ابعاد مختلف بازاریابی داخلی چیست؟
آماده کردن و ارائه خدمات مشتریان استثنایی دقیقا مثل فراهم آوردن و ارائه کالا و خدمات استثنایی در توسعه اهداف بازاریابی و فروش هر سازمانی دارای اهمیت زیاد است که پایه و مبنای فراهم آوردن چنین خدماتی نیاز به داشتن طرح و برنامه برای بازاریابی داخلی است.
بر مبنای تحقیقی که در میان شرکتهای آمریکایی صورت گرفته است، 78% از مصرفکنندگان به علت دریافت خدمات مشتریان ضعیف و بیکیفیت از جریان یک معامله خارجشدهاند.
کارکنان یک شرکت میتوانند بهعنوان مهمترین ابزار بازاریابی داخلی و در اختیار این شرکتها عمل کنند. این کارکنان در خط مقدم این شرکتها قرار دارند و استراتژیهای بازاریابی آنها مناسب با وضعیت و برمبنای نیاز هر یک از مشتریان انتخاب کرده و مورداستفاده قرار میدهند. با آکادمی بازار برای آشنایی با ابعاد مختلف بازاریابی داخلی همراه باشید.
هدف از بازاریابی داخلی
با داشتن استراتژی بازاریابی داخلی، با کارکنان طوری رفتار میشود که انگار آنها “مشتریان ثابت در درون سازمان” هستند که همیشه باید نسبت به چشمانداز و ارزش سازمان مانند “مشتریان خارج از سازمان” توجیه شده باشند.
هدف بازاریابی داخلی هماهنگ کردن همه جوانب از عملیات داخلی سازمان با همدیگر با هدف جلب اطمینان از توانمند بودن آنها در ارائه ارزش به مشتریان است.
اگر یک شرکت توانایی انجام عملیات و کارهای خودش را بهشکل هماهنگ و استاندارد شده داشته باشد، میتواند به ارائه تجربه خوب و با ثباتتری به مشتریان خودش بپردازد.
آموزش به کارکنان
اگر شرکتی قصد فراهم آوردن یک تجربه مشتری مثالزدنی را داشته باشد، باید برای ارائه آن خدمات به کارکنان خود آموزش لازم را بدهد. اما در اختیار داشتن نیروی کاری که آموزشهای مورد نیاز در رابطه با اهداف شرکت را دیده باشد و علاقهمند به اجرای آن باشد، آنقدر هم که بعضی انتظار دارند ساده نیست.
کسب و کارهای متفاوت باید تلاشهای خوبی با هدف توزیع دقیق و بهموقع اطلاعات مربوط داشته باشند تا درنتیجه هر یک از کارکنان آنها در راه تلاش برای رسیدن به اهداف مشترک و از پیش مشخص شده قرار داشته باشند.
یک مجموعه نیروی کار نا منظم و بدون برنامه یک پیام بازاریابی بیثبات همه و همه راههای بسیار سادهای برای از دست دادن روابط کاری با دیگران است.
رویکرد بازاریابی داخلی
همانطور که در مقاله پنج قدم برای بازاریابی موفق در وبسایت smallbusiness اشاره شده، بازاریابی داخلی بر این طرز فکر و ایده مبتنی است که باورهای مشتریان نسب به یک شرکت بر مبنای تجربه آنها در تعامل با آن شرکت است و این باورها فقط به تجربه آنها در تعامل با محصولات آن شرکت وابسته نیست.
هر وقت که یک مشتری با یکی از کارکنان آن شرکت تعامل برقرار میکند، این تعامل به صورت مثبت یا منفی بر رضایت آنها تاثیر میگذارد.
هر نیرویی در این شرکتها، از کارمند فروش آنها گرفته تا مسئول فنی که بهشکل تلفنی جوابگوی مشتریان است به شکل دادن آن تجربه برای مشتری کمک میکند. بنابراین، رضایت مشتری به مقدار زیادی بستگی به عملکرد کارکنان آن شرکت دارد.
ایجاد و ارائه مشوق
اکثر فعالیتهای بازاریابی داخلی بر مبنای فراهم آوردن مشوقهایی برای کارکنان سازمانی برای دستیابی به بعضی از اهداف مشخص است. البته باید دقت کرد که این مشوقها چیزی باشد که درواقع باعث انگیزش در کارکنان شود.
در یکی از نظرسنجیهایی که توسط شرکت Harris Interactive در سال 2011 انجامشده است از مردم پرسیده شد که چه مشوقهایی برای آنها مطلوبتر بوده و تمایل به دریافت آن از شرکتها در ایام نزدیک به تعطیلات هستند.
نتایج این نظرسنجی نشان دهنده آن است که کارکنان بیشتر از هر چیز با امکان کسب درآمد بیشتر و کمتر از همه با اجرای مهمانیهای شرکتی انگیزه خوب برای تلاش بیشتر دریافت میکنند.
چه کسانی از فرایندهای بازاریابی داخلی استفاده می کنند؟
بهصورت دقیقتر باید گفت که هر شرکتی میتواند یک کمپین بازاریابی داخلی برای خودش ایجاد کند. حتی کوچکترین کسب و کارها هم میخواهند به کارکنان خود آموزش دهند تا از این راه قادر به معرفی چشمانداز و اهداف کسب و کار خودشان باشند.
به عنوان مثال به یک عرضه کننده نان فانتزی کوچک فکر کنید که کارکنان خودش را به گونهای آموزش میدهد که از مشتریان با یک لبخند و ارائه انرژی مثبت در هنگام ارائه خدمات میزبانی کنند.
تطبیق باورهای کارکنان با رسالت یک کسب و کار برای هر شرکتی که خواهان برقراری تعامل سازنده با مشتریان خودش باشد، بسیار لازم و ضروری است.
چه شرکت های سرمایه گذار هستند؟
معمولا شرکتهای بزرگتر هستند که در استراتژیهای بازاریابی داخلی سرمایهگذاری میکنند. این دسته از شرکتها، با توجه به اینکه دارای کارکنان زیادی هستند معمولا در فضاهای دور از یکدیگر و جدا از هم به کار خود مشغول میباشند، اعمال فرهنگ کلی سازمان بر کل این کارکنان در سطح سازمان در عمل کاری بسیار دشوار است.
شرکتهایی با تعداد زیادی کارمند شاغل در قسمتهای تحقیق و توسعه، فروش، بازاریابی، تولید و حمل و نقل باید تلاشی یکپارچه باید سعی در آموزش این افراد در رابطه با اهداف بازاریابی شرکت داشته باشند.
خرده فروشان، رستورانهای زنجیرهای و دیگر شرکتهایی که با از مشتریان زیادی ارتباط برقرار میکنند بهطور خاص علاقهمند به اجرای روشهای بازاریابی داخلی هستند. آنها نیاز به ایجاد یک فرهنگ سازمانی قوی دارند که به همه سازمان تسریع یافته و تاثیر آن بر مشتریان مجموعه ملموس باشد.
ارائه خدمات با بازاریابی داخلی و نقش استاد احمد محمدی در این زمینه
همانطور که گفته شد آماده کردن و ارائه خدمات مشتریان استثنایی دقیقا مثل فراهم آوردن و ارائه کالا و خدمات استثنایی در توسعه اهداف بازاریابی و فروش هر سازمانی دارای اهمیت زیاد است که پایه و مبنای فراهم آوردن چنین خدماتی نیاز به داشتن طرح و برنامه برای بازاریابی داخلی است.
بنابراین شناخت ابعاد مختلف بازاریابی برای صاحبان کسب و کار ضروری است. استاد احمد محمدی، مدرس و مشاور در زمینه کسب و کار در دوره بازاریابی و فروش ستارگان فروش اصول و راههای کلیدی در اختیار شما قرار میدهد که با بهره گیری از آن میتوانید گامی بزرگ در جهت بهبود کسب و کار خود بردارید.
5 پاسخ
آقای دکتر تو شهرستانها هم دوره برگزار میکنن؟
سلام مخاطب عزیز برای آگاهی از سمینارها، دوره های آموزشی و هر گونه سوال با کارشناسان ما تماس بگیرید:
پاسخگوی شما هستیم: 88993288، 66978520، 66418084-021
چه خوبه که آدم این مطالب رو بخونه و بفهمه این شغل چقدر مهم و حساس و تو فروش تاثیر بالایی میذاره ممنون
متاسفانه تو ایران ما هنوز تو تعرفی بازاریابی موندیم، اصلا تصویر درستی از این شغل نداریم
دقیقا، تا میگن بازاریاب من یاد اینایی می افتم که تلفن میکنن و دو ساعت حرف میزنن