در لحظه زندگی کن

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۵ فروردین, ۱۴۰۰
آخرین بروزرسانی: ۲۱ مرداد, ۱۴۰۰
زندگی در لحظه

خارج از درک سه بعدی ما، زمان معنا و مفهومی ندارد. هرچه هست، همین لحظه است و آینده و گذشته‌ای وجود ندارد.

هنر زندگی کردن در لحظه حال، هنری است که هر انسانی باید بلد باشد. در غیر این صورت، زندگی‌اش را یا در افسوس گذشته، یا در نگرانی آینده هدر خواهد داد. گذشته از دست رفته و راهی جز درس گرفتن از آن نیست و آینده نیز بسیار بعید و دور است.

در این مقاله سعی داریم به شما بگوییم که زندگی در لحظه حال چه حسی دارد و اگر در این لحظه زندگی نکنید هم حال، هم آینده و هم گذشته را از دست می‌دهید و زمانی این موضوع را خواهید فهمید که دیگر دیر شده است.

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

در لحظه زندگی کن!

در این مقاله، می‌خواهیم درباره پذیرش کامل لحظه حال و زندگی در لحظه صحبت کنیم. متاسفانه، اغلب انسان‌ها غرق در گذشته خود هستند؛ برای رویاهای کودکی‌شان افسوس می‌خورند، حسرت ازدواج ناموفقی که داشته‌اند را می‌خورند، غرق ورشکستگی‌های گذشته خود هستند و تمام عمر خود را در گذشته سپری می‌کنند.

برخی دیگر از افراد، همیشه ترس آینده را دارند! تمام وقت و انرژی خود را می‌گذارند و ساعت‌ها سخت کار می‌کنند و از خیلی لذت‌ها و تفریح‌ها می‌گذرند، فقط برای اینکه در آینده راحت زندگی کنند.

و جالب است بدانید که این آینده، هرگز فرا نخواهد رسید! آینده، یعنی یک ثانیه بعد شما! اگر می‌خواهید از عمر محدود خود نهایت استفاده را ببرید، موظف هستید تا در لحظه حال زندگی کنید!

اما تیم آکادمی بازار مطمئن است که وقتی با شما صحبت می‌کند، یعنی با دسته‌ای متفاوت از افراد صحبت می‌کند.

ما می‌دانیم که داریم با انسان‌های با انگیزه صحبت می‌کنیم که می‌دانند باید مشتاقانه در لحظه حال زندگی کنند.

زندگی در لحظه پلی برای آینده بهتر

زندگی در لحظه پلی برای آینده بهتر

زمانی که درباره آینده صحبت می‌کنیم، درباره مسائلی حرف می‌زنیم که هنوز رخ نداده‌اند و تنها راه رخ دادن آن‌ها، فراهم کردن شرایط لازم در زمان حال است.

استاد احمد محمدی
اگر به فکر فردا نباشی، آینده هم به‌سختی امروز خواهد گذشت.
استاد احمد محمدی

پس هر اتفاقی که دوست دارید در آینده رخ دهد، مستلزم این است که در این لحظه بی‌نظیر و بهترین باشید!

تنها در این صورت است که می‌توانید بر زندگی خود و دیگران، تاثیرگذار باشید.

اگر بتوانید با اشتیاقی سوزان در لحظه حال زندگی کنید و همه کارهایی که علاقه دارید را انجام دهید، در شرایط مناسبی برای دستیابی به آینده قرار خواهید گرفت.

امروزت را زندگی کن

امروزت را زندگی کن

از امروز، در راس اهداف شما باید این باشد که در لحظه حال زندگی کنید. از تمام آنچه که دارید لذت ببرید، دست از کارهایی که به اجبار و فقط برای رفع نیازهای آینده انجام می‌دهید، بکشید و به سراغ کارهایی بروید که واقعا از انجام آن‌ها لذت می‌برید.

رمز موفقیت در هر کاری، این است که عاشق انجام آن کار باشید و با اشتیاقی سوزان به سراغ آن بروید.

در این صورت است که با بیمه آینده خود را بیمه کرده‌اید.

زندگی در حال، یعنی اهمیت ندادن به حرف دیگران؛ یعنی اهمیت ندادن به گذشته؛ یعنی غصه آینده را نخوردن.

یعنی برای من مهم نیست که چه پیش بیاید، امروزم را آنطور که می‌خواهم زندگی می‌کنم!

از هر لحظه لذت ببر

از هر لحظه لذت ببر

هر روز صبح که از خواب بیدار می‌شوید، از خود سوال کنید:

اگر امروز، آخرین روز زندگی من باشد، چه کارهایی دوست دارم انجام دهم و چطور روزم را می‌گذرانم؟ و دقیقا همان کارها را انجام دهید. طوری زندگی کنید که در لحظه مرگ، با فرشته مرگ همدست باشید و مشتاق رفتن!

در لحظه حال زندگی کردن، یعنی اگر الان در مهمانی هستید، از با هم بودن و دورهمی‌تان لذت ببرید، نه اینکه جسمتان حضور داشته باشد و ذهنتان درگیر چک‌های فردا باشد! شما باید تمرین کنید و یاد بگیرید که در جسم و ذهنتان هر دو باهم در لحظه حال حضور داشته باشند.

زندگی در حال حاضر، یعنی اگر احساستان بد شد، سریعا بتوانید لبخند بزنید و آن احساس را از بین ببرید. زیرا یک ثانیه قبل، دیگر گذشته است!

مثالی ساده

اینطور فکر کنید که هر روز صبح مبلغ ۸۶/۴۰۰ تومان از طرف بانک به حساب شما واریز می‌شود و در طول روز نیز شما آزادانه صاحب اختیارید تا هر گونه که دلتان می‌خواهد پول‌ها را خرج کنید.

اما این بازی یک شرط دارد و آن شرط این است که مبلغ واریز شده همان روز باید خرج شود و اگر مبلغ را نتوانید خرج کنید این مبلغ هرگز به فردا موکول نخواهد شد و عصر همان روز از حساب شما برداشته خواهد شد.

دکتر احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
شادی و نقش آن در زندگی

بنابراین شما تنها یک راه دارید؛ یا تمام پولی را که هر روز صبح به حساب شما واریز می‌‌شود خرج کنید یا از خرج کردن صرف نظر کنید. چرا که به هیچ عنوان امکان پنهان کردن این مبلغ را ندارید.

پس با این حساب خرج کردن این پول طی یک روز روش معقولانه‌تری است چرا که اگر این مبلغ را خرج هم نکنید و عصر از حساب شما کسر شود فردا صبح همان مبلغ مجدد به حساب شما واریز خواهد شد البته فقط مبلغ ۸۶/۴۰۰ تومان. با این حساب این روش برای شما لذت بخش نیست؟

زمان، بانک زندگی

زمان، بانک زندگی

از نظر من نه فقط این روش لذت بخش نیست، بلکه اگر چنین بازی در زندگی هر کدام از ما رقم بخورد چنین زندگی برای هر کدام از ما نیز لذت بخش خواهد بود.

اما نکته این بازی در بانکی است که به هر کدام از ما قرار است روزانه مبلغی را صرفا برای خرید اختصاص دهد و اگر بیشتر دقت کنید متوجه می‌شوید که هر کدام از ما به چنین بانکی مجهز نیز هستیم و نام این بانک، همان زمان است.

هر روز صبح ۸۶/۴۰۰ ثانیه به حساب ما واریز می‌شود و حال آنکه ما نه فقط همان روز بلکه فردای آن روز هم هیچ کدام از این مبلغ را خرج نمی‌کنیم. حال آنکه این ثانیه‌ها اگر هزینه نشوند و اگر خرج نشوند از حساب من و شما سرازیر شده و پاک می‌شوند و هرگز هم برنمی‌گردند.

از اینروی باید گفت؛ اگر شما حساب روزانه خودتان را مصرف نکنید این ضرر متوجه خود شما است، نه بازگشتی وجود دارد و نه برداشتی از فردا.

پس باید گفت؛ امروز را از حساب امروزتان زندگی کنید و بدانید که زمان منتظر هیچ کسی نمی‌ماند. دیروز گذشت و فردا معما است. امروز هدیه‌ای است که به دستان ما سپرده شده است.

تابع قوانین اپیکورها نباشید

اپیکورها

اینکه گفته می‌شود در حال زندگی کن و از گذشته یادی مکن و هرگز به فکر فردا هم نباش، بدین معنی نیست که حال را آنچنان دو دستی بگیریم که از فردا غافل شده و از گذشته درسی نگیریم. به عبارتی قرار نیست تابع قوانین اپیکورها در زندگی باشیم و برای لذت از حال زندگی کنیم چرا که هدف از زندگی صرفا لذت نیست.

اپیکورها یک طیف فکری یونانی بودند که قدمت آن‌ها به 300 سال پیش از میلاد باز می‌گردد آن‌ها برای حال و در حال زندگی می‌کردند و از هرگونه فعل و انفعال سیاسی یا اجتماعی که در زندگی برای آنان رنجش یا زحمت در برداشت حذر می‌کردند.

چرا که معتقد بودند قرار است به گونه‌ای زندگی کنند که صرفا از حیات و اکنون لذت تام و کمال را ببرند و از هرگونه زحمت و تلاش و تقلا به دور باشند.

با این حال به رغم وجود چنین فلاسفه‌ای و تلاش برای زندگی در حال باید گفت؛ در حال زندگی کردن نه به معنای گذشتن از لذت زندگی و انکار لذت زندگی در حال و اکنون است و نه به معنای انکار تاثیر گذشته در زندگی حال و انکار تاثیر اندیشه برای فردا پس به قدر کفایت هم به فکر فردایمان باشیم و هم از زندگی در حال لذت ببریم.

کلام آخر

یادتان باشد که هدف از خلقت انسان، لذت بردن از زندگی در لحظه است! و لذت بردن از زندگی، یعنی داشتن احساس خوب در هر لحظه! پس اگر امروز و این لحظه را با احساس خوب سپری کردی، بدان که زنده هستی و زندگی کرده‌ای.

موفقیت بدون تلاش بدست نمی‌آید و در این باب مثالی داریم که می‌گوید، “نابرده رنج گنج میسر نمی‌شود، اما اگر باور ما این باشد که موفقیت تنها با سختی کشیدن همراه است، اینگونه نیز می‌شود!

4.5/5 - (69 امتیاز)

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

18 پاسخ

  1. منظور از در لحظه زندگی کن این نیستش نه برانه داشته باش نه هدف به این صورت که گذشته که گذشته نباید غصه بخوریم اینده هم نامشخص نیاز نیست همش تو فکر اینده باشیم یه نقشه یه هدف از اینده ته ذهنمون داشته باشبم اونم تا حدی بهش فکر کنیم که احساسمون بد نشه درلحظه زندگی کنیم ببینیم تو این لظه برای هدف مون چه کاری میتونیم انجام بدیم اون لحظه همون انجام بدیم

  2. گاهی وقتا یه اتفاقایی واسه ادم میفته تو گذشته که فراموش کردنش خیلی کار سختیه چون با بند بند وجودت حسش کردی اون اتفاق رو 😔

    1. سلام حمیرا عزیز
      ممنون از اینکه نظرت رو با ما به اشتراک گذاشتی . سعی کنید از کنار اتفاقات تلخ گذر کنید

    1. سلام کاربر عزیز
      کاملا حق با شماست. منظور از زندگی در لحظه، رهایی از اتفاقات گذشته و همچنین استرس از آینده است. در غیر این صورت تمام کارهایی که میخوایم در زندگی انجام بدیم باید کاملا حساب شده و منطقی باشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی