آداب معاشرت با همسر

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۴ تیر, ۱۴۰۰
آخرین بروزرسانی: ۷ آبان, ۱۴۰۰
آداب معاشرت با همسر

چگونگی روابط و نوع برخورد و رفتاری که در یک زندگی مشترک، همسران می‌توانند نسبت به یکدیگر داشته باشند، همگی را می‌توان تحت عنوان آداب معاشرت با همسر بیان کرد. با توجه به قداستی که در چارچوب خانواده دیده می‌شود، آداب معاشرت با همسر یکی از مسائل بسیار مهم در زندگی زناشویی بشمار می‌رود که حتی در نوع رفتار فرزندان نیز نقش بسیار مهمی دارد.

در خصوص ضرورت اهمیت به آداب معاشرت با همسر باید گفت؛ از آنجایی که والدین اولین الگوهای تربیتی فرزندان محسوب می‌شوند از اینروی نحوه رفتار و برخوردشان با یکدیگر، در چگونگی رفتار فرزندان نقش بسزایی خواهد داشت و مهم‌تر آنکه بچه‌ها نیز در آینده، در جایگاه همسرانی قرار خواهند گرفت که بگونه‌ای رفتارشان، همان رفتاری خواهد بود که از والدین خود الگو برداری کرده‌اند. به همین دلیل چگونگی رفتار و نحوه برخورد والدین با یکدیگر که همان آداب معاشرت با همسر خوانده می‌شود، از اهمیت خاصی برخوردار است.

اما آداب معاشرت با همسر به چه مواردی اشاره دارد؟ آیا تمامی نکات در خصوص آداب معاشرت با همسر، پیش از ازدواج و در طول زندگی تجردی به فرزندان دختر و پسر آموزش داده می‌شود؟ در این خصوص بهتر است اشاره‌ای به بخشی از تربیت‌های سـنـتی در جامعه داشت و یادآور شد؛ در خصوص آداب همسر داری و البته آداب معاشرت با همسر در هیچ کتابی آموزشی به قشر نوجوان و حتی جوان داده نمی‌شود.

بسیاری از نکات به روش سنتی و از روی تجربه والدین به فرزندان منتقل می‌شود که کامل و کافی نیست از اینروی بیشتر درک و برداشت جوانان از آداب معاشرت با همسر به تجارب و تربیت والدین و نحوه تعامل والدین با همسر خودشان باز می‌گردد که این بخش از تربیت پاسخگوی نیاز فعلی جوانان امروزی نیست. به همین دلیل در این مقاله نیز سعی شده تا در حد ممکن به بخشی از نیازهای تربیتی در خصوص آداب معاشرت با همسر پرداخته بشود.

پخش ویدیو
کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

احترام و ارزش گذاری به عنوان اولین مولفه آداب معاشرت با همسر

احترام و ارزش‌گذاری به عنوان اولین آداب معاشرت با همسر محسوب می‌شود که در روابط همسران از اهمیت خاصی برخوردار است. تا زمانی که به یکدیگر احترام گذاشته نشود و این احترام متقابل نباشد نمی‌توان انتظار داشت که دیگر آداب به‌درستی رعایت شود.

همانطور که در روزهای نخست آشنایی و ازدواج با احترام رفتار می‌کنید و رفتاری توام با مهربانی و ادب دارید، فارغ از اینکه چه مدتی از ازدواجتان می‌گذرد همچنان به شریک زندگیتان احترام بگذارید و در نزد دیگران برای او ارزش قائل شوید.

توجه داشته باشید احترام و ارزش قائل شدن به همسر به این معنی نیست که در حضور دیگران برای آنکه میزان محبت یا عشق و علاقه خودتان را به دیگری نشان دهید از یکدیگر آویزان شوید، بلکه رفتار محترمانه شما با همسر بدون آنکه حتی در حضور دیگران این علاقه را نشان دهید می‌توانید با ادب و البته رفتاری توام با احترام میزان ارزشی را که برای یکدیگر قائل هستید را به یکدیگر ابراز کنید.

1. به یکدیگر ابراز لطف کنید

 به یکدیگر ابراز لطف کنید

به یکدیگر ابراز لطف کنید، مکالماتی که همراه با ابراز لطف باشد قطعا تاثیر بسزایی در حفظ حرمت زوجین دارد.

2. برای رعایت آداب معاشرت با همسر به یکدیگر کمک کنید

به یکدیگر کمک کنید؛ یا حتی کمک به همسر در یک مراسم رسمی یا میهمانی و دورهمنشینی قطعا تاثیر بسزایی در اعتماد به یکدیگر و البته نشان دادن میزان محبت به زوج یا طرف مقابلتان دارد.

3. همسرتان را با القاب مختلف صدا نزنید

هرگز همسرتان را با القاب مختلف صدا نزنید، حتی به شوخی. بسیاری از زوجین گاهی به قدری در شوخی‌های خودمانی افراط و تفریط دارند که همین سخنان آزار دهنده و بعضا رفتار آزاردهنده با اسم و عنوان شوخی که چه بسا تعمدی نیز در کار نباشد منجر به دلگیری و در نهایت خشم و عصبانیت نسبت به یکدیگر میشود. که اگر تداوم داشته باشد مشکلات جدی‌تری را برای زوجین منجر می‌شود. پس حتی در شوخی هم حرمت قلب و روح یکدیگر را داشته باشید.

4. یکدیگر را با عناوین مناسب خطاب کنید

با عناوین مناسب و البته محترمانه یکدیگر را خطاب کنید. اگر از دست یکدیگر عصبانی هستید که م‌یدانید تبعات عناوین که به یکدیگر القای می‌کنید چیست.

اما اگر قرار است به عنوان ابراز علاقه به یکدیگر عنوان و القابی را نسبت دهید لطفا مراقب باشید منجر به دلگیری و شکستن روح و قلب یکدیگر نشوید.

5. در آداب معاشرت با همسر همدیگر را تحقیر نکنید

در آداب معاشرت با همسر همدیگر را تحقیر نکنید

لطفا زوجین به یکدیگر با دیده تحقیر نگاه نکنید؛ فراموش نکنید زندگی مشترک فراز و نشیب‌های فراوانی دارد. اجازه ندهید مشکلات و شرایط سخت زندگی رفتار شما را تحت تاثیر قرار دهد.

حتی اگر از یکدیگر دلخور و ناراحت هستید، رفتارتان نسبت به هم به‌گونه‌ای باشد که دیگران ناراحتی و دلخوری شما را احساس نکنند.

6. اجازه ندهید فرزندانتان شاهد مشاجره های شما باشند

در زندگی هر فردی اختلاف و تفاوت دیدگاه و تفاوت آرای جود دارد الزاما تصمیمات زوجین قرار نیست با هم برابر باشند و البته تعارض در تصمیم گیری‌ها نیز قرار نیست منجر به مشاجره نزد فرزندان باشد.

هر گونه تعارض در تصمیم گیری و اختلاف و مشاجره در تصمیم گیری نزد فرزندان به سلب اعتماد فرزند از شما منجر خواهد شد پس نزد فرزندتان با یکدیگر مشاجره نکنید. در خفا با یکدیگر بحث کنید و تصمیم نهایی را به فرزند یا فرزندانتان اعلام کنید.

7. اجازه بی احترامی فرزند به همسر را ندهید

در برخی خانواده‌ها کودک از همان کودکی در برابر مادر می‌ایستد و پرخاش می‌کند و البته تنها به دلیل مخالفت مادر با تصمیم گیری‌های شخصی است که این قبیل بی‌احترامی‌ها اوج می‌گیرد. لطفا به عنوان پدر خانواده در این قبیل مواقع کنار همسرتان بیاستید. برای پرخاش فرزند هنوز زود است.

8. با آداب معاشرت با همسر به همسرتان توجه کنید

 با آداب معاشرت با همسر به همسرتان توجه کنید

به همسرتان توجه کنید؛ بخش عمده ابراز علاقه زوجین به یکدیگر دیدن تفاوت‌ها و تلاش برای زیبا شدن در نزد یکدیگر است. اگر همسرتان رنگی بر مویش کشید لطفا آن را ببنید و البته بر زبان بیاورید. فراموش نکنید تمام تلاش او بهتر و زیبا دیده شدن از سوی شما است.

9. رازدار همسرتان باشید

گذشته از فراز و فرودهای زندگی گاهی در زندگی هر زوجی رازهایی هست که ناخواسته بین زوجین برملا می‌شود لطفا راز دار همسرتان باشید و به سایرین اجازه دخالت یا قضاوت را ندهید که اگر سایرینی پایشان به اسرار زندگی شما باز شود مطمئنا نتیجه خوشایندی برای شما و همسرتان نخواهد داشت.

10. رازهایتان را به کسی نگویید

رازهای زندگی‌تان را به سایرین نگویید؛ ممکن نیست زندگی را شروع کرد و رازی نداشت و ممکن نیست زندگی کرد و بایدها و نبایدهای زندگی در زندگی برایمان راز درست نکرده باشد، پس لطفا در زندگی رازدار زندگی یکدیگر باشید که جز به زن و شوهر کسی دیگری نمی‌تواند محرم اسرار شما در زندگی باشد.

