چشم انداز و هدف زندگی خودت را مشخص کن

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۵ خرداد, ۱۳۹۹
آخرین بروزرسانی: ۲۳ آبان, ۱۴۰۱
چشم انداز و هدف زندگی خودت را مشخص کن

چشم انداز و هدف زندگی از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. مگر می‌شود در این دنیا بدون هدف و برنامه زندگی کرد؟ در این صورت قطعا با مسائل و مشکلات بسیای روبه‌رو خواهیم بود و زندگی را در بالاترین کیفیت آن تجربه نخواهیم کرد.

وقتی صحبت از داشتن هدف می‌شود، برخی برخورد خوبی با موضوع ندارند و معتقد هستند که آنقدر مشکلات کوچک و بزرگ دارند که دیگر زمان و فرصتی برای پرداختن به آرمان‌ها و آرزوهای تخیلی نمی‌ماند. این گروه بر این باور هستند که کسانی دنبال تدوین اهداف و حرکت در مسیر اهداف می‌روند که صدایشان از جای گرم بیرون می‌آید یا واقعا مجنون هستند.

باید به این افراد بگوییم که داشتن هدف، تاثیرات جانبی بسیاری روی زندگی ما می‌‌گذارد. به‌علاوه، تدوین اهداف خصوصا برای افرادی که مسائل و مشکلات بیشتری دارند، کاربردی‌تر و مفید‌تر هم خواهد بود. هدف داشتن باعث می‌شود شادتر باشیم و احساس خوبی در ما ایجاد می‌کند. افرادی که هدفی را در زندگی دنبال می‌کنند، با اراده‌تر هستند و انرژی بیشتری دارند. با هر قدمی که به سوی هدف خودشان برمی‌دارند، اعتماد به نفس‌شان تقویت می‌شود و قوی‌تر می‌شوند.

کتاب نقشه فروش
کتاب نقشه فروش

فهرست مطالب

چشم انداز و هدف زندگی

یکی از تفاوت‌های کلیدی افراد موفق با سایر افراد این است که موفق‌ها در زندگی دارای هدف مشخص، معلوم و شفافی هستند و برای رسیدن به آن هدف تلاش و دوره برنامه ریزی می‌کنند.

ذهن انسان بسیار قدرتمند است ولی اکثر ما با اینکه به این موضوع زبانا و شفاها اعتقاد داریم ولی در عمل از پتانسیل‌های خفته‌ ذهن خودمان استفاده نمی‌کنیم و آن را به کار نمی‌بریم.

مهم‌ترین کاری که برای موفقیت باید انجام دهیم، تعیین هدف و داشتن چشم انداز است. باید بتوانیم اهدافی درست، منطقی و شفاف برای خودمان مشخص کرده و مسیر درستی برای رسیدن به آن اهداف طرح ریزی کنیم. در اتخاذ تصمیمات مهم در زندگی هدفمند عمل کنید.

در مورد داشتن هدف و هدفمند بودن مقاله‌های بسیاری نوشته شده است و افراد بسیاری در مورد آن صحبت کرده‌اند ولی وقتی پای عمل به میان می‌آید ما دقیقا نمی‌دانیم چگونه باید هدف خود را مشخص کنیم. دقیقا نمی‌دانیم این موضوع مهم را چگونه در زندگی خودمان پیاده سازی کنیم.

خواسته‌ های خود را بشناسید

خواسته‌ های خود را بشناسید

یکی از مسائل و مشکلاتی که اکثر ما با آن دست به گریبان هستیم این است که خواسته‌های خودمان را نمی‌شناسیم و دقیقا نمی‌دانیم چه چیزی می‌خواهیم و چه چیزی را دوست نداریم. دورنما و چشم اندازی از زندگی و خواسته‌های خودمان نداریم.

با وجودی که شناخت خواسته‌ها بسیار اهمیت دارد. وقتی ما واقعا و درونا خواهان چیزی باشیم و رسیدن به آن نقطه، هدف واقعی و قلبی ما باشد، ذهن‌مان مکانیزمی دارد که ما را به صورت خودکار و اتوماتیک به سمت آن هدف هدایت می‌کند.

برای درک بهتر این موضوع مثالی می‌زنم. محققان دست به آزمایش جالبی زده‌اند. وقتی کبوتر خانگی را در قفس قرار دادند و سپس دور قفس را با پتویی ضخیم پوشاندند و قفس پتو پیچ را در صندوق عقب خودرو گذاشتند. سپس کبوتر را کیلومترها دورتر رها کردند، کبوتر خانگی توانست ظرف چند روز مجددا به لانه‌ خودش باز گردد.

استاد احمد محمدی
وقتی روی هدفمان تمرکز می‌کنیم، کائنات با تمام قدرتش به یاری‌مان می‌‌آید.
استاد احمد محمدی

محققان بر این باورند که ذهن انسان نیز در مورد اهداف چنین خاصیتی دارد. یعنی وقتی هدفی برای ذهن تعیین و مشخص شود، ذهن به صورت خودکار با ایده‌یابی و دنبال کردن موضوع، قصد دارد آن هدف را محقق سازد.

حال تصور کنید وقتی ذهن انسان چنین قدرتی دارد و ما از این قدرت استفاده نمی‌کنیم چه فرصت‌های طلایی را از دست می‌دهیم. گویی ذهن ما به صورتی خلق شده که هدف را مشخص می‌کنیم و می‌تواند در مسیر هدف قرار گیرد. سپس عملکرد بعدی ما مشخص می‌کند قرار است در چه بازه زمانی به آن هدف برسیم.

اهداف خود را دقیق و شفاف مشخص کنید

وقتی اهداف خودتان را دقیق و شفاف مشخص می‌کنید و ترسیم و طراحی درستی از اهداف خودتان دارید، ذهن‌تان به صورتی قدرتمند در مسیر محقق ساختن آن‌ها تلاش و حرکت می‌‌کند.

اهداف شما باید دقیق، شفاف و واقعی باشد. اهدافی که واقعا مال خود شما است. متاسفانه افراد کمی اهداف واقعی خودشان را دنبال می‌کنند. عموما موج‌های مختلف زندگی باعث می‌شود برخی افراد، به جای دنبال کردن اهداف خود، خواسته‌هایی را مشخص کنند که واقعا مربوط به آن‌ها نیست و به دیگران تعلق دارد.

برخی افراد تصور می‌کنند که اهداف اهمیت چندانی ندارند. به دلایل محیطی که در آن بزرگ شده و رشد کرده‌اند، تصور درستی از اهداف ندارند همین وضعیت باعث می‌شود اهمیت و لزوم داشتن هدف را ندانند. نگاهی به اطراف خودمان بیندازیم متوجه می‌شویم که درصد کمی از افراد اطرافمان واقعا دارای هدف مشخص و معلومی در زندگی هستند.

برخی افراد هم هستند که تصور می‌کنند، اهداف همیشه باید در ذهن نگه داشته شوند و هیچ وقت اهداف خود را روی کاغد نمی‌نویسند. به همین دلیل اهداف منسجم و چشم انداز مدونی ندارند. برخی افراد هم نحوه‌ نوشتن یا مدون کردن اهداف را بلد نیستند که در این صورت لازم است روی رشد مهارت‌های فردی خود کار کنند. می‌‌توانید راهکارهای طلایی هدف گذاری برای دستیابی به موفقیت را مطالعه کنید.

برخی افراد هم در خیال خود تصور می‌کنند اهداف خود را مشخص کرده‌اند ولی وقتی با دقت به وضعیت آن‌ها نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که فقط آرمان‌ها و آرزوهایی در سر دارند که هیچ وقت واقعا ترسیم و طراحی دقیق نشده‌اند.

جزو سه درصد افراد موفق و برنده باشید

جزو سه درصد افراد موفق و برنده باشید

در تحقیقی علمی که توسط دانشگاه هاروارد انجام شده است، وضعیت دانشجویان از نظر داشتن هدف یا نداشتن آن مورد بررسی قرار گرفت. از دانشجویان سوال شده بود آیا هدف و برنامه ریزی دقیق و مشخصی برای آینده‌ خودشان دارند یا خیر؟ از بین دانشجویان این دانشگاه، تنها سه درصد هدف مشخص و معینی داشتند و برای رسیدن به آن برنامه‌ای تدوین کرده بودند.

۸۴ درصد دانشجویان اصلا هدفی نداشتند و ۱۳ درصد نیز هدفی را مشخص کرده بودند ولی برنامه و طرح مشخصی برای رسیدن به آن نداشتند. شما جزو کدام گروه هستید؟ آیا شما نیز جزو آن ۳ درصد دانشجوی موفق هستید یا به خیل عظیم افراد بی هدف تعلق دارید؟

سال‌‌ها بعد محققان وضعیت این دانشجویان را مورد بررسی قرار داده و وضعیت مالی، کسب و کار و خانوادگی آن‌ها را بررسی کردند. دقیقا همان ۳ درصد جزو افراد موفق بودند. هر یک از ما می‌‌توانیم انتخاب کنیم که جزو کدام گروه باشیم. تصمیم شما چیست؟ نظرات خود را با ما درمیان بگذارید.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
پادکست - فکرانه هدف

اهداف خود را شفاف و روشن، مکتوب کنید

تعیین هدف از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. وقتی در زندگی هدفی مشخص داریم، می‌دانیم به چه سمتی در حرکت هستیم. اما وقتی صحبت از تعیین هدف می‌شود، منظور چیست؟ آیا هر خواسته و آرزویی که در ذهن ما باشد، هدف محسوب می‌شود؟ آیا هر فکری از سرمان می‌گذرد و ساعت‌ها و روزها بدان مشغول هستیم، هدف است؟

استاد احمد محمدی

افراد بی‌هدف، ابزار موفقیت انسان‌های هدف‌دار هستند.

استاد احمد محمدی

وقتی صحبت از هدف می‌شود، منظور هدفی شفاف و روشن است. هدفی که مکتوب شده باشد و طرح و برنامه روشنی نیز داشته باشد. تصور کنید قرار است از شهری به شهر دیگری بروید و در جاده در حال رانندگی هستید. آیا بدون داشتن نقشه، بدون راهنماها و علایم راهنمایی مسیر می‌توانید به راحتی به مقصد برسید؟

در زندگی ما نیز وقتی اهداف شفاف و روشن نشده باشند، همین وضعیت پیش می‌آید. باید اهداف به صورت شفاف و روشن، مکتوب شده و برای آن طرح و برنامه داشته باشید. در این صورت به راحتی و با آرامش می‌توانید از مبدا به مقصد برسید.

برای تعیین هدف زمان کافی بگذارید

داشتن هدف باعث می‌شود اطمینان خاطر بیشتری نسبت به زندگی داشته باشید. این طرز فکر کاملا اشتباه است که برای تدوین اهداف باید هیچ مسئله و مشکلی وجود نداشته باشد. اتفاقا افرادی که مسائل بیشتری دارند، بیشتر از بقیه به تدوین اهداف نیازمند هستند.

یکی دیگر از چالش‌هایی که در تعیین اهداف دیده می‌شود آن است که برخی افراد زمان کافی برای تعیین هدف اختصاص نمی‌دهند. مهم‌ترین کاری که می‌‌توانیم برای خودمان انجام دهیم آن است که برای خواسته‌ها و آرزوهایمان و نحوه رسیدن به آن‌ها کاری کنیم. هر چقدر زمان لازم است برای تبیین اهداف صرف کنید. باید برای این موضوع وقت بگذارید و بدانید که هدف‌‌گذاری بسیار اهمیت دارد و نباید نادیده گرفته شود.

فردی را می‌شناختم که بالاخره تصمیم گرفت اهداف خود را مشخص کند. بعد از روزها و ماه‌ها مطالعه در مورد فواید تعیین اهداف، روزی تصمیم گرفت برای خود کاری انجام دهد و اهداف خود را مشخص کند.

شاید باور نکنید ولی نیم ساعت بعد از اینکه تصمیم گرفت اهداف خود را مشخص کند، کاغذ و قلم را زمین گذاشت و گفت تمام شد. من اهداف خودم را نوشتم. آیا صرف نیم ساعت زمان، برای نوشتن اهداف کافی است؟

برای تعیین اهداف خود باید زمان صرف کنید و برای رفع مسئولیت و از سرباز کردن، به صورت عجله‌ای چند موضوع را روی کاغذ ننویسید. قرار نیست خودمان را گول بزنیم. ما قرار است اهداف واقعی خودمان را مشخص کرده و نقشه‌ راه مسیر زندگی چشم اندازهای آتی را ببینیم.

دست از توجیه کردن بردارید

دست از توجیه کردن بردارید

بسیاری افراد در شرایط مختلف و برای فرار کردن از موضوع اصلی، به دنبال توجیه کردن می‌روند. یعنی می‌خواهند با آوردن دلایل بی‌مورد، موضوعات را توجیه کنند.

در تعیین هدف هم توجیه‌های بی‌مورد و بی‌دلیل می‌آورند. برای مثال کاملا روشن است که تعیین هدف و داشتن چشم انداز بسیار اهمیت دارد، ولی برای انجام ندادن این وظیفه و مسئولیت مهم خود دلایل واهی می‌آورند و بی مسئولیتی خودشان را توجیه می‌‌کنند. برای آنکه بتوانید در جاده‌ موفقیت با سرعت پیش بروید، باید دست از توجیه کردن بردارید و با قدرت پیش بروید.

به اصطلاح خودمان را گول نزنیم. این زندگی خود ما است و هر چقدر کم کاری کنیم، دودش در چشم خودمان می‌رود. پس وقتی می‌دانیم کاری باید انجام شود، دلیل و توجیه بی‌مورد آوردن تنها وقت ما را تلف می‌کند و کاری از پیش نمی‌رود.

با خودتان صادق باشید و کاری که درست و اصولی است انجام دهید. اگر خودتان دست به کار نشوید، هیچ کس نمی‌تواند کار خاصی برای شما انجام دهد. هوشمندانه ببینید آیا در حال توجیه کردن و بهانه تراشی هستید یا خیر؟ به خودتان سخت بگیرید و همیشه به خودتان بگویید، هیچ توجیهی قابل قبول نیست. در این صورت از شر بسیاری از توجیه‌ها خلاص می‌شود.

با قدرت و جدیت به پیش بروید

باید با قدرت و جدیت به پیش بروید و از هیچ کس و هیچ چیز نترسید. میدان زندگی پیش روی شما است و باید بتوانید در این میدان موفق بتازید و به پیش بروید.

تمام قوای خود را برای حرکت در مسیر موفقیت به کار بگیرید و حرکت کنید. حتی لحظه‌ای توقف، مانع به موقع رسیدن شما به اهدافتان می‌شود. این جمله را بارها و بارها تکرار کنید که با قدرت و جدیت به پیش می‌روم و خسته نمی‌شوم.

جملات تاکیدی مثبت می‌تواند تاثیر بسیاری زیادی در روند موفقیت ما در زندگی داشته باشند. مجموعه ای از عبارت تاکیدی و جملات تاکیدی مثبت را مطالعه کنید و خود را قدم به قدم به موفقیت نزدیک کنید. جملات تاکیدی انواع و اقسام مختلفی دارند. مثلا می‌توانید برای رسیدن به افزایش درآمد با کمک جملات تاکیدی مثبت پیش بروید. برای شروع می‌توانید از دوره‌های آموزشی آکادمی بازار کمک بگیرید و در مسیر موفقیت قرار بگیرید.

4.9/5 - (35 امتیاز)

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی