آموزش آداب معاشرت

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱۶ تیر, ۱۴۰۰
آخرین بروزرسانی: ۷ آبان, ۱۴۰۰
آموزش آداب معاشرت

آموزش آداب معاشرت با توجه به خرده فرهنگ‌های مختلف به موارد مختلفی اشاره دارد مثل؛ آداب غذا خوردن یا حتی آداب سلام و احوالپرسی که کوچکترین مورد آن در ایران می‌گوید؛ به هنگام دید و بازدید دوستانه قرار نیست دو جنس مخالف الزاما دست یکدیگر را فشار دهند یا روبوسی داشته باشند، حال آنکه آداب معاشرت غربی نه فقط دست دادن که روبوسی و آغوش گرفتن دو جنس مخالف را نیز مقدم و محترم می‌شمارد.

از اینروی با توجه به تفاوت چنین خرده فرهنگ‌هایی در کشورهای مختلف باید گفت؛ آداب معاشرت در بسیاری از کشورها متفاوت از یکدیگر است و هر کشوری و چه بسا هر فرهنگی آداب معاشرت خودش را دارد. در ایران دورهمی‌های دوستانه محدودیت‌های فیزیکی و روحی مختلفی بین دو جنس مخالف دارد در صورتی که دورهمی‌های دوستانه در کشورهای غربی بین دو جنس مخالف نه فقط امری عادی و پذیرفته شده که در بسیاری از موارد نبود آن به معنای خلاهای روحی یا رفتاری یکی از دو جنس مخالف تلقی می‌شود.

با در نظر گرفتن برخی محدودیت‌ها باید اضافه کرد؛ بسیاری از موضوعات آداب معاشرت هستند که صرف‌نظر از خرده فرهنگ‌ها در کشورها و تمدن‌های مختلف برخی اصول مشترکی دارند مثل؛ آداب میهمانی رفتن یا آداب میزبان شدن و آداب اشتغال و همکاری دو طرفه داشتن و حتی آداب حضور در جامعه و اجتماعی شدن در این خصوص می‌توان به ترتیب به شرح و بسط برخی آداب معاشرت به شرح ادامه مقاله پرداخت.

پخش ویدیو
کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

آموزش آداب معاشرت و آداب حضور در جامعه

برخی آداب معاشرت به رنگ، ریشه و زبان مربوط نیست برخی آداب معاشرت مشترک بین تمامی خرده فرهنگ‌ها و سرزمین‌ها است. مثل آداب حضور در جامعه یا آموزش آداب معاشرت در اجتماع. آدابی که در آن مقرر کرده است هر کسی که قرار است در جامعه حاضر شود حتما پوشیده به لباس مرتب و مربوط به آن محیط یا اجتماع باشد.

درست مثل زمانیکه شما قرار است به کلاس ورزش یا یک دیدار دوستانه در پارک بروید آیا با همان لباس ورزشی به دیدن دوست خودتان در پارک یا کافی شاپ و رستوران می‌روید؟ یا آیا می‌توانید با لباسی که در رستوران با دوست یا همکار خود قرار ملاقاتی داشته‌اید به کلاس ورزش هم بروید؟

برای رعایت آداب معاشرت در جامعه چه باید کرد؟

برای رعایت آداب معاشرت در جامعه چه باید کرد؟
  • لباس‌های مرتب و مربوط به آن اجتماع یا جامعه را انتخاب کرده و بپوشید.
  • کفش‌هایتان تمیز و مرتب باشد و البته حدالمقدور آن‌ها را با لباس خود هماهنگ کنید قرار نیست با کفش کتانی یا کفش ورزش کت و شلوار بپوشید.
  • اگر درخواستی از فردی دارید حتما از واژه “لطفا” استفاده کنید.
  • تشکر کردن را فراموش نکنید.
  • هنگام قطع یا ورود به یک مکالمه از واژه “عذرخواهی یا عذر می‌خواهم” حتما استفاده بکنید.
  • صحبت دیگران را قطع نکنید
  • وقتی کسی سخنی گفت که مطابق میل شما نبود الزاما همان لحظه واکنش نشان ندهید.

برای آموزش آداب معاشرت و آداب حضور در جامعه به موارد زیر پایبند باشید

  • هنگام صحبت کردن سایرین با شما لطفا با تلفن بازی نکنید یا خودتان را سرگرم بازی با موبایل نشان ندهید.
  • اگر تمایلی به تداوم چنین حضوری در آن اجتماع ندارید لطفا محل را ترک کنید.
  • وقتی کسی با شما صحبت می‌کند جای دیگر را تماشا نکنید
  • از جملات مودبانه و محترمانه استفاده کنید.
  • مثبت اندیشی را تمرین کرده و به زبان بیاورید.
  • در مکان‌های عمومی نعره زدن و با صدای بلند صحبت کردن نه فقط خوش کلاسی نیست که بی شعوری شما را دو صد چندان خواهد کرد
  • بی‌ادب نباشید. چون در فضای عمومی یا اجتماع باز حضور دارید الزاما به معنای مجوز شما برای بی ادبی و فحاشی نیست پس لطفا مودب باشید.

آداب لباس پوشیدن را رعایت کنید

آداب لباس پوشیدن را رعایت کنید

یکی دیگر از آداب معاشرت، درک درست آداب لباس پوشیدن است. لباس مزاسم نامزدی و عروسی قطعا با لباس عزا و دانشگاه و ورزش و تولد فرق دارد پس با آداب لباس پوشیدن آداب معاشرت را به جای بیاورید.

لباس کار و مصاحبه

اگر برای یک مصاحبه شغلی می‌روید قطعا لباس و ظاهر شما در تصمیم گیری مدیریت تاثیر گذار خواهد بود پس برای مصاحبه شغلی لباس مناسب همان شغل را بپوشید.

برخی مشاغل همچون ساخت و ساز یا پزشکی و جاده سازی و برق کاری لباس مخصوص خودش را دارد اما روز مصاحبه فرق دارد از سویی دیگر در محیط کار لباس شما باید هماهنگ با شغل شما باشد.

لباس مجلس عزا و عروسی و شب نشینی

از کت و شلوار و لباس رسمی معمولا به عنوان لباس رسمی یاد می‌شود که در هر مراسمی از آن استفاده می‌شود هر چند برای برخی مراسم از جمله عروسی یا عزا برخی کشورها لباس مخصوص خودشان را نیز دارند.

مراسم رسمی

لباس مراسم رسمی از اسم و عنوانش پیدا است؛ قطعا نیازمند لباس رسمی است. یعنی با کت و شلوار باید کفش مناسب بپوشید و با شلوار ورزشی هم نمی‌توانید در آن مجلس حاضر شوید.

خانم‌ها معمولا در این قبیل مراسم کنار لباس رسمی از کفش مناسب‌تر همچون کفش‌های پاشنه بلند نیز استفاده می‌کنند کفش‌هایی که با لباس و رنگ لباس هماهنگ باشد.

قبل از خروج از منزل حتما به آراستگی و مرتب بودن خودتان دقت کنید. مثلا از بسته شدن دکمه‌های لباس تا زیپ شلوار و بند کفش مطمئن شوید. موهایتان را شانه بزنید و اگر خواستید خوشبو در جمع حاضر شوید.

کمرتان را صاف نگاه دارید و قوز نکنید. نگاهتان رو به جلو باشد و البته شانه‌هایتان را پائین نیاندازید. لطفا در جمع بلند صحبت نکنید و هرگز با فحش و ناسزا از سایرین یاد نکنید.

در هر جامعه‌ای که حاضر شوید چه جامعه ورزشی و چه جامعه رسمی و دوستانه قطعا با دوستان یا افراد جدید هم آشنا خواهید شد پس ضروری است با آداب معاشرت آشنایی با دوستان و افراد جدید هم آشنا شوید.

آموزش آداب معاشرت و آداب آشنایی با افراد جدید

آموزش آداب معاشرت و آداب آشنایی با افراد جدید

در هر موقعیتی که باشید چه راننده باشید و چه جراح قطعا هرگونه تعامل شما در جامعه منجر به آشنایی‌های جدید شما خواهند شد چه بسیارند افرادی که درهمین جامعه با همسر آینده خودشان آشنا شده‌اند و چه بسیارند افرادی که درهمین دید و بازدیدهای دوستانه موفقیت‌های شغلی دلخواهشان را کسب کرده‌اند.

پس حضور در جامعه و هرگونه تردد در جامعه خارج از چهارچوب منزل و خانواده چه بسا منجر به آشنایی‌های جدید بشوند که تاثیر فراوانی در آینده شما داشته باشند از اینروی توصیه می‌کنیم که در این قبیل موارد حتما؛

  • در طول مدتی که با فرد جدید آشنا شده‌اید ادب و نزاکت را رعایت کنید.
  • ادب به معنای نادیده گرفتن بی‌تربیتی یا بی‌ادبی طرف مقابل نیست، اما قرارهم نیست الزاما رفتار مشابه افراد را با خودشان داشت.
  • اگر آشنایی با فرد جدید، ایده آل یا حتی خوشایند شما بود با او دوستانه رفتار کنید. به عبارتی طوری رفتار نکنید که فرد مقابل احساس کند با دشمنش درحال آشنا شدن است.
استاد احمد محمدی
اگر کارهای انسان‌های موفق را انجام دهی به همان نتایجی می‌‎رسی که آن‌ها رسیده‌اند.
استاد احمد محمدی

  • با او اگر می‌توانید دست بدهید و اگر نمی‌توانید دست بدهید حتما با عنوان جمله‌ای خوشایند از این آشنایی ابراز خوشنودی کنید.
  • فراموش نکنید خود دست دادن و شیوه دست دادن بعضا شاهد زنده‌ای از احساس درونی شما نسبت به فرد مقابل است. روانشناسان معتقدند از شیوه دست دادن افراد با یکدیگر می‌توان به میزان صمیمت و البته اعتماد آنان نسبت به شما پی برد.
  • بیش از 5 ثانیه در چشمان طرف مقابلتان نگاه نکنید.
  • حتما خودتان را به فردی که با او آشنا شده‌اید معرفی کنید و منظورتان از این آشنایی و دلیل حضورتان در آن جمع را نیز عنوان کنید.

آموزش آداب معاشرت هنگام آشنایی با فرد جدید

آموزش آداب معاشرت هنگام آشنایی با فرد جدید
  • می‌توانید درباره شخصی که با او آشنا شده‌اید توضیحاتی بخواهید. مثل شغل؟ یا تحصیلات و سایر سوالاتی که دوست دارید از فرد مقابل بدانید.
  • در طول آشنایی از صحبت کردن طفره نروید یا اگر فرد مقابل در حال صحبت کردن است، لطفا به سخنان او گوش دهید. اگر از فرد مقابل خوشتان نیامده مودبانه خداحافظی کنید و میز آشنایی را ترک کنید اما بی‌ادب نباشید.
  • در یک دیدار دوستانه یا یک دیدار جدید الزاما قرار نیست در خصوص همه آن چیزی که ذهن شما را درگیر کرده حرف بزنید.
  • نسبت به کلمات و جملاتی که به زبان میاورید فکر کنید.
  • اگر دوست مشترک دارید یا دوستی مشترک پیدا کردید هرگز بدگویی نکنید. بدگویی یا هر رفتار منفی دیگر منجر به معرفی بد از شما خواهد شد. پس با مثبت اندیشی شروع کنید.
  • دانستن اطلاعات اولیه در خصوص فرد مقابل قطعا حق شما است. وضعیت تحصیل، مدرسه‌ای که درس خوانده، جایی که بزرگ شده، وضعیت تاهل، رویاها و حتی آرزوهای افراد از جمله مسائلی هستند که در یک دیدار اولیه و دوستانه به زبان خواهد آمد.
  • بهترین شروع برای آشنایی اهمیت دادن به فرد مقابل است، پس برای اینکه احوالات او را جویا شوید به دنبال بهانه‌های خوب باشید مثل روز تولد یا علایق شخصی و یافتن وجوه مشترکی که بتواند منجر به دیدار مجدد شود.
  • لطفا در طول مدت آشنایی یا صحبت، دست در دماغ مبارکتان نکنید. این کار اوج بی‌ادبی است.
  • با لباس یا موهایتان ور نروید. در جمع موهایتان را نخارانید.

آداب زیر را برای تاثیر بیشتر بر افراد رعایت کنید

یکی از آداب مهم در آداب معاشرت نحوه آشنایی و البته شیوه خداحافظی است. همانطور که یک جمع یا اطرافیان در رستوران یا هر مکان عمومی دیگر قرار نیست بداند که شما در حال خداحافظی از دوست یا دوستان جدیدتان هستید قرار هم نیست که سلام و احوالپرسی شما با آنچنان صدای بلندی همراه باشد که همه افراد حاضر در سالن یا یک مکان عمومی متوجه حضور یا آشنایی شما با فرد یا افراد جدید بشود پس آرام تر سلام و خداحافظی کنید.

اگر در جمع با فرد جدید آشنا شدید ابراز دانایی نکنید تا نسبت به جمع و البته اطلاعات افراد داناتر و آگاه‌تر شوید سپس اگر در خصوص مورد خاصی نیاز به اظهار نظر یا گفتمان شد در حد ممکن توضیح دهید. اینکار بیشتر منجر به حفظ حرمت شما خواهد شد.

اگر با فرد جدید در جمع آشنا شدید سریع با او پسرخاله نشوید. به عبارتی استفاده از عبارت جمع مثل “شما” بهترین گزینه برای تداوم یک دوستی جدید است تا او را بهتر شناخته و صمیمی شوید. پس از اینکه با دوست جدیدتان صمیمی شدید از عبارت “تو” استفاده کنید.

مراقب صدای موبایل خودتان در جمع باشید. هم صدای زنگ موبایل را آرام تر کنید و هم تا زمانیکه مجبور نشده‌اید جمع را برای صحبت کردن با موبایل ترک نکنید. حین آشنایی با فرد جدید یا حضور در جمع جدید لطفا آدامس نجوید.

و نکته مهم پس از آشنایی شما با افراد جدید، نوع برخورد و البته رعایت آدابی همچون آداب غذا خوردن است. آری غذا خوردن در جمع نیز آدابی دارد هر چند بسیاری این آداب را در منزل و سر میزغذاخوری خودشان به قدری زیبا به جای آورده‌اند که نیازی به تمرین و مراقبت در میز غذاخوری بیرون از منزل ندارند اما ذکر برخی از نکات خالی از لطف نیست.

آموزش آداب معاشرت و آداب غذا خوردن

آداب غذا خوردن

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که بیشتر دوست دارید بیرون از منزل با دوستانتان وقت بگذرانید و البته که غذا خوردن‌های بیرون را بیشتر از منزل دوست دارید توصیه می‌کنم این چند نکته را بین دوستان و در محافل دوستانه بیشتر و بهتر رعایت کنید؛

  • حتما آداب غذاخوردن را رعایت کنید چرا که درست غذاخوردن منجر به شناخت بیشتر و البته بهتر شما میان دوستانتان خواهد شد.
  • به محض اینکه پشت میزغذاخوری نشستید حتما دستمال خودتان را روی پاهایتان بیاندازید.
  • تا زمانیکه همه افراد پشت میز ننشسته‌اند شروع به خوردن نکنید، اجازه بدهید همه دوستان پشت میز بیایند.
  • با دهان باز غذا را نجویید.
  • هرگز در حال جویدن غذا با کسی صحبت نکنید.
  • هرگز لقمه یا قاشق غذایتان‌ را درون ظرف سـس یا سالاد نکنید، در هر کدام از این ظرف‌ها قاشق یا چنگال مخصوص هست از آن کمک بگیرید.
  • آرم آرام لقمه‌هایتان را بجویید. به عبارت بهتر آرام آرام غذا بخورید.

آداب معاشرت برای غذا خوردن در جمع

  • هرگز قاشق یا چنگال را مشت دستتان نگیرید.
  • برای برداشتن نمک یا وسایل دیگر دور میز دراز نشوید از دیگران کمک بگیرید.
  • سرمیز غذا خم نشوید و لطفا پشت میز صاف بنشینید.
  • هنگام غذا خوردن خاطراتتان را فراموش کنید و لطفا سعی نکنید سایرین را بخندانید
  • هنگام غذاخوردن بحث نکنید.

استاد احمد محمدی

برای به دست آوردن نتایج جدید باید به آدم جدیدی تبدیل شویم.

استاد احمد محمدی

  • متاسفانه از آنجایی که در بیشتر خانواده‌ها یا حتی بین دوستان فرصتی برای دید و بازدید و حتی صحبت‌های عامیانه و روزانه نیست چه بسا سفره غذا یا میزغذا هنگام غذاخوردن تنها فرصت باقی مانده بین اعضای خانواده و دوستان است که می‌توانند سرمیز غذا به بحث و گفتگو یا ذکر نکات مهم بپردازند درحالیکه سرمیز غذا برای غذا خوردن است و نه میز حل مساله خانوادگی یا قهر و آشتی دوستانه.
  • بعد از غذاخوردن حتما دستان خودتان را بشوئید و البته بهتر است که دندان‌هایتان را خلال دندان کنید.
  • اگر غذای شور یا تند خوردید و حالتان بد شد قرار نیست همه بفهمند آرام از نزدیک‌ترین فرد سر میز غذا کمک بگیرید آب یا ماست کمک حالتان خواهد شد.

بعد از غذا احتمالا سراغ چای یا چه بسا میوه و شیرینی خواهید رفت. در بسیاری از کشورها پس از غذا منوی میوه یا چای و شیرینی رسم است مثلا بین ما ایرانیان پس از غذا معمولا چای به عنوان منوی پس از غذا استفاده می‌کنند و در کشورهایی ترک زبان از شیرینی به عنوان منوی پس از غذا استفاده می‌کنند. پس از این منوها استقبال کنید.

آموزش آداب معاشرت نوشیدن چای

 آداب معاشرت نوشیدن چای

چای یکی از عمده‌ترین و البته شایع‌ترین نوشیدنی‌های بین ما ایرانی‌ها است و اغلب پس از غذا در هر جمع ایرانی و البته جامعه شرقی از آن استفاده می‌شود پس هنگام سرو چای لطفا؛

  1. با صدای بلند چای را هورت نکشید. اجازه بدهید چای کمی سرد بشود سپس با آرامش بخورید.
  2. چای را با صدای بلند ننوشید سایرین قرار نیست از شما درس بگیرند.
  3. اگر از قند یا شکر درون چای استفاده کردید لطفا با صدای بلند چای را هم نزنید.
  4. پس از هم زدن قند یا شکر درون چای لطفا قاشق کوچک چایخوری را کنار نعلبکی یا روی میز قرار دهید. به عبارتی قاشق چایخوری درون استکان چای نباشد تا همراه با استکان مجبور به سر کشیدن آن نشوید.

آموزش آداب معاشرت یک امر ضروری است

آموزش آداب معاشرت یک امر ضروری است

با برخی آداب معاشرت شاید در این مقاله یا در مقاله‌های دیگر آشنا شده باشید، اما بهتر است بدانید بهترین آداب معاشرت و بهترین آموزش آداب معاشرت آدابی است که از منزل شخصی شما شروع می‌شود. تا شما در منزل شخصی به برخی نکات آداب معاشرت نپردازید و از آن‌ها سرسفره غذا یا سرمیز غذا استفاده نکنید در جامعه و در بین مردم این نکات ملکه ذهن شما نخواهند شد.

به عبارتی تا استفاده از قاشق و چنگال درسفره میزغذای شما نباشد شما در جمع‌های دوستانه برای استفاده از چنگال دچار مشکل خواهید شد چرا که ملکه ذهن شما نشده است. پس بهترین تمرین برای آموزش آداب معاشرت تغییر سبک زندگی یا بهتر کردن سبک زندگی است.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
پادکست فکرانه - ارتباطات

از سویی دیگر بهترین آموزش آداب معاشرت در شرایطی که بسیاری از ما به دلایل اقتصادی مجبور به اشتغال درخارج از منزل هستیم و فرصتی برای آموزش آن به فرزندان و کودکانمان نداریم همان سفر کوچک دورهمی‌های دوستانه خودمان یا خانوادگی است به عبارت بهتر شاید رعایت آداب معاشرت در ابتدا برای کودک یا فرزندانمان یا حتی خودمان کمی سخت باشد و آزادی‌های رفتاری را محدودتر کند.

اما به مرور زمان علاوه بر آنکه ملکه ذهن شما و فرزندانتان خواهد شد منجر به حفظ حرمت‌های بیشتر و البته تاثیری است که در جامعه در بازتاب‌های شخصی خواهید دید.

شما محترمانه‌تر رفتار خواهید کرد تا آرامش بیشتری داشته باشید چرا که یاد گرفته‌اید با رفتار محترمانه دوستان و اطرافیان محترمانه‌ای برای خودتان انتخاب کنید و از آرامش و آسایش بیشتری بهره‌مند شوید.

4.7/5 - (3 امتیاز)

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی