فیلم سینمایی «گرگ وال استریت» محصول سال ۲۰۱۳ ایالات متحده آمریکاست. داستان فیلم در مورد دلالی است که در بحبوحه بازار سعی میکند با سختکوشی و جذب افراد مناسب سهم خوبی از بازار را به دست بیاورد و ثروتمند شود. در این راه شغل خود را از دست میدهد اما به عنوان تامین کننده مجددا وارد بازار کار میشود. کارگردانی این فیلم را مارتین اسکورسیزی انجام داده است و لئوناردو دی کاپریو در آن به ایفای نقش پرداخته است.
اگر شما به عنوان مدیر یا سرپرست به دنبال روند رو به رشد شرکت هستید و میخواهید در بازار رقابتی دوام بیاورید و علاوه بر آن جایگاه خوبی را در بازار برای خود پیدا کنید باید به فکر استخدام افراد مناسب برای هر پست در شرکت خود باشید. وقتی افراد با قابلیت مناسب و تجربه کاری مرتبط مسئولیتی را بر عهده میگیرند قطعا از پس انجام کار به بهترین شیوه ممکن بر میآیند. البته علاوه بر آن فرد باید دارای خصوصیات شخصی بارزی چون حس مسئولیتپذیری، سخت کوشی و داشتن تعصب کاری مثبت باشد.
چند راز ساده برای استخدام افراد مناسب
هنگام استخدام، فلسفه جالبی را پیشنهاد میکنم: «افراد خوب، افراد خوبی را می شناسند.» افراد موفق و حرفهای مشاغل در این زمینه میگویند:« وقتی فرصت کافی داریم، ابتدا به سراغ اعضای تیم خود میرویم و میپرسیم که آیا آنها از افرادی که علاقهمند به کار برای ما باشند آگاهی دارند یا خیر. این روشی برای رشد و تأیید استعدادی است که در حال حاضر داریم.»
۱. کشف آنچه که واقعاً استعداد بزرگ به نظر میرسد
برای ایجاد شفافیت در روند استخدام خود، ارزش یک استراتژی استعدادی را در نظر بگیرید. یک استراتژی استعدادی داشته باشید تا از هر نقشی که در شرکت خود دارید، از کارمندان رده پایین تا مدیران، چه چیزی به راستی برای شما ارزش محسوب میشود؟ چه استعدادی برایتان اهمیت دارد؟
ایجاد تصویری جامع از آنچه شما میخواهید و از همه اعضای تیم انتظار دارید، ممکن است دلهره آور به نظر برسد، اما به شما کمک میکند افرادی را استخدام کنید که برای فرهنگ شرکت و برای آن موقعیت مناسب باشند. اینطور شما از بیراههها دور خواهید شد و در عوض افراد خوبی پیدا خواهید کرد که باعث میشود این شرکت عملکرد مناسب، شکوفا و موفقیت خود را انجام دهد.
۲. کارمندان خود را در روند استخدام بیشتر درگیر کنید
استراتژی دیگری که تجربه نشان داده موثر است مشارکت کارمندان فعلی است که بسیار درگیر روند استخدام میشوند. شخصی که در این کار موفق است میگوید: ما همیشه میخواهیم کارمندانی را که قصد همکاری با شخصی را دارند که خیلی زود در آن استخدام میشوند، درگیر کنیم. ما زمان بیشتری را برای رسیدن به افراد مناسب در جبهه میگذرانیم و بسیاری از کارمندان خود را در این کار درگیر میکنیم.
به عنوان مثال ، اگرفردی قصد دارد یک استراتژیست بازاریابی را استخدام کند، آنها یک تیم کوچک را جمع میکنند که شامل یک عضو ارشد تیم از این بخش، یک مقام مربیگری از اداره و یک کارمند همکار میباشد که همکار جدیدی برای استخدام باشد. پس از مصاحبههای یک به یک با اعضای آن تیم، فرد همچنین با کارمندانی که مستقیماً با آنها کار میکنند ملاقات میکند.
۳. برای هر تصمیمی عجله نکنید
یکی از رئیسهای شرکتی با افراد خوب موافق است که بهترین تصمیم گیری در مورد استخدام، تصمیماتی است که در آن عجله نمیشود. او توضیح میدهد: « اجازه دادن به روند آهسته کارها بسیار مهم است زیرا ما میخواهیم ببینیم که این شخص چه تاثیری در تیم ما خواهد داشت، خوب یا بد.»
داوطلبان میتوانند روی کاغذ عالی به نظر برسند یا مهارتهای لازم برای موقعیت را داشته باشن ، اما خصوصیاتی ندارند که با ارزشهای مطابقت داشته باشند. به همین دلیل است که ابتدا باید به شخصیت کاندیداها نگاه کرد تا ببینید آیا اینها یک ویژگی فرهنگی هستند. اومی گوید: «ما ابتدا شخصیت آنها را با پرسیدن سؤالاتی در مورد هفت ویژگی مهم شخصیتی که هر یک از اعضای تیم بالقوه باید برای انتقال به قسمت بعدی مراحل مصاحبه انجام دهد، آزمایش میکنیم.»
۴. کیفیت مهم است نه کمیت
تنها به خاطر رزومه سنگین یک شخص او را با حقوق بالا استخدام نکنید. شاید او تنها رزومه خوبی دارد و در عمل به درد شما نخورد. سعی کنید مهارت و تخصص افراد را بشناسید و با توجه به شایستگیشان به آنها جایگاه دهید، این هم به نفع شرکت شماست هم به نفع خود او. عملکرد او در آن جایگاه قطعا بهترین خواهد بود.