بازاریابی سبز
حدود نیم قرن پیش اکثریت جمعیت جهان نسبت به سلامت محیط زیست خود بیتوجه بودند، در واقع میتوان گفت اصلا اطلاعی از چنین مفاهیمی نداشتند و بازاریابی سبز برای آنها معنایی نداشت. بسیاری از محصولات بدون توجه به آسیبها و خطراتی که برای سلامتی انسانها و سایر موجودات داشتند تولید میشدند.
در سال ۱۹۶۲ برای اولین بار راشل کارسون کتابی با عنوان “بهار خاموش” را برای مطلع ساختن مردم از محصولات مضر منتشر کرد و شروع کننده جنبش زیستمحیطی و ظهور بازاریابی سبز در جهان شد.
در سال ۱۹۶۵ کتاب دیگری با عنوان “نا من در هر سرعتی” توسط رالف نادر منتشر شد که روی آلودگیهایی ک خودروها تولید میکنند متمرکز بود.
این دو محقق برای نخستین بار به حمایت از مصرفکنندهها در برابر شرکتهای بزرگ ایستادند که میتوان منشا بازاریابی و فروش سبز امروزی را به آن زمان و آن کتابها تعمیم داد.
آیا مصرف کنندگان برای محصولات سازگار با محیط زیست پول بیشتری پرداخت می کنند؟
بازاریابی سبز میخواهد با ارائه ارزش بیشتر از جنبه زیست محیطی توجه مشتری را به خود جلب کند و به او بگوید که این برند به تمام جنبههای زندگی مشتریانش توجه میکند و مشتری نیز به هنگام تصمیم برای خرید آن محصول یک امتیاز ویژه برای این برند در نظر بگیرد.
اما این موضوع به معنای رضایت مشتریان برای پرداخت هزینه بیشتر به این برندها نیست. با این وجود، بسیاری از افراد معتقدند برندهای سبز برندهای لوکسی هستند که مشتریان کالای آنها را حتی با قیمت خیلی بیشتر به محصولات دیگر برندها ترجیح میدهند.
نتایج نظرسنجی بازاریابی سبز در جهان
طبق نظر سنجی که از 3000 نفر در 60 کشور جهان به عمل آمده نشان میدهد:
- ٪۵۵ از مصرفکنندگان حاضر به پرداخت هزینه اضافی برای محصولات و خدماتی هستند که به تاثیر اجتماعی و زیستمحیطی توجه میکنند.
- ٪۵۲ از مصرفکنندگان در شش ماه گذشته، حداقل یک محصول از شرکتهای متعهد به مسئولیت اجتماعی خریداری کردهاند.
- نکته جالب این است که مصرفکنندگان آسیا، آمریکای لاتین و شرق میانه حدود 65٪ نسبت به اروپا و شمال آمریکا برای خرید محصولات سبز تمایل بیشتری دارند.
سوء استفاده از این مفهوم جدید بازاریابی نتیجه معکوس دارد
در حالی که بازاریابی سبز در حال رشد و گسترش است و روز به روز بر تعداد مشتریانی که تمایل به خرید از شرکتهای سبز دارند افزایش مییابد، اما محدودیتهایی نیز در آن وجود دارد.
میان ادعاها و محصولات تعدادی از برندها تناقض وجود دارد، در واقع تعداد زیادی از کسبوکارها از فرصت استفاده کرده و به دروغ برخی کارهای مثبت را به خود نسبت میدهند.
مثلا در سال ۲۰۱۲ یکی از برندهای صابون نشان حمایت از حیاتوحش داشت، اما تحقیقات و آزمایشات گروههای زیست محیطی نشان داد که مادهای در این صابون وجود دارد که برای آبزیان سمی و خطرناک است. همین موضوع منجر به نابودی آن برند شد. بنابراین سوءاستفاده از این مفهوم میتواند تاثیرات بسیار مخربی در ذهن مصرف کنندگان داشته باشد.
استراتژی برای کسب اعتماد مردم به بازاریابی سبز کسب و کار شما
سوء استفادههایی که تاکنون از این مفهوم صورت گرفته، منجر به کم شدن اعتماد مردم حتی نسبت به کسبوکارهایی شده است که واقعا به دنبال تاثیرات مثبت در محیط زیستشان هستند. از همینرو در ادامه استراتژیهای بازاریابی در جهت جلب اعتماد مردم به فعالیتهای زیستمحیطی آورده شده است.
گفته های خود را عملی کنید
بازاریابی سبز یا green marketing دو بعد درونی و بیرونی دارد. در واقع، شما به عنوان کسبوکاری که به دنبال حمایت از محیط زیست هستید و مردم را نیز تشویق به حمایت از آن میکنید، باید علاقهمندی خود به محیط زیست را به عنوان فرهنگ غالب شرکتتان در نظر بگیرید تا تمام مدیران، کارکنان و مشتریان به آن عمل کنند و پایبند باشند.
شفاف باشید
مصرفکنندگان وقتی که فکر کنند اطلاعاتی از آنها پنهان شده یا از اعتماد آنها سوء استفاده شده، ناراحت میشوند. بنابراین هر اتفاق مربوط به فعالیتهای زیست محیطیتان را باید به آنها گزارش کنید.
مثلا اگر از روش حمایت از محیط زیست یک شرکت لذت بردهاید و میخواهید آن را عملی کنید، با دقت کل اطلاعات آن شرکت و فعالیتهایشان را گزارش کنید و اطلاع دهید که شما نیز میخواهید همین روند را در پیش بگیرید.
مردم را جهت حفظ محیط زیست تشویق کنید
حفاظت از محیط زیست تنها از راه تولید محصولاتی که آثار مخرب ندارند صورت نمیگیرد. به عنوان یک کسبوکار میتوانید راههای متفاوتی را برای حمایت از محیط زیست در پیش بگیرید. یکی از مفیدترین و سادهترین راهها، تلاش برای مطلع کردن و ترغیب کردن مردم به تغییر سبک زندگی خود به سبک زندگی سبز است.
اگر شما محصولی دارید که یک روش استفاده خاص، موجب زیست محیطی شدن آن میشود، حتما آن را برای مردم توضیح داده و بخواهید که آن را رعایت کنند.
بر مشکلات اصلی و حیاتی تمرکز کنید
محصول سبز محصولی است که به حفاظت محیط طبیعی کمک قابل توجهی بکند. هر عملکردی نمیتواند موجب افزایش شهرت شما در حفاظت از محیط زیست شود.
لذا در انتخاب یک استراتژی خوب برای حفاظت از محیط زیست دقت کنید. دغدغه مردم برای حفاظت از محیط زیستشان چیست؟ کمبود آب؟ گرمای زیاد زمین؟ نجات حیوانات؟ کدامیک با برند شما مرتبطتر است؟ چگونه میتوانید حداکثر تاثیر مثبت را منجر شوید؟
هدف بازاریابی سبز، ساخت محیط زیست سالم جمعی است. استراتژی بازاریابی سبز طیف وسیعی از فعالیتها همچون اصلاح و بهبود محصول، تغییر در روند تولید، بستهبندی کالا سازگار با محیط زیست و همچنین بهبود روشهای تبلیغاتی را در برمیگیرد که در انتها منجر به تحویل یک محصول سالم و مفید به جامعه میشود.
بازاریابی سبز اصول و روشهایی دارد که با رعایت آن توسط تولیدکنندگان میتواند منجر به موفقیت در امر تولید شود. در سمینار بزرگ موفقیت، استاد احمد محمدی مدرس و مشاور در زمینه بازاریابی و فروش، اصول کاربردی و مفیدی را در جهت موفقیت شما در کسب و کار و حتی زندگی شخصی در اختیارتان قرار میدهد. شرکت در این سمینارها گامی اساسی در جهت پیشرفت شما به سمت موفقیت است.
6 پاسخ
آقای دکتر خدا قوت ویدئوهای شما عالی هستن
سلام مهشید عزیز
خوشحالیم که ویدیوهای آقای دکتر مورد توجه شما قرار گرفته. شما میتونید بقیه ی ویدیوها رو از بخش ویدیوهای دکتر احمد محمدی در سایت آکادمی بازار دنبال کنید.
دوره بازاریابی ت موسسه شما مبتدی و پیشرفته داره؟!
سلام مخاطب عزیز برای آگاهی از سمینارها، دوره های آموزشی و هر گونه سوال با کارشناسان ما تماس بگیرید:
پاسخگوی شما هستیم: 88993288، 66978520، 66418084-021
ما خیلی عقب تر از این حرفهاییم تو دنیا، بازاریابی سبز ایده خوبیه اما نه تو ایران!
آقا میلاد نمیشه به خاطر این حرف ول کرد که، بالاخره باید از یه جایی شروع کرد، درست که آهسته رشد میکنه همچین چیزی ولی در نهایت یه روزی نتیجه میده