تقویت مهارت فن بیان و سخنوری با محصولات آکادمی بازار

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۹ آبان, ۱۳۹۸
آخرین بروزرسانی: ۱ آبان, ۱۴۰۱
پخش ویدیو
کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه

فهرست مطالب

مهارت فن بیان و سخنوری غیر از عوامل وراثتی به مهارت‌هایی بستگی دارد که شما در طول زندگی آنها را می‌آموزید یا به دنبال تقویت آنها هستید. آکادمی بازار از این عادات خوب برایتان می‌گوید.

در پکیج آموزش غیر حضوری آکادمی بازار با عنوان «معجزه فن بیان» می‌آموزید چطور این تکنیک را در خودتان بهبود ببخشید. مهارت فن بیان و سخنوری امری آموختنی است، نه کار سخت و دشواری است نه آموختن آن هزینه بر است. اما باید حوصله و صبر داشته باشید و تمرین‌های عملی که در پکیج «معجزه فن بیان» توصیه می‌شود را انجام دهید.

به صفحه‌ی پکیج آموزشی غیر حضوری «معجزه فن بیان» مراجعه و در صورت نیاز آن را تهیه کنید.  در مقاله دیگری از آکادمی بازار در مورد تاثیر صدا در هنر سخنوری صحبت کردیم. این بار قصد داریم از عادات خوبی بگوییم که اگر درگیرشان شوید خیلی اوضاع حرف زدن و سخنرانی‌یتان فرق می‌کند.

از حذف عادات غلط تا کسب عادات خوب در مهارت فن بیان

قبل از آموختن عادات خوب در کسب مهارت فن بیان، بهتر است اول نسبت به حذف عادت‌های غلط در صحبت کردن شروع کنیم. برای بدست آوردن مهارت فن بیان قطعا این فاکتور بسیار مهم و با اولویت است. از نحوۀ نفس کشیدن شروع می‌کنیم. برای یاد گرفتن روش درست تنفس دیافراگی باید به موارد زیر توجه کنید:

حواستان باشد در طول تمرین تنفس دیافراگی باید صاف ایستاده یا نشسته باشید و قوز نکنید. اندام تحتانی و باسن را منقبض کنید و دنده‌ها کمترین حرکت را داشته باشند. این حالت وضعیت مناسبی را برای صحبت کردن فراهم می‌کند. هدف به حداقل رساندن خمیدگی پشت یا بیرون دادن شکم یا دیافراگم موقع عمل دَم است.

برای اینکه مطمئن شوید تنفس نوع دیافراگمی دارید چهار انگشت رو به اندازه دو اینچ زیر جناق سینه به داخل هدایت کنید. موقع عمل دم باید احساس کنید و ببینید که شکم‌تان در حال بزرگ شدن است، که نشان دهندۀ فعالیت دیافراگم است. روش بهتر این است که شما بایستید و یک نفر با مچ دستش این کار را انجام دهد. موقع تنفس دنده‌ها باید کمترین میزان حرکت را داشته باشند.

استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
پادکست فکرانه - فن بیان

نقش تنفس در صدا و گفتار

خیلی از صداهای نامطلوب، نتیجه کنترل تنفسی ضعیف و مشکلات وابسته با حالت ضعیف بدن است. گرچه تنفس وظیفۀ  خودکار در بدن محسوب می‌شود اما تنفس صحیح نقش مهمی در تولید صدا و گفتار شما دارد. شاید برخی فکر کنند بیرون دادن سینه هنگام نفس کشیدن روش صحیحی برای گفتار است. در صورتی که به جای تنفس با سینه باید تنفس شکمی یا دیافراگمی داشت. صداهای نفس‌دار یا صداهایی که نفس در آن شنیده می‌شود محصول تنفس از سینه است. این عادت غلطی است که برای کسب مهارت فن بیان باید آن را ترک کنید.

معجزه فن بیان و مهارت فن بیان
مهارت فن بیان

صدای بدون قدرت

چرا بعضی صداها ضعیف، آرام و بدون قدرت است؟ بیشتر در نتیجۀ هدایت نامناسب عضلات شکمی قدرت لازم در بیان و ترکیب کلمه‌ها وقتی از دهان خارج می‌شوند دیده نمی‌شود. تنفس دیافراگمی و داشتن حالت بدنی مناسب برای رفع این مشکل مهم است و برای دوره فن بیان لازم است.

گرفتن صدا موقع صحبت کردن

برای رفع این مشکل باید توصیه‌هایی را بدانید و به آن عمل کنید.

  • تنفس صحیح، برای نگهداری و حفظ صدا مانند ورزشکار، گوینده هم باید در زمان و مکان منتاسب آن را تمرین کند.
  • استراحت مناسب، اگر خسته باشید این مسئله در صدای شما معلوم شده و مخاطب متوجه خستگی شما می‌شود.
  • تمرین اختصاصی، دستگاه‌ تنفسی از عضلاتی تشکیل شده که با تمرین اختصاصی تقویت می‎‌شود. صدای خسته معمولا قدرت کمی دارد.
  • رژیم غذایی مناسب، چربی زیاد نخورید و به ارزش غذایی‌ آنچه می‌خورید اهمیت دهید.
  • از دخانیات پرهیز کنید. سیگار و قلیان نکشید.
  • از بد رفتاری صوتی پرهیز کنید و به حنجره و تارهای صوتی آسیب نزنید. درد و دو رگه شدن صدا، مکانیزم‌های دفاعی این بخش هستند در صورت این مشکل الگوهای رفتاری‌تان را تغییر دهید.
  • قبل از گویندگی یا سخنرانی دستگاه صوتی را با خواندن متن گرم کنید. به جای بالا بردن صدا از بلندگو یا میز صدا استفاده کنید.
  • فضای گلو و حنجره را مرطوب نگه دارد.
  • توجه به سرعت و میزان گفتار، منظور تعداد کلماتی که در واحد زمان به کار می‌رود. میزان ثابتی برای این منظور توصیه یا ثبت ثبت نشده اما اولین ویژگی مهم برای گوینده این است که 32 حرف فارسی رو خوب ادا کند، طوری که بیشتر مردم بپذیرند و بپسندند.

بهترین میزان سرعت در سخن گفتن به چند عامل بستگی دارد: ویژگی‌های صوتی، حالت و احساس سخنور، حالت شنونده و مخاطب

توجه به مکث یکی دیگر از نکات مهم سخنوری است، سکوت و مکث اختیاری و به جای گوینده تسط و توامندی او را نشان می‌دهد. برای اینکه در مهارت فن بیان حرفه‌ای شوید باید برای آن وقت بگذارید. در دوره‌های آموزشی، سمینارها شرکت کنید یا از محصولات آکادمی بازار پکیج تهیه کنید.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

5 پاسخ

  1. من تئاتر کار میکنم و خیلی برا این موضوع تمرین میکنم، خیلی زیاد، اما دوست دارم این پکیجی که گفتین رو بخرم، میارن دم در بعد خرید؟

    1. سلام، بعد از ثبت سفارش و تکمیل روند خرید با ورود آدرس محصول را درب منزل تحویل خواهید گرفت.

  2. واقعا کلمات خیلی تاثیر گذارن در طرف مقابل، خیلی دوست دارم منم بتونم با حرفام رو بقیه تاثیر مثبت بذارم و جذبشون کنم

    1. سلام، قطعا با داشتن تلاش و تمرین می‌توانید این مشکل را در خودتان بهبود ببخشید. شرکت در کلاسهای مرتبط بسیار موثر خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی