
قطعا تاکنون واژه بازاریابی و مشاوره بازاریابی را بارها و بارها شنیده اید و با این واژه آشنایی دارید. واژهای که در ارتباط با کسب و کار و شناخت و معرفی کالاها و خدمات مختلف بکار برده میشود و به عنوان یک اصل درچگونگی فروش محصولات مختلف، از اهمیت خاصی برخوردار است.
امروزه بدلیل گستردگی بازار رقابت و تنوعی که در انواع کالاها و محصولات مختلف دیده میشود و نیز تحولی که در فروش اغلب کالاها و محصولات تجاری ایجاد شده، نه تنها بازاریابی از جایگاه خاصی برخوردار شده که بیشتر روش و نوع ارایه بازاریابی نیز با تغییر و تحولات اساسی روبرو شده است. به همین دلیل باید گفت؛ امروزه بازاریابی از شکل سنتی خودش فاصله گرفته و امروزه به شکلی متفاوت و البته تخصصی تر انجام میشود. که همین امر باعث شده تا شرکتها و موسسات تجاری نیاز به مشاوران را در امر بازاریابی ضروری احساس کرده و استفاده از خدمات مشاور بازاریاب را برای رونق بخشیدن به فروش کالاها و خدمات مختلف شرکت، صد درصد لازم بدانند.
البته در کنار رقابتی که در بازارهای تجاری دیده میشود، یکی دیگر از دلایلی که هم اکنون بازاریابی به شکل حرفه ای و توسط افراد متخصص و باتجربه صورت میگیرد و به شکل مشاوره بازاریابی فعالیت میکند، فروش انلاین و رشد شبکه های اجتماعی است که تغییراتی را در کلیت بازاریابی ایجاد کرده است. چرا که هم اکنون بسیاری از کالاها و محصولات مختلف به شکل انلاین و اینترنتی به فروش میرسد که لازم و ضروریست تا در امر فروش و تجارت از وجود مشاوران بازاریابی بهره جست. اما چه مدل یا چه نوع مشاوره بازاریابیهایی در بازار شکل گرفته یا وجود داشته و کماکان به قوت خود باقی است باید گفت؛
انواع مشاوره بازاریابی
از آنجایی که بازار تجارت و کسب و کار دستخوش تغییر و تحولات اساسی شده است و فروش محصولات به شیوههای مختلفی صورت میگیرد، در این میان مشاوره بازاریابی هم به شکلهای مختلفی انجام میشود. که نمونههایی از اینگونه مشاورهها شامل، مشاوره بازاریابی حضوری، تلفنی، ایمیلی و مشاوره آنلاین است که شرکتهای مختلف بنا برنوع و چگونگی فعالیتشان از مشاوره بازاریابی برای پیشبرد اهداف شرکت استفاده میکنند.
البته قابل ذکر است که تمامی مشاورههای بازاریابی دارای یک هدف واحد هستند که میتوان آنرا به شکل کلی در یک جمله خلاصه کرد.
از آنجایی که بیشتر بازاریابی، مدیریت ارتباط با مشتری را شامل میشود، هدف مشاوره بازاریابی ارائه بهترین راه برای دستیابی به هدف و رسیدن به مشتریان کالاها و خدماتی است که، همراه با فروش بهتر و بالاتر باشد. که بواسطه توانایی و مهارتی که در مشاوران متخصص در حوزه بازاریابی دیده میشود، قطعا این هدف امکان پذیر خواهد بود.




مهارتهای لازم در مشاوره بازاریابی
- با توجه به اینکه یک مشاور بازاریاب باید بهترین راه را برای دستیابی به اهداف کلی شرکت در نظر داشته باشد به همین دلیل باید بر تمام کانالهای بازاریابی و ارتباط با مشتری تسلط داشته و نسبت به رسانههای اجتماعی شناخت کاملی یا داشته باشد یا کسب کند.
- مشاور بازاریابی باید شناخت و اطلاعات کافی از بازار داشته و توانایی تجزیه و تحلیل و تشخیص بازارهای رقابتی را داشته باشد. به عبارتی برای هدف مد نظر و حتی کالا و محصول مورد نظر بازارسنجی کند و به تحلیل بازار واقف باشد.
- مشتریان واقعی را بشناسد و آنها را براساس نیازهای واقعیشان تقسیم بندی کند. و فعالیتهای در حال اجرا و برنامه ریزی شده را بررسی و تنظیم کند.
- علم و دانش کافی برای برنامه ریزی فعالیتهای بازاریابی را داشته باشد و بازارهای هدف را بخوبی بشناسد.
- نسبت به سیستمهای دیجیتال شناخت کافی داشته و نحوه ارتباط با کلیه شبکههای اجتماعی را به خوبی بداند.
- از آنجایی که هدف اصلی در مشاوره بازاریابی جذب مشتری و فروش محصولات بیشتر میباشد ، تبلیغات نقش بسیار مهمی در این زمینه دارد. پس مشاوران بازاریاب تا حد امکان باید از شیوهها و روشهای تبلیغاتی مناسب در زمینه فروش کالا و خدمات استفاده کنند.
آموزش بیش از 20,000 فروشنده
تجربه کار با 120 برند بزرگ
















































دکتر احمد محمدی - مدرس و مشاور 120 برند کشور

- متولد 1355 - شهر تهران
- مهندس صنایع (تحلیل سیستمها)
- کارشناسی ارشد (بازاریابی) MBA
- دکتری (بازاریابی) DBA
سوابق کاری
- سخنران انگیزشی، مدرس و مشاور ی مسلط به فضای کسب و کار کنونی ایران
- برگزاری صدها سمینار و دوره های متعدد در حوزه بازاریابی فروش، کسب و کار ، توسعه فردی و توانمند سازی کارکنان
- پرورش بیش از 20,000 دانش پذیر و برگزاری 150,000 ساعت آموزش در 31 استان کشور
- بنیان گذار و مدیر عامل مجموعه آکادمی بازار
- 20 سال سوابق کاری (اجرایی ، تدریس و مشاوره) در بیش از 120 برند و 20 صنعت بزرگ کشور
پادکست فکرانه - مشتری مداری
استاد احمد محمدی
سخنران انگیزشی، مدرس و مشاور کسب و کار

نتیجه گیری
امروزه با توجه به اینکه بازاریابی هم مانند دیگرفعالیتها، امری تخصصی شده است، به همین دلیل نیاز به مشاوره بازاریابی در مشاغل و کسب و کارهای تجاری، کاملا ضروری احساس میشود. چرا که مشاوران بازاریاب با شناختی که از بازار تجارت و سرمایه دارند بهترین راه را برای رسیدن به اهداف مورد نظر که فروش محصولات بیشتر است ارائه میکنند. البته با در نظر گرفتن نیاز و سلیقه مشتری.
درواقع هدف اصلی از مشاوره بازاریابی، راهنمایی تیم فروش و بازاریابی و حتی تیم رسانه و تبلیغات است که در کنار راهنمایی این تیم با ارایه برنامه برای پیشبرد بهتر کار به مدیریت و صاحب کسب و کار برنامههای لازم را اریه میدهد که در صورت تشخیص و البته توجیح و موافقت کارفرما برنامهها عملیاتی میشوند که خود مشاور بازاریابی باز هم در این مرحله در راس امور بوده و به اجرای برنامهها کمک خواهد کرد. جذب مشتری برای پیشبرد هدفی چون؛ فروش بالا در محصولات و کالاهای مختلفی که در نهایت به سود بیشتر و برگشت سرمایه کمک کند از عمده وظایف ابتدایی مشاوره بازاریابی است.
