غول‌های بازار | کسب و کارهای بزرگ

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۳۱ شهریور, ۱۴۰۱
آخرین بروزرسانی: ۴ مهر, ۱۴۰۱
مشاوره کسب و کارهای بزرگ

فیلم‌بین حرفه‌ای نیستم ولی حرفه‌ای فیلم می‌بینم. این که گفتم یعنی چه؟ یعنی اینکه همه زندگی‌ام به دیدن فیلم نمی‌گذرد ولی هر فیلمی که می‌بینم را زندگی می‌کنم. 

فیلم سینمایی غول (Giant 2017) محصول کشور اسپانیا داستان مردی جوان است که بر اثر یک اختلال ژنتیکی شروع به رشد بدون توقفی می‌کند و همین‌طور در حال رشد کردن است. 

فیلم با تصویری از یک کسب و کار پررونق برای نمایش غول قصه این‌ طرف و آن طرف اروپا شروع می‌شود. ایده‌ای پر از شهرت و پول و حال خوش، اما مثل همیشه گره‌ای به ماجرا می‌افتد که خیلی شبیه آن چیزی است که در کسب و کار با آن مواجه هستیم.

غول‌های بازار یا همان کسب و کارهای بزرگ مختصات و مشخصاتی دارند، آنها دیگر شبیه غول این فیلم سینمایی که روی تختخواب‌های معمولی جایش نمی‌شود، لباس‌های قبلی‌اش را نمی‌تواند بپوشد و دیگر نمی‌تواند بین مردم عادی زندگی کند، نمی‌توانند با روش‌های کسب و کارهای کوچک و متوسط به حیاتشان ادامه دهند.

برای آنکه یک غول خوشبخت یا همان کسب و کار بزرگ موفق باشیم می‌بایست اول خودمان را بشناسیم.  قابلیت‌ها و معایب و البته مزایای غول بودن.

همیشه در افسانه‌ها به ما می‌گویند بزرگ‌ترین سازه‌های انسانی را غول‌ها ساخته‌اند. پس اگر غول‌ها می‌توانند کارهای بزرگ انجام دهند چرا آنها را نشناسیم و از آنها برای ساختن دنیایی عظیم‌تر استفاده نکنیم.

کتاب نقشه فروش
کتاب نقشه فروش

فهرست مطالب

طبق برآوردهای SBA (Small Business Administration) هرساله بیش از 60 هزار کسب و کار جدید در آمریکا افتتاح می‌شود. SBA، اداره کسب و کارهای کوچک ایالات متحده از سازمان‌های حکومت فدرال ایالات متحده آمریکا است که از کارآفرینان و کسب و کارهای کوچک حمایت می‌کند.

مأموریت اداره کسب و کارهای کوچک حفظ و تحکیم اقتصاد کشور از طریق ایجاد امکان تأسیس و تداوم کسب و کارهای کوچک و یاری به بازیابی اقتصادی جوامع پس از فجایع است. فعالیت‌های این سازمان به سرمایه، قراردادها و مشاوره خلاصه می‌شود.

تعداد کسب و کارهای کوچک در این‌ بین زیاد است، اما همه دولت‌ها می‌دانند که قوی‌ترین اهرم اقتصادی هر کشور را کسب و کارهای بزرگ آن کشور تشکیل می دهند. شاید با کمی اغراق بگوییم آنچه بر کسب و کارهای بزرگ هر کشوری می‌گذرد، آن چیزی است که آن کشور در حال تجربه آن است.

کسب و کارهای بزرگ عملکردی متفاوت دارند. در این مطلب به بررسی کسب و کارهای بزرگ، ویژگی‌ها و مزایای آن‌ها پرداخته ایم.

پادکست - راز موفقیت برندهای بزرگ(دیزنی)

غول‌های بازار که هستند؛ تعریف کسب و کارهای بزرگ

معیارهای متفاوتی برای تعریف کسب و کارهای بزرگ در نظر گرفته می‌شود. تعداد کارمند، به هر کسب و کاری که بیش از 250 کارمند داشته باشد کسب و کار بزرگ گفته می‌شود و یا کارفرمایی که بیش از 50 نفر در هفته برای او کار می‌کنند صاحب یک کسب و کار بزرگ است.

تعداد کارکنان در هفته بدین صورت محاسبه می‌شود: تمامی افرادی که به‌ صورت تمام‌وقت، پاره‌وقت و یا موقت مشغول به کارند. جزئی از کارکنان آن کسب و کار محسوب خواهند شد. یک کسب و کار بزرگ از نظر مالی نیز امکانات بیشتری در اختیار دارد.

درآمد ناخالص سالانه، اگر بخواهیم تعریف دیگری برای کسب و کار بزرگ ارائه دهیم به کسب و کاری که درآمد ناخالص سالانه آن به طور میانگین ده میلیون دلار باشد کسب و کار بزرگ گفته می‌شود.

یکی از نشانه‌های کسب و کارهای بزرگ مشهور شدن از طریق بازار سهام و گردش مالی است که بیشتر نشان‌دهنده ی این است که یک کسب و کار بزرگ در زمینه‌های مختلف بازاریابی، عرضه و سرعت تولید مقدم بر کسب و کارهای کوچک است. 

جغرافیای یک غول بازار؛ کسب و کارهای بزرگ چه ویژگی‌هایی دارند؟

جغرافیای یک غول بازار؛ کسب و کارهای بزرگ چه ویژگی‌هایی دارند؟

– ساختار

ساختار کسب و کارهای بزرگ دیوان‌سالاری است. یعنی سلسه‌مراتب سفت‌ و سخت‌تر است چون تعداد کارکنان بیشتری دارند. در این سلسه‌ مراتب هیئت‌مدیره و مدیرعامل بیشترین تسلط و کنترل را در زنجیره فرماندهی دارند.

– مصرف‌کنندگان هدف

کسب و کارهای بزرگ به دلیل فراوانی منابع به پایگاهی گسترده‌تر از مصرف‌کنندگان منشعب می‌شوند.

– تأمین مالی

کسب و کارهای بزرگ منابع مالی خود را از طریق دریافت وام از بانک‌ها و مؤسسات مالی تأمین می‌کنند. روش دیگر برای تأمین مالی فروش سهام یا اوراق قرضه است. کسب و کارهای بزرگ تمایل دارند دارایی‌های بیشتری داشته باشند تا در صورت لزوم بتوانند از آن‌ها به عنوان وثیقه استفاده کنند.

تفاوت ویژگی‌های کسب و کارهای بزرگ با کسب و کارهای کوچک

ساختار

در کسب و کارهای بزرگ ساختار بوروکراتیک بوده و سلسه‌مراتب دارد؛ اما کسب و کارهای کوچک فقط گروه کوچکی از افراد یا یک فرد مسئول دارند در نتیجه سلسه‌مراتب مشخصی وجود نداشته و مالکان شخصاً مسئول بدهی‌های تجاری هستند.

مصرف‌کنندگان هدف

 اگرچه ممکن است همپوشانی در مصرف‌کنندگان کسب و کارهای بزرگ و کوچک وجود داشته باشد اما مخاطبان هدف کسب و کارهای کوچک کمتر هستند. این کسب و کارها بر فروش در یک بازار خاص متمرکز هستند در صورتی‌ که کسب و کارهای بزرگ فروش خود را گسترده‌تر می‌کنند.

تأمین مالی

مشاغل کوچک منابع مالی خود را از دولت یا مؤسسات توسعه اجتماعی و یا سرمایه‌گذاران تأمین می‌کنند. یکی دیگر از روش‌های محبوب تأمین مالی که کسب و کارهای کوچک از آن استفاده می‌کنند، تأمین مالی جمعی است که در آن به‌ جای چند سرمایه‌گذار گروهی از مردم کسب و کار را تأمین مالی می‌کنند. این در حالی است که تأمین مالی کسب و کارهای بزرگ از طریق دریافت وام‌های بانکی و فروش سهام است.

چرا بیشتر اوقات غول‌ها برنده می‌شوند؛ مزایای کسب و کارهای بزرگ

مزایای کسب و کارهای بزرگ

کسب و کارهای بزرگ دارای سابقه تجاری طولانی تر و شهرت تثبیت شده هستند. این سابقه طولانی باعث می‌شود برای سرمایه‌گذاران قابل‌اعتمادتر باشند. علاوه بر این، کسب و کارهای بزرگ کارکنان و منابع بیشتری در اختیار دارند در نتیجه می‌توانند وظایف خاص و تخصصی را به کارمندان خود محول کنند.

تعداد بیشتر منابع از همه نظر ایمنی بیشتری به کسب و کارها می‌دهد و می‌توانند در مواقع اضطرار از آن‌ها استفاده کنند.

 این کسب و کارها در ایجاد شغل نیز نقش مهمی دارند. طبق تعریف کسب و کارهای بزرگ بیش از 250 نفر کارمند دارند و این یعنی اشتغال زایی در مقیاس بزرگ. همچنین به دلیل بیشتر بودن تعداد کارکنان تولید در آنها سریع‌تر است.

کمی غول‌های بازارهای جهان و ایران را بشناسیم؛ لیستی از برترین کسب و کارهای بزرگ

طبق آخرین رتبه‌بندی Fortune Global که در دوم اوت سال 2022 میلادی منتشر شد، لیست زیر فهرست بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان بر اساس درآمد تلفیقی است. شرکت آمریکایی والمارت (WALMART) از سال  2014 میلادی از نظر درآمد بزرگ‌ترین شرکت دنیا بوده است.

 این لیست به 10 شرکت برتر محدود است ولی لیست اصلی بلند بالاتر است و می‌توانید آنها را در لینک‌های منابع این مقاله بیابید.

رتبهنام شرکتصنعتتعداد کارکنانادارۀ مرکزی
1والمارتخرده‌فروشی2.300.000ایالات متحده
2آمازونخرده‌فروشی1,608,000ایالات متحده
3State Gridبرق871,145چین
4China National Petroleumنفت و گاز1,090,345      چین
5 گروه سینوپِک Sinopec Groupنفت و گاز542,286چین
6Saudi Aramcoنفت و گاز68,493عربستان سعودی
7اپلالکترونیک154,000ایالات متحده
8ولکسواگوناتومبیل‌سازی662,575آلمان
9China State Constructionساخت‌وساز368.327چین
10CVS Healthمراقبت‌های بهداشتی258,500ایالات متحده

بیایید غول‌های تجاری ایرانی را  نیز از منظر بازار سال 1400 بشناسیم. این لیست در خبرگزاری‌های رسمی کشورمان آمده‌اند و همگی می‌دانیم در بالابردن تولید ناخالص داخلی GDP کشورمان اثر زیادی دارند.

باید اشاره کنم که بیشتر 500 شرکت بزرگ ایرانی در استان‌های تهران، اصفهان، هرمزگان و خوزستان و بوشهر واقع شده‌اند.

رتبهنام شرکتصنعت
1شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارسپتروشیمی
2بانک ملتبانک
3شرکت فولاد مبارکهفلزات اساسی
4شرکت پالایش نفت بندرعباسفراورده‌های نفتی
5شرکت سرمایه‌گذاری پارس آریانچندرشته‌ای صنعت
6شرکت ایران خودرووسایط نقلیه
7شرکت گروه مپناپیمانکاری
8بانک صادرات ایرانبانک
9شرکت گروه گسترش نفت وگاز پارسیاننفت
10شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارسپتروشیمی
اینفوگرافی 4 نکته برای ثبات در کسب و کار
  • چقدر از نزدیک با کسب و کارهای بزرگ آشنایی دارید؟
  • آیا شما یک کارمند در یکی از این شرکت‌ها بوده‌اید؟
  • آیا شما کسب و کار بزرگی در ایران را می‌شناسید که توان بدل شدن به یک کسب و کار جهانی را داشته باشد؟

آکادمی توسعه کسب و کار آکادمی بازار در حال تحقیق بر روی ساختار این شرکت ها است و آموزش مدیران و پرسنل این شرکت ها از خدمات اولیه ماست. جواب این سوالات به ما نشان می دهد از زاویه دید شما چه مشکلاتی در این سازمان ها وجود دارد و به دنبال پاسخی برای آن گره ها خواهیم گشت.

5/5 - (24 امتیاز)

سوالات متداول

از آنجایی‌ که این کسب و کارها منابع بیشتری در اختیار دارند می‌توانند کارکنان خود را راضی تر نگه دارند. به‌ عبارت‌ دیگر حقوق و پاداش این کسب و کارها بالاست بنابراین تمایل بیشتری برای مشارکت در سایر مزایا مانند سهم کارفرما در بیمه خواهند داشت. همچنین به دلیل طولانی تر بودن سابقۀ کسب و کارهای بزرگ افرادی که در این تجارت‌ها مشغول به کار هستند می‌توانند رزومه‌ای خوب و درخور برای خود جمع‌آوری کنند.
– ریسک‌پذیری کسب و کارهای بزرگ کمتر است و تمایل ندارند خارج از چهارچوب عمل کنند بنابراین کمتر تغییر می‌کنند. این یعنی انعطاف‌پذیری ضعیف. – قوانین سفت‌ و سخت و رسمی است. – صاحب کسب و کار به‌ تنهایی نمی‌تواند مدیریت و کنترل آن را انجام دهد و به یک تیم برای انجام این کار نیاز دارد. – حمایت مالی از طرف دولت وجود ندارد و اگر وجود داشته باشد دریافت آن کار آسانی نیست.
کسب و کار بزرگ به کارمندان خود اهمیت بیشتری می‌دهد. کارمندان این نوع کسب و کارها از طیف وسیع‌تری از بیمه برخوردار خواهند بود؛ بیمه عمر، بیمه تکمیلی. حقوق و پاداش در این کسب و کارها بالاتر است زیرا منابع بیشتری در اختیار دارند. یکی دیگر از مزایا امکان پیشرفت شغلی و فرصت‌های شغلی بهتر در این نوع کسب و کارها است. کسب و کارهای بزرگ تمایل به ثبات دارند بنابراین امنیت شغلی بالایی برای کارمندان خود ایجاد می‌کنند.

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی