فن بیان در بازاریابی؛نکاتی برای بازاریابی حرفه ای +8 روش کاربردی

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۶ بهمن, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۲۰ فروردین, ۱۴۰۲
فن بیان در بازاریابی

از فن بیان در بازاریابی چه میدانید؟ آیا به دنبال راهی برای جذب مشتری هستید؟ تا به حال به بهتر کردن فن بیان خود فکر کرده‌اید؟ چگونه می‌توانیم فردی خوش صحبت و با اعتماد به نفس باشیم؟ یک فرد موفق در زمینه بیزینس و کسب و کار، باید ویژگی‌های مشخصی داشته باشد.

فردی که در این زمینه مشغول به فعالیت است باید بتواند به راحتی با دیگران مذاکره کند و حرفش روی دیگران تاثیر داشته باشد. مهارت مذاکره یک مهارت آموختنی است که اولین قدم برای اجرای آن داشتن فن بیان مناسب است.

اگر شما بیان رسا و درستی داشته باشید می توانید با مشتریان خود و مخاطب به راحتی یک مذاکره حرفه ای داشته باشید و باعث رونق در کسب و کار خود شوید، حتی اگر کسب و کار خیلی موفقی هم نداشته باشید، پیشرفت خواهید کرد.

کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه

فهرست مطالب

فن بیان در بازاریابی

مهارت فن بیان در بازاریابی از جمله مواردی است که می‌تواند در داشتن یک بیزینس موفق تاثیر گذار باشد. قطعا کسی که فن بیان قوی‌تری دارد می‌تواند در مذاکرات و جذب مشتری تاثیر گذارتر باشد و بتواند با استفاده از فن بیان خود در کسب و کار خود به موفقیت دست یابد.

شاید برخی تاثیر فن بیا‌ن بر مذاکرات موفق را ناچیز بشمارند. به همین خاطر برای نشان دادن تاثیر فن بیان در موفقیت و ثروتمندی، نتایج آزمایشاتی را در این جا ذکر خواهیم کرد.

آزمایشی برای درک تاثیر فن بیان در بازاریابی

دکتر “جانسون اوکانر” در آزمایشگاه مهندسی انسانی در بوستون امریکا کار می‌کند. وی رابطه جالبی بین فن بیا‌ن و واژه‌های کلامی در افراد و موفقیت حرفه‌ای پیدا کرده است :

او از ١٠٠ مرد جوان که در حال مطالعه در صنعت بودند امتحان واژگان گرفت. پنج سال بعد، دکتر جانسون اوکانر johnson O’Connor روند موفقیت آن‌ها در تجارت را بررسی کرد، رابطه جالبی کشف کرد :

از میان کسانی که نمره واژگان آن‌ها بالا بود، از هر چهار نفر یک نفر تاجر موفقی شده بود. از میان تاجران موفق فقط یک نفر در امتحان واژگان نمره پایینی آورده بود.

بنابراین از این آزمایش نتیجه گیری شده است که دایره لغات در فن بیان، ٢۵٪‏ شانس موفقیت در بیزینس را افزایش می‌دهد. پس هرگز تاثیر فن صحبت در موفقیت را دست کم نگیرید.

عوامل مؤثر در فن بیان

مهارت سخنوری یا فن بیان ترکیبی از چندین مهارت نرم، شامل موارد زیر است :

  • تاب‌آوری (Stamina)
  • جذابیت (Charisma)
  • همدلی (Empathy)
  • اعتماد به‌ نفس (Confidence)
  • مهارت‌های ارتباطی (Communication skills)

مذاکره‌کنندگانی که در تمامی مهارت‌های نرم بالا حرفه‌ای باشند، می‌توانند ارزش بالایی برای سازمان خود خلق کنند.

بیشتر بخوانید: مهارت مذاکره؛ جدیدترین و ترندترین مهارت ها

همه ما از مذاکره انتظار بالایی داریم. هم می‌خواهیم به‌ تمامی نتایج مورد نظرمان برسیم و هم یک رابطه دوستانه و پایدار با طرف مقابل ایجاد کنیم. خبر خوب این است که دستیابی به هر دوی این نتایج ممکن است.

اما دقیقاً چگونه می‌توانید یک معامله خوب به دست بیاورید و در عین‌ حال از مهارت‌های نرم و فن بیان نیز استفاده کنید؟ چگونه بدون خراب کردن پل‌های ارتباطی می‌توانید به آنچه می‌خواهید دست پیدا کنید؟

در این مطلب از مجله Harvard Business Review  قصد داریم راز استفاده از فن بیان در مذاکره جهت دستیابی به نتیجه مطلوب را برایتان بازگو کنیم.

چند نکته مرتبط با فن بیان در بازاریابی

چند نکته مرتبط با فن بیان در بازاریابی

در استفاده از فن بیان در بازاریابی چند نکته وجود دارد که در ادامه مقاله به آن اشاره خواهیم کرد :

ارتباط بذله گویی با فن بیان در بازاریابی

بذله گویی می‌تواند قدرت فن بیا‌ن و در نتیجه اعتبار شما را افزایش دهد. تنها در صورتی که مناسب با زمینه صحبت شما و در حد متعادل باشد. کمی بذله گویی می‌تواند قدرت فن صحبت شما را بالا برده و بر توان شما برای متقاعد کردن دیگران بیافزاید.

توجه داشته باشیم شوخی ما تبدیل به لودگی نشود تا شان و منزلت ما همواره محفوظ بماند. لودگی در رفتار شخصی با فن بیان قوی جایگاهی ندارد. چرا که این کار از قدرت فن بیان افراد می‌کاهد.

استاد احمد محمدی
مهم ترین مهارت در خوب صحبت کردن، خوب گوش دادن است.
استاد احمد محمدی

از صدای آرام و آهسته استفاده کنید

یکی دیگر از راه‌های افزایش فن بیا‌ن این است که هرگز در مذاکرات و گفتگوهای خود با دیگران عصبانی نشوید. برای کنترل عصبانیت خود و دیگران در مشاجرات از صدای آرام و آهسته استفاده کنید، این کار باعث می‌شود که طرف مقابل نیز آهسته‌تر صحبت کند.

شخصی با فن صحبت قوی حتما به صحبت‌های مخاطب خود، با کمال میل گوش می‌دهد. آدم‌ها وقتی احساس می‌کنند مخاطب به حرف‌های آن‌ها گوش نمی‌دهد عصبانی می‌شوند.

بنابراین برای آرام کردن فرد عصبانی می‌توانید از جمله‌هایی مانند “حرف‌هایت را می‌شنوم، متوجه هستم که عصبانی هستید، فکر نکن متوجه نمیشم” استفاده کنید.

حتی اگر حرفی که فرد عصبانی به زبان می‌آورد درست نیست هم اصلا با او بحث نکنید. چرا که وقتی آن شخص آرام شد شما می‌توانید با استفاده از مهارت فن بیا‌ن خود در آن فرد نفوذ کرده و به راحتی مسائل را حل کنید.

برای داشتن فن بیان در مذاکره خوش صحبت و با اعتماد باشید

توانایی فن بیان در بازاریابی و صحبت کردن درست با مخاطبان یا به اصطلاح ارتباطات موثر برای موفقیت بسیار ضروری است. داشتن فن بیا‌ن قوی می‌تواند توجه دیگران را جلب کند که یکی از مهم ترین مراحل است.

فن بیان بالا، احترام و توجه دیگران را به دنبال دارد. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که برای خوب صحبت کردن و فن بیان قوی، باید اعتماد به نفس خود را افزایش دهید.

قطعا خوب صحبت کردن و فن بیان در جمع در تمام مراحل زندگی به شما کمک خواهد کرد اما تنها اعتماد به نفس کافی نیست و دلایل مهم‌تری برای یادگیری فن صحبت و ارتباط موثر وجود دارد.

کارشناسان درباره استفاده از فن بیان در مذاکره چه می‌گویند؟

مایکل ویلر (Michael Wheeler) استاد دانشکده بازرگانی هاروارد و نویسنده کتاب هنر مذاکره «The Art Of Negotiation : How to Improvise Agreement in a Chaotic World» می‌گوید :

«مذاکره  نوعی «عشق‌بازی و رقص» است. اما برای حفظ روابط خوب، لازم نیست مصالحه کنید و به چیزهای کمتری رضایت بدهید.»

جف وایس (Jeff A. Weiss) از بنیان‌گذاران Vantage Partners، یک شرکت مشاوره مستقر در بوستون و متخصص در مذاکرات شرکتی و مدیریت روابط و نویسنده کتاب HBR Guide to Negotiating، نیز با این نظر موافق است. او می‌گوید :

“بیشتر مردم فکر می‌کنند یا باید فرد بسیار خوبی باشند تا از احساسات سخت در امان بمانند یا بیش از حد سخت‌گیر باشند تا برنده شوند. اما این «یک دوگانگی نادرست و فوق‌العاده خطرناک» است.”

در ادامه نحوه مذاکره با استفاده از فن بیان برای ایجاد یک رابطه پایدار و دستیابی به نتیجه‌ای مطلوب را برای شما بازگو خواهیم کرد.

1.     گفتگوهای کوتاه و صمیمانه

فن بیان در مذاکره

وایس می‌گوید : “برای رسیدن به اصل مطلب عجله نکنید. خودتان را معرفی کنید و کمی زمان بگذارید تا با افراد، نحوه عملکرد و واکنش‌هایشان آشنا شوید. این گفتگوهای اولیه می‌تواند اطلاعات مهمی در مورد علایق طرف مقابل به شما بدهد که ممکن است در آینده نزدیک به شما کمک کند. همچنین به ایجاد یک رابطه و برقراری اعتماد کمک می‌کند.”

در یک مطالعه که در دانشگاه استنفورد انجام شد، دانشجویانی که قبل از مذاکره صحبت‌های کوتاهی با یکدیگر داشتند، به طور قابل‌ توجهی بیشتر از دانشجویانی که این تجربه را نداشتند، به توافق رسیدند.

نیازی نیست این مکالمات شخصی باشد. مکالمات می‌تواند در مورد فرایند مذاکره – مانند مدت زمانی که مذاکرات باید طول بکشد و اینکه طرف مقابل چگونه تلاش می‌کند نظر سهام‌داران را جلب کند – باشد. در هر صورت این مکالمات اطلاعات مفیدی برای پیشبرد مذاکره به شما می‌دهد.

ویلر می‌گوید: ” گفتگوهای کوتاه هوشمندانه، جایی است که مذاکره‌کنندگان حرفه‌ای در آن می‌درخشند.”

2.     تقلا نکنید تا علاقه طرف مقابل را جلب کنید.

هنگامی که پای یک رابطه تجاری مهم در میان است، تمایل به تسلیم‌شدن به خواسته‌های طرف مقابل برای جلوگیری از تنش یا تقابل وجود دارد. اما ویلر می‌گوید : «الزاماً پول علاقه طرف مقابل را برای شما نمی‌خرد».

عقب‌نشینی از قیمت یا مواضع خود به این دلیل که نمی‌خواهید طرف مقابل را ناراحت کنید، یک سناریوی بازنده است، حتی اگر باعث شود که به طور موقت رابطه را حفظ کنید.

وایس می‌گوید : «در واقعیت شما چیزی به دست نیاورده‌اید، اعتماد ایجاد نکرده‌اید و به طرف مقابل یاد داده‌اید که از این طریق مذاکره کند. این شیوه مذاکره اصلاً حرفه‌ای نیست. شما می‌توانید با حفظ احترام طرف مقابل را به چالش بکشید».

3.     استفاده خلاقانه از فن بیان در مذاکره

سعی کنید کلمه “امتیاز” را از فکر خود حذف کنید، زیرا اغلب باعث ایجاد یک ذهنیت تقابلی و متضاد می‌شود.

وایس می‌گوید : “اگر مذاکره را به شکل مبارزه‌ای خصمانه در ذهن تجسم کنید، مطمئن باشید که در عمل نیز خصمانه می‌شود. در عوض، به آن به‌ عنوان یک راه‌ حل برای مشکل مشترک نگاه کنید : مهم‌ترین مسائل در دست بررسی چیست؟ علایق شما و علایق آنها چیست؟ چند گزینه ممکن برای رضایت متقابل طرفین وجود دارد؟”

او می‌افزاید : “مذاکره به معنای واگذاری نیست، بلکه خلاق بودن است. یک رویکرد مثبت و نوآورانه نه‌ تنها شما را به یک راه‌حل سودمند هدایت می‌کند، بلکه موجب پایه‌ریزی اعتماد بینابین نیز می‌شود.”

4.     به‌ جای واژه “من” بر “ما” تمرکز کنید.

نقاط مشترک خود را با طرف مقابل برجسته کنید. استفاده از «ما» به‌ جای «من» به‌ طرف مقابل نشان می‌دهد که زمینه‌هایی برای توافق وجود دارد و شما آینده‌ای را برای همکاری با یکدیگر متصور هستید.

ویلر می‌گوید : «در مورد رفتارها و عباراتی که فضای مکالمه سازنده را به چالش می‌کشد مراقب باشید.» او توصیه می‌کند اگر متوجه شدید که مذاکره بر سر یک موضوع متوقف شده است، برای جمع‌بندی صحبت‌هایی که تاکنون انجام شده مکث کنید.

برای نمونه بگویید : «ما در مورد الف و ب توافق کرده‌ایم. ج هنوز موقتی است و «د» وضعیت خوبی دارد. اکنون ما با «ح» مشکل داریم. حالا که بیشتر مسیر را طی کرده‌ایم. حل این مسئله نباید کار سختی نباشد. نباید بگذاریم مورد «ح» تمام تلاش‌های ما برای توافق را از بین ببرد.»

5.     سؤال بپرسید و گوش کنید.

آموزش مذاکره و فن بیان

مذاکره‌کنندگان حرفه‌ای به‌ سادگی خواسته‌های خود را مطرح نمی‌کنند. آنها سؤالات دقیقی می‌پرسند که برای درک بهتر علایق طرف مقابل طراحی شده است.

وایس توصیه می‌کند : «فقط از آنها نپرسید که چه می‌خواهند؛ از آنها بپرسید که چرا آنها آن را می‌خواهند و برای چه هدفی می‌خواهند.» حرکت از پرسش “چه چیزی” به “چرا” به شما قدرت بیشتری برای دستیابی به توافق می‌دهد.

ویلر می‌افزاید : «پرسیدن سؤالات تک پاسخی با جواب از پیش تعیین شده “نه”، شما را از رسیدن به توافق دور می‌کند.» او توضیح می‌دهد که پرسیدن سؤالاتی مانند «آیا فکر به نظر شما این منصفانه است؟» به‌ سادگی «طرف مقابل را به گوشه رینگ می‌کشاند».

6.     خود را جای طرف مقابل بگذارید.

در نظر داشته باشید که مواضع طرف مقابل، اقدامات تحریک‌ آمیز عمدی از سوی او نیست. آنها ممکن است تحت‌ فشارهایی از سوی سازمان خود قرار داشته باشند که شما از آن آگاه نباشید.

ویلر می‌گوید : «وقتی باید سرسخت و قاطع باشیم، وقتی نمی‌توانیم کوتاه بیاییم به این دلیل است که بودجه‌مان کاهش‌ یافته یا باید به اهداف خود برای سه‌ ماهه آینده برسیم.» اما «وقتی شخص دیگری با ما قاطعانه برخورد می‌کند و کوتاه نمی‌آید، تصور می‌کنیم که اخلاق و شخصیت او این‌طور است. در این شرایط ما باید خود را جای آنها بگذاریم و به این‌گونه بیندیشیم که شاید آنها نیز تحت‌فشار هستند.»

 اینجا است که آماده‌شدن پیش از مذاکره اهمیت بالایی پیدا می‌کند. زیرا ممکن است پیش از برگزاری جلسه مذاکره از مشکلات پیش روی طرف مقابل آگاه شوید و بدانید چرا آنها تحت‌فشار قرار دارند و سعی کنید موضوع را از چشم آنها ببینید.

بیشتر بخوانید: برنامه‌ ریزی مذاکره

نکاتی که می تواند به فن بیان شما در بازاریابی کمک کند

نکاتی که می تواند به فن بیان شما در بازاریابی کمک کند

بازاریابان حرفه ای این نکته را به خوبی می دانند که شیوه بیان سخنانشان از محتوای آن اهمیت بیشتری دارد. آنها از فن بیان خود برای تأثیرگذاری روی مخاطبان به صورت های زیر استفاده می کنند :

  1. تنظیم زیر و بم صدای خود متناسب با مکالمه
  2. تنظیم صدا برای اطمینان از وضوح گفتار و مطابق با نیازهای شنوایی مشتری
  3. صحبت کردن با لحن ثابت برای نشان دادن آرامش و اعتماد به نفس
  4. کاهش سرعت گفتار تا به اندازه کافی آرام و قابل شنیدن باشد
  5. تغییر در تن صدا متناسب با پیامی که انتقال می دهید، برای نشان دادن اشتیاق، واکنش پذیری، ایجاد علاقه و جاذبه
  6. بیان کلمات به شیوه ای واضح و درست مطابق با گفتار معیار
  7. بالا و پایین بردن شدت صدا برای حفظ علاقه و کیفیت گفتگو
  8. انتقال معنا با استفاده از صدا و زبان بدن برای تقویت پیام های ارسالی به مخاطب

برای یادگیری و ارتقای مهارت فن بیان خود در بازاریابی و کسب و کار و جذب بیشتر مشتری باید تمام نکات آن را یاد گرفته و تمرین کنید. برای مطالعه بیشتر در این زمینه می توانید به مقاله “تقویت فن بیان” مراجعه کنید و از نکات آن استفاده کنید.

بایدها و نبایدهای استفاده از فن بیان در مذاکره

اصول زیر را بایستی در مذاکرات به‌ خاطر بسپارید :

بایدها :

  • مذاکرات را به‌ عنوان یک فرصت برای حل مشکل در نظر بگیرید.
  • برای گفتگوهای کوتاه و صمیمانه وقت بگذارید. این گفتگوها ارتباطاتی ایجاد می‌کنند که بعداً می‌توانید از آنها استفاده کنید.
  • روی زمینه‌هایی که در مورد آنها توافق دارید تاکید کنید و از کلماتی مانند “ما” استفاده کنید تا نشان دهید که بر روی رابطه سرمایه‌گذاری کرده‌اید.
  • به‌ سادگی از طرف مقابل بپرسید چه می‌خواهد و چرا آن را می‌خواهد.

نبایدها :

  • رویکرد رقابتی نداشته باشید. نگاهتان را از دادن و گرفتن امتیاز به‌ سوی دستیابی به توافقی همه‌ جانبه تغییر دهید.
  • زود قضاوت نکنید. ممکن است طرف مقابل تحت‌ فشار از سوی سازمان خود قرار داشته باشد و قصد مانع‌ تراشی برای مذاکره نداشته باشد.

بیشتر بخوانید: بایدها و نبایدهای مذاکره

خطاهای رایج هنگام صحبت کردن، برگرفته از وبینار اصول و فنون مذاکره

اصول مذاکره و فن بیان

برخی از خطاهای متداول هنگام صحبت در جلسات و سخنرانی های شغلی که باعث خستگی و نارضایتی مخاطبان می شود عبارتند از :

خیلی آرام صحبت می کنید

اگر مخاطبان شما مجبور باشند برای شنیدن صدای شما تلاش کنند، به دلیل سختی شنیدن صحبت های شما اطلاعات مهمی را از دست خواهند داد. در این صورت به ناچار از گوش دادن صرف نظر می کنند و با چیز دیگری خود را سرگرم می کنند، مانند فکر کردن به ناهار!

خیلی بلند صحبت می کنید

اگر میانگین صدای شما بیش از حد بالا باشد، مخاطبان شما احساس می کنند که دارید بر سر آنها فریاد می زنید. در این شرایط بدون توجه به اینکه پیام هایتان چقدر درست یا قانع کننده باشد، آنها را نمی پذیرند.

با یک تن ثابت صحبت می کنید

با دقت به یک مکالمه روزمره گوش دهید. در هر مکالمه ما بر روی نکات خاصی در حرف های مان تاکید می کنیم و تغییرات زیادی در حجم و تن صدا ایجاد می کنیم.

با این حال وقتی قرار است در مقابل جمعی صحبت کنیم، این تنوع در شدت و زیر و بم صدا اغلب ناپدید می شود. اگر زمان صحبت کردن تحت یک تنش فیزیکی قرار داشته باشید، دامنه صوتی صدای شما بسیار محدود می شود.

در پایان هر جمله شدت صدای تان کاهش می یابد

برخی از سخنرانان عادت دارند که با نزدیک شدن به پایان هر جمله، شدت صدای شان را کم کنند. این عمل باعث می شود که مخاطبان آنها اطلاعات مهم را از دست بدهند و احساس کنند که گوینده انرژی کافی ندارد یا چندان به حرفهایش معتقد نیست.

در وبینار اصول و فنون مذاکره شما را با تمام ریزه کاری های استفاده از مهارت فن بیان در جلسات آشنا خواهیم کرد. فرصت را از دست ندهید و هم اکنون در وبینار اصول و فنون مذاکره آکادمی بازار شرکت کنید.

بررسی مطالعات موردی تأثیر فن بیان در مذاکره در دوره آموزش اصول و فنون مذاکره

فن بیان در بازاریابی و مذاکره

دوره آموزش اصول و فنون مذاکره موفق آکادمی بازار، در بردارنده تمامی مفاهیم و مهارت‌های مورد نیاز برای پیشبرد اهداف شما در مذاکرات است. در این دوره علاوه بر آموزش تخصصی هر یک از این مهارت‌ها، مطالعات موردی و نمونه‌های موفق داخلی و خارجی بررسی می‌شوند و تمرین‌هایی عملی برای کسب آن مهارت انجام می‌شود.

در ادامه 2 نمونه موفق از  تأثیر فن بیان در مذاکره را بررسی می‌کنیم :

·         ایجاد اعتماد با گفتگوی صمیمانه

جف هایدوک، مسئول مذاکرات مناقصه‌ای از طرف یک شرکت انرژی خورشیدی برای یک پروژه بزرگ در یکی از شهرهای ماساچوست بود. شرکت برنده مناقصه نه‌ تنها پروژه را طراحی و نصب می‌کرد، بلکه با تأمین  مالی پروژه به مدت 20 سال مالک آن می‌شد و برق را با نرخ تخفیفی به ساکنان می‌فروخت.

به دلیل طولانی‌ مدت بودن قرارداد ایجاد و حفظ روابط کاری در هر دو طرف ضروری بود. قبل از اینکه هایدوک پیشنهاد خود را ارائه بدهد، پیشنهادهای دو فروشنده دیگر رد شده بود؛ بنابراین هنگامی که مذاکرات اولیه آغاز شد، او بیشتر وقت خود را صرف آشنایی با ذی‌نفعان و پرسیدن سؤالاتی از آنها کرد.

جف در این باره می‌گوید : «هر چه زمان بیشتری را با گروهی از افراد بگذرانید، احساس بهتری نسبت به علایق آنها خواهید داشت؛ بنابراین 20 دقیقه اول جلسه را در مورد بازی گلف پسر یا نوه یکی از اعضای گروه مقابل صحبت می‌کردیم. پس از آن به نقطه‌ای می‌رسیدیم که احساس می‌کردیم همه تمایل به انجام مذاکره دارند.»

پس از این گفتگوی صمیمانه، هایدوک می‌توانست سؤالات خود را بپرسد و پاسخ‌های صادقانه‌ای دریافت کند. سؤالاتی مانند : چه نکات مهمی موجب برهم‌ خوردن دو مذاکره اول شد؟ دغدغه‌های اصلی طرف مقابل کدام است و نتیجه ایدئال از نظر آنها چیست؟

بعد از اینکه متوجه شدم مشکلات و راه‌حل‌های ممکن چیست، رفتم و با رئیسم در دفترم نشستم و با هم چند راه‌حل خلاقانه برای رفع این مشکلات پیدا کردیم که به ذهن متقاضیان قبلی نرسیده بود.

آنها برنده قرارداد شدند و هایدوک که آن زمان شرکت ecoCFO را راه‌اندازی کرد. ecoCFO شرکتی است که خدمات مدیریت مالی را به کسب‌ و کارهای حوزه انرژی و محیط‌ زیست ارائه می‌دهد.

هایدوک معتقد است که صداقت، تحقیق و شفافیت چیزی بود که موجب بستن این معامله شد. او توضیح می‌دهد که «هیچ جایی برای استفاده از تکنیک‌ها و روش‌های رندانه مذاکره، وجود نداشت. همه ما می‌دانستیم که انجام این پروژه نیاز به مشارکت و همراهی طرفین دارد.»

استاد احمد محمدی

مردم ما به جای سخن گفتن ناله می کنند.

استاد احمد محمدی

·         اهمیت شفافیت

چرم رویس در حال مذاکره برای سفارش مجدد با یک فروشگاه بزرگ آمریکایی بود که تأمین‌کننده بیش از یک میلیون دلار از درآمد سالانه آن است. اما درست قبل از مذاکرات که شامل یک سفارش خرید قابل‌ توجه و شش رقمی بود، این سازنده کالاهای چرمی مجبور شد قیمت بسیاری از اقلام عمده‌ فروشی خود را افزایش دهد.

دلیل این افزایش قیمت، خشکسالی فلج‌کننده در تگزاس بود که به طور چشمگیری هزینه پوست گاو را در آمریکا را افزایش داد. جای تعجب نیست که فروشگاه بزرگ، نسبت به این افزایش قیمت عقب‌نشینی کرد.

ویلیام بائر مدیر عامل رویس چرم، با توضیح موضع خود و تأکید بر سابقه طولانی این شرکت‌ها در انجام تجارت با یکدیگر، به مقابله پرداخت.

او می‌گوید : «من باید طرف مقابل را متقاعد می‌کردم که قصد فریب یا گمراه کردن آنها را نداشتیم و به سودآوری آنها متعهد بودیم. من باید آنها را متقاعد می‌کردم که در برابر یک چالش مشترک متحد شده‌ایم و مسئله ما برد و باخت نیست.»

او فشارهای موجود روی زنجیره تأمین رویس را توضیح داد و خاطر نشان کرد که در دوره‌های گذشته این شرکت از شریک خود در برابر افزایش قیمت مواد اولیه محافظت کرده بود، اما این بار نمی‌توانست.

برای نشان‌دادن اهمیت حفظ این رابطه تجاری پایدار، بائر پدرش را به همراه داشت، بنیان‌گذار شرکتی که برای اولین‌ بار بیش از 40 سال قبل با فروشگاه ارتباط برقرار کرده بود.

بائر می‌گوید: «حضور او در اتاق به آنها یادآوری کرد که ما یک تجارت خانوادگی هستیم و تعهد ما به تجارت طولانی‌ مدت آنها را تأیید کرد.»

فروشگاه با سفارش مجدد با قیمت جدید موافقت کرد و این دو شرکت تا به امروز به تجارت خود ادامه می‌دهند.

دارا بودن مهارت فن بیان در هر زمینه شغلی به کار شما می‌آید. از این‌ رو بهتر است برای رشد این مهارت از هم اکنون سرمایه‌گذاری کنید. در دوره آموزش اصول و فنون مذاکره موفق به شما کمک می‌کنیم تا در این مهارت حرفه‌ای شوید و آن را به‌ عنوان یک دارایی ارزشمند برای همیشه با خود داشته باشید.

استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
پادکست فکرانه - فن بیان

جمع بندی فن بیان در مذاکره

هر چه بهتر و ترغیب کننده‌تر صحبت کنید خودتان را بیشتر از هر وقتی دوست خواهید داشت زمانی که یاد می‌گیرید به نحوی تاثیر گذارتر از قبل صحبت کنید، تصور ذهنی‌تان از خودتان بالا می‌رود پس هر چه تصور ذهنی‌تان مثبت‌تر باشد عملکردتان خیلی بهتر شده و فن بیان شما روز به روز بهتر خواهد شد.

اگر بتوانید با استفاده از فن بیان و ارتباطات موثر خود، یک حس فوق‌العاده در مشتریان خود ایجاد کنید، حتی در شرایط بد اقتصادی هم می‌توانید از رقیب‌های خودتان جلو بزنید.

عامل مشترک در تمام کسب و کارها در رضایت‌مندی مشتری، ارتباط مناسب با مشتریان است. بنابراین اگر به هر طریقی با مشتریان خود ارتباط دارید، بدون شک مهارت‌های ارتباطی و فن صحبت در ارتباط با مشتری و مذاکره می‌تواند تغییری شگرف در کسب و کار شما ایجاد کند. برای یادگیری این مهارت می‌توانید از دوره آموزشی معجزه فن بیان استفاده نمایید.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

5 پاسخ

    1. سلام، بله «دوره آموزشی معجزه فن بیان» پکیجی هست که می‌تونید تو این زمینه ازش استفاده کنید. برای خرید و اطلاعات بیشتر به سایت و بخش محصولات مراجعه کنید.

  1. سلام، قطعا فن بیان تو مذاکرات خیلی مهمه، منم تجربه مشابه داشتم و متوجه شدم باید به فکر تقویت این مهارت باشم.

    1. سلام، بله برای موفقیت در کار و تجارت باید مسلح به مهارت فن بیان باشید. برای این کار علاوه بر مطالعه می‌توانید در سمینار و دوره‌های آکادمی بازار شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی