آشنایی با 10 آداب مطالعه برای یادگیری بهتر و سریع‌ تر

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۸ مرداد, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۱۰ مرداد, ۱۴۰۰
آداب مطالعه

مطالعه یکی از عادات بسیار خوب افراد موفق است. فردی که مطالعه می‌کند، دیدی وسیع‌تر و بازتری نسبت به تمام مسائل دارد. مطالعه کردن به قصد کسب اطلاعات و نه فقط برای سرگرمی دری به سوی انواع دانش و بینش است و می‌تواند فرد را به لحاظ فکری بسیار توانمند کند.

البته باید متذکر شد که مطالعه نیز مانند انواع فعالیت‌ها آداب خاص خود را دارد؛ مخصوصا اگر این مطالعه با هدف یادگیری انجام شود. انجام کارهای درست قبل از شروع و هنگام مطالعه، عملکرد ما را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

تصور کنید فردی در یک اتاق شلوغ و فردی دیگر در سکوت و به دور از جمعیت در حال مطالعه مقاله‌ای یکسان هستند. به نظر شما بازده این دو فرد عینا مثل هم است؟ مسلما پاسخ شما منفی خواهد بود. پس عوامل محیطی و آداب بسیار حائز اهمیت است. در این مقاله به بررسی این آداب می‌پردازیم و یاد می‌گیریم که چگونه مطالعه خوب و با حداکثر بازده داشته باشیم.

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

آداب مطالعه

می‌گویند زندگی یک چیز است و من ترجیح می‌دهم آن یک چیز مطالعه کردن باشد. این نقل‌قول را به طور اتفاقی در کاتولوگ یک فروشگاه کتاب دیدم و از آن خوشم آمد. من صرفا به خاطر علاقه کتاب نمی‌خوانم. بلکه برای اهمیت آن مطالعه می‌کنم. این یک مهارت حیاتی برای زندگی است که عاشق جمع‌آوری دانش برای فهم عمیق باشید.

مطالعه به آدمی خرد و بینش می‌دهد، دایره وسیعی از لغات را برایمان فراهم می‌سازد. مطالعه قشنگ‌ترین عادت و قطعا بهترین کاری است که والدین می‌توانند به فرزندانشان انتقال دهند. افرادی را که عادت خواندن خوب دارند، تحسین می‌کنم. آن‌ها نه تنها به لحاظ فکری توانمندترند بلکه از نظر عاطفی نیز با ثبات‌تر هستند.

اجازه دهید که بحث علاقه به عادت محبوب را تمام کنیم و به سراغ دلیل اصلی نوشتن این مقاله یعنی مطالعه بهتر برویم. مطالعه به دو هدف انجام می‌شود: لذت و سرگرمی یا برای کسب اطلاعات است. این مقاله مختص افرادی است که مطالعه را برای افزایش دانش خود انجام می‌دهند. آن دسته از افرادی که برای سرگرمی مطالعه می‌کنند آن را به عنوان اثری هنری در نظر دارند و شیوه خاص خود را دارند.

آن‌ها دنبال فرصتی هستند که بخوانند چرا که با این کار شاد می‌شوند. اما زمانی که به هدف کسب اطلاعات مطالعه می‌کنید، باید با دقت مجلات، مقالات، کتاب‌های راهنما و مطالعات علمی را بخوانید. در این خواندن باید در مدت زمانی کوتاه اطلاعات زیادی را کسب کنیم. این مقاله برای افرادی مفید است که امتحان دارند و در یک دوره محدود زمانی باید به درک و فهم طولانی و پیچیده از مطالب دست یابند.

برای مطالعه چه راهکارهایی را باید انجام دهید؟

برای مطالعه چه راهکارهایی را باید انجام دهید؟
  1. اراده کنید که میزانی از وقت خود را صرف تمرین کنید. مشخص ساختن ساعات خاصی به کار کمک می‌کند که شما کارهایتان را سر وقت تمام کنید.
  2. علت خواندن خود را مشخص کنید که این کار باعث می‌شود دانشی را که می‌خواهید، به دست آورید. مطالعه بدون هدف به اندازه مطالعه نکردن غیر مفید است.
  3. زمان خواندن فقط نظر نویسنده را دنبال نکنید. نظر مخالف با او را هم در نظر داشته باشید. تفکر کنید و نتایج را ترسیم کنید و پرسش کنید و بیشتر بفهمید.
  4. یادداشت برداری کنید. این کار کمک بزرگی به شما می‌کند که هنگام نیاز، به برداشت خود از مطالعه رجوع کنید. زیر نکات مهم خط بکشید.

حال می‎‌خواهیم به مهم‌ترین قسمت مقاله یعنی راه‌های مطالعه سریع بپردازیم:

1. پیش‌‌خوانی داشتن

اگر متن موردنظر شما بسیار مشکل و طولانی است، پیش‌خوانی انجام دهید. این کار مثل چیزی عمل می‌کند که شما را در شرایط سخت نجات می‌دهد. این شیوه‌ای موثر هست برای اینکه بفهمید کدام بخش برای شما مفید است. موضوعات اصلی- فهرست، سرفصل‌ها و تیترها- را بررسی کنید.

نحوه پیش‌خوانی کردن چطور است؟ برای هر موضوع مهمی یکی دو پاراگراف از متن، یعنی پاراگراف اول و دو پاراگراف بعد آن و پاراگراف آخر را بخوانید. با این شیوه 50 درصد مطالب را در زمانی کمتر و راحت‌تر درک می‌کنید.

2. نگاه اجمالی به متن بیندازید

این تکنیک را می‌توانید برای بررسی متون ساده‌تر چون مجلات، روزنامه‌ها و غیره به کار ببرید. نگاه اجمالی کردن همانند دویدن روی صفحه کاغذ است. باید چشم‌هایتان مجبور شوند تا سریع‌تر بخوانند. باید تنها کلید واژه‌ها را بخوانید. این شیوه یک ایده کلی از مقاله یا داستان مورد مطالعه به شما می‌دهد و باعث می‌شود که زمان مطالعه نصف شود. اما به خاطر داشته باشید که اگر هنگام مرور کردن متن به قدر کافی تمرین نکنید تا توانایی یادداشت‌برداری نکات کلیدی را پیدا کنید، از متن چیزی نخواهید فهمید.

3. برای مطالعه بهتر مطالب را دسته‌بندی کنید

 برای مطالعه بهتر مطالب را دسته‌بندی کنید

مراقب باشید که سرعت را حفظ کنید و مفهوم را که هدف اصلی مطالعه است، درک کنید. از کودکی به ما اینگونه آموزش داده‌اند که انگشتمان را زیر هر کلمه نگه داریم و با صدای بلند آن را بخوانیم. کسانی که عاشق مطالعه کردن هستند، به زودی بر این ضعف غلبه می‌یابند و این مقاله هم برای آن‌ها مفید خواهد بود.

متن را کلمه به کلمه نخوانید. دسته‌ای از لغات را با هم در نظر داشته باشید و آن‌ها را در کنار هم قرار دهید. زمانی که شما دسته‌بندی لغات را انجام می‌دهید، باید سه یا چهار واژه‌ای را که در یک نگاه می‌بینید، دسته‌بندی کنید.

دسته‌بندی کردن با تمرین حاصل می‌شود. هر چه بیشتر کار کنید، حرکت چشمان شما سریع‌تر می‌شود و توانایی‌تان به واسطه‌ این دسته‌بندی نیز پیشرفت می‌کند. مطالعه کردن حقیقتا یک هنر است.

4. از بلندخوانی یا گفتار ذهنی اجتناب کنید

بلندخوانی به معنای با صدای بلند خواندن مطلبی است. گفتار ذهنی هم بلند خواندن در ذهن است. این شیوه سرعت بررسی را کاهش می‌دهد. برای اینکه از بلند‌خوانی جلوگیری کنید باید هنگام مطالعه دهان خود را ببندید. شما به تمرکز نیاز دارید. در جای دیگر درمورد تمرکز صحبت می‌کنیم.

5. دامنه دیدتان را افزایش دهید

زمانی که بچه بودیم هنگام خواندن متنی وادار می‌شدیم که به تک تک کلمات نگاه کنیم. از قسمتی از صفحه شروع کنیم و تا انتها بخوانیم. اما شما دیگر بچه نیستید. باید عادات مطالعه خود را تغییر دهید. به چشمانتان آموزش دهید که کلمات بیشتری بخوانند.

مغز سیستمی ساده دارد، هرخوراکی را به آن بدهیم، همان را پس خواهد داد، مراقب باش ذهنت را با چه افکاری تغذیه می‌کنی.

استاد احمد محمدی

از میدان دید چشمی یعنی گوشه‌ چشمتان استفاده کنید. سرتان را مستقیم و ثابت نگه دارید و به آرامی چشمانتان را در جهت گردش عقربه‌های ساعت و مخالف آن بچرخانید. این کار نه تنها چشمانتان را تقویت می‌کند بلکه دامنه دید شما را هم بهتر می‌کند.

6. از بازخوانی خودداری کنید

بازخوانی به خواندن مجدد خط، عبارت یا بخشی از متن مورد مطالعه اطلاق می‌شود. این شیوه اغلب به صورت غیر عمدی بازده خواندن و فهم مطلب را کاهش می‌دهد. برای جلوگیری از این امر باید به مطالعه فعالانه مشغول شوید. با تمرکز درست از شروع مطالعه می‌توانید از این موضوع خودداری کنید تا مطالعه سریع‌تری داشته باشید.

7. در مطالعه تمرکز داشته باشید

در مطالعه تمرکز داشته باشید

برای مطالعه صحیح به محیطی آرام نیاز دارید. اگر هنگام مطالعه گوشی به دست هستید و در صفحات فیسبوک و واتساپ سیر می‌کنید، هرگز مطالعه کردنتان به خوبی پیش نمی‌رود. شما باید صد در صد حواستان به مطالعه متمرکز باشد.

علاوه بر آماده بودن محیط بیرونی، نباید افکار آشفته هم داشته باشید. این افکار را کنار بگذارید و موقع مطالعه گفتگوهای درونی را قطع کنید و این گفتگوها را بین خود و کتاب برقرار کنید.

8. هنر رد شدن از برخی مطالب را داشته باشید

هنر رد شدن به این معناست که اگر مطالبی را می‌دانید از آن سریع بگذرید. اگر در یک تحقیق علمی در مورد مفاهیم دوره بازاریابی و فروش کار می‌کنید، می‌توانید از مبحثی که با آن قبلا آشنایی دارید سریع بگذرید.

مطالب تکراری موجود در متن که با آن آشنا هستید، بسیارند. رد شدن از این مطالب سرعت مطالعه را بالا می‌برد و هم در زمان صرفه‌جویی می‌شود.

9. ارتباط بین مطالب را بیابید و زیر آن‌ها خط بکشید

بعضی متن‌ها مستلزم آن هستند که با مثال درک شوند. تلاش کنید تا ارتباط بین مفاهیمی که درمورد آن خواندید و مطالب مقاله پیدا کنید. اگر متن شما داری جدول و نمودار است با دقت آن‌ها را بررسی کنید.

10. تمرین کنید

 خواندن را با فرزندان خود  تمرین کنید

مطالعه کردن هنر است و عاشقان مطالعه خوب از پس آن بر می‌آیند. آن‌ها می‌دانند که چه هنگام از کدام یک از شیوه‌های گفته شده استفاده کنند. برای عملی کردن این شیوه‌ها باید تمرین کنید. از متن‌های ساده‌تر شروع کنید و روزی 20-15 دقیقه برای آن وقت بگذارید. شما زندگی خاص خود را دارید اما با مطالعه کتاب‌های بسیار، زندگی‌های دیگر را نیز تجربه می‌کنید.

دکتر احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
کتاب خوانی

سخن آخر

انسان‌های موفق، مطالعه را برای افزایش دانش خود انجام می‌دهند و به همین خاطر زیاد مطا‌لعه می‌کنند تا درحوزه‌های که نیازمند هستند دانش کافی را کسب نمایند و در آن موضع تسلط یابند. در مقاله فوق فنونی را که می‌توان به کار گرفت تا مطالعه‌ای که برای کسب دانش صورت می‌گیرد را پربازده‌تر نماید، آورده شد. اگر می‌خواهید سایر عادات انسان‌های موفق را بیاموزید، می‌توانید به مقالات دیگر ما سر بزنید. استاد احمد محمدی از عادات، ویژگی‌ها و مهارت‌های خاص افراد موفق به شما خواهند گفت. اگر شما نیز مهارت خاصی دارید، با ما به اشتراک بگذارید.

4.8/5 - (18 امتیاز)

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

16 پاسخ

  1. منم با نظر دوستمون موافقم من هیچی از دوران مدرسه بلد نیستم متاسفانه انقدر که همه چیو طوطی وار خوندیمو بدون اینکه بفهمیم حفظ کردیم

  2. به نظرم ادم باید بیشتر روی فهم مطلب تاکید کنه نه اینکه فقط حفظش کنه والا انقدر که ما تو دوره مدرسه و دبیرستان همه چیو حفظ کردیما هیچی بلد نیستیم هر چیم حفظ کردیم یادمون رفته

  3. من برنامه ریزی کردم و روزی یک ساعت مطالعه میکنم میخوام خودمو به مطالعه و کتاب خوتی عادت بدم تمرین خوب و مفیدیه به بقیه هم پیشنهاد میکنم

  4. پیشخوانی خیلی مهمه و خیلی کمک میکنه من وقتی پیشخوانی میکنم درسو بعد میرم سرکلاس خیلی خیلی بهتر متوجه موضوع میشم

      1. برای مطالعه ،علاقه مندی
        ایجادکنید،که با مطالعه
        ،اون حالت خاص،ایجاد شود،وفضای مطالعه
        وفضای استراحت ،را بهتر
        بشناسند،وتاثیر مطالعه
        در رشد فردی
        ورشد مالی تابع رشد فردی ومالیات وثروت و
        استراحت حاصل از ،مطالعه درامتداد رشد فردی،باعث رشد مالی ،رشد مالی با عث رشدسرمایه وثروت ،واسایش ،مدرک یادگیری ،نتیجه اسایش،شادی از یادگیری وفاصله با خسته گی.

  5. بسیار پر محتوا بود چون کمه ادم حوصلش میگیره بخونه این خیلی خوبه که همه نکات رو میگید به صورت کاربردی و خلاصه تا اینکه درباره هر چیزی بخواین ۱۰۰ صفحه حرف بزنید در هر حال ممنون خیلی خوب بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی