اس ام اس مارکتینگ چیست؟
اس ام اس مارکتینگ یا بازاریابی پیامکی روشی موثر برای ارتباط مستقیم با مشتریان و مخاطبان است که در آن از پیامهای کوتاه (SMS) برای ارسال تبلیغات، اطلاعرسانی، ارائه پیشنهادات ویژه و تعامل با مشتریان استفاده میشود. این روش به دلیل سرعت بالا در رسیدن پیام به دست مخاطب، بازدهی بالا و هزینه نسبتاً کم، به یکی از پرطرفدارترین روشهای بازاریابی دیجیتال تبدیل شده است.
این روش بازاریابی یکی از شاخه های انواع بازاریابی دیجیتال است که اگر به صورت درست پیاده سازی شود نتیجه بسیار مناسبی در جذب مشتری، خرید و وفادار شدنش به برند یا کسب و کار شما دارد.
اس ام اس مارکتینگ (SMS Marketing) یا بازاریابی SMS، کمپینهای تبلیغاتی یا پیامهای معاملاتی را برای اهداف بازاریابی با استفاده از پیامهای متنی (SMS) ارسال میکند. این پیامها عمدتا به معنای انتقال پیشنهادات حساس در زمان مناسب، به روز رسانیها و هشدارها به افرادی هستند که برای دریافت این پیامها از سمت کسب و کار شما موافقت میکنند.
اصول اس ام اس مارکتینگ
اس ام اس مارکتینگ یک ابزار قدرتمند برای ارتباط مستقیم با مشتریان و افزایش فروش است. اما برای اینکه روش اس ام اس مارکتینگ به بهترین شکل ممکن نتیجه دهد، باید اصول و نکات مهم آن را رعایت کرد. در ادامه به برخی از مهمترین اصول اس ام اس مارکتینگ میپردازیم:
– هدفگذاری دقیق:
- تعیین مخاطب هدف: قبل از هر چیز باید مشخص کنید که میخواهید با ارسال پیامک به چه گروهی از افراد دسترسی پیدا کنید.
- تعیین هدف کمپین: هدف شما از ارسال پیامک چیست؟ آیا میخواهید فروش محصول جدیدی را افزایش دهید، مشتریان را به یک رویداد دعوت کنید یا آنها را از یک تخفیف ویژه مطلع سازید؟
- انتخاب شاخصهای کلیدی عملکرد (KPI): برای اندازهگیری موفقیت کمپین خود، شاخصهای کلیدی مانند نرخ باز شدن پیامک، نرخ کلیک و نرخ تبدیل را مشخص کنید.
– محتوای جذاب و مختصر:
- پیام کوتاه و مفید: پیامک شما باید کوتاه، جذاب و مستقیم به هدف باشد. از جملات طولانی و پیچیده خودداری کنید.
- استفاده از کلمات کلیدی: کلمات کلیدی مناسب را در پیامک خود بگنجانید تا مخاطب به راحتی متوجه هدف شما شود.
- ایجاد حس فوریت: با استفاده از عبارتهایی مانند “فقط برای امروز”، “محدودیت زمانی” و “تخفیف ویژه” حس فوریت ایجاد کنید.
– شخصیسازی پیامک:
- استفاده از نام مخاطب: با استفاده از نام مخاطب در ابتدای پیامک، حس شخصیسازی ایجاد کنید.
- ارائه پیشنهادات شخصی: بر اساس اطلاعاتی که از مشتری دارید، پیشنهادات شخصی به او ارائه دهید.
– زمانبندی مناسب:
- انتخاب بهترین زمان برای ارسال: ساعات اوج فعالیت مخاطبان را شناسایی کرده و در آن ساعات پیامک ارسال کنید.
- اجتناب از ارسال پیامک در ساعات نامناسب: از ارسال پیامک در ساعات استراحت یا خواب مخاطب خودداری کنید.
– تنوع در پیامکها:
- استفاده از انواع مختلف پیامک: علاوه بر پیامکهای تبلیغاتی، از پیامکهای اطلاعرسانی، خدمات مشتری و تشکر نیز استفاده کنید.
- تغییر محتوای پیامکها: برای جلوگیری از یکنواختی، محتوای پیامکهای خود را به طور مرتب تغییر دهید.
– رعایت قوانین:
- دریافت رضایت مخاطب: قبل از ارسال پیامک تبلیغاتی، از مخاطب خود رضایت دریافت کنید.
- پرهیز از ارسال پیامکهای اسپم: ارسال پیامکهای ناخواسته و اسپم باعث نارضایتی مخاطبان و کاهش اعتبار برند شما میشود.
– اندازهگیری و تحلیل نتایج:
- استفاده از ابزارهای تحلیل: از ابزارهای تحلیل برای بررسی عملکرد کمپینهای پیامکی خود استفاده کنید.
- بهبود مستمر: بر اساس نتایج تحلیل، تغییرات لازم را در کمپینهای خود ایجاد کنید.
6 مورد از مزایای بازاریابی پیامکی
از مزایا و فواید استفاده از شیوه اس ام اس مارکتینگ عبارتند از:
1. یک کانال مستقیم و فوری برای ارتباط برقرار کردن با مشتری است
پیامک یکی از فوریترین کانالهای موجود در بازاریابی و فروش موفق است؛ با توجه به نرخ خواندن 97٪ از مردم و رسیدن آن در عرض 15 دقیقه تحویل، میتوانید اطمینان حاصل کنید که پیامهای شما تقریبا بلافاصله خوانده میشود.
2. شما می توانید کدی کوتاه را برای ساده سازی پاسخ و ایجاد پایگاه داده خود استفاده کنید
با اضافه کردن یک کد کوتاه یا کلمه کلیدی توسط پیامک به مشتریان خود و با تبلیغات و ایجاد تابلوهای تبلیغاتی و همچنین رسانههای اجتماعی، اولین حرکت را در مسیر بازاریابی و تبلیغات برای کسب و کارتان انجام دهید.
این استراتژی به این معنی است که مشتریان به زودی با دریافت یک کد و کلمه کلیدی با نام تجاری شما آشنا میشوند و به همین دلیل احتمال بیشتری دارد که با آن تعامل کنند و به آن پاسخ دهند.
3. پیامک ها می تواند توسط سایر کانال ها پشتیبانی و با آن ها ادغام شوند
مهم است که تمام کانالها با هم در ترکیب بازاریابی کار کنند و در مورد پیامک هم هیچ استثنائی نیست. اس ام اس مارکتینگ یک کانال مستقل بزرگ است، اما همچنین توانایی افزایش و حمایت از سایر رسانههای بازاریابی مانند رسانههای اجتماعی و ایمیل را نیز دارد.
4. شما می توانید بیشتر در مورد مشتریان خود یاد بگیرید
پیامک یک کانال عالی برای دریافت بازخورد از مشتریان از طریق نظرسنجیها است. تحقیقات نشان میدهد که به طور متوسط 31 درصد از مصرف کنندگان به یک نظرسنجی از طریق SMS با زمان پاسخ متوسط برای کاربران بیش از 5 دقیقه پاسخ خواهند داد. به این معنی که شما میتوانید نتایج خوبی را در یک دوره کوتاه مدت دریافت کنید.
5. می توانید تعامل مشتری را افزایش دهید
کسب و کارها باید به یاد داشته باشند که نوع محتوایی را که ارسال میکنند متفاوت باشد. در حالی که مشتریان ممکن است به روز رسانیها و اخبار مربوط به پیشرفتهای آینده در نام تجاری را ارزیابی کنند، این اطلاعات بهتر از طریق پیامهای خلاقانه به دست مشتری برسد.
6. داده های پاسخ شما را قادر می سازد تا نظارت بیشتری بر عملکردتان داشته باشید
با استفاده از تحلیل پاسخ پیامکهای مشتریان، کسب و کار میتواند کمپینهای هدفمند را ایجاد کند و به طور مداوم درک بهتر پایگاه داده تلفن همراه خود را ایجاد کند.
6 مورد از معایب بازاریابی پیامکی
از معایب استفاده از شیوه بازاریابی پیامکی یا sms marketing میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- فقط پیامهای کوتاه میتواند ارسال شود.
- نیاز به انگشتان بسیار کوچک برای استفاده از برخی از صفحه کلیدهای تلفن همراه که بسیار کوچک هستند.
- ارسال پیامک نیاز به مهارتهای تایپ پایه دارد.
- بایستی زمان زیادی را برای کامپایل یک پیام بگذارید، اگر شما از میانبرهای متن استفاده نمیکنید.
- شیوه ارتباط پیامک کمی رسمی است.
- نباید پیامهای جدی و رسمی استفاده کنید تا بتوانید با مخاطبانتان ارتباط صمیمی برقرار کنید.
10 راهکار موثر هنگام استفاده از بازاریابی پیامکی
در ادامه 10 راهکار موثر هنگام استفاده از اس ام اس مارکتینگ را بررسی میکنیم.
1. برای ارسال پیام متنی باید اجازه کاربر را دریافت کنید
شما باید مجوز ارسال پیامهای متنی کاربران را داشته باشید. در غیر این صورت پیام شما فقط به قسمت اسپم میرود که میتواند آسیبهای غیر قابل جبران به نام تجاری شما بزند.
اجازه مشترکین را دریافت کنید تا پیامهای متنی با کمپینهای تبلیغاتی برای آنها ارسال کنید و از آنها بخواهید که یک کلمه کلیدی کوتاه را به شماره شما ارسال کنند.
2. تعداد پیامک کمتر و کوتاه تر تاثیر بیشتری در بازاریابی شما دارد
چند پیامک خیلی زیاد است؟ تجزیه و تحلیل عمیق نرم افزار Upland از فرکانس ایده آل SMS و بازاریابی پیامکی تعداد ایده آل را 3 عدد توصیه میکند و با شروع 4-5 پیام در ماه و به آرامی افزایش آن به 10 عدد در ماه.
اکثر فرستندههای پیامک طول پیام متن را به 160 کاراکتر محدود میکنند، بنابراین سریعتر به هدف خود میرسند. بهتر است طول پیامک طولانی و خسته کننده نباشد.
4. مسائل مربوط به زمان بندی بسیار مهم است
هنگام ارسال پیامک، به عادات روزانه مخاطبان خود فکر کنید. چه هنگام آنها به احتمال زیاد با گوشیهای خود کار میکنند؟ با توجه به بازاریابی تلفن همراه، شرکتها در روز دوشنبه پایینترین نرخ پاسخ را دارند.
مگر اینکه پیام شما به طور خاص مربوط به آن روز باشد، از ارسال آن در روز دوشنبه اجتناب کنید. شما همچنین باید از زمانهای رفتاری مشترک، به طور معمول 6، 30-8 صبح و 4 تا 7 بعد از ظهر، زمانی که مردم به احتمال زیاد رانندگی میکنند و قادر به خواندن یا پاسخ دادن به متون پیامکی شما نیستند.
به طور کلی، ساعتهای تجاری استاندارد از ساعت 10 صبح تا 8 بعد از ظهر برای بازاریابان پیامکی موثرتر هستند.
5. پیام های ارسالی خود را سرگرم کننده نگه دارید
پیامک یک کانال بسیار شخصی و غیر رسمی است و سرگرمی ایده آلی است. از آن به عنوان یک فرصت برای ارائه تجربههای سرگرم کننده و به یاد ماندنی با مشتریانتان استفاده کنید.
6.در اس ام اس مارکتینگ متفاوت باشید
مخاطب خود را با ارائه محتوای ارزشمند شگفت زده کنید و متفاوت باشید. از فرستادن پیامهای تکراری خودداری کنید. از دادههای نمایه برای ارسال تبلیغات روز تولد، تخفیفهای جدید مشتری یا کمپینهای مبتنی بر مکان استفاده کنید تا به هر کاربر یک تجربه شخصی از خدماتتان بدهید.
7. پیامک فوری بفرستید
یکی از مزایای مرکزی بازاریابی پیامکی، قابلیت ارسال پیامک فوری است. بنابراین از آن به نفع خودتان استفاده کنید.
8. پیام ارسالی خود را منحصر به فرد کنید
یکی از راههای نگه داشتن مشترکین ارسال پیشنهادات منحصر به فرد یا محتوای VIP است که آنها را از هر کانال دیگری دریافت نخواهند کرد.
9. نرخ باز کردن پیام ارسالی شما و کلیک مشتریان روی آن را پیگیری کنید
همانطور که در هر رسانه دیگری این کار انجام میشود، شما باید پیگیری کنید که چگونه کاربران در کمپینهای متنی شرکت میکنند.
باید بدانید چند نفر پیام شما را باز کردهاند؟ چند نفر روی لینک شما کلیک کردند؟ یک پاسخ برای افرادی که مشارکت کردهاند ارسال کنید. چند نفر را انتخاب کنید.
با توجه به معیارهای صنعت بازاریابی پیامکی فعلی، 70 درصد از مشتریان پیامهای متنی را ظرف 60 دقیقه باز میکنند. 19٪ از گیرندگان روی یک لینک کلیک میکنند. مانند هر کانال دیگر، شما باید پیامهای تست، مخاطبان و زمان بندی تست A / B را برای بهبود استراتژی بازاریابی پیامکی خود داشته باشید.
10. از پیامک به عنوان بخشی از استراتژی Omnichannel استفاده کنید
کاربران تلفن همراه امروزه نیاز به تجربه مشارکت مشتری و تعامل سازگار با او بدون در نظر گرفتن کانال یا دستگاه دارند. یک استراتژی Omnichannel برای ایجاد یک رابطه قوی و پایدار بین مشتری با نام تجاری شما ضروری است.
کمپینهای پیامکی شما نباید شامل یک نفر باشد. شما باید توسط ایمیل و کمپینهای اجتماعی خود با مخاطب خود ارتباط برقرار کنید تا روابط خودتان با مشتریان را تقویت کرده و تجربه یکپارچهای را ارائه دهید.
تاثیر بازاریابی پیامکی
اگرچه تاثیرگزاری اس ام اس مارکتینگ بسیار بالا است اما این به شما کمک نخواهد کرد اگر پیامی را به افرادی که آن را نمیخواهند ارسال کنید. در واقع با انجام این کار جواب معکوس دریافت خواهید کرد.
حال با دانستن مزایا و معایت و راهکارهای موثر برای انجام آن سعی کنید بهترین تاثیر را بر مشتریان خود بگذارید و نرخ فروش خود را افزایش دهید. مطمئن باشید با استفاده درست از قابلیت بازاریابی پیامکی میتوانید مشتریان بالقوه زیادی جذب کنید و کسب و کار خود را بهبود ببخشید.
موارد استفاده از بازاریابی پیامکی چیست ؟ برگرفته از دوره بازاریابی تلفنی
بررسی شیوه بازاریابی پیامکی بخشی از دوره بازاریابی تلفنی است. از این شیوه می توان به روش های مختلفی استفاده کرد. اما برخی از رایج ترین موارد استفاده از آن عبارتند از:
– تبلیغات کوتاه مدت برای مشاغل خرده فروشی یا تجارت الکترونیک
ارائه کوپن و شرایط فروش ویژه یک راه عالی برای هدایت افراد بیشتری به سوی فروشگاه یا وب سایت شما است. اگر قصد انجام یک فروش ویژه با مدت زمان محدود را دارید، باید تا حد امکان افراد بیشتری را از آن آگاه کنید.
پیامک یک کانال عالی برای برقراری ارتباط با این پیشنهادات است. به این ترتیب می توانید مطمئن باشید که آنها از از فروش ویژه شما آگاه شده اند و پیام را به موقع دریافت کرده اند.
– بهروزرسانی ها درباره رویدادها یا سفارش های مشتری
جزییات زیادی برای برنامه ریزی و اجرای یک رویداد وجود دارد. هر چه تعداد افراد بیشتری در این رویداد شرکت کنند، انتقال اطلاعات لازم به همه چالش برانگیزتر می شود.
با پیامک، می توانید به راحتی هر گونه تغییر، لغو، اطلاعات عمومی یا به روزرسانی را با مخاطبان در میان بگذارید. این روش بسیار سریعتر و مطمئن تر از ایمیل یا سایر کانال های ارتباطی است.
– یادآوری قرارهای ملاقات
اگر کسب و کار شما قرار ملاقات های برنامه ریزی شده در زمان های خاص را اجرا می کند، بهتر است زمان های قرار ملاقات را به مشتریان یادآوری کنید. ارسال پیامک یادآوری راهی مطمئن برای عدم فراموشی قرارهای افراد است.
– برای اعلان های داخلی مجموعه
اگر تعداد زیادی کارمند دارید، ارسال پیام های فوری (تعطیلی دفتر، به روزرسانی های اضطراری و غیره) به یکباره برای همه دشوار است. میتوانید برای آن ها ایمیل بفرستید، اما ممکن است آن را نبینند. پیامک یک راه عالی برای تضمین این است که همه پیام شما را به موقع دریافت می کنند.
فرقی نمی کند که چه نوع کسب و کاری را اداره می کنید، بازاریابی پیامکی، می توانند مکمل خوبی برای برنامه بازاریابی دیجیتال شما باشد. در دوره بازاریابی تلفنی عملکرد منحصر به فرد این سیستم های ارتباطی را برای شما بازگو خواهیم کرد.
2 پاسخ
ممنونم محتوای خوب و جالبی بود. این روزا که دیگه کسی حتی به تبلیغات لوله بازکنی برچسب های تو کوچه خیابونم نگاه نمیکنه و اینترنتی سفارش میده، امیدوارم این طرح صیانت از فضای مجازی نتونه راحتی و سرعت توی کارها رو از مردم بگیره و به جاش کسب و کارهای آنلاین روز به رو ز رونق بگیرن، طرف الان برای لوله بازکنی هم اینترنتی سفارش میده چه برسه به سایر کارهای مهم که به اینترنت وابسته هستن.
سلام میلاد عزیز
متشکر از اشتراک نظر خودتون با خانواده آکادمی بازار.