هدف مشاوره کسب و کار چیست؟

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱۵ مرداد, ۱۴۰۱
آخرین بروزرسانی: ۲۱ دی, ۱۴۰۲
هدف مشاوره کسب و کار

تا به‌ حال شده یک باشگاه و یا کلوب جدید را تجربه کنید. وقتی بلیت را می‌خرید و وارد محوطه باشگاه می‌شوید نمی‌دانید چه خدماتی در انتظار شماست. آیا کمد شخصی برای وسایل شخصیتان دارند؟ آیا امکان دوش گرفتن در محل باشگاه وجود دارد؟ توپ‌های بازی ضدعفونی می‌شوند؟ کفش زمین تنیس یا بولینگ رایگان به ما داده می‌شود یا باید پرداخت جدایی داشته باشیم؟ کافه و نوشیدنی‌ها و خوراکی‌ها رایگان است یا جداگانه هزینه دارد؟

این روزها به‌ وفور شاهد کسب‌ و کارهایی هستیم که به علت بحران‌های اقتصادی و سیاسی پیش‌آمده شکست خورده‌اند. چه بسیار افراد کاردان و دارای مهارت بالایی که کسب و کار خود را به دلیل چالش‌ها و مشکلات پیش رو رها کرده‌اند.

در حالی‌ که تنها با یک مشاوره تخصصی می‌توانستند حتی در این وضعیت بحرانی کشور هم به اوج پیشرفت و موفقیت برسند. اما این مشاورها چه هدف‌های دارند یا بهتر بگویم بعد از آنکه بلیت مشاوره کسب و کار را گرفتید باید چه خدماتی را انتظار داشته باشد.

در ادامه به بررسی هدف مشاوره کسب و کار می‌پردازیم و اینکه مشاوره گرفتن و مشورت با افراد متخصص در این زمینه چه هدفی را دنبال می‌کند.

پخش ویدیو
کتاب خلق برند برتر
کتاب خلق برند برتر

فهرست مطالب

این همه‌ چیزدان‌ها چه کسانی هستند؟

مشاوران تخصصی کسب و کار شغلی در واقع فارغ‌التحصیلان رشته‌های کسب و کار و مدیریت هستند که توانایی و دانش کافی برای مقابله با بحران‌ها و چالش‌های پیش رو را دارند.

این افراد آموزش‌ دیده‌اند که به‌ صورت اصولی و صحیح اطلاعات لازم را جمع‌آوری و نسبت به شرایط موجود بهترین راه‌حل‌ها را ارائه کنند.

از این‌ رو کمک‌ گرفتن از این افراد می‌تواند به‌ شدت در پیشرفت و موفقیت کاری شما تأثیر مثبتی بگذارد؛ بنابراین به شما که قصد راه‌اندازی کسب و کار یا استارت‌آپ دارید، توصیه می‌کنیم که حتماً قبل از شروع کار از افراد متخصص و حرفه‌ای در این زمینه مشورت بگیرید.

هدف مشاوره کسب و کار

مشاوره کسب و کار اهداف بسیار زیادی را دنبال می‌کند که برخی از آن‌ها جز فعالیت‌های الزامی مشاوران به شمار می‌روند. برخی دیگر نیز بر اساس خواست و نیاز مشتری‌ها تعیین می‌شوند.

در ادامه مهم‌ترین اهداف این مشاوران بررسی شده‌اند.

1.       جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز

جمع آوری اطلاعات مورد نیاز

برای آنکه بتوانید یک حرفه و کسب و کار را اصولی شروع کنید، باید اطلاعات کاملی درباره تجهیزات، مسائل و مسیرهای پیش رو، بازار کار، رقبای تجاری در این حوزه کاری و … داشته باشید.

جمع‌آوری تمامی این اطلاعات به‌ صورت کامل و اصولی و همراه با آمار و ارقام واقعی بر عهده مشاوران شغلی است. در حقیقت با این اطلاعات و آمار شما با تک‌تک قدم‌های خود در آینده آشنا خواهید شد و می‌دانید چه مسیری پیش رویتان قرار دارد.

چند وقتی هست که به دنبال ایجاد شعبه‌ای از کارخانه‌تان در یکی از مناطق آزاد تجاری هستید. این زمانی است که مشاور کسب و کار می‌تواند یک سری مطالعات دقیق و کامل برایتان تهیه کند بی اینکه شما مجبور باشید سفرهای زیاد و هزینه‌های هنگفتی داشته باشید که حتماً به کسب و کار روزمره‌تان صدمه خواهد زد. پس جمع‌آوری اطلاعات یکی از هدف‌های روشن یک مشاور است.

2.      حل مشکلات و مسائل پیش رو

هر کار و حرفه‌ای روزی با چالش یا بحران مواجه خواهد شد. اگر علم و آگاهی کافی برای مواجه با این چالش‌ها و بحران‌ها را نداشته باشید، بدون شک شکست خواهید خورد. درحالی‌که یکی از اهداف اصلی و مهم مشاوره کسب و کار، شناخت این چالش‌ها و رفع آن‌هاست.

در روز خوش که همه می‌دانند چه کنند اما روزی که کرونا نصف کارمندانتان را درگیر کرده، دو تا از مدیران بخش‌هایتان در اثر بیماری سخت عزیزانشان را ازدست‌داده‌اند، شرکای تجاری‌تان در خارج از کشور از دسترس خارج شده‌اند این یک مشاور است که می‌تواند سریعاً دست‌به‌کار شود و با کوچک کردن کسب و کارتان شما را نجات دهد.

کسب و کاری که بتواند به‌موقع با اجرای راه‌حل‌های درست و اصولی چالش‌ها و بحران‌های پیشروی خود را برطرف کند، به موفقیت خواهد رسید. ارائه راه‌حل‌های اصولی برای رفع مشکلات و بحران‌ها از اهداف مشاوران کسب و کار به شمار می‌رود.

3.      تشخیص و پیش‌بینی مشکلات پیش رو

تشخیص و پیش بینی مشکلات پیش رو

در بخش قبل گفتیم که یک مشاوره کسب و کار راه‌حل‌های مناسب و اصولی را برای حل مشکلات پیش‌آمده در مسیر موفقیت ارائه می‌کند. اما مسائل و مشکلاتی هم هستند که باتوجه‌ به شرایط کنونی کشور از نظر سیاسی، اقتصادی و پیشرفت تکنولوژی قابل پیش‌بینی هستند.

چند سفارش تولید گرفته‌اید و با تعداد زیادی نیرو و ماشین‌آلات در حال تولید هستید.

اگر در کنارتان یک مشاور کسب و کار باشد می‌تواند پیش‌بینی کند که به‌ سرعت مواد اولیه دیگری در انبار نخواهید داشت و اگر این اتفاق هم‌زمان گران شدن مواد اولیه رخ بدهد شما به‌ جای سود خوب از قراردادهای قبلی در حال ورود به یک ضرر بنیادی هستید.

در صورتی‌ که بتوانید قبل از وقوع یک مسئله یا بحران خود را برای آن آماده کنید، بدون شک در بازار رقابتی از رقبای خود پیشی خواهی گرفت.

پیش‌بینی این بحران‌ها و چالش‌ها نیز نیاز به تخصص و دانش دارد؛ بنابراین نمی‌توان این کار را به هر کسی سپرد. مشاوران کسب و کار برای این قبیل مسائل آموزش‌ دیده‌اند و می‌توانند تمامی مسائل پیش رو را پیش‌بینی کرده و راه‌حل‌های مناسبی برای پیشگیری از آن‌ها ارائه کنند.

4.      کمک به اجرایی کردن راه‌حل‌های پیشنهادی

یک مشاوره کسب و کار علاوه بر ارائه راه‌حل باید در اجرایی کردن آن نیز به مشتریان کمک کند. پیاده‌سازی برخی راهکارها به مدیریت و برنامه‌ریزی اصولی نیاز دارد که در حیطه وظایف مشاوران شغلی است.

استاد احمد محمدی
در کسب و کار تعیین استراتژی و هدف، اولین قدم در تبدیل ذهنیات به امر مشهود است.
دکتر احمد محمدی

5.      ایجاد توافق و تعهد در مورد اقدامات اصلاحی

تا اینجا همه اهداف ارائه شده جز فعالیت‌های الزامی مشاوران شغلی محسوب می‌شدند. اما از این بخش به بعد هدف مشاوره کسب و کار بر اساس درخواست مشتریان و شرکت‌های پیشرو است.

ایجاد توافق و تعهد در مورد اقدامات اصلاحی یکی از همین اهداف است. این هدف مشاوره کسب و کار در واقع نوعی ضمانت برای کاربردی بودن راه‌کارهای پیشنهادی است.

6.      تسهیل یادگیری کارآفرین

یکی از اهداف مشاوره کسب و کار تسهیل یادگیری امور جهت همراهی و همکاری در پیاده‌سازی راهکارها است. در واقع به‌گونه‌ای مسائل را برای مشتریان شرح می‌دهند که بتوانند مسائل را به‌ راحتی درک و در انجام و اجرایی کردن برنامه‌ها بهترین عملکرد را داشته باشند.

پادکست - هدف مشاوره کسب و کار

7.      بهبود اثربخشی سازمانی به‌ صورت مداوم

بهبود اثربخشی سازمانی یکی دیگر از اهداف مشاوره کسب و کار است. مشاوره سازمانی گرفتن از مشاوران عملکردهای سازمانی را بهبود می‌بخشد. در حقیقت با برنامه‌ریزی‌های اصولی و دقیق اثربخشی سازمان‌ها را بهبود می‌بخشد.

وجود کارمندان و پرسنل ناکارآمد به‌ نوعی آفت یک سازمان محسوب می‌شوند که عملکرد نهایی را نیز پایین می‌آورند. مشاوران شغلی در واقع با بررسی عملکرد کارکنان سازمان، پرسنلی را که بازده کافی و مطلوبی ندارند را شناسایی و حذف می‌کنند.

همچنین با جایگزین‌ کردن افراد کارآمد به رشد و بهبود اثربخشی سازمانی به‌ صورت مداوم کمک خواهند کرد.

اگر از من بپرسید بی شک مدیر منابع انسانی قلب یک شرکت است. اما اگر شما به هر دلیلی از این نیروی داخلی استفاده نمی‌کنید مشاور کسب و کار می‌تواند این خلأ را برایتان پر کند.

همچنین انگیزه دادن به کارمندان یک سازمان هدف مشاوره کسب و کار به شمار می‌رود؛ بنابراین حضور یک مشاور در سیستم نقطه قوت و اتکایی برای پرسنل خواهد بود.

زیرا باعث می‌شود تا در شرایط بحرانی و مواجهه با چالش‌ها، احساس دلگرمی کنند از اینکه شخصی متخصص حضور دارد که بتواند مشکلات را به‌ صورت اصولی برطرف کند.

همچنین حضور یک مشاوره کسب و کار مثل  آکادمی آموزش کسب و کار آکادمی بازار  باعث می‌شود تا مشکلات درون یک سازمان به‌ صورت قانونی و درست برطرف شوند. در رابطه‌ با امور مالیاتی و عوارض نیز راهنمایی‌های لازم را ارائه می‌کنند.

اهداف اولیه و تکمیلی مشاوران می‌تواند شامل موارد دیگری شود که در تصویر زیر آنها را به طور مختصر آورده‌ایم.

اینفوگرافیک هدف مشاوره کسب و کار

منبع : haroonca

  • با مشاوران کسب و کار مواجه شده اید؟
  • آیا مشاوران کسب و کار قراردادهای روشن و قانونی برای کار به شما پیشنهاد داده‌اند؟
  • به نظر شما حاصل کارکردهای یک مشاور کسب و کار چه زمانی مشخص می‌شود؟
  •  آیا شش ماه برای یک کسب و کار سایز متوسط زمان خوبی برای مشخص‌شدن اثر کارکرد یک مشاور کسب و کار است؟
5/5 - (15 امتیاز)

سوالات متداول

افراد موفق و باتجربه شاید بتوانند در زمینه‌های بسیاری شما را به‌ خوبی راهنمایی کنند. اما حتی این افراد هم در مواجهه با مشکلات و چالش‌های پیش روی خود از مشاوران برای حل آن‌ها کمک می‌گیرند. در واقع مشاوران کسب و کار برای حل بحران‌ها، پیش‌بینی آن‌ها و ارائه راهکارهایی برای پیشرفت سریع‌تر آموزش‌ دیده‌اند و همه آنچه را که باید درباره شغل و مسیر پیش رویتان بدانید به‌ صورت کاملاً دقیق و علمی به‌ گونه‌ای قابل‌ درک برای شما عزیزان ارائه خواهند داد.
هدف مشاوره کسب و کار جمع‌آوری اطلاعات کامل درباره شغل، مسیرها و چالش‌های پیش رو، راه‌های رسیدن به موفقیت و کسب درآمد بیشتر، کمک به جذب مشتری، پیش‌بینی مشکلات و بحران‌های آینده، ارائه راهکارهای کاربردی و مؤثر جهت رفع مشکلات و چالش‌ها، کسب موفقیت در شرایط بحرانی، کمک به اجرا و پیاده‌سازی راهکارهای ارائه شده و … است. هدف اصلی مشاوره کسب و کار انجام فعالیت‌هایی است که در نهایت به موفقیت و پیشرفت شما در کسب و کارتان می‌انجامد.
مشاوران شغلی همگی فارغ‌التحصیلان باتجربه و متخصصی هستند که برای کوچک‌ترین مسائل مانند: نحوه صحیح جمع‌آوری اطلاعات آموزش‌ دیده‌اند. اما شما عزیزان می‌توانید برای اطمینان از مشاوران خود تعهدنامه یا توافق‌نامه‌ای در خصوص راهکارهای اصلاحی در نظر بگیرید. این کار نوعی تضمین برای کاربردی و مؤثر بودن فعالیت‌های آن‌ها است.

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی