آداب معاشرت در خداحافظی

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۱ تیر, ۱۴۰۰
آخرین بروزرسانی: ۷ آبان, ۱۴۰۰
آداب معاشرت در خداحافظی

همانطور که سلام و احوالپرسی از جمله آداب اجتماعی در روابط انسانی محسوب می‌شود، خداحافظی نیز در روابط اجتماعی و تعاملات فردی دارای آداب است.

آدابی که در جای خود از اهمیت خاصی برخوردار است. اما اینکه چطور می‌توان آداب معاشرت را هنگام خداحافظی بجا آورد و در روابط اجتماعی برای آن اهمیت قائل شد، از جمله مواردی است که در چگونگی روابط افراد نقش بسیار مهمی دارد.

در این مقاله به شما آموزش می‌دهیم که چگونه آداب معاشرت در خداحافظی را درست و به‌جا استفاده کنید و بتوانید احترام ویژه‌ای برای خود به وجود آورید و به طرف مقابل هم حس ارزشمند بودن بدهید.

پخش ویدیو
کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

برای خداحافظی همانند سلام اهمیت قائل شوید

به همان شکلی که هنگام دیدار با کسی جلو می‌روید، دست می‌دهید و سلام و احوالپرسی می‌کنید هنگام خداحافظی هم لازم است تا آداب معاشرت خداحافظی را رعایت کنید.

البته خداحافظی در جمع و خداحافظی بین دونفر متفاوت بنظر می‌رسد و خداحافظی در یک محیط کاری و اداری با خداحافظی در جمع دوستان و نزدیکان نیز تفاوت‌های خودش را دارد. تفاوت‌هایی که هر کدام در جای خود از آدابی برخوردار است که در این مقاله به آن می‌پردازیم؛

1. آداب معاشرت خداحافظی در مکان عمومی

خدافظی در مکان عمومی

وقتی در یک مکان عمومی یا در خیابان دوست یا آشنایی را می‌بینید، حتی اگر عجله دارید، از دیدارش ابراز خوشحالی کنید و بعد از سلام و احوالپرسی با عذرخواهی از اینکه عجله دارید ضمن فشار دادن دست طرف مقابل و ابراز لطف یا علاقه، خیلی محترمانه خداحافظی کنید.

البته به او قول بدهید که در فرصت مناسب حتما این دیدار کوتاه را جبران خواهید کرد و با او مفصل به گفتمان خواهید نشست.

2. آداب معاشرت خداحافظی در محیط اداری

آداب معاشرت در خداحافظی در محیط اداری

زمانی که در یک محیط اداری یا جلسه کاری حضور دارید که همه در مقابل نگاه‌های یکدیگر قرار دارند و شما بنا به هردلیلی ناچارید محیط را ترک کنید، هیچ اجباری وجود ندارد که از تک تک افراد بطور جداگانه خداحافظی کنید یا بی‌توجه به اطرافیان مکان را ترک کنید.

توجه داشته باشید همانطور که شما مجبور نیستید از تک تک همکاران خداحافظی کنید قرار هم نیست به سایرینی که حضور شما برای آن‌ها مهم است و چه بسا دوستی و کلام شما برای آنان نوعی دلگرمی تلقی می‌شود به آن‌ها نیز بی‌توجه باشید و بدون خداحافظی محیط را ترک کنید.

بلکه کافیست با یک عذرخواهی از جمع و با اشاره به اینکه دلیل موجهی برای ترک مکان دارید، با یک خداحافظی جمعی از آنجا خارج شوید.

3. خداحافظی در میهمانی

خداحافظی در میهمانی

آداب معاشرت خداحافظی در میهمانی‌ها و مراسمی که شلوغ است و جمع کثیری از دوستان و میهمانان شناخته یا غریبه حضور دارند، دور از ادب است که در پایان میهمانی بخاطر شلوغی و جمعیت، بدون خداحافظی مکان را ترک کنید.

استاد احمد محمدی
تغییر را با آغوش باز پذیرا باش؛ اگر تغییر نکنی، تعویض می‌شوی.
استاد احمد محمدی

چرا که مطمئن باشید این کار نیز نوعی بی‌احترامی به صاحب مهمانی تلقی می‌شود. در این شرایط ادب حکم می‌کند تا برای خداحافظی با کمی انتظار و سپس دیدن میزبان از او تشکر و قدردانی کنید.

4. حفظ حرمت و راحتی دیگران

حفظ حرمت و راحتی دیگران

یکی از موارد مهمی که از جمله آداب معاشرت خداحافظی تلقی می‌شود حفظ حرمت و راحتی سایرین است. به عبارتی هیچ آداب خداحافظی به شما این اجازه را نمی‌دهد که به دلیل حفظ آداب خداحافظی آرامش و آسایش را از سایرین سلب کنید.

در آداب معاشرت خداحافظی خصوصا در میهمانی‌ها و دورهمی‌های خانوادگی از اهمیت خاصی برخوردار است، زمان خداحافظی در ساعات آخر شب بعضا دوستانی وجود دارند که به محض سوار شدن به ماشین با بوق زدن ممتد و ادامه دار، با میهمانان دیگر خداحافظی می‌کنند.

یا درآپارتمان‌ها میهمانان با صدای بلند اقدام به خداحافظی از یکدیگر می‌کنند که نشان از عدم توجه به آسایش و البته حفظ آرامش سایرینی دارد که دخالتی در آن میهمانی خانوادگی ندارند، پس توجه به این موضوع نه تنها به عنوان یکی از آداب خداحافظی محسوب می‌شود بلکه جزئی از فرهنگ آپارتمان نشینی نیز تلقی می‌گردد.

5. حفظ آرامش سایرین در آداب معاشرت خداحافظی

حفظ آرامش سایرین در آداب معاشرت در خداحافظی

بعضا افرادی هستند که درست هنگام خداحافظی یادشان می‌افتد که باید احوال مادر بزرگ و اقوام دور و نزدیکشان را از کوچه یا پارکینگ و دم درب با فریاد و صدای بلند جویا شوند، فراموش نکنید شما اگر میهمان یک جمع خانوادگی هستید سلام و خداحافظی شما و احوالات درون اقوام شما ارتباطی به سایرین از جمله همسایه بیچاره شما ندارد.

لذا زمان خداحافظی اگر شب است همان آداب معاشرت خداحافظی حکم می‌کند حرمت آسایش و آرامش همسایه و یک محله را نیز نگاه داشته و مزاحم سایرین نشوید. چرا که نه میهمانی شما آنان را خوشحال و غمگین می‌کند و نه خوب و بد بودن احوالات مادر و مادربزرگتان به آن‌ها مربوط است.

پس یکی دیگر از آداب معاشرت خداحافظی حفظ آسایش و آرامش سایرینی است که در جمع شما قرار نیست حضوری داشته باشند اما قطعا صدای شما برای آن‌ها می‌تواند آزار دهنده باشد پس تن صدا را خودتان کنترل کنید تا سایرین مجبور به کنترل آن نباشند.

دکتر احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
پادکست فکرانه - ارتباطات

سخن پایانی

همانطور که سلام و احوالپرسی دارای آداب خاص خودش هست و البته نحوه برخورد افراد هنگام سلام و خداحافظی بیانگر محبت و صمیمیت آنان نسبت به طرف مقابل است در خداحافظی نیز به همان اندازه آدابی وجود دارد که نشان از شخصیت فرد و احترامی است که برای طرف مقابل قائل است.

در واقع با بجا آوردن آداب معاشرت خداحافظی نه تنها به طرف مقابل احترام خاص و ویژه‌ای گذاشته می‌شود بلکه می‌توان احترام و ارزش خود را با بجا آوردن این آداب چند برابر کرد.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی