چگونه افزایش فروش داشته باشیم؟
افزایش فروش، فروش بیشتر، ویزیتوری، استخدام ویزیتور حرفهای، بازاریابی و استخدام بازاریاب خوب، فروش تلفنی و … از جمله موضوعاتی است که مدیران کسب و کارهای کوچک و بزرگ بدان توجه ویژهای نشان میدهند.
در این مقاله قصد داریم راز و رمزهای فروش موفق را با شما در میان بگذاریم. در شرایط اقتصادی فعلی، دوره فروش بیشتر و موثرتر در بازار، یکی از موضوعات مهمی است که هر صاحب کسب و کاری بدان توجه میکند؟
سوال اول: چرا برخی میتوانند محصولات و خدمات خود را بفروشند و برخی نمیتوانند؟
سوال دوم: چگونه میتوان فروش محصولات و خدمات را افزایش داد و رونقی برای بازار فروش ایجاد کرد؟
سوال سوم: در شرایطی که در بازار رقابت بالا است چطور میتوانیم بیشترین فروش را از آن خود کنیم؟
سوال چهارم: چه راهکارهایی برای افزایش فروش وجود دارد که عمل به آنها موفقیت ما را چند برابر میکند؟
راهکارهای افزایش فروش
راهکارهای مختلفی برای افزایش فروش وجود دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره میکنیم.
البته میتوانید مقالههای آکادمی بازار را در موضوع بازاریابی و فروش را نیز مطالعه کنید.
آشنایی با ۲۰ ترفند افزایش فروش و جذب مشتری میتواند بسیار کمک کننده باشد.
همچنین به راهکارهای ذیل توجه کنید:
۱- در دسترس بودن مشتریان خود باشید
به کسب و کار خودتان نگاه کنید. آیا مشتریان به راحتی شما را پیدا میکنند؟ چقدر در دسترس مشتریان خودتان هستید؟ چه راهکارهایی برای در دسترس بودن قرار دارد؟ آیا این راهکارها را بررسی کردهاید؟
باتوجه به کسب و کاری که دارید، میتوانید مکانیزمهایی برای در دسترس بودن درنظر بگیرید. میتوانید از قابلیت های مختلف موجود در فضای مجازی استفاده کنید.
برخی کسب و کارها، علاوه بر اینکه قبل از ارتباط با مشتری، در دسترس هستند، بلکه از خدمات پس از فروش خوبی هم برخوردارند.
اگر میخواهید فروش خوبی را از آن خود کنید، باید دردسترس باشید. مشتری نباید برای ارتباط برقرار کردن با مجموعه شما سردرگم شود و بتواند در سریعترین و سادهترین شکل ممکن، با مجموعه شما ارتباط برقرار کند.
۲- ارتباط آنلاین و مستقیم با مشتری را دست کم نگیرید
اگر وبسایت دارید، بهتر است قسمتی را برای ارتباط مستقیم با مشتری درنظر بگیرید. اگر وبسایت ندارید نیز راهکارهای مختلفی برای ارتباط با مشتری وجود دارد.
میزان احترام شما به مشتری، به جذب مشتریان جدید کمک میکند. سعی کنید، ارتباط مستقیم و موثری با مشتریان قبلی خود داشته باشید.
با این کار دایرهی ارتباطات شما گستردهتر شده و با تعداد مشتریان بیشتری درارتباط خواهید بود که میتواند روی فروش بیشتر شما تاثیر مستقیم داشته باشد.
۳- فروش متقاطع یا Cross Sell را دست کم نگیرید
فروش متقاطع یا cross sell یکی از روشهای مناسب برای فروش محصولات است که به افزایش فروش نیز کمک میکند.
وقتی مشتری محصولی خریداری میکند، سایر محصولات میتوانند به عنوان محصول مکمل به وی پیشنهاد داده شوند. مثلا مشتری گوشی موبایل خریداری میکند، سایر محصولات مکمل از جمله کاور گوشی، گلس و … میتوانند محصولات مکملی باشند که مشتری در کنار محصول اصلی خریداری میکند.
برای هر محصولی که به بازار معرفی میکنید، محصولات مکمل را خودتان مشخص کرده و به مشتریان خود پیشنهاد بدهید البته باید محصولات مکمل را در زمان مناسب به مشتری پیشنهاد بدهید.
فروش متقاطع به فروش بیشتر کمک شایانی میکند. کسب و کارهای موفق، محصولات مکمل را به خوبی مشخص و برای مشتری توصیف میکنند.
۴- آموزش تیم ویزیتور و بازاریابی فروش بسیار اهمیت دارد
یکی از موضوعات مهمی که برخی کسب و کارها بدان توجه نمیکنند آن است که برنامهی مشخصی برای تربیت و آموزش تیم بازاریابی و فروش خود ندارند.
همیشه، همیشه و همیشه برای تیم بازاریابی، فروش و ویزیتورهای خود برنامه آموزشی مشخص و منظمی داشته باشید.
آموزش تیم فروش تاثیر دو صد چندانی روی افزایش فروش خواهد گذاشت. اکثر شرکتها و موسسات موفق دنیا، دپارتمان آموزش پرسنل دارند. برای تیم فروش و بازاریابی وقت صرف کنید و برنامه آموزش داشته باشید.
تیم فروش به آموزشهای متنوعی نیاز دارد. آکادمی بازار دورههای آموزشی متنوعی برای تیم بازاریابی و فروش طراحی کرده است. شرکتها و موسسات میتوانند برنامهی آموزشی مشخصی را برای آموزش تیم فروش خود درنظر بگیرند:
۱- دوره آموزشی پرورش ویزیتور حرفه ای
برای موفقیت در فروش، تیم ویزیتوری و فروش باید بتواند به نحو احسنت کار خود را انجام بدهد.
اگر ویزیتورها بتوانند محصولات را به خوبی معرفی کنند، تاثیر بسیاری روی فروش خواهد داشت.
این دوره آموزش ویزیتوری بسیار اهمیت دارد. ویزیتورها باید بتوانند محصول را در بازار به شکل خوبی معرفی کنند.
اصول علمی در ویزیتوری بسیار اهمیت دارد. ویزیتورها و تیم فروش باید با روشهای علمی و اصولی به امر فروش بپردازند.
۲- دوره آموزشی تکنیک های فروش بیشتر و موثر
فصل فروش به روشهای سنتی به پایان رسیده است مدیران فروش، تیم فروش و بازاریابی باید بتواند با تسلط بر روشهای جدید بتوانند، محصولات و خدمات خود را به فروش برسانند.
مهارتهای لازم در فروش آموختنی است.
در این دوره آموزشی تکنیکهای مختلفی از جمله هنر پرسیدن سؤالات مناسب، روش ارائه محصول به مشتری، تکنیک های مختلف فروش، نحوه بیان، پاسخ به ابهامات، روش های اتمام فروش و ارائه خدمات پس از فروش مناسب، بسیار اهمیت دارد.
۳- دوره آموزشی مدیریت بازاریابی
بازاریابی و افزایش فروش یکی از واحدها و بخشهای مهم هر کسب و کاری است . مدیریت بخش بازاریابی و فروش در سالهای اخیر به صورت کاملا علمی انجام میشود.
دوره آموزشی مدیریت بازاریابی به فروش بیشتر و موثرتر کمک شایانی میکند.
۴- دوره آموزشی بازاریابی تلفنی
این روزها بازاریابی تلفنی رونق خاصی پیدا کرده است. تقریبا اکثر کسب وکارها برای معرفی و فروش محصولات و خدمات خود از بازاریابی تلفنی کمک میگیرند.
فروش تلفنی میتواند مشتریان را به خرید ترغیب کرده و اگر پرسنل فروش تلفنی آموزشهای لازم را دیده باشند، به خوبی میتوانند وضعیت فروش را تغییر بدهند.
۵- دوره آموزشی اصول مدیریت و سرپرستی فروش
مدیر فروش و سرپرستی فروش از اهمیت ویژهای برخوردار است. مدیر فروش باید بر پروسه فروش نظارت دقیقی داشته باشد
دوره برنامه ریزی صحیحی برای تیم فروش در نظر گرفته و به فکر بهبود برنامه ریزیهای قبلی باشد.
جذب نیروی فروش و توانمند سازی و آموزش پرسنل این بخش نیز از جمله وظابف مدیر فروش محسوب میشود.
دوره آموزشی اصول مدیریت و سرپرستی فروش به مدیران فروش کمک میکند تا وظایف خود را بیش از پیش شناخته و در انجام وظایف خود موفقتر باشند.
۵- برای فروش بیشتر نقش مشاور فروش را دست کم نگیرید
یکی از موضوعاتی که به افزایش فروش در بازار کمک میکند، کمک گرفتن و مشورت گیری از مشاور فروش است. مشاور فروش میتواند نقش مهم و اساسی در فروش بیشتر محصولات و خدمات داشته باشد.
این روزها مشاوره نه تنها در حوزه کسب و کار بلکه در سایر حوزهها رونق خوبی گرفته است. شرکتها و موسسات مختلف بر این موضوع واقف هستند که برای موفقیت در بازار کار لازم است به آخرین متدها و روشهای علمی فروش مسلط باشند.
تسلط بر همه چیز کار سادهای نیست و همراهی و مشورت گرفتن ازفردی صاحب نظر میتواند بسیار موثر باشد.
لذا نقش مشاور در افزایش فروش را دست کم نگیرید. مشاور خوب میتواند وضعیت فروش محصولات و خدمات را دگرگون کند.
سایر راهکارها برای افزایش فروش
برای آنکه فروش محصولات و خدمات شما رونق پیدا کند، باید بتوانید موارد ذیل را به خوبی برای مجموعه خود تبیین کنید:
۱- هدف گذاری و تعیین هدف فروش
تعیین اهداف یکی از موضوعات مهمی است که باید بدان توجه ویژهای نشان داده شود. اگر میخواهید فروش بیشتری را تجربه کنید، تعیین هدف فروش را جزو برنامههای خود قرار دهید.
در تعیین اهداف باید سوالات مهمی را پاسخ بدهید: میخواهید به چه رقمی از فروش دست پیدا کنید؟ دقیقا در چه بازهی زمانی میخواهید چقدر فروش داشته باشید؟
باید به صورت مکتوب همه چیز را شفاف کنید. مثلا مشخص کنید، بازارهدف شما کجا و شامل چه مشتریانی میشود.
۲- نیازهای مشتریان را بشناسید
برای آنکه بتوانید فروش خوبی را از آن خود کنید، باید بتوانید نیازهای مشتریان را به خوبی بشناسید. هر چقدر شناخت کاملتری از نیازهای مشتریان داشته باشید، فروش شما رونق خواهد گرفت.
نیازهای مشتریان را مکتوب کرده و فهرستی از آنها تهیه کنید. میتوانید باتوجه به نیاز مشتریان، محصولات و خدمات خود را به آنها معرفی کنید.
دقت کنید که نیازسنجی مشتریان میتواند نقش بسیار مهمی در جذب مشتری و فروش به همراه داشته باشد.
۳- مثبت اندیش باشید
در فروش، کسب و کار و بازار کار باید اصل مثبت اندیشی را سرلوحه کار خود قرار دهید. انرژی و فرکانس شما به مشتریان منتقل میشود.
اگر درونا باور داشته باشید که موفق نمیشوید، همین احساس را در حین مذاکره به مشتری منتقل میکنید که میتواند به ضررتان باشد.
استاد احمد محمدی
زندگی شگفتانگیز است، کافی است راهش را پیدا کنی.
مشتریان ما همه چیز را به خوبی درک میکنند و متوجه میشوند. پس دقت کنید که مثبت اندیشی و داشتن تفکرات مثبت، سطح بالای انرژی و با انرژی وارد شدن در کار میتواند نقش مهمی در کار داشته باشد.
افکار منفی را دور بریزید. با افکار منفی به جایی نمیرسید و سیستم بازاریابی و فروش نیز با تفکرات منفی فلج خواهد شد.
با قدرت به پیش بروید
برای آنکه در مسیر خود موفق شوید باید نترسید و با قدرت به پیش بروید. بدانید که هر زمان جا بزنید، میدان را باخته اید. پس سعی کنید بازنده میدان نباشید.
اگر میدان را خالی کنید، اولین کسی که در این بین ضرر می کند خودتان هستید. پس با خودتان و زندگی تان چنین نکنید.
شما مستحق و لایق موفق شدن هستید. همیشه بارها و بارها این جمله را به خودتان بگویید. حتی اگر ظاهر شرایط خوب پیش نرفت، منتظر بهترین ها باشید. اگر منتظر باشید بهترین ها رخ خواهد داد.
آکادمی بازار در کنار شما است تا بتوانید فروش بیشتری را از آن خود کنید و پیشنهاد تیم آکادمی بازار به منظور فروش بیشتر تهیه بسته آموزشی «تکنیکهای افزایش فروش» است.