فیلم سینمایی ذهن زیبا و راهکارهایی برای غلبه بر شک و تردید

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۴ بهمن, ۱۳۹۸
آخرین بروزرسانی: ۲۸ فروردین, ۱۴۰۱
کتاب نقشه فروش
کتاب نقشه فروش

فهرست مطالب

فیلم سینمایی «ذهن زیبا» داستان زندگی جان نش، ریاضیدان بزرگی است که برندۀ جایزه نوبل بوده است. فیلمی درام، محصول سال ۲۰۰۱ آمریکا است، او توانایی حیرت انگیزی در پیدا کردن رابطۀ بین اعداد و اشکال به هم ریخته دارد. وقتی آوازۀ او فراگیر می‌شود یکی از ماموران سیا به سراغش آمده و از او دعوت می‌کند تا برای فعالیت رمزگشایی به سازمان کمک کند.

همه ما تردیدهای زندگی را تجربه کرده‌ایم، تردیدهایی که گاهی برایمان مشکل ایجاد می‌کنند و نمی‌گذارند تصمیم‌های درستی را اتخاذ کنیم. برای غلبه بر شک و تردید و ترس‌های زندگی باید به خودمان مسط شویم، و اختیار عقل و دلمان را به دست بگیریم تا فرصت‌های زندگی به خاطر چنین تردیدهایی از دستمان نروند.

راه‌هایی برای غلبه بر شک و تردید در زندگی

وجود تردید زندگی یک احساس طبیعی است که هر فرد گاهی در زندگی‌اش آنها را تجربه می‌کند. این طور به نظر می‌رسد که این یک واکنش جسمی در مغز ماست که برای ایمن نگه داشتن ما فعالیت می‌کند، اما این روزها این نظریه منسوخ شده به نظر می‌رسد.

ترس جایگاه خود را دارد، اما افراد موفق می‌دانند چطور بر عدم قطعیت خود غلبه کنند. در ادامه این مقاله چند روش مؤثر که افراد موفق برای غلبه بر تردیدهای زندگی از آنها استفاده می‌کنند را خواهیم آورد.

۱. آنها مراقبه می‌کنند

وقتی احساس ترس یا عدم اطمینان می‌کنیم، بخش منطقی مغز نیست که این احساسات را تحریک می‌کند. آن بخش از مغز که باعث عدم اطمینان می‌شود سیستم لیمبیک است که با کشیدن چند نفس عمیق و آرامش دادن به خود می‌توان آن را کنترل کرد.

افراد موفق می‌دانند که برای اتخاذ یک تصمیم منطقی، باید سیستم لیمبیک خود را آرام کنند، بنابراین آنها مراقبه می‌کنند. کسانی که مراقبه می‌کنند می‌توانند واکنش طبیعی بدن‌شان را کنترل کنند و اجازه پیشرفت را به فکر و خیال‌های ذهنشان ندهند.

۲. آنها مثبت فکر می‌کنند

وقتی در شرایطی قرار می‌گیرید که شک و تردید سراغتان می‌آید و به دنبال آن ضربان قلب‌تان بالا می‌رود یا کف دستانتان عرق می‌کنند باید سریع افکارتان را تغییر دهید و شروع به مثبت اندیشی کنید. افکار بد را دور بریزید و به خودتان قوت قلب دهید. باید افکار خوب و مثبت را جایگزین افکار منفی و مخرب کنید.

اگر می‌خواهید به چنین فردی تبدیل شوید باید به این موضوع ایمان داشته باشید، افکار مثبت و مثبت اندیشی زندگی شما را تغییر خواهند داد. می‌توانید شروع به نوشتن افکار منفی کنید که همین الان سراغتان آمده، حال آنها را با افکار و پاسخ‌های مثبت جایگزین کنید، افکار مخرب را خط بزنید و جای آنها را با افکار موثر و مثبت پر کنید. فکر کردن در مورد وضعیتی قبل از اینکه به آن وارد شوید، ترس‌های شما را به شدت کاهش می‌دهد.

تردیدهای زندگی
تردیدهای زندگی

۳. آنها متمرکز می‌شوند

تمرکز داشتن برای اینکه از شر تردیدهای زندگی خلاص شوید یک راه آسان و موثر است، اگر افراد موفق چنین کاری را می‌توانند انجام دهند قطعاً شما هم می‌توانید. برای اینکه بتوانید هنگام ترس و عدم اطمینان تمرکز داشته باشید باید با خودتان صادق باشید. یعنی عقب نشینی از اوضاع کنونی و تصور کردن هدف برای یادآوری مقصد نهایی.

برای اینکه بتوانید در هر وضعیتی تمرکز داشته باشید بهتر است در مورد آن وضعیت اطلاعات لازم و کافی داشته باشید تا غافلگیر نشوید و تصمیم‌گیری را برایتان آسان‌تر کند.

۴. آنها کمبودهایشان را می‌پذیرند

افراد موفق هرگز به دنبال کمال نیستند زیرا می‌دانند غیرممکن است، هر کس نقص، عیب و کاستی‌هایی دارد. آنها پذیرفته‌اند که اگر تمام وقت به فکر این باشند که بی نقص و کامل باشند فقط زمان را از دست می‌دهند و هیچگاه چنین چیزی محقق نمی‌شود، افراد موفق به فکر پیشرفت و حرکت رو به جلو هستند و می‌دانند که حتی با وجود شکست‌ها و ناکامی‌ها با تلاش به اهدافشان خواهند رسید. سعی نکنید کامل باشید، سعی کنید بهترینِ خودتان باشید، هر روز بهتر از روز قبل بودن یعنی موفقیت.

۵. آنها می‌دانند چه زمانی باید به غرایز خود اعتماد کنند

اعتماد به غریضه همیشه هم بد نیست. همه ما خودمان و غریض‌مان را می‌شناسیم و می‌دانیم کی می‌توانیم به آنها اعتماد کنیم. افراد موفق می‌دانند که چگونه می‌توانند به غرایز درونی خود گوش دهند بدون اینکه به آنها اجازه تصاحب کامل را دهند. آنها می‌دانند چگونه می‌توانند ارزیابی کنند که آیا ترس و شک و تردید آنها منطقی است یا تنها ساخته ذهن‌شان است و نباید به آن بال و پر بدهند.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
چطور ذهن مان را توسعه دهیم؟

اگر می خواهید غرایز خود را بسازید و بدانید چه زمانی درست می‌گویند باید از موارد خیلی کوچک برای این کار شروع کنید. با موقعیت‌هایی شروع کنید که برای شما نا آشنا است و از لحاظ عقلانی می‌دانید که خطرناک نیست. وقتی این کار را کردید، این یک تجربه است برای شناختن غریزه ترس یا شک و تردید وجودتان که کی باید به آن اعتماد کنید و چه زمانی نباید به آن اهمیت دهید.

4/5 - (1 امتیاز)

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی