سوالات متداول از مشاور کسب و کار

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۳۱ مرداد, ۱۴۰۱
آخرین بروزرسانی: ۲۹ خرداد, ۱۴۰۲
سوالات متداول از مشاور کسب و کار

چند وقت پیش، می‌خواستم یک گوشی بلک‌بری بخرم که چند نفری از آن تعریف می‌کردند، من هم بدون هیچ‌گونه تحقیق یا مشورت گرفتن از کسی که این محصول را داشته باشد، یا مراجعه به بازار موبایل و تست گوشی مورد نظر، تصمیم به خرید گرفتم. قیافه من بعد از استفاده از آن گوشی موبایل دیدن داشت.

من یک خرید کاملاً احساسی، بدون منطق و مشاوره درست، انجام داده بودم که پشیمانی زیادی را به‌ بار آورد.

از قدیم گفته‌اند: مشورت در کارها واجب شود/ تا پشیمانی در آخر کم شود.

مشاوره، چه در زندگی شخصی و چه در کسب‌ و کار، یک نیاز مهم است که اگر آن را نادیده بگیریم یا مشاور اشتباهی انتخاب کنیم، شکست می‌خوریم. اما وقتی پیش مشاور رفتیم از او چه بخواهیم.

پخش ویدیو
کتاب خلق برند برتر
کتاب خلق برند برتر

فهرست مطالب

آتول گاواند (Atul Gawande) از آن دست نویسنده‌های جذابی است که با خواندن یک کتاب و یا حتی چند دقیقه نشستن پای مصاحبه‌هایش می‌توانید روحیه جدیدی برای بالابردن کیفیت زندگی‌تان به دست آورید.

” در ایالات متحده آمریکا سالانه 50 میلیون جراحی انجام می‌شود که ازاین‌بین 150000 بیمار جان خود را از دست می‌دهند. بر اساس مطالعات، دلیل مرگ نیمی از این بیماران به‌ خاطر اشتباهاتی انسانی بوده که با رعایت چک‌ لیست‌های استاندارد اتاق عمل کاملاً قابل اجتناب است.”

این حقیقت تکان‌دهنده که در کتاب چک‌لیست (The Checklist Manifesto)  آمده است یکی از حقایقی است که به ارزش چک‌ لیست اشاره می‌کند. در کتاب چک‌ لیست شما با ارزش چک‌ لیست داشتن برای کارها از جراحی‌های بسیار پیچیده تا خریدهای خانه آشنا می‌شوید.

حال که اینجا هستید برای کسب‌ و کارتان نیازمند یک مشاور هستید. وقتی به سوالات متداول از مشاور کسب و کار فکر می‌کنیم باید به اطلاع شما برسانم شما در هر مراجعه به یک مشاور کسب و کار می‌بایست چک‌ لیست خوبی از سؤالات داشته باشید.

اتول گاواند در کتابش می‌نویسد”وقتی ذهن شما بیش از حد تحت‌تأثیر استرس باشد بروز اشتباهات انسانی بسیار طبیعی است.”

وقتی شما به سراغ مشاوری می‌روید مطمئناً دچار یک استرس بزرگ هستید پس به قطع داشتن یک چک‌ لیست برای شما واجب است. آنچه در ادامه خواهید خواند سؤالات مهمی است که می‌بایست قبل از این جلسه‌ها با توجه‌ به نوع مشکل و یا ایده اولیه خودتان درباره کسب‌وکارتان در چک‌لیست پر ارزشتان بگنجانید.

چی بپرسیم ؛ دسته‌ بندی سوالات متداول از مشاور کسب و کار

انواع سوالات متداول از مشاور کسب و کار برای پایه‌ریزی و رونق کسب‌ و کارتان در شش دسته قرار می‌گیرند:

1. سؤالات پایه کسب‌ و کار

· کسب‌ و کار شما چه مشکلی را حل می‌کند؟

شما قرار است کاری را برای افراد خاصی آسان کنید یا مشتریانی که به دنبال راه‌حلی برای مشکلشان هستند را کمک کنید. مشاور به شما کمک می‌کند تا راه‌حل‌هایی ارائه دهید که دردی از مشتریانتان خود دوا کنید. یک شرکت بزرگ با پرکردن جای خالی بازار، ارزش ایجاد می‌کند.

. کسب‌ و کار شما چگونه درآمدزایی می‌کند؟

این سؤال به شما کمک می‌کند تا بفهمید سرمایه اولیه خود را در کجا متمرکز کنید تا خوراک کسب‌ و کارتان را تأمین کنید و به طور بالقوه چه جاهایی منابع را کاهش دهید تا سودآوری‌ تان ادامه داشته باشد.

یک کسب‌‌‌ و کار برای خرید موجودی، تأمین مالی، رشد، خودکفایی و سودآوری بلندمدت نیاز به تولید درآمد دارد. بدون این درآمد ثابت، کسب‌ و کار زمین می‌خورد و در نهایت متضرر می‌شود.

·         محصول یا خدمات اصلی شما چیست؟

محصول یا خدمات اصلی شما چیست؟

هر کسب‌ و کار به یک محصول یا خدمت نیاز دارد. این همان چیزی است که در یک بازار مشخص، با آن سرشناس می‌شوید. محصول شما باید به‌عنوان راه‌حلی برای مشکلی که بسیاری از مردم دارند، مفید باشد. همچنین باید حاشیه سود خوبی را فراهم کند تا به‌عنوان یک پایه اقتصادی برای تجارت شما عمل کند.

·         مأموریت کسب‌ و کار شما چیست؟

این سؤال اساس کسب‌ و کار شما را معلوم می‌کند که پاسخ واضح به آن تعیین می‌کند هدف ایجاد کسب‌ و کارتان چیست و چه فعالیتی را دنبال می‌کند.

 ·        چشم‌انداز کسب‌ و کار شما چیست؟

چشم‌انداز به این معنی است که بعد از هدف‌گذاری مستمر و واقع‌بینانه، شما چه جایگاهی را می‌خواهید تصاحب کنید یا به چه دستاوردهایی برسید.

مثال:

چشم‌انداز گوگل: ایجاد دسترسی به اطلاعات جهانی تنها با یک کلیک

چشم‌انداز علی‌بابا: کسب رتبه یک فروش بلیت کشور تا  5 سال آینده

·         رقبای شما چه کسانی هستند؟

شناسایی رقبا و تجزیه‌ و تحلیل درست آنها، به شما کمک می‌کند تا نقاط قوت و ضعف آنها را پیدا کنید. این کار به این دلیل مهم است که بدانید بازار چقدر از کسب‌ و کار شما استقبال می‌کند و چه بایدهایی در محصول یا ارائه خدماتتان باید وجود داشته باشد تا از سمت مشتریان پذیرفته شوید و چه مزیت‌هایی را می‌توانید به آنها اضافه کنید که رقبا از آنها غافل مانده‌اند.

2. سؤالات راه‌اندازی کسب‌ و کار

· آیا این ایده تجاری می‌تواند هم در حال و هم در آینده برای شما درآمد داشته باشد؟

شما نباید یک ایده تجاری را دنبال کنید تا هزینه‌های اضافی برایتان بتراشد. همه ما می‌دانیم که پول مهم‌ترین عامل درآمد نیست، بلکه نتیجه است، اما باید مطمئن شوید تا چه زمانی و چه مقدار سرمایه در دست خواهید داشت تا محصول یا خدمت شما به درآمدزایی قابل قبولی برسد.

·         آیا بودجه لازم برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار دارید؟

قبل از شروع کسب درآمد، باید برای راه‌اندازی کسب‌ و کار خود بودجه‌ای کنار بگذارید؛ بنابراین، بهترین کار قبل از راه‌اندازی قانونی یک کسب‌ و کار این است که لیستی از تمام چیزهایی که نیاز است، تهیه کنید. ثبت شرکت، ایجاد وب‌سایت، خرید محصول یا خدمات، بسته‌بندی، سرمایه برای تبلیغات و بازاریابی فقط تعدادی از آنها هستند که باید در نظر بگیرید، سعی کنید آنچه را که واقعاً نیاز دارید بخرید، نه آنچه را که ایدئال می‌دانید.  هرچند این موارد با رشد کسب‌ و کار شما بیشتر خواهند شد.

3. سؤالات درباره مشتریان کسب‌ و کار

·         مشتریان شما چه کسانی هستند؟

با شناسایی دقیق بازار و تحلیل رقبا، می‌توانید به مشتریان هدفمند کسب‌ و کارتان دست پیدا کنید. اینکه بدانید:

  • مشتریان شما چه دغدغه‌ها و ترس‌هایی دارند؟
  • مشتریان شما چه‌کارهایی در طول روز انجام می‌دهند؟
  • مشتریان شما چگونه تصمیم به خرید می‌گیرند؟
سؤالات درباره مشتریان کسب‌ و کار

شخصیت مشتری یا پرسونا، نمایشی تخیلی از مشتری ایدئال یا مخاطب هدف شما است که هرچقدر تصویرش واضح باشد، تولید محتوای مؤثر و فروش هدفمندی را به وجود می‌آورد که اهداف و چالش‌های مشتریان شما را برطرف می‌کند.

·         مشتریان وفادار شما چه کسانی هستند؟

بعضی از مشتریان درآمد بیشتری نسبت به سایر مشتریان برای شما ایجاد می‌کنند، اما این همیشه به این معنی نیست که آنها سود بیشتری را برایتان ایجاد می‌کنند. اگر خدمت‌رسانی به مشتریانتان هزینه بالایی داشته باشد، نگهداری آنها پرهزینه می‌شود.

اگر یک مشتری ارزش سبد خرید بالایی دارد، به این معنی نیست که به شما سود می‌رساند. مشتریان سود آور، هم ممکن است با انحصار منابع شما، هزینه‌هایی را متحمل شوند که در نهایت شما را از خدمات‌رسانی به دیگران و افزایش سودآوری باز می‌دارد.

·         چند نوع پرسونا در میان مشتریانتان دارید؟

پیداکردن مشتریان اصلی کسب‌ و کارتان، کاری است که با برنامه‌ریزی و طراحی شخصیت‌های خریدارانتان در دسترس قرار می‌گیرد. اما این دلیل بر این نیست که از شناسایی بازار دوم محصول یا خدماتتان باز بمانید و پرسونای ثانویه خود را از دست بدهید.

برای مثال: پرسونای اولیه علی‌بابا، شرکت‌هایی هستند که سفرها و ماموریت‌های کاری در پیشرو دارند. از طرفی دیگر، پرسونای ثانویه آن شامل مردم عادی است که می‌خواهند به دلایل مختلفی سفر کنند. پس با پوشش همه‌ جانبه، مخاطبانتان می‌توانید درآمد بهتری داشته باشید.

4. سؤالات درباره بازاریابی و برندآفرینی

·         پیشنهاد منحصر به‌ فرد فروش، کسب‌ و کار شما چیست؟

شما تا ارزش پیشنهادی برای فروش بهتر و هدفمند محصولتان خلق نکنید نمی‌توانید جایگاه خود را در بازار حفظ کنید. با شناسایی رقبای خود، این امکان را دارید تا نقطه فروش منحصربه‌فرد خود را شناسایی کنید.

از خود بپرسید:

  • چه چیزی کسب‌ و کار شما را از بقیه رقبا متمایز می‌کند؟
  • تفاوت محصول یا خدمت شما با رقبای دیگر چیست؟

برای مثال: برند “طبیعت”، ادعا می‌کند که روغن را بدون پالم دست مردم می‌دهد و چون برند دیگری روی این ویژگی ادعایی نکرده است این یک Unique Preposition Selling برای طبیعت، حساب می‌شود.

·         مردم با شنیدن نام برند شما چه چیزی در ذهنشان تداعی می‌شود؟

اینکه بتوانید روی بینش مخاطب کار کنید تا شما را با یک خاطره یا ذهنیت مناسب به یاد داشته باشد، کار سختی است. درنتیجه، تنها راه درست برای اجرای آن محصول ‌پژوهی، مخاطب‌شناسی و شرکت در کمپین‌های مسئولیت اجتماعی است.

استاد احمد محمدی
در کسب و کار تعیین استراتژی و هدف، اولین قدم در تبدیل ذهنیات به امر مشهود است.
دکتر احمد محمدی

5. سؤالات درباره استراتژی کسب‌ و کار

·          کسب‌وکار شما چه بایدها و نبایدهایی دارد؟

بایدها و نبایدهای کسب‌ و کار، مرزهای کسب‌ و کارتان را تعیین می‌کند و تا حدی به شخصیت برندی که به مشتریان معرفی کردید، برمی‌گردد. اینکه حاضر نشوید به‌خاطر محبوب مطرح‌شدن پا از حریم خود بیرون بگذارید، بسیار مهم است.

·         کسبوکار شما چه اولویت‌هایی دارد؟

اولویت‌های کسب‌ و کار، شامل فعالیت‌ها یا اهدافی هستند که به تیم شما کمک می‌کنند تا وظایف روزمره و  اصلی خود را انجام دهند که ممکن است به‌نوعی انتخاب یا ایجاد وظایف برای کمک به افزایش کارایی کسب و کار شما باشد.

·         استراتژی قیمت‌گذاری شما چیست و چرا؟

قیمت‌گذاری برای فروش یک محصول یا خدمات، ضروری است که می‌تواند در هر مرحله از رشد کسب‌ و کار تغییر ‌کند.  از آنجایی‌ که این استراتژی، ارزش محصول را در چشم مصرف‌ کنندگان تعریف می‌کند، ممکن است منجر به سودآوری شود یا مانع از آن شود.

حفظ قیمت فعلی می‌تواند وسوسه‌انگیز باشد، به‌خصوص اگر همه چیز خوب پیش برود، اما تغییرات بازار اغلب نیازمند تعدیل استراتژی قیمت‌گذاری شما است.

6. سؤالات درباره فروش و تبلیغات

سؤالات متداول کسب‌ و کار

·         کانال‌های ارتباط با مشتریان  شما کدام‌اند؟

ارتباط با مشتریان معمولاً از کانال‌هایی است که آنها در آن بیشترین وقت خود را می‌گذرانند. برای مثال: بسیاری از کسب‌ و کارها از طریق اینستاگرام یا واتس‌اپ با مشتریان خود در ارتباط هستند، سؤالات آنها را پاسخ می‌دهند و ابهامات را رفع می‌کنند و از طرفی دیگر، مشتریان محصولات را می‌بینند، انتخاب می‌کنند و در نهایت خریداری می‌کنند.

·         در چه کانال‌هایی برای جذب مشتریان بالقوه فعالیت ‌کنید؟

حضور در کانال‌های مختلفی همچون: گوگل‌ادز، تبلیغات بنری، شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات محیطی و … برای جذب مخاطبان هدف لازم است. البته باتوجه‌به بودجه و نوع کسب‌وکار و صنعتی که در آن فعالیت می‌کنید این کانال‌ها می‌توانند متغیر باشند.

استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
هدف مشاوره کسب و کار

در آخر، باید بگوییم که سوالات متداول از مشاور کسب و کار، بسته به پیچیدگی محصول و نوع کسب‌ و کارتان می‌تواند بیشتر یا تخصصی‌تر باشد. سؤالات متداولی که در شروع هر کسب‌ و کار، ممکن است با آن سر و کار داشته باشید را تا حد نیاز توضیح دادیم.

ممکن است ذهنتان درگیر سؤالات دیگری در هر زمینه از کسب‌ و کار شود که در این مقاله به آن اشاره‌ای نشده باشد. به این علت، آکادمی توسعه کسب‌ و‌ کار آکادمی بازار انتخاب مناسبی برای گرقتن مشاوره  به دو صورت پروژه‌ای و ساعتی در خدمت شماست؛ تا با اطمینان خاطر و آرامش بیشتری در بازار رقابتی و چالشی امروز که روز به‌ روز در حال اوج گرفتن است ظاهر شوید. پس ندانستن را کنار بگذارید و تنها از اهلش بپرسید.

سؤالاتتان را اینجا با ما در میان بگذارید تا در به‌روزرسانی دامنه اطلاعات ما را یاری دهید؟ آیا دسته‌ای از سؤالات هستند که در این مقاله ما به آن اشاره نکرده باشیم؟

5/5 - (9 امتیاز)

سوالات متداول

خیر. تنها دریافت مشاوره کسب ‌و کار، کلید حلال مشکلات شما نیست، بلکه انگیزه، برنامه‌ریزی، استمرار و میل به پیشرفت و مهارت کار تیمی از عوامل مهم و دخیل در رشد کسب ‌و کار شما محسوب می‌شود.
• هدف اصلی شما برای امسال چیست؟ • چه چیزی کسب‌وکار شما را از رقبایتان متمایز می‌کند؟ • چه کسانی در تصمیم‌گیری و اجرای این پروژه نقش دارند؟ • سازمان شما چقدر برای ایجاد تغییر آماده است؟
دسته‌ بندی اصلی سؤالاتتان را باتوجه ‌به مشکل رخ‌ داده برای کسب و کارتان تعیین کنید. سپس از میان سؤالات این مقاله و یا دیگر سؤالاتی که به طور خاص به حرفه شما مربوط است لیستی تعیین کنید. دقت کنید می‌بایست در اول جلسه مشاوره از مشاور خود بخواهید که برای کلیه سؤالاتتان پاسخ‌های مناسبی را تهیه کند تا حاصل آن مشاوره بتواند شما را به هدفتان نزدیک کند.

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی