زمان کودکی فیلیپ نایت
فیلیپ نایت در ۲۴ فوریه ۱۹۳۸ در ایالت اورگان واقع در نیومکزیکو ایالات متحده آمریکا متولد شد. او در سال ۱۹۵۹ در دانشگاه اورگان تحصیلاتش را در مقطع کارشناسی پشت سر گذاشت. بعد از آن در سال ۱۹۶۲ با اخذ مدرک کارشناسی ارشد از دانشکده ی بازرگانی استنفورد فارغ التحصیل شد.
شکل گیری ایده ی شرکت نایک
اولین بار در سال ۱۹۵۷ فیلیپ نایت، بنیان گذار برند نایک به طور کاملا اتفاقی یکی از مربی های قدیمی و رئیس دانشگاهی که در آن تحصیل می کرد به اسم «بیل باورمن» را ملاقات کرد. باورمن یکی از ورزشکاران بسیار قدیمی المپیک بود، که همواره هیجان او برای ورزش و نوآوری برای فیلیپ جوان خیلی الهام بخش بود تا بتواند یک تجارت را بر اساس دو اصل ورزش و نوآوری احداث کند.
باورمن چند سال بعد در احداث شرکت نایک، با فیلیپ شریک شد. ولی ایده ی شرکت نایک وقتی به صورت جدی به ذهن فیلیپ نایت خطور کرد که دانشجوی کارشناسی ارشد بود. و در آن ترم استادشان از آن ها خواسته بود یک مقاله را با موضوع شروع و راه اندازی یک کسب و کار جدید بنویسند.
مقاله ی فیلیپ نیز در رابطه با راه اندازی شرکتی بود که توانایی رقابت با محصولات ورزشی شرکت آدیداس که در آن دوران قطب تولیدات ورزشی در تمام دنیا بود را داشته باشد. ایده مقاله فیلیپ به این صورت بود که با استفاده از نیروی انسانی کشور ژاپن که ارزان بودند، کفش های ورزشی ارزان تر اما با کیفیت بالاتر تولید شود.
شروع فعالیت حرفه ای فیلیپ نایت
فیلیپ نایت بعد از سپری شدن زمان بسیار کوتاهی پس از فارغ التحصیلی اش تصمیم گرفت ایده ی خودش را اجرا کند. به همین دلیل به کشور ژاپن سفر کرد و از نزدیک از کارخانه ی «اونیتساکا تایگر» که عرضه کننده ی کتانی در کشور ژاپن بود بازدید کرد و با تایگر که مدیر اجرایی شرکت بود به بحث و تبادل نظر پرداخت.
زمانی که تایگر از فیلیپ دررابطه با شرکتش پرسید، نخستین جوابی که به ذهنش رسید را به زبان آورد. فیلیپ خود را رئیس کارخانه ی Blue Ribbon Sport معرفی کرد در حالی که این کارخانه اصلا وجود خارجی نداشت و آن فقط در ذهن فیلیپ شکل گرفته شده بود. نایت مدیران اجرایی کارخانه ی تایگر را قانع کرد که آن ها می توانند از طریق شرکت آن ها محصولاتشان را به کشورآمریکا عرضه کنند. او موفق شد شرکت تایگر را قانع سازد که برای او نمونه ی کار بفرستند تا فیلیپ بتواند آن ها را به همکاران خودش نشان دهد و اگر آن ها تائید کردند سفارش ها قبول شود.
تاسیس شرکت Blue Ribbon Sport
فیلیپ نایت پس از آن که از کشور ژاپن به آمریکا بازگشت هزینه ی تمام نمونه کارها را از پدرش قرض کرد و حتی چند جفت کفش را برای «بیل باورمن» ارسال کرد. بیل فورا پذیرفت که با فیلیپ شریک شود. باورمن و فیلیپ هرکدام به صورت جداگانه 500 دلار سرمایه وسط گذاشتند و توانستند شرکت Blue Ribbon Sport را به صورت رسمی احداث کنند.
کار شرکت بلو ریبونز با سفارش ۲۰۰ جفت کفش از تایگر آغاز شد. فیلیپ اوایل فروش این کفش ها در پشت ماشین شخصی خود آغازکرد.
راه اندازی خط تولید نایک
در ابتدای سال ۱۹۷۰ فروش شرکت به سه میلیون دلار افزایش یافت. در همین زمان بود که فیلیپ از کارخانه ی تایگر جدا شد تا بتواند کفش های خودش را طراحی کند و بنیان گذار برند نایک شود. سال ۱۹۷۲ شرکت بلو ریبونز نخستین خط تولید کفش خودش را با نام «نایک» راه اندازی کرد.
اسم این برند، از اسم خدای پیروزی در فرهنگ یونان باستان برآمده شده است و در آن زمان طراحی لوگو شرکت نایک را به عهده یک دانشجوی رشته ی هنر سپردند و او بابت طراحی آن لوگو مبلغ ۳۵ دلار از فیلیپ دریافت کرد. فیلیپ آنچنان در کسب و کار خودش به موفقیت رسید که در مدت کمتر از ده سال صنعت تولید کفش ورزشی را به دست گرفت و توانست برند نایک را به یکی از موفق ترین و مشهور ترین برندهای دنیا تبدیل کند.
شیوه تجارت فیلیپ نایت
شیوه ی تجارت فیلیپ نایت، بنیان گذار برند نایک خیلی ساده بود. زیرا به جای استفاده کردن از تبلیغات مختلف که خیلی از آن ها متنفر بود کفش های تولیدی کارخانه خود را به ورزشکاران معروف و سرشناس می داد تا در مسابقات خود از آن ها استفاده کنند.
در تابستان همان سال المپیک ورزش های میدانی در شهر او برگزار می شد و جالب است بدانید مربی تیم آمریکا کسی نبود جز بیل باورمن شریک خود فیلیپ! فیلیپ نایت از این فرصت نهایت استفاده را کرد. و کفش های خودش را به ورزشکاران برتر و ماهر تیم هدیه کرد به این دلیل که وقتی مسابقات المپیک از تلویزیون های ملی نمایش داده می شود، کفش های نایک به چشم بخورد.
همان گونه که نایت تصور می کرد ، ورزشکاران نقش فراوانی در به فروش رسیدن کفش های نایت داشتند. موضوع جالب این بود که بعد از این اتفاق فروش آن مدل از کفش نایک، از ۱۰ هزار جفت به یک میلیون جفت رسید و به این علت بود که فروش کفش نایک روز به روز افزایش یافت .
چرا که بسیاری از مردم دوست داشتند کفش هایی را بپوشند که بهترین و معروفترین ورزشکاران آن ها را به پا می کردند . و از نکات قابل توجه این است که کارخانه ی نایک در همه ی مدت زمان فعالیتش فقظ یک شکست را تجربه کرده، آن هم به این علت بود که آن چنان بر روی ورزش های سنگین و بی هوازی تمرکز کرده بود که ورزش های ایروبیک را از یاد برده بود.
همین زمان بود که کارخانه ی ریبوک نیز از این غفلت سواستفاده کرد و از گوی سبقت را از نایک ربود.
علت کم شدن فروش نایک در سال های ۱۹۸۶ و سال ۱۹۸۷
در سال های ۱۹۸۶ و سال ۱۹۸۷ فروش نایک ۱۸ درصد کم تر شد . و فلیپ فهمید با وجود این که ورزشکاران مشهور و حرفه ای به محصولات نایک بسیار علاقه مند هستند، اما عده ای دیگر از مشتریان خیلی بیشتر به ظاهر کفش توجه می کنند تا کیفیتش.
به همین علت نایک، محصول جدید خودش را به اسم «کفش چند کاره ی اِیر» روانه ی بازار کرد! شاید نشود این مدل را به عنوان انقلاب در تولید کفش دانست ، اما قطعا فروش نایک را خیلی متحول کرد تا جایی که توانست ریبوک را از سر راه خود بردارد و اکنون نیز نایک همیشه در صدر جدول تولید کنندگان قرار دارد.
فلیپ نایت نیز امروزه در حدود ۸۰ سال سن دارد ، او یکی از بزرگ ترین صاحبان کارخانجات دنیا به شمار می رود. او در سال ۲۰۱۸ در مجله ی نایت فوربز به عنوان بیست و هشتمین فرد ثروتمند دنیا به همه معرفی شد. ارزش دارایی فیلیپ نایت امروزه در حدوده ۳۰ میلیارد دلار تخمین زده شده است. جالب است بدانید او مالک یک شرکت فیلم سازی با نام motin laika می باشد.
شما می توانید برای بهره مندی از زندگینامه سایر افراد بزرگ و موفق به صفحه زندگینامه افراد موفق مراجعه کنید.
2 پاسخ
سلام و درود
چقدر عالی که به روان ترین و سلیس ترین شکل ممکن زندگی نامه افراد رو به تصویر میکشید و خواننده به راحتی و با خواندن جملات بلاگ میتونه تصویر سازی کنه و اون شخص نام آور و تاریخ ساز رو بهتر بشناسه و اون رو درک کنه.
به امید موفقیت روزافزون تیم فوق العادتون……
سلام آوا عزیز
ممنون از توجه و آرزوی خوب شما برای تیم آکادمی بازار.
همچنین با آرزوی بهترینها برای شما.