آداب معاشرت در میهمانی

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۶ تیر, ۱۴۰۰
آخرین بروزرسانی: ۷ آبان, ۱۴۰۰
آداب معاشرت در میهمانی

ما ایرانی‌ها از جمله اقوامی هستیم که رفت و آمد و میهمانی گرفتن نه نتها یکی از برنامه‌های زندگی ما محسوب می‌شود بلکه برگزاری میهمانی را لازمه زندگی خود می‌دانیم و دوست داریم از میهمانمان خود به نحو احسن پذیرایی کنیم.

البته میهمانی هم مانند دیگر موضوعات فردی و اجتماعی در فرهنگ ما از اهمیت خاصی برخوردار است و لازم است تا ضمن رعایت یکسری اصول در میهمانی‌ها، مواردی را در این زمینه رعایت کنیم. در این مقاله به آداب معاشرت در میهمانی پرداخته‌ایم و این آداب را از دو جنبه کلی، شامل آداب میزبان و آداب میهمان بیان کرده‌ایم.

پخش ویدیو
کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

آداب معاشرت در مهمانی و اصولی که لازمه یک میزبان خوب می‌باشد

در ادامه با آداب معاشرت در مهمانی و اصولی که لازمه یک میزبان خوب می‌باشد بیشتر آشنا خواهیم شد.

1. برای برگزاری میهمانی برنامه ریزی کنید

وقتی تصمیم به برگزاری یک میهمانی دارید قبل از هر چیزی برای میهمانی خود برنامه ریزی کنید. در آداب معاشرت در مهمانی اولین چیزی که در برنامه ریزی مطرح است، تعیین یک روز خاص و تهیه یک فهرست کامل از میهمانانی است که قرار است از سوی شما دعوت شوند.

بهتر است یک روز تعطیل را که امکان آمدن همه مهمانان باشد برای روز مهمانی خود انتخاب کنید. سپس همه آنچه را که برای پذیرایی از میهمانان خود نیاز دارید، فهرست کنید تا چیزی از قلم نیافتد.

استاد احمد محمدی
فقط یک بار زندگی می‌کنیم، پس به زیباترین شکل ممکن آن را به نمایش بگذاریم.
استاد احمد محمدی

وقتی با آداب معاشرت در مهمانی زمان مهمانی را مشخص کردید از قبل میهمانان خود را در جریان گذارید و بطور رسمی از آنان دعوت به‌عمل آورید تا فرصت و آمادگی لازم برای آمدن داشته باشند. اگر قرار است میهمانان شما همراه با خانواده یا تنها یا حتی بدون فرزند دعوت شوند، حتما بطور واضح این موضوع را مطرح و زمان و مکان مورد نظرتان را عنوان کنید.

اگر قرار است در منزل یا رستورانی خاص یا در یک فضای باز میهمانی بگیرید، آدرس و ساعت شروع و البته خاتمه مهمانی را فراموش نکنید. بسته به نوع و چگونگی مهمانیتان اگر لازم است، از کارت دعوت استفاده نمایید درغیر اینصورت به شکل تلفنی از میهمانان خود دعوت کنید.

برای رعایت آداب معاشرت در مهمانی همه آنچه را که برای پذیرایی نیاز دارید با توجه به تعداد دعوت شدگان آماده کنید و خریدهایتان را انجام دهید تا در روز میهمانی با کمی و کسری مواجه نشوید.

2. برای رعایت آداب معاشرت در مهمانی زمان را مدیریت کنید

 برای رعایت آداب معاشرت در میهمانی زمان را مدیریت کنید

در روز مهمانی کارهایتان را در اول وقت به ترتیب اولویت انجام دهید تا با کمبود وقت مواجه نشوید. برای کارهایی که باید انجام دهید زمانبندی کنید تا مجبور نباشید با عجله و دستپاچگی خود را آماده کنید.

آماده کردن ظروف و میز غذا، تهیه دستمال کاغذی مناسب پذیرایی هنگام صرف غذا و میوه، آماده کردن بشقاب‌های میوه و کارد و چنگال، چیدن میوه‌ها در ظروف مناسب و آماده کردن سایر خوراکی‌هایی که قرار است از میهمانانتان پذیرایی کنید از جمله کارهایی است که قبل از آمدن میهمانان و برای رعایت آداب معاشرت در مهمانی باید آماده باشد.

چک کردن سرویس بهداشتی، گذاشتن حوله و دستمال توالت فراموش نشود. اگر میهمانی‌ شما در فصل گرم سال است حتما یک نوشیدنی خنک تدارک ببینید. اما اگر در روز سرد زمستان بود، با ورود میهمانان با یک نوشیدنی گرم از آنان پذیرایی کنید.

آداب معاشرت در مهمانی توسط میزبان

آداب معاشرت در میهمانی توسط میزبان

برای آداب معاشرت در مهمانی سعی کنید مکانی را که در آن میهمانی برگزار می‌کنید با کارهای ساده‌ای دلنشین و آرام بخش کنید. فرقی نمی‌کند چه در منزل یا رستوران و جایی دیگر، می‌توانید با شاخه‌هایی از گل و شمع به زیبایی آن بیافزایید. لباسی را که قرار است در روز مهمانی بپوشید از قبل آماده کنید و بعد از اتمام کارهایتان دوش بگیرید و آماده شوید.

با ورود هریک از مهمانان با لبخندی گرم و صمیمی از آنان استقبال کنید و آنان را برای وارد شدن به منزل تعارف کنید. از قبل رخت آویزی تهیه و در جای مناسبی قرار دهید تا میهمانان به محض ورود پالتو یا هر لباس دیگری که همراهشان است آویزان کنند.

در آداب معاشرت در مهمانی با خوشحالی و رویی گشاده، جو میهمانی را گرم و صمیمی کنید تا خاطره‌ای خوش و بیادماندنی برای میهمانان باقی بماند. هنگام پذیرایی و صرف غذا حواستان به همه میهمانان باشد تا کمی و کسری وجود نداشته باشد. اگر فردی خاص یا افرادی دیگر از میهمانان پذیرایی می‌کنند سفارشات لازم را در این زمینه به آنان یادآوری کنید.

حتما یادتان باشد، از کادو و هدیه‌ای که برایتان آورده‌اند تشکر و قدردانی کنید. هنگام خداحافظی از تک تک میهمانان به خاطر قبول دعوت شما و حضورشان در میهمانی تشکر و قدردانی کنید.

مجموعه آدابی که رعایت آن بر میهمان لازم است

مجموعه آدابی که رعایت آن بر میهمان لازم است

همانطور که در یک میهمانی میزبان برای هر چه بهتر برگزار شدن میهمانی‌اش باید آدابی را رعایت کند، میهمان هم لازم است تا آدابی را در این زمینه بجا آورد.

هنگامی که به یک میهمانی دعوت می‌شوید، با خوشحالی از این دعوت استقبال کنید. اگر برای رفتن به میهمانی مانع خاصی وجود ندارد، از قبل این آمادگی را در خود ایجاد کنید تا در روز میهمانی دچار تردید و دودلی نشوید که آیا بروید یا نه؟ به عنوان مثال یک هدیه در حد و توان خود تهیه کنید و لباس مورد نظرتان را از قبل آماده کنید.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
پادکست فکرانه - ارتباطات

انتخاب کفش و لباس شما متناسب با نوع میهمانی و افرادی که حضور دارند، از اهمیت خاصی برخوردار است. اگر هنگام دعوت برای میهمانی امکان حضور شما وجود ندارد در همان لحظه ضمن تشکر از این دعوت، میزبان را از این موضوع مطلع کنید. اما اگر به یکباره و به هر دلیلی میهمانی رفتن شما کنسل شد حتما به میزبان اطلاع دهید تا منتظر شما نباشد. تلفن و حتی یک تماس تلفنی در این قبیل موارد بهترین گزینه است. حتما میزبان را مطلع کنید.

در روز میهمانی مسیر و فاصله مکانی را در نظر داشته باشید تا به موقع و سر ساعت برسید. تاخیر طولانی و به انتظار گذاشتن میزبان دور از ادب و نوعی بی‌احترامی تلقی می‌شود. زمانی که در میهمانی حضور پیدا کردید با همه میهمانان سلام و احوالپرسی داشته باشید. حتی اگر کسی هم برایتان نا آشنا بود با سلامی گرم پنجره تازه‌ای را به سوی یک ارتباط جدید باز کنید.

در پایان میهمانی ضمن خداحافظی از همه افرادی که حضور دارند، از میزبان بخاطر برگزاری و تدارکی که برای این میهمانی دیده بود تشکر و قدردانی کنید.

حفظ حرمت بهترین آداب معاشرت در مهمانی است

حفظ حرمت بهترین آداب معاشرت در میهمانی است

میهمانی رفتن و میهمانی گرفتن در فرهنگ ما ایرانی‌ها از جمله برنامه‌هایی محسوب می‌شود که از اهمیت خاصی برخوردار است. حال چه در نقش میهمان باشیم و چه در نقش میزبان، لازم است تا یکسری آدابی را در این زمینه بجا آوریم. چرا که این آداب نشان از احترام و ارزشی است که برای طرف مقابل قائلیم.

ضمن آنکه با رعایت آن‌ها و انجام این آداب ارزش خود را هم نزد دیگران چند برابر کرده‌ایم. بهترین آداب معاشرت در مهمانی و بهترین آداب برای میهمانی رفتن یا میهمان کردن حفظ حرمت یکدیگر است.

فراموش نکنیدآداب معاشرت در مهمانی در همه کشورها یکسان نیست، بسیاری از کشورها آداب مختلفی برای میهمان رفتن یا میهمانی دادن دارند، اما آنچه که بین تمام مردم یکسان است حفظ حرمت است. به عبارت بهتر آداب معاشرت در میهمانی در همه کشورها یک زبان مشترک دارد و آن حفظ حرمت فرد مقابل است.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی