بازاریابی بیمه و فنون مذاکره در بازاریابی بیمه
فنون مذاکره در بازاریابی بیمه در کنار مشاغل و حرفههای مختلفی که دیده میشود، از جمله بیمه و اگر کلیتر بیان کنیم صنعت بیمه نیز یکی از حوزههایی محسوب میشود که برای آگاهی بخشی به مشتری و معرفی خدمات خود، از این حرفه یعنی بازاریابی کمک میگیرد.
البته معرفی صنعت بیمه با کمک افرادی که هم آموزش دیدهاند و هم با گذراندن دورههایی خاص در این زمینه مهارت لازم را کسب کرده و به فعالیت بازاریابی مشغولاند.
شاید در ادامه این سوال مطرح شود که چطور میتوان یک بازاریاب موفق بود؟ و چگونه میتوان بازاریابی را به شکلی درست پیش برد تا در این زمینه به نتایج مثبت و قابل قبولی دست یافت؟
برای پاسخ به این سوال کافیست دوره اصول و فنون مذاکره بازاریابی را آموخت یا به حداقلهای اطلاعات لازم در این زمینه دست یافت و نسبت به آنها شناخت کافی پیدا کرد تا بتوان در ادامه در حرفه مربوطه نیز به نتایج دلخواه رسید.
اما از آنجایی که مقاله پیش رو در ارتباط با بازاریابی بیمه و فنون مذاکره در این حوزه است به بررسی این موضوع نیز خواهیم پرداخت و در ادامه فنون لازم در مذاکره بازاریابی بیمه را بیان خواهیم نمود.
پیدایش و تحول بازاریابی بیمه و فنون مذاکره در بازاریابی بیمه
از زمان شروع و پیدایش صنعت بیمه در دنیا، روشهای مختلفی برای معرفی و شناساندن آن بین عموم وجود داشت که بهدلیل محدود بودن شمار بیمهها و خدمات مربوط به آن از روشهای خیلی معمول و ابتدایی استفاده میشد. به عنوان مثال یکی از این روشها استفاده از چاپ آگهی بیمه و چسباندن آن بر در و دیوار و گذرگاههای شلوغ بود.
اما از آنجایی که بازاریابی در هر زمینهای اساس حرکت و پیشرفت محسوب میشود و وظیفه آن نیز انتقال پیام مناسب به مشتری است، رفته رفته این شناخت از طریق رسانههای جمعی به شکل تبلیغات رادیویی و تلویزیونی شدت گرفت تا جائیکه مخاطبین میتوانستند در جریان چگونگی آن قرار گیرند.
اما با توسعه ارتباطات و در نهایت با شکل گیری و گسترش دنیای اینترنت، امروزه این امکان فراهم شده تا بازاریابی بیمه با روشهای پیشرفتهتر همچون؛ پیامهای صوتی در تلفن گویا، تبلیغات اینترنتی و حتی دیگر شبکههای مجازی تداوم داشته باشد.
اما در نهایت بازاریابی بیمه در حال حاضر به هر شکلی که انجام شود برای برقراری ارتباط با مشتری و انجام مذاکره در این زمینه باید فنونی را بکار گرفت تا بازاریابی با موفقیت بیشتری همراه باشد. چرا که هدف از آن، کسب درآمد در قبال ارائه خدمات لازم به مشتری است که ضروری است در زمان مناسب خدمات مناسب نیز ارائه گردد.
تکنیک های فنون مذاکره در بازاریابی بیمه
امروزه با توجه به گستردگی شبکههای اینترنتی و بهدلیل صرفه جویی در وقت و زمان وهمچنین دسترسی آسان بیمه گذار در راستای بهرهمندی از مزایای بیمه و شناخت بیشتر از خدمات بیمه، در بسیاری مواقع بازاریابی بیمه به شکل اینترنتی انجام میشود و تنها هنگام عقد قرار داد است که بین بیمه گذار و بیمه گر ملاقات حضوری صورت میگیرد.
اما با این وجود مذاکره در بازاریابی بیمه به هر طریقی که انجام شود دارای فنونی است که با توجه به آنها میتوان مذاکره را بهدرستی پیش برد و به موفقیت رسید.
اگر علاقمند به آشنایی با برخی اصول و فنون مذاکره بازاریابی بیمه باشید میتوان به برخی تکنیکهای زیر اشاره کرد.
1. برنامه ریزی بیمه
برای بازاریابی بیمه حتما برنامه ریزی داشته باشید و با برنامه پیش بروید. برنامه ریزی به عنوان اولین قدم در فنون مذاکره بازاریابی بیمه، از اهمیت خاصی برخوردار است.
بدون داشتن یک برنامه سازمان یافته و مشخص در بازاریابی و فروش بیمه موفقیت امکان پذیر نیست. برنامه ریزی باعث میشود تا شما آمادگی لازم و تسلط کامل در هنگام بازاریابی داشته باشید و با اعتماد به نفس بیشتر تمرکز کافی بر گفتههای خود داشته و در انتقال آن به طرف مقابل راحتتر عمل کنید.
2. رفتار حرفه ای و شیوه برخورد مناسب با مشتری
یکی دیگر از فنون مذاکره یا Negotiation در بازاریابی بیمه، رفتار حرفهای و شیوه برخورد با مشتری و بیمه گذار است. به شکلی که احترام به مشتری و ارزش گذاری به او نقش بسیار مهمی در توسعه صنعت بیمه دارد.
چرا که رفتار حرفهای در کنار اخلاق حرفهای و رو راستی با مشتری باعث میشود تا او با اعتماد و اطمینان بیشتری برای بهره مندی از خدمات بیمهای اقدام نماید.
3. برگزاری کلاس برای فنون مذاکره در بازاریابی بیمه
از دیگر فنون مذاکره در بازاریابی بیمه، میتوان به برگزاری کلاسها و کارگاههای آموزشی اشاره کرد. برای اینکه مشتریان را به شکل بهتری در جریان فعالیتهای بیمه قرار دهید، در حد امکان اقدام به برگزاری کلاسها یا گارگاههای آموزشی رایگان کنید.
در اینگونه کلاسها از نوع خدمات و فعالیتهای بیمهای صحبت کنید و با تشریح و کارکرد بیمه در دنیای امروز، مشتریانتان را آگاه و مطلع سازید که چگونه بیمه میتواند گرهگشا و یاریرسان باشد.
با برگزاری اینگونه کلاسها و نیز با چاپ بروشورهای مختلف از فعالیتها و خدمات بیمه میتوانید اعتماد لازم را در مشتریان خود ایجاد نموده تا با اطمینان کافی در این رابطه تصمیم گیری کنند.
4. نشر یا چاپ مطالب فنون مذاکره در بازاریابی بیمه
برای وسعت بخشیدن به فرآیند بازاریابی بیمه، هر چند وقت یکبار و بطور منظم نسبت به نشر یا چاپ مطالب در غالب نشریات داخلی یا اینترنتی از طریق شبکههای اجتماعی، بپردازید.
از این طریق نسبت به بیان مطالبی پیرامون بیمه و فعالیتهای آن بپردازید و از این طریق اقشار مختلف را نسبت به چگونگی بیمه و مزایای آن در آینده که میتواند نوعی سرمایه گذاری تلقی شود، آگاه سازید.
در واقع شما میتوانید با اینگونه بازاریابی، در مدت زمانی اندک عده بیشماری از افراد را از چگونگی و کارکرد بیمه در زندگی فردی و اجتماعی شان آگاه سازید.
موفقیت در صنعت بیمه با کمک فنون مذاکره در بازاریابی بیمه
بطور کلی بیمه صنعتی سودمند است که نه تنها برای بیمهگر بلکه برای بیمه گذار نیز در عرصههای مختلف زندگی میتواند در کاهش مشکلات ناشی از مخاطرات زندگی نقش بسزایی داشته باشد. البته به شرط آنکه به شکلی درست و اصولی بتوان شناخت کامل و کافی از آن برای اقشار مختلف جامعه ایجاد نمود.
اما این شناخت زمانی حاصل میشود که این امر از طریق بازاریابان حرفهای صورت گیرد که بتوانند با آگاهی از فنون مذاکره در بیمه، به شکلهای مختلفی در این زمینه اقدام کنند.
برنامه ریزی و چگونگی برخورد با مشتری و پایبند بودن به رفتار و اخلاق حرفهای از جمله فنونی هستند که در این زمینه نقش بسزایی دارند. در واقع با برنامه ریزی میتوان نوعی تمرکز و آمادگی لازم را در بازاریابی بیمه ایجاد نمود و به شکلی درست روند بازاریابی را پیش برد و نیز با برخوردی توام با احترام به مشتری به اثر بخش بودن آن امیدوار بود.
همچنین برگزاری کلاسها و کارگاههای آموزشی در بیان موضوعاتی پیرامون بیمه این امکان را فراهم میکند تا مشتری با اعتماد بیشتری در این زمینه تصمیم گیری کند و نیز وسعت بخشیدن به فرآیند بازاریابی با چاپ نشریات و بیان موضوعاتی از طریق اینترنت و شبکههای مجازی در خصوص بیمه و مزایای آن در آینده، از جمله فنونی محسوب میشوند که در بیمه و توسعه این صنعت نقش مهم و اساسی دارد.