چگونه مهارت تصویرسازی ذهنی را در خود ارتقا دهیم؟

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۹ فروردین, ۱۴۰۰
آخرین بروزرسانی: ۲۱ مرداد, ۱۴۰۰
نقاشی تصویر سازی ذهنی

آیا در تجسم رویا و تصویرسازی مشکل دارید؟ واضح دیدن رویای بزرگ‌تان برای شما سخت است؟ دوست دارید بدانید کدام تمرین‌ها به شکوفایی این مهارت کمک می‌کند؟

آیا تا به حال در ذهنتان نقاشی تصویر سازی ذهنی را تجربه کرده‌اید؟ آیا برای پیشبرد کارهایتان اصلا به تصویرسازی فکر کرده‌اید؟

برای درک بهتر از مقوله تصویر سازی، بهتر است در ابتدا از معنای واقعی آن آگاه شویم تا به درک درستی از آن برسیم.

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

چگونه مهارت تصویرسازی را در خود ارتقا دهیم؟

نقاشی تصویر سازی ذهنی یکی از مهارت‌هایی محسوب می‌شود که افراد با دیدن هر آنچه که در گذر نگاهشان قرار می‌گیرد، می‌توانند تصویری از آن را در ذهن خود مجسم کنند.

در روانشناسی، تصویرسازی ذهنی به معنای درک و شناخت حاصل شده از موضوعات مختلفی است که در ذهن افراد به تصویر کشیده می‌شود. در واقع تصویرسازی در روانشناسی به برداشتی اطلاق می‌شود که هر شخصی از مسائل و موضوعات مختلف در ذهن خود دارد و آن را به تصویر کشیده و تجسم می‌کند.

البته تصویرسازی در افراد مختلف، متفاوت می‌باشد و به میزان قدرت خلاقه آنان بستگی دارد. هر شخصی با توجه به میزان خلاقیت و درک خود می‌تواند از مهارت تصویرسازی برخوردار شود و حتی این مهارت را در خود ارتقا دهد و در زمینه‌های مختلف از آن بهره‌مند شود.

خیالبافی یا تصویر سازی

خیالبافی یا تصویر سازی

قبل از هر چیز باید تفاوتی را بین خیالبافی و تصویر سازی قائل شویم. هر چند که هر دو برخاسته از ذهن است اما به اشتباه تصور نکنیم که خیالبافی همان تصویرسازی است.

زیرا در بسیاری مواقع خیالبافی از موضوعاتی است که حتی وجود خارجی ندارد و امکان رسیدن به آن‌ها میسر نیست.

اما برای آنکه در ارتباط با تصویرسازی ذهنی مهارت و پیشرفت قابل توجهی حاصل کنیم لازم است تا در این زمینه تمرکز کافی داشته و با تکرار و تمرین آن را ارتقا دهیم.

در واقع باید خود را در جایگاه و موقعیتی که دوست داریم، تصور کنیم و آنقدر این تمرین را ادامه دهیم تا تمام تصوراتمان وضوح کامل پیدا کند و در نهایت از قدرت خلاقه یا تجسم خلاق برخوردار شویم.

نقاشی تصویر سازی ذهنی

نقاشی تصویر سازی ذهنی

چند وقت پیش یکی از من پرسید: “چطور من می‌توانم قدرت تصویرسازی خود را بهتر کنم؟” او ادامه داد: “هنگام تصویر سازی تنها تصاویر مبهم در ذهنم را می‌بینم و نمی‌توانم آن‌ها را مداوم و ثابت نگه دارم.

مثلا وقتی تصویر مشخصی را تجسم می‌کنم، آن را به طور واضح و شفاف نمی‌بینم و اغلب پس از چند ثانیه تصویر محو می‌شود.”

“شنیده‌ام که افرادی هستند که به طور شفاف در ذهن‌شان تصویرسازی می‌‌کنند و من در تعجبم که چگونه آن‌ها این کار را انجام می‌دهند. من خواهان پیشرفت در مهارت تجسم هستم چرا که می‌خواهم تجسم خلاق موفقی داشته باشم.”

راه حل نقاشی تصویر سازی ذهنی

برخی به طرز شفافی می‌توانند تصویرسازی کنند و برخی دیگر تنها تصویری مبهم می‌بینند یا هیچ تصویری نمی‌بینند. قطعا با آموزش می‌توان به بهبود تجسم کمک کرد.

مهارت تصویرسازی برای داشتن تجسمی خلاق ضروری است و با بهبود تجسم خود، می‌توانید نتایج بهتر و سریع‌تری همراه با تجسم خلاقانه داشته باشید.

تصویرسازی نه تنها در تجسم خلاق بلکه در بسیاری از مراحل زندگی مفید است. این مهارت برای برنامه‌ریزی کردن، نوشتن، عمل کردن، نقاشی کردن و برای انجام هر کاری به طرز بهتر و سازنده‌تر سودمند است.

تجسم یعنی چه؟

 تجسم یعنی توانایی ایجاد تصاویر ذهنی از صداها، بوها، مزه‌ها و سایر حواس در ذهن. هنگام تجسم کردن و هنگام خلق اهداف و آرمان‌های خود شما از تصورات خود استفاده می‌کنید.

استاد احمد محمدی
روزانه زمانی را به خودت اختصاص بده، برای نگرشت، تخیلت و اهدافت.
استاد احمد محمدی

تجسم، خلاقانه‌ترین و مفیدترین ابزار در هر زمینه‌ای از زندگی است که می‌تواند در خود-بهسازی، حفظ سلامتی و در حرفه‌تان موثر باشد. آموزش مهارت‌های تجسم راه مطمئنی برای بهتر کردن آن است.

هر چه تلاش‌تان در این زمینه بیشتر باشد، این توانایی بهتر می‌شود. اگر تصویر مبهم باشد، تنها به چیزی که می‌خواهید تمرکز کنید، نگاه کنید و آنگاه در تصورات خود آن را ببینید.

چند تمرین ساده برای بهبود مهارت تجسم

چند تمرین ساده برای بهبود مهارت تجسم
  • چند دقیقه در روز را در تنهایی سپری کنید.
  • روی صندلی بنشینید.
  • یک وسیله کوچک و ساده را دست‌تان نگه دارید مثل یک مداد، چوب کبریت یا یک کلید. اگر هم بخواهید می‌توانید از یک میوه کوچک مثل سیب یا پرتقال استفاده کنید.
  • حدود یک دقیقه وسیله را بررسی کنید و تمام جزئیات را ببینید، بدین ترتیب شما می‌توانید آن را به یادآورید.
  • چشمان‌تان را ببندید و تلاش کنید تا وسیله را حدود یک دقیقه تجسم کنید. اگر آن مبهم بود یا از ذهن‌تان محو شد به مدت چند ثانیه چشمان‌تان را باز کنید و به آن نگاه کنید. آنگاه چشمان‌تان را ببندید و به تجسم ادامه دهید.

اگر موفقیت‌آمیز نبود چه؟

پس از حدود یک دقیقه تجسم کردن، چند ثانیه استراحت کنید دوباره تجسم وسیله را شروع کنید. ۴-۵ بار این کار را تکرار کنید.

ممکن است در تصویر سازی دیگری همان وسیله یا چیز دیگری را تجسم کنید. اگر فرصت دارید، این تصویر سازی را ۲ بار در روز انجام دهید.

تصویرسازی مهارتی اکتسابی

تصویرسازی ذهنی، مهارتی بسیار مفید است، که کاملا اکتسابی می‌باشد. یکی از روش‌های بهبود و تقویت این مهارت، انجام مراحلی است که در مقاله فوق ذکر گردید.

در صورتی که تصویرسازی ذهنی به درستی انجام پذیرد، احتمال دستیابی به رویا و هدف شما بیشتر می‌گردد.

دانش تصویرسازی

شاید خیلی‌ها تصور کنند که تصویرسازی و یا تجسم خلاق همان خیالبافی است. اما لازم است بدانید در خیالبافی نیازی به تمرین و دانش خاصی احساس نمی‌شود در حالیکه درتصویرسازی دانش و آگاهی کافی نسبت به آن لازم و ضروری است چرا که به نوعی باید ذهن و روان را تحت کنترل داشت و بر آنچه که تجسم می‌کنیم تمرکز داشته باشیم.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
مهم‌ترین مهارت شغلی

در واقع در تصویرسازی آنچه که در ذهن ما شکل می‌گیرد واقعیت خارجی داشته و می‌توانیم روزی آن را در عالم واقع مشاهده کنیم اما آنچه که در خیالبافی به ذهنمان می‌رسد در بسیاری از مواقع نه تنها واقعیت ندارد بلکه به شکل توهم و خیالی است که چه بسا امکان دسترسی به آن میسر هم نشود.

حال آنکه تصویر سازی ذهنی می‌تواند هدفمند و به شکل واقعی وجود داشته باشد، بهتر است با تمرین و ممارست در این زمینه آن را ارتقا دهیم. اولین گام داشتن اطلاعات و آگاهی لازم در اینباره می‌باشد. سپس دقت کافی نسبت به آنچه که میبینیم یا پیرامون ما اتفاق می‌افتد.

سخن آخر

سخن آخر

اگر هدف ما در تصویر سازی ذهنی رسیدن به اهداف انتخابی ما باشد باید درک و برداشت درستی از آنچه که به‌دنبالش هستیم داشته باشیم و همه افکار خود را متوجه آن کنیم سپس با تمرکز کافی در محیطی آرام به ترسیم ذهنی بپردازیم.

البته در اولین قدم قطعا همه آن چرا که در تصویر ذهنی ما نقش می‌بندد ممکن است محو و نامشخص باشد اما به مرور و با تمرین می‌توان آن را حتی به تصاویر متحرک و واضحی تبدیل کرد که قطعا با تلاش ما در واقعیت شاهد آن خواهیم بود.

هرچه رویایی را دست یافتنی‌تر تصور نمایید، انگیزه شما هم بیشتر و در نتیجه تلاش بیشتری برای دستیابی به آن خواهید نمود.

استاد احمد محمدی، سخنران انگیزشی در زمینه موفقیت، در بسته آموزشی: «موفقیت دست یافتنی است» و صفحه اینستاگرام خود ابزارهای مورد نیاز برای موفق گشتن در زندگی، از جمله تکنیک تصویرسازی ذهنی را به شما خواهند آموخت.

4.9/5 - (43 امتیاز)

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

2 پاسخ

  1. درود به پیشگاه ادمین گرامی…

    یکی از کسانیکه قانون جذب درس میده میگه وقتی تجسم میکنی به نتیجه نهایی فکر کن و پس از اون بپرس که چجوری به اینجا رسیدم تا راهکارها بهت الهام بشه؟ درسته؟

    سپاس از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی