به همین شکل «دیجیکالا تیوی» بنا شد.
در سال ۱۳۹۱، از دیجیبن و نسخه جدید وبسایت رونمایی شد. برای نخستین بار، در همین سال فروش محصولات با تخفیفات شگفتانگیز نیز در دیجیکالا شروع شد.
اما اتفاق مهمتر و متحول کنندهتری که برای این شرکت اتفاق افتاد، سرمایهگذاری بسیار بزرگ «سراوا پارس» در این شرکت و درنتیجه سرعت گرفتن آن شد.
دیجیکالا در سال ۱۳۹۲
در سال ۱۳۹۲ دیجیکالا سرویسهای گوناگونی را به پلتفرم خود اضافه کرد که یکی از مهمترین آنها، ۷ روز تضمین برای بازگشت کالا از سوی خریدار بود.
اما یکی از تحولات اساسی دیجیکالا، در سال ۱۳۹۳ در زمانی رقم خورد که این شرکت تصمیم گرفت از ماموریت اصلی خود که فروش محصولات دیجیتالی بود فاصله گرفته و محصولات غیر دیجیتال را نیز در وبسایت خود به فروش بگذارد. محمدی از موسسان دیجی کالا دراینباره میگوید:
“اصلا تصمیم راحتی نبود. پس از ۷ سال تلاش و فعالیت در زمینه دیجیتال، بهعنوان یک فروشگاه دیجیتالی جا افتاده بودیم و مورد انتقادهای خیلی سختی قرار گرفتیم. یادم میآید که چندین شب خوابمان نبرد. در شبکههای اجتماعی و ایمیلهایی که دریافت میکردیم اکثر مشتریها عصبانی بودند. زمان زیادی را به تعیین استراتژی پرداختیم تا مطمئن شدیم این تصمیم یک تصمیم احساسی نبوده است. ما درنتیجه به تصمیم خود ایمان پیدا کردیم اما بازخورد جامعه برایمان خیلی عجیب بود. نگران بودیم و فکر میکردیم که امکان دارد بخش بزرگی از مخاطبان خود را از دست بدهیم.”
شروع فروش محصولات غیر دیجیتال
دیجیکالا همزمان با شروع فروش محصولات غیر دیجیتال در سال ۱۳۹۳ مراکز توزیع خود در شهرستانها را نیز احداث یا تقویت کرد تا با سرعت، دقت و کنترل زیادتری سفارشها را انجام دهد و این در زندگینامه برادران محمدی موسسان دیجی کالا نقش مهمی داشت.
تصمیم مبنی بر ارائه محصولات غیر دیجیتال، باعث شد تا دیجیکالا ساختاری بزرگتر پیدا کند؛ هم ازنظر نوع فعالیت هم از نظر افزایش تعداد نیروی انسانی. محمدی میگوید که این بزرگ شدن، یکی از چالشهای اساسی دیجیکالا تا به اکنون بوده است.
ارائه اپلیکیشن موبایل
در ادامه زندگینامه برادران محمدی میخوانیم که در سال ۱۳۹۴ دیجیکالا با ارائه دادن برنامه اپلیکیشن موبایل سعی کرد تا جمعیت مخاطبین خود را بالا ببرد. از طرف دیگر در همین سال کمپین «ساخت ایران» نیز کار خود را شروع کرد که در آن دیجیکالا به ارائه محصولات ایرانی پرداخت.
محمدی دراین مورد میگوید: “جامعه مخاطبین بزرگی داشتیم و فکر کردیم که باید به این مخاطبان کالای ایرانی را هم بیشتر معرفی کنیم.”
تعداد کارکنان دیجیکالا در سال ۱۳۹۵به ۲۰۰۰ نفر رسید ولی یکی از اتفاقات اساسی در این سال، احداث قسمت جدیدی به نام «اپن باکس» بود. محمدی در این نشست بیان کرد که دیجیکالا سالهای سال در خصوص کالاهای مرجوعی زیر بار انتقادها بوده است:
“ما هیچ وقت کالای برگشتی را مجدد وارد چرخه فروش نمیکردیم. کالاهایی که قابل استفاده بود، در خود دیجیکالا، برای کارمندان و خانواده کارمندان ارائه میشد. قسمتی را داشتیم که پرسنل میتوانستند کالاهای مرجوعی را مشاهده کنند و در صورت تمایل انتخاب کنند. حرفوحدیثهای زیادی در مورد کالاهای مرجوعی دیجیکالا وجود داشت و همین موضوع باعث شد تا اپن باکس را احداث کنیم. در هرماه، دو روز کاربران دیجیکالا میتوانند محصولاتی که به دلیلی مرجوع شدهاند را با قیمتی پایینتر خریداری کنند.”
سرویس فیدیبو
موسسان دیجی کالا در سال ۱۳۹۵ در سرویس «فیدیبو» سرمایهگذاری میکنند. فیدیبو اپلیکیشن تولید و فروش کتابهای الکترونیکی است که در سال اخیر توسط همکاری با دیجیکالا، موفق شده تا کاربران زیادتری را به دست آورد.
دیجیکالا در سال ۱۳۹۵ فروشگاه دیجی استایل در این استودیو از لباسهایی که در فروشگاه دیجیاستایل عرضه میشود تصویربرداری به عمل میآید.
طی گفته مدیرعامل شرکت دیجیکالا، این شرکت در سالهای اخیر متوسط رشد سالیانه کسبوکار ۱۰۰ الی ۲۰۰ درصدی را تجربه کرده و این در حالی است که ۹۰ درصد از بازار خردهفروشی کشور را به خود اختصاص داده و به شکل روزانه ۱.۷ میلیون بازدید دارد.
خدمات شرکت دیجیکالا در سال ۱۳۹۵
خدمات شرکت دیجی کالا در سال ۱۳۹۵ سبب شد به صرفهجویی در حدود ۶۰۰ میلیون دقیقه وقت (بیش از ۱۱۰۰ سال) کمک کند. همچنین این خدمات باعث شد، کاربران را از انجام دادن در حدود ۴۲ میلیون کیلومتر سفر درونشهری، بینیاز کند.
یکی از بزرگترین فروشگاه اینترنتی ایران، امروزه با ۱۰۰ هزار فروشنده همکاری میکند و این فروشندگان به جامعه گستردهای از مشتریان دیجیکالا دسترسی دارند.
دیجیکالا جدا از ارائه دادن خدمات به مخاطبان ایرانی، به بینالمللی شدن هم فکر میکند. به گفته محمدی، ایران ۵۵ درصد از کل کاربران اینترنت منطقه خاورمیانه را در دست دارد ولی دیجیکالا میتواند در آیندهای نزدیک، تعداد مشتریان و مخاطبان خود را در منطقه خاورمیانه به ۲۰۰ میلیون کاربر برساند.
دیجیکالا زیرساخت اصلی خودش یعنی مرکز پردازش سفارشات (Fulfillment Center) را ۵ برابر افزایش دهد و امروزه این مرکز امکان پردازش ۳۰۰ هزار کالا در روز را پیدا کرده است.
مرکز پردازش یاد شده با ابعاد ۵۰ هزار متر، یکی از بزرگترین مرکز پردازش کالا در خاورمیانه محسوب میشود و خبر از ایدههای بلندپروازانه مدیران شرکت دیجی کالا را میدهد و این ایدهها در زندگینامه برادران محمدی موسسان دیجی کالا بسیار موثر بود.
جلب رضایت مشتری در دیجیکالا
برادران محمدی، موسسان دیجی کالا از تلاش شرکت دیجیکالا برای جلب توجه و رضایت مشتری گفتند و خبر دادند که امروزه ۸۰ درصد از سفارشات این فروشگاه اینترنتی در زمانهای مشخصشده به دست کاربران میرسد.
این موضوع در حالی است که رضایتمندی مشتریان از خدمات شرکت دیجیکالا نیز ۹۶ درصد اعلام شد.
بااینحال، ۴ درصد از مشتریان از خدمات دیجیکالا رضایت ندارند و تعداد کمی هم نیستند و با گذر از شبکههای اجتماعی، میتوان نارضایتی بسیاری از همین کاربران را مشاهده کرد.
محمدی درمورد تاخیر در ارسال سفارشات میگوید: “کافی است در یکی از اتوبانها تصادفی اتفاق بیفتد تا بسیاری از ۱۰۰۰ مرسوله ما با تاخیر زمانی به دست مشتریان برسد. شرکتهای بزرگ از آمازون گرفته تا DHL، با درصد بسیار کمی از تاخیر روبهرو میشوند و این موضوع در دنیا غیرقابل پیشگیری میباشد.”
محمدی میگوید که در هیچ کجای دنیا، حتی در شرکت آمازون، فروشگاههای اینترنتی زمان مشخص مانند ساعت دقیقی برای ارائه کالا به مشتریان ارائه نمیدهند.
به گفته او، کاربران ویژه مانند کاربران سرویس پرایم آمازون میتوانند در یک روز خاص منتظر بسته خود باشند درحالیکه کاربران عادی بزرگترین فروشگاه اینترنتی جهان، گاهی تا یک یا دو هفته در انتظار سفارش خود به سر میبرند
بااین وجود ما به دنبال ارائه دادن تجربهای هستیم که مشتریهایمان از آن لذت ببرند. زندگینامه برادران محمدی، موسسان دیجی کالا میتواند ایده های زیادی به شما در زندگی کاریتان بدهد.
43 پاسخ
سلام
برای ملت ومسولین محترم کشورمون باعث افتخار هست .که بدون تسهیلات و کمکهای فکری دولت .این دو برادر بزگوار توانستن چنین اراده وایده پردازی موفق داشته باشن .علا رقم اینکه بی شک توی این ابتکار گرد وخاک خودشو خوردن.ونتیجه گرفتن .که یکی از آن همه افتخاراتی که نصیبشون شده .سفره هزاران خانواده با همت وپشتیبانی این دو جوان باز هست.
سلام کاربر گرامی
ممنون از اینکه این نظرات خودتون رو با ما به اشتراک گذاشتید.
سلام برای من هم جالب بود درموردصاحبان دیجی کالا بدونم من هم این فکرداشتم که حتما دولتی وبارانت و…هستن اما مثل همه ادم های موفق دنیا دو تا جوان باانگیزه و خوش فکر کاری کردن کارستون. من خودم از مشتری های دیجی کالاا هستم تبریک میگم.خودم پسر 18 ساله دارم که بهش میگم نباید منتظر باشی کسی برای شما کار دست کنه .همیشه نباید منتظر پولوسرمایه وپارتی وهلو برو تو گلو باشی . تو باید خودت بری جلو وبرای هزاران نفر الگو باشی.وجالب اینکه همسرم درسن 50 سالگی بازنشست شده وتو خونه نشسته و دنبال ایده وفکر وکار وتلاش نیست ومیگه من کار خودم کردم. نظر من اینه که تاابد تاروزی که زنده هستی باید تلاش کنی پویا باشی . فکر داشته باشی ورو به جلو حرکت کنی. به نظرم کسی که دیگه تلاش نمیکنه …
کاربر گرامی
سلام
متشکر از اینکه نظرات ارشمندتون رو با ما در میون گذاشتید .
دیجیکالا یه اشتباه بزرگ کرد و اون همکاری با فروشگاه های دیگه بود. از این رو کالاهای غیر اصل، معیوب و اشتباهی که توسط این فروشگاه ها زیر نام دیجی کالا ارسال میشه موقعیت این فروشگاه رو به عنوان یک مرجع از بین برد.
سلام
یک ایده و اندیشه در صورتی میتواند ما رو به هدف نزدیک کند که با عمل همراه باشد و در پی آن تلاش زیاد شما و استفاده از متخصصین باعث پیشرفت در هر کاری میشه
خدا قوت و خسته نباشید
سالهای قبل دیجی کالابعنوان اپلیکیشن ارایه دهنده کالای اصل معروف بود ولی الان هرجنس بونجولی توش هست ومطمین نیستیم جنس اصل وخوب دستمان میرسد.
بله، این امر ممکن است از تغییراتی در سیاستها و رویکردهای دیجی کالا نسبت به انتخاب و ارائه محصولات برخوردار باشد. با افزایش تعداد فروشگاهها و فروشندگان در پلتفرم آنلاین، ممکن است کنترل کیفیت و اصالت محصولات کمتر شود و به جای آن، محصولات تقلبی یا با کیفیت پایین نیز وارد بازار شوند. برای اطمینان از خرید محصولات اصلی و با کیفیت، میتوانید به بررسی امتیازات و نظرات مشتریان، اطلاعات فروشنده، عکسهای محصول و گواهی اصالت محصول توجه کنید. همچنین، میتوانید از منابع معتبر و قابل اعتماد خرید کنید .
خیلی ممنون از شما
با اجازتون با ذکر منبع در مقالات استفاده میکنم 🙏
من یکی از پرسنل دی جی کالا هستم و واقعا باید بگم زحمت خیلییییییی زیادی کشیده میشه تا یک بسته به در منزل شما مشتریه عزیز برسه حتی اگر یک مداد ساده باشه ولی هدف ما رضایتمندی شما مشتریه عزیزه
با تشکر از صاحب سایت
سلام محمد عزیز
دقیقا همینطور است.
باسلام. درآمد این دو برادر چقدر است؟ ای کاش یه اشاره ای به این مطلب هم میداشتید. باتشکر
هر هفته ۲ میلیون😂😂🤣
سلام .در روز بیش از یک میلیارد سرمایه دارند .خدا بیشتر بهشون بده ان شاء الله
سلام . حدود 50 میلیارد تومن در روز فروش دارن
خیلی ممنون ازینکه این مطالب را به اشتراک میزارید تاماهم باورهامون بهتر شود جهت راه اندازی کسب وکار
بنظرم برداران محمدی در زمان شروع به کارشون ایمان داشتند به کسب وکارشون-شور وشوق داشتند-شجاعت و توکل به خدا که نتیجه اش شده همین والبته خیلی ام صبر داشتند در شرایط خیلی بد
دمشون گرم ،عمرشان دراز،عمر شرکتشان دراز ،باعث افتخار ایرانند
تو رو خدا ماشال…بگین چشم نخورن .خداشاهده تو کار ساخت سازیم نزدیک ۹۰ کارگر داریم ۳ تا داداش جلوی چشم مون کار میکنن بعضی هاشون خیانت میکنن یا مشکلات تازه بیشتر از همه جا میدیم بابام میگه یه کارکن به شما اضافه میشه اتوماتیک اون کارگر ۱ ساعت مغذت رو اشکال میکنه دیگه خدا شاهده بعضی وقتا اعصابمون داغون میشه راه اندازی یه کار صفر تا صد خیلی خیلی زحمت میخواد دو تا داداش راهاندازی دیجی کالا کردند.
سلام
ممنون از متن خوبتون با ذکر منبع اگر اجازه بدید جهت ارائه به دانشگاه ازش استفاده کنم.
ممنون
سلام فرزاد عزیز
خوشحالیم که این مقاله براتون کاربردی بوده. با ذکر منبع هیچ ایرادی نداره و امیدواریم موفق باشید.
سلام
من فکر میکردم پشت دیجی کالا یه نهاد حکومتی باشه . یعنی سرش به یه جایی بند باشه .مثل اسنپ . ولی بازم مطمئن نیستم که نباشه . ممنون از مطالب مفیدتون
جالبه ندوستم موسسان دیجی کالا دو برادر هستن😄😄😄من از مشتری های قدیمی دیجی کالا هستم . جا داره یه تشکری از عوامل محترم دیجی کالا بکنم،خدا قوت،ممنون از خدمات رسانی خوبتون
سلام کاربر عزیز
خوشحالیم که به دانسته های شما اضافه کردیم و کمک کردیم تا بیشتر سایت موردعلاقه تون رو بشناسید.
با سلام و خسته نباشید ، خیلی مطالب جالب و جذاب بود ،، انشااله همیشه موفق و پیروز باشید ، به امید روزی که من هم بتونم بعنوان نیروی انسانی بتونم با مجموعه موفق دیجی همکاری داشته باشم ،خدانگهدار ، رستمی از تهران 😊💙
ای کاش بامیلو باقی میموند تا این دیجی کالا کمتر از مردم سو استفاده میکرد
موافقم .بامیلو اولش خیلی خوب شروع کرد . ولی نفهمیدم یهو چرا جمع شد .وجود رقیب، بازار رو برای کاربران بهینه تر و به لحاظ اقتصادی منعطف تر میکنه
Khoda be kasbo kar hame ronagh bede🙏
سلام کاربر عزیز
ممنون از دعای خیرتون
واقعا ممنون
اینطور مقاله ها به فکر ادم جهت مثبت میده 🌿
سلام سمانه عزیز
خوشحالیم که راضی بودی
Slm
Ey kash ma ham ye rooz enghadr movafagh shim
سلام کاربر عزیز
ممنون از انرژی مثبتت
خب راست میگن هیچ جای دنیا محصولو تو یه شاعت مشخص به دست خریدار نمیرسونن ممکنه تو اون راه هزار تا اتفاق بیفته که باعث شه محصول دیر برسه به دست مشتری
سلام کبیر عزیز
ممنون از اینکه نظرت رو با ما به اشتراک گذاشتی
مقاله جالبی بود ایشالله همه مثل اینا موفق بشن
سلام زهرا عزیز
ممنون از شما
اون ایده اپن باکسشون خیلی خوبه خدایی یه موقع هایی تخفیفاش عالیه
سلام صابر عزیز
ممنون از اینکه نظرت رو با ما به اشتراک گذاشتی
سلام
به نظر من خیلی شانس داشتن که کارشون گرفته حالا اگه ما بودیم همون هفته اول شکست میخوردیم😅
سلام حسین عزیز
تلاش و پشتکار هم در نظر داشته باشید حتما موفق خواهید شد
چه جالب بود واقعا ممنونم
سلام شمیم عزیز
خوشحالیم که راضی بودی
سلام وخسته نباشید امیدوارم موفق و سلامت باشید اقای حمید وسعید محمدی خوشحال شدم اینارو خوندم فکرمیکردم صاحب دیجی کالا یک اقای مسن باشه نه همسن برادرم خیلی فروشگاه خوبیه ما خانوادگی دوسش داریم ولی لطططططططفففففا ازشون خواهش دارم داروهارو ارسال رایگگگگان کنید لللطفا تابتونیم بخریم شوهرم میگه پول ارسالش از خودشون گرونتره لللللطفا حرفمو توجه کنید