11. نزد همسرتان آراسته و خوش بو باشید

نزد همسرتان آراسته و خوش بو باشید

متاسفانه یکی از عادات بد ما ایرانیان پوشیدن لباس خوب در میهمانی است و آرایش در بیرون منزل، به عبارتی گاهی فراموش می‌کنیم که قرار بود برای همسرمان نیز زیبا باشیم و زیبا بپوشیم و خوش بو بمانیم.

استاد احمد محمدی
اثرات کارهای درست مانند دانه‌های برف است، اگر تحمل کنی که ببارند و ببارند، به‌زودی بهمنی خواهند شد که هر مشکلی را از پیش روی خود بر می‌دارد.
استاد احمد محمدی

اگر دیدید همسرتان این نکات را فراموش کرده به او یادآور شوید و اگر دیدید همسرتان وقتی برای زیبا کردن و خوش بوکردن خودش ندارد شما لطفا دست به کار شوید و باری از روی دوش همسرتان بردارید قطعا او نیز دوست دارد برای شما زیبا و خوش بو باشد اما فرصتش را نداشته است.

12. در آداب معاشرت با همسر پشت سر همسرتان بدگوئی نکنید

بدترین شیوه زناشویی بدگوئی از همسر است، اگر عیبی یا ایرادی در رفتار همسرتان می‌بینید لطفا آن را به خودش انتقال دهید تا اصلاحش کند، نه آنکه عیب یا بد همسرتان را پشت سر او نزد سایرین بگوئید.

که در نهایت منجر به تیره شدن روابط و کمرنگ شدن احساسات نسبت به یکیدیگر و از بین رفتن حس اعتماد و علاقه نسبت به یکدیگر شود. البته اگر دوست دارید کار به طلاق، درگیری و اختلاف‌های طولانی مدت بکشد می‌توانید این کار را ادامه بدهید.

13. در خصوص زندگیتان با هر کسی درد و دل نکنید

در خصوص زندگیتان با هر کسی درد و دل نکنید

در زندگی شخصی هر زوجی درگیری و تناقض وجود دارد و البته قرار نیست همه برای شما تصمیم بگیرند. اگراین تناقض و درگیری‌ها شما را آزرده خاطر کرده است لطفا هرچه سریع‌تر آن را با امین خود یعنی پدر و مادر و سپس پزشک در میان بگذارید اما پای همسایه و دخترخاله و دخترعموها را وسط نکشید که در نهایت به شما آسیب خواهند زد و البته در ادامه اعتماد و علاقه بین زوجین را نیز متاثر از دخالت‌هایشان خواهند کرد.

14. به همسرتان هدیه بدهید

فراموش نکنید بهترین هدیه ابراز علاقه به همسرتان است گاهی به او هدیه بدهید و گاهی نیز از طریق هدیه یا بدون هدیه به او بفهمانید که او را دوست دارید و به او علاقمند هستید.

البته به یاد داشته باشید که؛ ارزش گذاری و محترم شمردن یکدیگر باید دوجانبه باشد چرا که این رفتار دوطرفه باعث دوام و پایداری هر چه بیشتر در زندگی زناشویی می‌شود.

فحش و ناسزا و درگیری فیزیکی خط قرمز شما در زندگی باشد

فحش و ناسزا و درگیری فیزیکی خط قرمز شما در زندگی باشد

همچنین بد نیست که در زندگی زناشویی فحش و ناسزا و بیان کلمات رکیک به یکدیگر یکی از خط قرمزهای شما در زندگی باشد. به‌هرحال در زندگی زناشویی ممکن است در پاره‌ای مواقع بدلیل اختلاف نظر با یکدیگر مشاجرات لفظی بینتان به‌وجود آید.

در هر شرایطی و در صورت بروز هر گونه ناراحتی و مشکلی حتی اگر از شدت ناراحتی از همسرتان در حال انفجار هستید با این باور که فحش و ناسزاگویی در روابط شما جایی ندارد، با حفظ آرامش با یکدیگر صحبت کنید و هرگز الفاظ رکیک را بر زبان نیاورید.

درگیری فیزیکی و بلند کردن دست بر یکدیگر احترام و ارزش واقعی شما را از بین می‌برد. جوری صحبت نکنید که بعد از عادی شدن روابط از روبرو شدن با یکدیگر شرمنده و خجالت زده باشید.

برای رعایت آداب معاشرت با همسر عیوب و ایرادات یکدیگر را به رخ نکشید

برای رعایت آداب معاشرت با همسر عیوب و ایرادات یکدیگر را به رخ نکشید

به هر حال همه افراد دارای یکسری نواقص و ایراداتی هستند که ممکن است از نظر دیگران قابل قبول نباشد. اما هرگز فراموش نکنید که هیچکس کامل نیست و ممکن است هر فردی دارای یکسری نواقص و کاستی‌هایی باشد که تنها برای خودش قابل پذیرش باشد. ولی آنچه مهم است کمک کردن به شریک زندگی برای رفع عیوب و ایراداتی است که به شکل جدی در او وجود دارد.

اینکه شما دائما ایرادات یکدیگر را به رخ هم بکشید یا در جمع و در حضور دیگران همسرتان را بخاطر وجود عیوبش خجالت زده کنید نه تنها هیچ کمکی برای از بین بردن عیب‌ها و کاستی‌های او کمکی نخواهد کرد بلکه او را حساس‌تر کرده و از شما دلگیرتر می‌کند و قطعا تداوم این رویه به تشدید حس انتقام و کینه جویی نیز چه بسا منجر شود پس لطفا با چشم باز همسرتان را انتخاب کنید و اگر عیب و ایرادی دارد دو نفر با کمک هم نسبت به حل این تعارض یا عیب و ایراد بپردازید.

برخی از کودکی لکنت زبان دارند شما قطعا پیش از ازدواج با همسرتان دو کلام با او صحبت کرده‌اید و آگاهانه او را با لکنت زبانش انتخاب کرده‌اید پس اگر اکنون دست به تحقیرش بزنید این اوج بی ادبی شما است و نه اشتباه یا تقصیر فرد مقابل این در حالی است که به جای تحقیر همسر صرفا به دلیل لکنت زبان می‌توانید همسر واقعی او باشید.

دوست واقعی او باشید و با حوصله به سخنانش گوش دهید و نسبت به رفع مشکل لکنت زبانش به او کمک کنید قطعا این رویه به بهبودی روابط دو نفره و زوجین بیشتر کمک خواهد کرد و حس اعتماد و علاقه بیشتری را بین شما به وجود خواهد آورد

مهربانی و داشتن خلقی خوش

مهربانی و داشتن خلقی خوش

حتما به این جمله توجه کنید؛ عصبانیت و نامهربانی در زندگی جایی ندارد. محبت و مهربانی و داشتن خلقی خوش در روابط همسران نوعی صمیمیت و وفاداری را بین آن‌ها منجر خواهد شد.

هرگز با همسرتان به سردی برخورد نکنید و همواره مهربان و رفتاری توام با محبت داشته باشید. به هم عشق بورزید و یکدیگر را از محبت سیراب کنید. دوست داشتن و محبت کردن نه تنها شما را به یکدیگر نزدیک می‌کند بلکه دوام و استحکام زندگیتان را تضمین خواهد کرد.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
پادکست فکرانه - ازدواج موفق

تنها چیزی که در سختی‌ها و مشکلات به شما آرامش می‌دهد و همواره نور امید در شما ایجاد می‌کند، رفتار محبت آمیز و به‌دور از هرگونه نامهربانی از طرف همسرتان می‌باشد.

رعایت آداب معاشرت با همسر در حقوق مادی و معنوی یکدیگر

رعایت آداب معاشرت با همسر در حقوق مادی و معنوی یکدیگر

رعایت حقوق مادی و معنوی یکدیگر یکی از آدابی محسوب می‌شود که در روابط همسران از اهمیت خاصی برخوردار است. ایجاد رفاه و آرامش، مهیا نمودن شرایط زندگی مطلوب و توجه به کلیه نیازهای جسمی و عاطفی لازم در زندگی زناشویی از جمله این حقوق محسوب می‌شود که چه زن و چه مرد هر کدام در جایگاه خود و براساس وظایفی که به عهده‌شان است نباید یکدیگر را از این حقوق محروم کنند و این حق را نادیده بگیرند.

آداب معاشرت با همسر یکی از موارد بسیار مهمی است که در چارچوب خانواده و زندگی زناشویی از اهمیت خاصی برخوردار است. چرا که استحکام و دوام در زندگی زوجین با توجه به این آداب دوام و ادامه پیدا می‌کند.

البته رعایت آداب معاشرت همسر چیزی نیست که بتوان تعیین کرد که کدام یک از همسران بیشتر و کدام کمتر رعایت کنند. از آنجایی که زن و مرد شریک زندگی یکدیگر هستند پس لازم است تا هر دو به یک میزان به این آداب توجه داشته و در خصوص رفتار با یکدیگر این آداب را برای هر چه بهتر شدن زندگی خود بکار گیرند.

5/5 - (7 امتیاز)

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی