روشهای تاثیرگذار در اصول بازاریابی تلفنی
اگر در روش بازاریابی تلفنی هدف بازار خود را نشناسید و با وقت صرف کردن و تمرکز بر مشتریانی که متقاضی کالا و تجارت شما نیستند زمان خود را از دست میدهید، ممکن است در لحظه، عنصری از تعامل ایجاد کنید.
اما برای شما ضرر و زیان فراوانی به بار خواهد آورد. برای ثمر بخشی بیشتر و توانایی شناخت هدف و مخاطب، شما باید ابتدا بازار فروش خود را درک کنید و بطور بالقوه بتوانید آن را به بخشهای جداگانه تقسیم کنید، که مورد توجه مخاطبان خاص تجارتتان قرار گیرد.
شما از طریق بازاریابی تلفنی این شانس را دارید که منافع و روندهای مفید را مستقیما از چشم اندازها و نیازهای بازار تشخیص دهید و این میتواند شما را به خوبی هدایت کند.
اصول بازاریابی تلفنی را بشناسید
بازاریابی تلفنی با فروش تلفنی متفاوت است. مورد دوم، تلاش برای زنده و سرپا نگه داشتن تجارت از طریق تلفن است.
از طرف دیگر، هدف بازاریابی تلفنی تلاش برای ایجاد فرصتها است.
بازاریابی تلفنی میتواند برای تحقیقات در روند تغییرات بازار مورد استفاده قرار گیرد (نظر سنجیها)، یا میتواند صرفا برای جمعآوری اطلاعات دقیق برای به کارگیری سایر تکنیکهای بازاریابی (مانند یافتن نام تصمیم گیرنده و آدرس پست الکترونیکی به منظور هدف قرار دادن و ارتباط برقرار کردن با مشتری از طریق فرستادن ایمیل) مورد استفاده قرار گیرد.
اگر از انجام فروش تلفنی نتیجهای نگرفتهاید، بازاریابی تلفنی میتواند راهی عالی برای یادگیری تماس بدون نگرانی در مورد نرخ خرابی باشد.
کسب اعتماد به نفس، برای فروش به شما و تجارتتان کمک خواهد کرد و این چیزی است که با انجام بازاریابی تلفنی بدست میآورید.
اصول بازاریابی تلفنی موفق به تسلط بر دو چیز بستگی دارد
- طرز فکر یا رویکرد شما نسبت به خرید و فروش روزانه تلفنی.
- کارهای خاص تاکتیکی که هر روز برای گفتگوهای بهتر و بستن فروش بیشتر انجام میدهید.
هر دو آنها ضروری است و هر دو برای پیشرفت به تلاش فراوانی نیاز دارد.
پس، تلفن را بردارید، شمارهای بگیرید و نوشته خود را مرور کنید. وقتی تماس تمام شد، دوباره آن را انجام دهید.
12 نکته بسیار مهم برای رعایت اصول بازاریابی تلفنی موفق کدامند؟
در مقاله ای از سایت flatworldsolutions به 12 اصول برای بازاریابی تلفنی موفق که باید رعایت کنیم گفته شده، که در پایین به آنها به ترتیب اشاره کردیم.
1.یک برنامه مشخص داشته باشید
قبل از شروع بازاریابی تلفنی از راه دور، اطمینان حاصل کنید که میدانید هدف شما برای انجام این کار چیست.
اگر در حال جمع آوری اطلاعات تماس و آدرسهای ایمیل هستید، ممکن است برای شرکتهای کوچک و متوسط، بتوانید این موارد را از اولین نقطه تماس (هر کسی که به تلفن پاسخ دهد) دریافت کنید.
اگر قرار است با یک تصمیم گیرنده صحبت کنید، باید راهی برای متقاعد کردن آن شخص داشته باشید.
2.داشتن متن تاثیرگذار زمان تماس از اصول بازاریابی تلفنی است
هنگامی که هدف خود را در ذهن دارید، داشتن یک متن مشخص؛ هر چقدر کوچک میتواند به شما در دستیابی به هدفتان کمک کند.
متن شما راهنمای شما برای نحوه انجام بخش اول تماس در بازاریابی تلفنی است. لازم نیست به طور کامل از روی متن پیش بروید.
به مرور متوجه خواهید شد که به طور طبیعی متن را باید در هر مکالمه کمی تغییر دهید. این متن فقط راهنمای شما است و به شما چشم انداز کلی از هدفتان در تماس میدهد.
3.آهسته و واضح صحبت کنید
طبیعی است که هنگام شروع تماس در بازاریابی تلفنی کمی عصبی باشید.
متاسفانه، این عصبی بودن اغلب میتواند باعث عملکرد معکوس شود و اعتماد به نفس شما را پایین آورده و شما نتوانید منظور خود را به مشتری برسانید و تماس را از دست بدهید.
4.از اصول بازاریابی تلفنی مطابقت دادن سرعت خود با مشتری است
بسته به روحیه و شرایط، افراد با سرعتهای مختلف صحبت میکنند.
بهترین راه برای تنظیم سرعت این است که به حرف شخص مقابل گوش دهید و سعی کنید با سرعت او مطابقت داشته باشید.
در ابتدای تماس خود، سوالی بپرسید و در گفتگوی کوچکی شرکت کنید تا از نحوه و سرعت حرف زدن مشتری مطلع شوید.
اگر طرف مقابل به نظر بیعلاقه میرسد، با حفظ لحن دوستانه میتوانید سرعت خود را کندتر کنید. وقتی علاقه آنها را جلب کردید، میتوانید با سرعت و لحن راحتتری صحبت کنید.
5.در زمان مشخص با مشتری تماس نگیرید
در روز و ساعات مشخص با مشتری تماس نگیرید: در این صورت، برای مثال؛ اگر هر سه شنبه ظهر با مشتری تماس بگیرید، مشتری در این زمان از تماس شما آگاه است و ممکن است پاسخ ندهد.
خوشبختانه راه حل این مشکل آسان است. فقط تماس خود را تصادفی کنید.
6.تحقیق کردن از اصول بازاریابی تلفنی می باشد
مشابه تماس همزمان، یک اشتباه بزرگ در فروش تلفنی که اغلب میبینیم، تماس بدون تحقیق مناسب است.
(در واقع، این مربوط به تماسهای از راه دور و ایمیل است). وقتی موفق به تحقیق درباره مخاطبان بازار خود نشوید، زمان خود را هدر دادهاید. بدون تحقیق در مورد اینکه هدف شما کیست و چه کاری انجام میدهد، نمیتوانید ارزش ارائه دهید.
عدم انجام تحقیقات مناسب در مورد مشتری، بیانگر این است که شما به آنها اهمیت نمیدهید. فقط به سودی که میخواهید از آنها دریافت کنید، اهمیت میدهید. تا زمانی که تحقیق واقعی نکنید، نمیتوانید محصول یا راهحل مناسب را به مشتریان توصیه کنید.
7.آماده گفتگو و پرسش و پاسخ با مشتری باشید
ممکن است مشتری که در حال صحبت کردن با شما است، از شما سوالات متعددی بپرسد. شما باید آماده باشید تا به تمامی سوالات پاسخ داده و بر آنها مسلط باشید.
اگر بازاریابی تلفنی موفق به سادگی یک پیشنهاد “برقراری تماس، دریافت پاسخ، قطع کردن” بود، شکل بازاریابی بسیار سریعتر از آنچه در حال حاضر است، میبود و نیازی به نوشتن اطلاعات بیشتر درباره آن در اینجا نداشتیم.
اما چنین نیست و مشتری نیاز دارد بازار مورد نظر خود را بشناسد.
8.آماده شنیدن پاسخ منفی باشید
آماده شنیدن پاسخهایی چون: خیر یا نه، متشکرم باشید. به راستی، گاهی اوقات پاسخها حتی خشنتر خواهد بود. اجازه ندهید این مسئله شما را ناراحت کند.
اگر به کار خود اطمینان دارید، میتوانید با ادب سعی کنید در مورد هدف مورد نظر خود بحث کنید، اما گاهی اوقات “نه” واقعا “نه” است.
زمان مواجهه با چنین پاسخی، از شخص بخاطر اختصاص دادن زمانش به تماس شما، تشکر کرده و یک روز دیگر دوباره امتحان کنید. بازاریابی تلفنی نیاز به پشتکار فراوان دارد تا نتایج خوبی به دست آورد.
9.از اصول بازاریابی تلفنی رعایت ادب می باشد
در بازاریابی تلفنی، خواه به خواسته خود برسید یا خیر، همیشه از آن شخص دیگر برای صرف کردن وقتش برای تماس شما تشکر کنید.
اگر مودب نباشید، تماس های زیادی را از دست میدهید؛ ضمن این که گاهی دچار مشکل نیز خواهید شد. به یاد داشته باشید که باید در تمام طول تماس مودب باشید.
10.برای رسیدن به تماسهای بی نقص، تمرین کنید
راحت شدن با اصول بازاریابی تلفنی ممکن است کمی طول بکشد. اگر اولین تماستان، آن چیزی که فکر میکردید نشد، ناامید نشوید.
به یاد داشته باشید، بدترین اتفاقی که میتواند بیفتد این است که کسی به شما نه بگوید و این وضعیت نباید روحیه شما را بدتر از آنچه قبل از برقراری تماس بودهاید کند.
11.لیست تماسهای خود را هر روز مرتب کنید
وقتی به اصول بازاریابی تبفنی فکر میکنید، مرتب سازی لیست تماس باید یکی از اولین کارهایی باشد که برای شروع روز خود انجام میدهید. هر روز صبح لیست تماسهای خود را مرتب کنید.
12.پیروی کردن قوانین از اصول بازاریابی تلفنی می باشد
اکثر کشورها هیچ قانونی برای بازاریابی تلفنی ندارند. با این حال، قبل از شروع بازاریابی تلفنی از راه دور، با نماینده قانونی خود مشورت کنید تا از همه چیز مطمئن شوید.
قوانین مربوط به بازاریابی تلفنی همیشه از مشتریان محافظت میکنند، اما قبل از اینکه با کسی تماس بگیرید، تحقیقات خود را انجام دهید و از موقعیت قانونی خود اطمینان حاصل کنید.
یادگیری اصول بازاریابی تلفنی با دوره بازاریابی تلفنی
بازاریابی تلفنی همراه با بازاریابی دیگر برای فروش بیشتر یا انجام تحقیقات بر روند تغییرات بازار انجام میشود. با شرکت در دوره بازاریابی تلفنی و دنبال کردن اصول و نکات،در مدت زمان کوتاهی به یک بازاریاب تلفنی کارآمد تبدیل میشوید.