آداب معاشرت در شبکه های اجتماعی

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱۸ تیر, ۱۴۰۰
آخرین بروزرسانی: ۷ آبان, ۱۴۰۰
آداب معاشرت در شبکه های اجتماعی

شاید شما که خواننده این مقاله هستید یک دانشجو باشید یا شاید هم یک زن خانه دار یا یک دانش آموز که جویای حضور در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی است. اما فراموش نکنید به جز شما میلیون‌ها نقاش و تاجر و مالک و کارآفرین و حتی زن خانه دار و دانش آموز هست که دلش می‌خواهد با یک دکمه وارد دنیای فضای مجازی بشود و برای لحظاتی یا با خودش خلوت کند یا از فضای مجازی لذت برده یا شاید هم استفاده علمی یا سیاسی کند.

اما نه فقط این فضا بلکه هر فضای علمی یا سیاسی و حتی محفل دوستانه دیگری نیز وارد شوید آداب خودش را دارد. اما از نظر شما آداب معاشرت در شبکه‌های اجتماعی و آداب حضور و فعالیت در دنیای مجازی چیست؟ آیا برای حضور در فضای مجازی صرف به حضور در اینترنت کافی است؟

یا نه می‌توان به تقلید از سایرینی که در این فضا حضور دارند همان کارهایی را انجام داد که سایرین از ایتالیا یا آمریکا انجام داده‌اند؟ شاید بهتر باشد نخست یک تعریف ابتدایی از خود فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و سپس شرایط حضور در این فضا داشت و در انتها به آداب حضور در این فضای مجازی پرداخت.

پخش ویدیو
کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

فعالیت در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی

فراموش نکنید صرف به اینکه شما با یک دکمه یا یک کلیک وارد فضای مجازی شده‌اید به معنای حضور یا فعالیت شما در فضای مجازی نیست. یکی از عمده موارد در حفظ آداب معاشرت در شبکه های اجتماعی این موضوع است که شما زمانی در فضای مجازی فعالیت دارید که برای خودتان در یکی از این شبکه های اجتماعی یک صفحه مجازی داشته باشید.

زمانی از شما به عنوان یک فعال مجازی یا صاحب فلان صفحه یاد می‌شود که در صفحه مجازی خودتان خواسته‌ها و البته اهداف و رویکرد حضورتان را بیان کرده باشید. پس برای حضور در فضای مجازی به ترتیب به این آداب معاشرت در شبکه های مجازی توجه کنید؛

1. شبکه های اجتماعی مورد نظر خود را انتخاب کنید

برای خودتان مشخص کنید که در کدام یک از شبکه های اجتماعی قرار است حضور داشته باشید. مثلا ترجیح می‌دهید صرفا در شبکه اجتماعی اینستاگرام فعال باشید یا در صفحات فیس بوک و تلگرام و توییتر و … نیز حضور فعال داشته باشید.

2. رویکرد خود را در شبکه های اجتماعی مشخص کنید

برای خودتان از قبل یک رویکرد جهت حضور در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مشخص کنید یعنی؛ نزد خودتان توضیح دهید که چرا و برای کدام هدف قرار است در فضای مجازی حضور داشته باشید؟

برای چه چیزی می‌خواهید در فضای مجازی فعالیت داشته باشید؟و هدف نهایی شما از حضور در فضای مجازی چیست؟ مخاطبان شما در این فضای مجازی چه قشر یا گروهی خواهند بود؟ به چه نتیجه‌ای قرار است برسید؟

3. برای رعایت آداب معاشرت در شبکه های اجتماعی پروفایل شخصی بسازید

 در شبکه های اجتماعی پروفایل شخصی بسازید

پس از آنکه در شبکه های اجتماعی و البته فضای مجازی فعال شدید و بیشتر هدف و انگیزه‌ای برای خودتان ترسیم کردید صفحه پروفایل شخصی برای خودتان بسازید. صفحه پروفایل شخصی و البته درج عکس یکی دیگر از آداب معاشرت در شبکه های اجتماعی است.

4. برای آداب معاشرت در شبکه های اجتماعی برای صفحه پروفایل خودتان، عکس انتخاب کنید

فراموش نکنید شما با قرار دادن عکس درون پروفایل قرار است نسبت به اعضای این صفحه و البته فضای مجازی یکی از این انواع شبکه های اجتماعی حامل پیام باشید پس در انتخاب عکس دقت کنید. انتخاب عکس مناسب هم یکی دیگر از قوانین فضاهای مجازی است.

5. مشخصات کوتاهی از خودتان درون صفحه پروفایل برای افرادی که شما را خواهند دید ارائه دهید

با این تفاسیر شما مقدمات ابتدایی حضور در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی مد نظر را برای خودتان فراهم کرده‌اید. پس از این مرحله بهتر است با آداب معاشرت در شبکه های اجتماعی آشنا شوید. اما آداب حضور در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی چه می‌گوید.

آداب معاشرت در شبکه های اجتماعی

آداب معاشرت در شبکه های اجتماعی

پس از آنکه در فضای مجازی و یکی از این شبکه‌ های اجتماعی مثل؛ اینستاگرام یا فیس بوک حاضر شدید ضروری است تا با برخی آداب حضور و البته آداب معاشرت در شبکه های اجتماعی نیز آشنا شوید. آدابی چون؛

درس اول: آداب معاشرت در شبکه های اجتماعی با احترام به حقوق و نظرات سایرین

شما در فضای مجازی حاضر شده‌اید به عبارتی شما میهمان جمعی هستید که از سراسر جهان، افراد مختلف در آن حاضر هستند و چه بسا با یک نظر یا با یک سرچ کوچک با شما و صفحه شما نیز آشنا شوند و البته با محتویات فکری و چه بسا محتویات گفتار و کلام و نوشتار و عکس و فیلم شما هم آشنا شوند.

پس همانطور که مایل هستید با شما رفتار کنند با آنان رفتار کنید. بسیاری از افراد دوست دارند صفحه شخصی آنان در شبکه های اجتماعی مملو از عکس‌های شخصی و چه بسا فیلم و روزمرگی‌هایشان باشد، شما به هر اندازه که محتاط و معقول باشید عده‌ای دیگر هستند که زندگی آنلاین و راحت را دوست دارند به نظر آنان احترام بگذاریم.

البته فراموش نکنیم فضای مجازی به هر اندازه که آزاد و راحت هم باشد به همان اندازه می‌تواند مایه آزار و اذیت طیف دیگری از خرده فرهنگ‌هایی باشد که چه بسا نمی‌تواند آزادی شما یا سایرین را تاب بیاورد.

پس اگر از دوستانتان یا مخاطبان یا حتی کاربران صفحه شما، صفحاتی متفاوت‌تر از خرده فرهنگ شما دارند شما ملاحظه گر باشید و نه تقلید کننده و با توجه به خرده فرهنگ کشور و البته سرزمینتان میزان و شرایط حضور را برای خودتان فراهم کنید تا کسی مزاحم خلوت و آسایش شما نشود.

درس دوم: گروه‌های فعال در صفحه و البته دوستان و کاربران خودتان را مشخص کنید

 درس دوم: گروه‌های فعال در صفحه و البته دوستان و کاربران خودتان را مشخص کنید

شما با مشخص کردن گروه‌های دوستی و البته با هشتگ گذاری و تعیین افرادی که می‌خواهید از صفحه و مطلب یا کامنت‌های شما بازدید کنند یک گروه مخاطب مشخص برای خودتان ایجاد می‌کنید. این مهم یکی دیگر از آداب معاشرت در شبکه های اجتماعی است.

فراموش نکنید شما با رعایت این مهم علاوه بر اینکه از گروه‌های خاص با سرچ و هشتگ گذاری برای عضویت و دیده شدن در صفحه دعوت می‌کنید به سایرینی که خواسته یا ناخواسته از طریق سرچ یا هشتگ سری به صفحه شما زده‌اند نیز می‌فهمانید که این صفحه به درد آنان می‌خورد یا خیر.

به عبارتی صفحه خودتان را با حضور افراد یا کاربرانی که چه بسا همفکر یا هم طیف با شما نیستند پر نکرده و از آزار و اذیت و چه بسا وقت تلف کنی‌های نابجا خودداری می‌کنید.

فراموش نکنید رعایت این نکته یکی از موارد مهم در حفظ آداب معاشرت در شبکه های اجتماعی است لذا اگر شما به عنوان مثال در شبکه فضای مجازی چون اینستاگرام عضو هستید نخست باید طیف همفکر یا جامعه هدف و حتی افرادی که دلتان می‌خواهد از صفحه شما بازدید کنند را مشخص بکنید.

شما با این کار افراد مشخصی را برای دیده شدن صفحاتشان و بازدید از صفحات خودتان دعوت کرده‌اید و مطالبی را که می‌خواهید مطالعه بکنید یا مطالبی که می‌خواهید از افراد خاصی در صفحه شما نشان داده بشود را دعوت می‌کنید و به آن‌ها نیز اجازه می‌دهید که مطالب، عکس یا فیلم‌های صفحه شما را ببینند یا بخوانند.

درس سوم: از دوستان برای دیدن صفحه و عضویت در صفحاتشان دعوت کنید

یکی دیگر از آداب معاشرت در شبکه های اجتماعی ارسال درخواست عضویت در صفحه فرد یا گروه و کاربری است که می‌خواهید از مطالب او استفاده کنید و حتی ناظر فعالیت‌هایش در فضای مجازی باشید.

استاد احمد محمدی
اگر می‌خواهی دانسته‌هایت شگفتی‌ساز شوند، به آن‌ها عمل کن.
استاد احمد محمدی

به عبارتی برخی صفحات خودشان را قفل می‌کنند تا هر فردی اجازه ورود و استفاده از مطالب یا عکس و فیلم آن‌ها را نداشته باشد از اینروی برای مشاهده صفحات این طیف از کاربران باید برای آنان درخواست عضویت در صفحه را ارسال کنید.

از او برای مشاهده عکس یا فیلم و مطالبش اجازه بخواهید پس اگر عضو صفحات این دسته از کاربران هستید پس از عضویت و مشاهده صفحات اگر دوست نداشتید لطفا بدون سر و صدا و به آرامی همانطور که درخواست عضویت ارسال کردید همانطور نیز گروه را ترک کنید.

درس چهارم: برای رعایت آداب معاشرت در شبکه های اجتماعی هر مطلبی را پخش نکنید

درس چهارم: برای رعایت آداب معاشرت در شبکه های اجتماعی هر مطلبی را پخش نکنید

شاید به کرات در صفحات فضای مجازی با برخی کاربرانی برخورد کرده باشید که به کرات هر مطلبی را نشر می‌دهند، فراموش نکنید یکی دیگر از آداب معاشرت در شبکه های اجتماعی پرهیز از ارسال‌های مکرر هر نوع مطلب، فیلم وعکس است به عبارت بهتر شما قرار نیست در صفحات مجازی نقش پایگاه اطلاع رسانی را بازی کنید.

اگر به عنوان یک صفحه خبری در فضای مجازی عضو هستید اجازه نشر همگی اخبار را ندارید، قطعا منشور خبری خاصی برای خودتان تدوین کرده‌اید و بر آن اساس دست به نشر خبر می‌زنید و اگر هم که پایگاه خبری یا صفحه خبری و تحلیلی نیستید که موضع شما مشخص است پس لطفا صفحات خودتان و سایرین را با پیام‌ها و کامنت‌های مکرر پر نکنید.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
پادکست فکرانه - ارتباطات

درس پنجم: در آداب معاشرت در شبکه های اجتماعی از تکرار ایموجی و علامت‌های مکرر ایموجی‌ها بپرهیزید

یکی دیگر از نکات ضروری برای حضور فعال در صفحات مجازی و البته آداب معاشرت در شبکه های اجتماعی پرهیز از ارسال مکرر علامت‌های ایموجی در مطالب یا کامنت‌ها و حتی هرگونه توضیحی است که زیرعکس یا فیلم قرار است بیاید.

باور کنید خواننده مطلب یا ناظر فیلم و عکس شما وقتی با موجی از ایموجی‌های مکرر به ازای هر یک کلمه یا یک جمله نوشته شما در فضای مجازی مواجه می‌شود با نوعی انزجار از ادامه مطالعه مطلب مواجه می‌شود.

آداب معاشرت به ما می‌گوید که شما قرار است برای مخاطب با استفاده از ایموجی‌ها نوعی جذابیت ایجاد کنید اما برخی با قرار دادن علامت‌های ایموجی که مثلا برای بیان غم از اموجی گریه یا قلب استفاده می‌کنند به قدری تند رفته و متن یا محتوای پایین فیلم و عکس را با این علامت‌ها پر می‌کنند که مخاطب یا کاربر میلی به خواندن توضیح زیرعکس یا فیلم و متن از خودش نشان نمی‌دهد.

قوانین فضای مجازی جهانی است

قوانین فضای مجازی جهانی است

همانطور که شما برای حضور در میهمانی یا یک دیدار دوستانه مقدماتی را تحت عنوان آداب معاشرت برای خودتان تدوین کرده‌اید و بندهایی از این آداب معاشرت بین تمامی انسان‌ها عمومیت دارد همین قانون پیرامون حضور در فضای مجازی نیز صادق است.

فراموش نکنید آداب معاشرت در شبکه های اجتماعی قانونی است که نه برای یک حکومت یا یک دولت و ملت خاص بلکه برای عموم مردم از سراسر جهان عمومیت دارد و همه افرادی که قرار است به نوعی در فضای مجازی فعالیت داشته باشند را مشمول می‌شود.

بعضا یک جوان آمریکایی مقید به این قوانین در فضای مجازی و در همان لحظه جوان ایرانی جویای نام یا چه بسا جوان اروپایی از این آداب معاشرت در شبکه های اجتماعی بنا به هردلیل سرباز می‌زند. اما نکته مهم اینجا است که برخی از این قوانین همانند خود فضای مجازی عمومیت جهانی دارد و رعایت کنندگان این آداب معاشرت در فضای مجازی حداقل بین خودشان شناخته می‌شوند.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی