ارتباط چشمی

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۳۰ تیر, ۱۴۰۰
آخرین بروزرسانی: ۷ آبان, ۱۴۰۰
ارتباط چشمی

ارتباط چشمی یا eye contact یکی از مهم‌ترین راه‌های ارتباطی بین افراد است. اما ارتباط چشمی برقرار کردن بایدها و نبایدهایی دارد که برای ارتباط موثر باید آن‌ها را رعایت کرد. اضطراب داشتن هنگام برقراری ارتباط چشمی می‌تواند تعاملات اجتماعی روزمره را دچار مشکل کند.

به همین ترتیب، توانایی حفظ ارتباط چشمی خوب و تاثیرگذار، جنبه مهمی از تعامل اجتماعی است. با این حال، بسیاری از افراد خجالتی و افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند با این بخش از ارتباطات اجتماعی دچار مشکل می‌شوند.

حال این سوال برای شما پیش می‌آید که چگونه ارتباط چشمی برقرار کنیم؟ در ادامه با ما همراه باشید تا بایدها و نبایدهای ارتباط چشمی و چگونگی برقراری ارتباط ار این طریق را به شما بیاموزیم.

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

چگونه ارتباط چشمی برقرار کنیم؟

در ادامه نکات مهم و روش‌های تاثیرگذار در ارتباط چشمی هنگام برقراری ارتباط با یک فرد یا گروهی از افراد را به شما می‌آموزیم و یاد می‌گیریم که چگونه با یک فرد ارتباط چشمی برقرار کنیم.

1. هنگام ارتباط چشمی حالت بدن خود را عوض کنید

زمانیکه به چشمان دیگران خیره می‌شوید، حالت شانه‌های خود را عوض کنید. باز کردن بدن شما به دیگران می‌گوید که شما کاملا به صحبت‌های آن‌ها گوش می‌دهید و آماده ارتباط برقرار کردن هستید.

این کار همچنین ارتباط چشمی برقرار کردن را آسان‌تر و طبیعی‌تر می‌کند. همیشه خودتان را چند قدم دورتر از چهره فرد مقابلتان قرار دهید.

2. نقطه کانونی نزدیک چشم پیدا کنید

یک نقطه کانونی در نزدیکی چشم فرد روبرو انتخاب کنید. به طور معمول می‌توانید یکی از چشم‌های شخص مقابل را در نظر بگیرید، اما اگر با این کار احساس راحتی نمی‌کنید، می‌توانید بین چشمان خود، فقط زیر یا بالاتر از چشمتان را نگاه کنید.

3. آرامش خود را هنگام ارتباط چشمی حفظ کنید

آرامش خود را حفظ کنید

فکر کنید که به یک نقاشی یا منظره زیبا نگاه می‌کنید. به خوبی تمرکز کنید و به آرامی و با آرامش کامل به چشم فرد مقابل نگاه کنید. چشمان خود را در این موقعیت نگه دارید و این کار را ادامه دهید. آرامش خود را با تنفس منظم و نگاه آرام به چشم مخاطب و القای حس توجه به صحبت‌های او، حفظ کنید.

4. سعی کنید نگاهتان معذب نباشد

15 ثانیه ارتباط چشمی بگیرید و هر 5 ثانیه پلک بزنید و دوباره این کار را تکرار کنید تا نگاهتان خیره و معذب کننده نشود. این نکته را در نظر بگیرید که شما نیازی به شمارش ثانیه‌ها ندارید، این اعداد برای پردازش حدودی است و برای این که نگاه خیره‌تان خسته کننده نشود.

استاد احمد محمدی
میزان اعتماد دیگران به تو، به میزان اعتماد به نفست بستگی دارد.
استاد احمد محمدی

برخی از روش‌های گاه به گاه برای انجام کاری پس از نگاه 15 ثانیه به چشمان مخاطب، عبارتند از: خندیدن، لبخند زدن، تکان دادن سر و بدن و تصدیق حرف‌های شخص مقابل. گاهی هم می‌توانید به آسمان نگاهی کنید یا به سمت راست خودتان نگاهی بیندازید، به طوری که چیزی را به یاد آورده‌اید یا دستی به موهای خود بکشید.

5. مثلث معکوس استفاده کنید

اگر نمی‌توانید به راحتی به چشم دیگران نگاه کنید، این ترفند کوچک را امتحان کنید: یک مثلث معکوس خیالی را روی چهره فرد دیگر، در اطراف چشم و دهان او در تصورتان بکشید.

در طول مکالمه، نگاه خود را هر 5 تا 10 ثانیه از یک نقطه در مثلث به نقطه دیگر تغییر دهید. این باعث می‌شود که شما به مکالمه علاقمند شوید و در آن غوطه ور شوید.

چگونه با گروهی از افراد ارتباط چشمی برقرار کنیم؟

چگونه با گروهی از افراد ارتباط چشمی برقرار کنیم؟

در ادامه بررسی می‌کنیم که چگونه با گروهی از افراد ارتباط چشمی برقرار کنیم.

1. روی شخص خاصی برای ارتباط چشمی تمرکز نکنید

هنگام ارتباط چشم برقرار کردن هنگام سخنرانی و گروه، کمی بالاتر از جمعیت نگاه کنید. شما هرگز قادر نخواهید بود با هر فرد در یک گروه بزرگ ارتباط چشمی بگیرید، بنابراین حتی سعی هم نکنید.

چشم‌های خود را 5 الی 6 سانتی متر بالاتر از سر گروه بدون تمرکز بر یک فرد خاص هدف متمرکز کنید. گاهی هم می‌توانید به سمت وسط جمعیت، بدون تمرکز بر یک فرد خاص، نگاهتان را بچرخانید.

2. به جمعیت نگاه کنید

 به جمعیت نگاه کنید

پس از گفتن هر چند جمله به جمعیت نگاه کنید. هرگز به طور مستقیم و به طور کامل در طول سخنرانیتان به جمعیت نگاه نکنید. هر چند وقت یکبار، سر خود را تکان دهید کنید. سعی کنید به هر بخش از جمعیت یک بار یا دو بار نگاه کنید، تا کل مخاطبان احساس کنند که توجه شما را دارند.

3. چند نفر را برای ارتباط چشمی انتخاب کنید

به طور خلاصه، 4 تا 5 نفر را انتخاب کنید و به آن‌ها نگاه کنید. این کار به شما کمک می‌کند که اگر چندین نفر را در جمعیت می‌شناسید و با آن‌ها احساس راحتی می‌کنید مانند ارائه در کلاس درس؛ ارتباط موثرتری برقرار کنید. به سادگی نگاه خود را هر 10 تا 15 ثانیه بچرخانید.

4. نگاه خود را به گروه‌های کوچک تبدیل کنید

نگاه خود را از یک فرد به فردی دیگر به گروه‌های کوچک تبدیل کنید. اگر شما با یک نفر ارتباط بگیرید؛ کل زمان، بقیه گروه ممکن است به بحث بی‌علاقه شوند یا احساس خستگی و بی‌حوصلگی بکنند.

همانطور که صحبت می‌کنید، قبل از تغییر نگاهتان به آرامی به فرد دیگر، به چشم‌های هر فرد 5 تا 10 ثانیه نگاه کنید. این کار برای گروه‌های 3 تا 5 نفره جواب می‌دهد.

نکات مهم برای برقراری و حفظ ارتباط چشمی با افراد

نکات مهم برای برقراری و حفظ ارتباط چشمی با افراد
  • وقتی شروع به صحبت کردن با کسی می‌کنید، همان لحظه با او ارتباط چشمی بگیرید.
  • حفظ ارتباط چشمی 50 درصد از زمانی که شما صحبت می‌کنید و 70 درصد در زمانی که مشغول گوش کردن هستید.
  • به چشم خود اجازه دهید کمی از تمرکز خارج شود تا شدت نگاه کردنتان کاهش یابد و نگاه خود را آرام کند.
  • گاهی اوقات مراقب باشید که به فرد مقابلتان زل نزنید.
  • ارتباط چشمی را برای حدود 5 ثانیه در یک زمان نگه دارید و زمانی که این ارتباط را شکستید، به طرف مقابلتان قبل از شروع دوباره نگاه کنید.
  • هنگامی که به دیگران نگاه می‌کنید، این کار را به آرامی انجام دهید تا از وجهه خجالتی یا عصبی بودنتان جلوگیری کنید.
  • زمانی که نگاه خود را شکستید، دوباره به فرد روبرو نگاه نکنید زیرا این کار می‌تواند عدم اعتماد به نفستان را نشان دهد.
  • به جای نگاه کردن مدام در چشمان فرد مقابل، شما همچنین می‌توانید به بخش دیگری از چهره یا اندام خودتان نگاه کنید. این کار را برای لحظه‌ای انجام دهید و دوباره ارتباط چشمی خود را از سر بگیرید.
  • اگر می‌خواهید ارتباط چشمی با فرد دیگر را حفظ کنید، برای لحظه‌ای و خیلی کوتاه به نقطه‌ای روی بینی، دهان یا چانه خود نگاه کنید و دوباره ارتباط چشمی را به آرامی از سر بگیرید.

بایدها و نبایدهای ارتباط چشمی

بایدها و نبایدهای ارتباط چشمی

به طور کامل به چهره فرد مقابلتان، برای ایجاد احساس طبیعی و واقعی نگاه کنید. لبخند زدن حین مکالمه، چرخش نگاه به سمت چپ و راست و بالا و پایین، برای شکستن خیرگی نگاهتان هنگام برقراری ارتباط الزامیست. بیان خود را تغییر دهید و با مهر و عطوفت حرفتان را بیان کنید.

از قانون 50/70 استفاده کنید. برای حفظ تماس مناسب چشم بدون خیره شدن، شما باید ارتباط را 50 درصد از زمانیکه در حال صحبت کردن هستید و 70 درصد از زمانی که در حال گوش دادن هستید، برقرار کنید. این کار نمایانگر اشتیاق و علاقه و اعتماد به نفس شما هنگام برقراری ارتباط است.

هنگامی که ارتباط چشمی برقرار می‌کنید، این ارتباط را برای 4 تا 5 ثانیه نگه دارید و سپس به آرامی به سمت دیگری نگاه کنید. حفظ این زمان پس از ارتباط چشمی الزامیست، شما نباید خیلی زود نگاه خود را از مخاطبتان بردارید. برای برقراری ارتباط حفظ این زمان ضروریست.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
پادکست فکرانه - ارتباطات

نگاهتان را به آرامی بردارید، بدون اینکه چشمانتان را یکدفعه از نگاه کردن به دیگری به اصطلاح بدزدید. این کار می‌تواند شما را خجالتی یا عصبی نشان دهد. نگاه کردن به سمت پایین باعث می‌شود افراد فکر کنند شما فرد بی اعتماد به نفسی هستید.

ارتباط چشمی را بلافاصله و قبل از شروع صحبت کردن با مخاطب برقرار کنید. سعی کنید قبل از شروع صحبت خیلی به دیگری نگاه نکنید. ارتباط را بلافاصله ایجاد کنید و سپس شروع به صحبت کنید.

به یاد داشته باشید که در حالی که شما به صحبت‌های فرد مقابلتان گوش می‌کنید، ارتباط چشمی را حفظ کرده و لبخند بر لب داشته باشید و چهره خود را باز کنید و خودتان را علاقمند به مبحث مطرح شده نشان دهید تا فرد دیگر در ارتباط با شما احساس راحتی کند.

برای داشتن ارتباط چشمی موثر چه تمرین‌هایی مفید است؟

برای داشتن ارتباط چشمی موثر چه تمرین‌هایی مفید است؟

تمرین با تلویزیون، دوربین وب یا آینه هم برای رسیدن به ارتباط چشمی تاثیرگذار، بسیار مفید است. سعی کنید با هر شخصیتی که می‌توانید در تلویزیون یا وبلاگ‌های ویدئویی ارتباط بگیرید.

کانال‌های خبری، جایی که افراد درست در دوربین نگاه می‌کنند، یک راه عالی برای تمرین راحت در خانه است. در ارتباطات روزمره اجتماعی چه در محل کار، کلاس، مهمانی‌ها و غیره، برقراری ارتباط چشمی موثر که جزئی از ارتباطات فردیست، ضروری است.

برقراری ارتباط چشمی تاثیرگذار، نشانه‌ای از اعتماد، قابلیت اطمینان و اعتماد به نفس بالاست و به انواع مختلفی از روابط اجتماعی کمک می‌کند. در مصاحبه شغلی، ارتباط چشمی مناسب به رئیستان می‌گوید که می‌تواند به شما اعتماد کند. ارتباط چشمی قوی نشانه استدلال و قدرت است.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی