اهمیت صنعت پخش در اقتصاد ایران
آموزش شرکت پخش تا کنون توانسته است نقش مهمی در به تعادل رسیدن قیمتها در بازار داشته باشد. اگر فعالیتهای مداوم صنعت پخش در کشور وجود نداشت، ممکن بود قیمت محصولات یا کالا در بازار ثبات نداشته باشد و پیوسته در حال تغییر باشد. همچنین در واقع آنچه که باعث شده است که بخشهای تولیدی با یکدیگر در حال رقابت باشند، صنعت توزیع میباشد.
این صنعت باعث شده است کسب و کارهای مختلف برای به دست آوردن امتیازات بیشتر از یکدیگر سبقت بگیرند و به نوعی یک بازار رقابتی بسیار داغ در میان انواع کسب و کارهای فعال تولیدی و خدماتی کشور شکل بگیرد.
مزایای شرکت پخش در خرید و فروش کالا و خدمات
علاوه بر نقش تأثیرگذاری که شرکت های پخش بر اقتصاد کشور گذاشته است، یکی از مهمترین فواید و مزایای گسترش صنعت پخش و توزیع کالا در کشور این است که میتواند توزیع محصولات را با سرعت بیشتری نسبت به روشهای عادی انجام دهد. با کمک این صنعت محصول دقیقاً به مقصدی که باید مورد استفاده قرار بگیرد، میرسد.
همچنین این موضوع به نفع تولید کنندگان نیز خواهد بود. چرا که با کمک صنعت توزیع کالا هزینههای کمتری برای ارسال و پخش محصولات و کالای خود در بازار پرداخت خواهند کرد. همچنین صنعت پخش باعث میشود تعداد واسطهها بین تولید کنندگان و مصرف کنندگان کاهش پیدا کند. در نتیجه تولید کننده و مصرف کننده ارتباط نزدیکتری با یکدیگر خواهند داشت. به کمک صنعت توزیع نیاز بازار و کاملاً شناسایی خواهد شد.
مشکلات و چالشهای صنعت پخش در ایران
صنعت پخش در کشور ایران مزایا و فواید بسیار زیادی دارد. اما برخی مشکلات و چالشهایی برای این صنعت به وجود آمده است که فعالیتهای این صنعت را در کشور ایران دستخوش تغییر کرده است.
رویکرد سنتی شرکت های پخش و توزیع
به دلایل بسیار زیادی که مهم ترین آنها هزینه بالای زمانی و مالی است، شرکت های توزیعی رویکرد سنتی خود را ادامه داده و به سمت آموزش های نوین و راهکارهای جدید برای توسعه و پیشرفت(افزایش فروش) نمی روند و به این نکته توجه ندارند که همه این هزینه های مالی و زمانی در بازه زمانی بسیار کوتاهی با افزایش بازدهی شرکت های پخش به جیبشان باز خواهد گشت.
عدم آموزش شرکت پخش برای ویزیتورها و مدیران
آموزش ویزیتور حرفه ای از مهم ترین نیاز ها در بحث آموزش شرکت پخش است زیرا ویزیتورها مانند رگ هایی از کسب و کار پخش به بازار وصل هستند و می توانند فروش را به بدنه اصلی شرکت توزیعی وارد کنند.
از طرفی تیم مدیریت و بازاریابی شرکت های پخش باید از متدهای روز برای افزایش بازدهی این کسب و کارها استفاده کرده و در بازار داغ رقابتی امروز به دنبال درصدهای بالاتری از بازار هدف خود باشد.
این کار جز با آموزش مدیران شرکت پخش در این صنعت عملی نمی شود. آموزش شرکت پخش در کنار تجربه مدیریتی بسیار کاربردی و پر سود است.
سایر مشکلات شرکت پخش در ایران
- محدودیت های تحریمی ایران که همیشه بوده است و با اقتصاد مقاومتی باید جلوی آن ایستاد
- محدودیت های داخلی شرکت پخش
دوره های مورد نیاز صنعت پخش در ایران
دوره های آموزشی شرکت پخش و توزیع (موارد مورد نیاز)
- دوره اصول مذاکره
مذاکره بخش جدا ناشدنی فروش در سطوح مختلف تیم بازاریابی و فروش شرکت هاست و همه شرکت ها نیازمند این دوره آموزشی هستند.
- دوره زبان بدن و آداب معاشرت
زبان بدن و معاشرت یکی از بخش های مهم مذاکره فروش است.
- برنامه ریزی فروش
برنامه ریزی یکی از مهم ترین بخش های بازاریابی و فروش است، پس هر تیم فروش و بازاریابی به بخشی از دوره آموزش برنامه ریزی کسب و کار نیاز دارد.
- مشتری مداری
مشتری مداری برای جذب، نگهداری و وفادارسازی مشتری لازم است که یکی از مهم ترین دوره های آموزش شرکت پخش و توزیع به حساب می آید.
- ویزیتوری و فروش حضوری
ویزیتورها برای زنده ماندن اقتصادی کسب و کار باید بسیار حرفه ای عمل کند و کسب و کارهای توزیع و پخش نیز از این قانون پیروی می کنند.
- کار تیمی و حل مسئله
کار تیمی در تمامی مراحل بازاریابی و فروش مفید است پس آموزش کار تیمی برای شرکت پخش و توزیع لازم است.
- دوره اصول سرپرستی و مدیریت
آموزش تیم مدیریت و سرپرستی تاثیر بسیار زیادی به میزان فروش و تیم بازاریابی دارد پس این دوره برای انواع کسب و کار توزیع و پخش لازم است.
- دوره اصول ارتباطات
ارتباط سازی درست و تاثیر گذار از مهم ترین ارکان ویزیتوری شرکتی و مدیریت در سطوح مختلف است.
دوره آموزش شرکت پخش و توزیع توسط تیم آکادمی بازار(برخی موارد)
ردیف | نام شرکت | دوره های برگزار شده | شهر برگذاری دوره | ویژگی ها |
1 | آموزش شرکت به پخش | دوره آموزش مذاکره، دوره زبان بدن و آداب معاشرت برای شرکت به پخش، دوره برنامه ریزی فروش شرکت به پخش در تهران، دوره مشتری مداری در مشهد، دوره تکنیک های فروش حضوری شرکت به پخش در شیراز و دوره کارتیمی و حل مسئله شرکت به پخش در تهران | تهران، اصفهان، شیراز، تبریز، ارومیه، اردبیل، اهواز، سنندج، مشهد، رشت، ساری، کرمان، زاهدان، شهر رضا، یز ، قم، قزوین، زنجان، همدان، شیراز، کرج، بروجرد، کرمانشاه، اراک و … | طی 2 سال و در 31 استان کشور و برای 1000 نفر در کلیه شعب شرکت |
2 | آموزش شرکت پخش و توزیع داروپخش | دوره اصول مذاکره شرکت توزیع داروپخش، دوره زبان بدن و آداب معاشرت داروپخش در اصفهان، دوره برنامه ریزی فروش برای توزیع داروپخش، دوره آموزش مشتری مداری، دوره تکنیک های فروش حضوری شرکتی برای توزیع داروپخش و دوره کار تیمی و حل مسئله | تهران، اصفهان، شیراز، تبریز، ارومیه، مشهد، رشت، ساری، کرمان، زاهدان، یزد، شیراز، کرمانشاه و … | 2 سال کلیه ویزیتورهای شعب این شرکت در سراسر کشور |
3 | آموزش شرکت پخش هجرت | به مدت 3 سال آموزشهای جامعی در حوزه های برنامه ریزی فروش شرکت پخش هجرت، دوره اصول مذاکره در تهران و شهرستان ها (مازندران، خراسان و …)، دوره تکنیک های ویزیتوری حرفه ای شرکت هجرت، دوره شنود موثر و … | تهران، اصفهان، شیراز، تبریز، ارومیه، مشهد، رشت، اهواز، بابل، گناباد، کرمان، زاهدان، یزد، شیراز، کرمانشاه و … | نقش موثری در افزایش فروش و سهم از بازار شرکت داشته است |
4 | آموزش شرکت پخش بازار گستر پگاه | مهارتهای فروش حضوری شرکت پخش بازار گستر پگاه و دوره آموزش فروش تلفنی، دوره مشتری مداری شرکت پخش بازار گستر پگاه و … | تهران، اصفهان، شیراز، تبریز، ارومیه، اردبیل، اهواز، آبادان، دزفول، سنندج، مشهد، رشت، ساری، کرمان، زاهدان، یزد، قم، قزوین، زنجان، همدان، شیراز، کرج، بروجرد، کرمانشاه، اراک، گلپایگان و … | قریب 1500 نفر از ویزتورها و فروشندگان 40 شعبه این شرکت طی 2 سال |
5 | آموزش شرکت پخش اکسیر | آموزشهای مرتبط با اصول و روشهای مذاکره پخش اکسیر در اصفهان و شیراز و تکنیک های فروش حضوری شرکت پخش اکسیر و دوره ویزیتوری در شیراز، کرمانشاه و اهواز را آموزش دیدند که کارگاههای عملی زیادی در این دوره ها برگزار گردید | تهران، اصفهان، شیراز، تبریز، ارومیه، مشهد، کرمان، اهواز، شیراز، کرمانشاه و … | به مدت 2 سال تیم ویزیتوری، فروش و بازرگانی این شرکت |
6 | آموزش شرکت سینا پخش ژن | آموزش اصول سرپرستی و مدیریت | تهران | مدیریت زمان در هنگام ویزیت پرسشهای کوانتومی در فروش اصل واگویهها در فروش |
7 | آموزش شرکت پخش شفا آراد | دوره های متنوعی از جمله تکنیک های فروش حرفه ای برای پخش شفا آراد، اصول ارتباطات در اصفهان و شیراز و دوره مذاکره فروش شرکت پخش شفا آراد در زاهدان و همه شهر های ایران و … | تهران، اصفهان ، شیراز، تبریز، ارومیه، مشهد، رشت، ساری، کرمان، زاهدان، یزد، اهواز، شیراز، کرمانشاه و … | طی 2 سال برای کلیه شعب خود در سراسر کشور |
8 | آموزش شرکت بهستان پخش | طی 2 سال برای تعداد زیادی از ویزیتورین و فروشندگان خود دوره جامع مهارتهای برنامه ریزی و هدف گذاری فروش، دوره ارتباطات و مذاکره، دوره تکنیک های فروش حضوری، دوره فن بیان موثر، دوره زبان بدن و آداب معاشرت و مشتری مداری برگزار کرد | تهران غرب و تهران شرق و … | این دوره ها نقش بسزایی در موفقیت تیم فروش این شرکت داشت |
9 | آموزش شرکت قاسم ایران | تکنیکهای فروش حضوری | تهران، دفتر مرکزی، گرگان، کرمان و … | برای چندین شعبه شرکت قاسم ایران برگزار گردید |
10 | آموزش شرکت سلامت پخش هستی | ویزیتورین این شرکت دوره جامع ستارگان فروش که شامل 7 دوره نگرشی، ارتباطی و مهارتی می شود برگزار گردید | تهران غرب و تهران شرق و … | مدیریت زمان در هنگام ویزیت پرسشهای کوانتومی در فروش اصل واگویهها در فروش دفترچه مشاهدات در فروش ارزیابی رقبا (سان تزو) فهرست سوالات درست |
11 | شرکت آدورا طب | دوره تکنیک های فروش حضوری در اصفهان و مشهد | تهران، اصفهان، مشهد و … | |
12 | شرکتهای پخش خوشگوار و کوکا کولا | دوره فروش حضوری شرکتهای پخش خوشگوار و کوکاکولا در تهران و ویزیتوری حرفه ای در تهران و شهرستان ها | تهران غرب و تهران شرق و … | افزایش مهارتهای فروش |
13 | شرکت Pepsi | فروش حضوری در مشهد و ویزیتوری حرفه ای شرکت پپسی در تهران | مشهد، تهران غرب و تهران شرق و … | افزایش مهارتهای فروش |