اصول و فنون مذاکره با کتاب «مذاکره کردن به روش اساتید هاروارد»

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱۰ مهر, ۱۳۹۸
آخرین بروزرسانی: ۲۰ اردیبهشت, ۱۴۰۱
اصول و فنون مذاکره با کتاب «مذاکره کردن به روش اساتید هاروارد»
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on twitter
Share on linkedin

همه ما به‌خوبی می‌دانیم که مذاکره نوعی گفتگو محسوب می‌شود که بین افراد مختلف صورت می‌گیرد. این گفتگو می‌تواند به شکل‌های مختلفی باشد و با تحقیق اصول و فنون مذاکره به بهترین شکل انجام شود. آیا چیزی در مورد کتاب مذاکره کردن به روش اساتید هاروارد شنیده‌اید؟

چگونه با کمک این کتاب به اصول و فنون مذاکره چیره شویم؟ پیروزی در مذاکره چگونه اتفاق می‌افتد؟ همانطور که می‌دانید مذاکره و گفتگو نوعی ارتباط محسوب می‌شود که می‌تواند نقش بسیار مهمی در ایجاد و گسترش روابط فردی و اجتماعی افراد داشته باشد.

به کمک مذاکره می‌توان زمینه‌های لازم را برای توسعه و پیشرفت همه جانبه فراهم ساخت و اهداف بسیار مهمی را دنبال نمود. در این مقاله به بررسی کتاب مذاکره کردن به روش اساتید هاروارد می‌پردازیم. در سراسر متن این کتاب نمونه‌های کوچک و بزرگ از مذاکره آورده شده است که شما می‌توانید از آن‌ها برای مذاکره‌ای که پیش رو دارید بهره ببرید.

فهرست مطالب

Rate this post

تسلط بر اصول و فنون مذاکره

تسلط بر اصول و فنون مذاکره می‌تواند ما را در مسیر موفقیت قرار دهد. کتاب «مذاکره کردن به روش اساتید هاروارد» به ما کمک می‌کند تا مذاکره کننده خوبی باشیم.

اصول و فنون مذاکره موفق، توانمندی است که هر کسی در مقطعی از زندگی خصوصا در کسب و کار به آن نیاز پیدا می‌کند. حتما برای شما پیش آمده که در موقعیتی از زندگی مجبور شده باشید برای متقاعد کردن طرف مقابل بحث و گفتگو کنید. برای آگاهی از نحوه مذاکره کردن، خواندن کتاب «مذاکره کردن به روش اساتید هاروارد» راهگشا است.

مذاکره مهارتی کاربردی است

مذاکره مهارتی کاربردی است

مهارت مذاکره در سراسر زندگی برای هر فرد کاربرد دارد. همه جا این هنر کاربرد داشته و کارها را برایتان آسان می‌کند. در این مقاله خلاصه‌ کوتاهی از یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های مذاکره ارائه شده است. کتاب «مذاکره کردن به روش اساتید هاروارد» اثری بسیار مفید از تیم چطور است.

چه قصد مذاکره برای افزایش حقوق خود داشته باشید، چه بخواهید رابطه جدیدی را آغاز کنید و حتی برای رفع و رجوع دعواهای کوچک خانوادگی،‌ بدون شک باید مهارت مذاکره کردن را بلد باشید. 

درون مایه کتاب مذاکره کردن به روش اساتید هاروارد

شاید مذاکره کردن به نظر استرس‌آور باشد. شاید از این ترس داشته باشید که صحبت‌ها به سمتی که باید نرود و در نهایت منجر به بحث جنجالی شود و در آخر، شاید یکی از طرفین برای رسیدن به توافق، مجبور به از خود گذشتگی شود.

اما در کتاب «مذاکره کردن به روش اساتید هاروارد» یاد می‌گیرید چگونه با تقویت مهارت مذاکره می‌توانید به شکلی سازنده و مثبت، به آنچه خواسته هر دوی شماست، دست پیدا کنید.

اغلب افراد بر این باور هستند که مذاکره‌ کننده خوب کسی است که صریح، موثر و قاطع از خود واکنش نشان می‌دهد یا در مقایسه با رقیب خود سخنران بهتری‌ است.

البته این‌ها ویژگی‌های خوبی برای هر شخص است اما بهترین مذاکره کنندگان که اغلب به خواسته‌های خود می‌رسند کسانی هستند که از همه آماده‌تر و خلاق‌تر عمل می‌کنند. در ادامه ویژگی‌های تاثیرگذار در مذاکره را بررسی می‌کنیم.

آمادگی داشتن

آمادگی داشتن

طبق مقاله How to Negotiate: 5 Tips for Negotiating Better از وبسایت masterclass.com، «آمادگی» کلید اصلی هر مذاکره موفقی است، اما متاسفانه اشخاص اهمیت کمی به این موضوع می‌دهند و از آن غافل‌اند. اولین کاری که از قبل باید انجام دهید، آمادگی‌ است.

افکار و فرضیات‌تان را بررسی کنید. به این فکر کنید که از مذاکره چه نتیجه‌ای می‌خواهید به دست بیاورید؟ طرف مقابل دنبال چه چیزی‌ است؟از همه نظر آمادگی داشته باشید.

استفاده کردن از کلمات و جملات خلاقانه

از کلمات و جملاتی خلاقانه استفاده کنید. از سر انصاف و بی‌طرفانه صحبت کنید. در مورد صحبت و بحث‌هایی که ممکن است پیش بیاید فکر کنید و برای جواب‌های جایگزین هم آماده باشید. برای نحوه مدیریت رابطه خود و همتایتان که آن طرف میز است با کلمات مناسب برنامه‌ریزی کنید.

برگزاری مذاکره‌ای موفق، که با برقراری رابطه‌ای موثر با طرف مقابل آغاز شده باشد. انجام همه موارد مذکور پیش از مذاکره، شما را در موقعیتی برتر قرار می‌دهد و در این صورت شما می‌توانید در موقعیتی قرار بگیرید که مذاکره را مدیریت کنید. این است مهارت مذاکره.

چگونه به پیروزی در مذاکره دست پیدا کنیم؟

چگونه به پیروزی در مذاکره دست پیدا کنیم؟

اینکه تعریف شما از پیروزی و برنده شدن در مذاکره چیست، بر نحو‌ه انجام مذاکره و پیشبرد آن تاثیر می‌گذارد. ببینید می‌خواهید به کجا برسید؟ توافق موفق از دیدگاه شما چگونه است؟ دوست دارید پس از ترک میز مذاکره چه احساسی داشته باشید؟

شما باید معیارهایی که شما را برای مذاکره آماده می‌کند شناسایی کرده و از آن‌ها برای پیشرفت مذاکره استفاده کنید. برای حضور در پای میز مذاکره با ذهنی باز و آماده، باید آگاه باشید که برخی فرضیات ذهنی شما ممکن است شما را محدود کند.

این مسئله به همین سادگی‌ها نیست، زیرا این فرضیات با نهادینه شدن در نظام فکری شما در گذر زمان، بیشتر از اینکه باورهای ذهنی و شخصی به شمار بیایند به حقایقی عینی و مسلم تبدیل شده که رهایی از آن‌ها به آسانی میسر نیست.

برای اینکه در مهارت مذاکره چابک و خلاق باشید باید آمادگی لازم درمورد مفاد مذاکره مطالعه داشته و کاملا آماده باشید. یعنی باید بدانید که در مذاکره چه می‌گویید و چه می‌کنید و چطور هر یک از این‌ها را انجام می‌دهید.

کتاب مذاکره کردن به روش اساتید هاروارد، راهنمای جامع مذاکره

این کتاب شما را راهنمایی می‌کند که تمام مهارت مذاکره را در خود توسعه داده و همانند همه کسانی که در این زمینه حرف اول را می‌زنند در کار خود حرفه‌ای باشید.

وقتی شما به یک مذاکره کننده درجه یک تبدیل شوید، در همه جای زندگی‌تان، مهارت مذاکره خود را نمایان خواهد کرد. توصیه‌های این کتاب برای همه مفید است، چه مبتدی و چه حرفه‌ای. شاید شما در کارنامه کاری خود کلی تجربه مذاکره موفق داشته باشید.

شاید به تازگی قدم در این حرفه گذاشته‌اید. در هر صورت این کتاب می‌تواند برای شما سودمند باشد. کتاب مذاکره کردن به روش اساتید هاروارد برای مذاکرات در هر سطح و مقیاسی کاربرد دارد. مهم نیست که شما به تنهایی به پای میز مذاکره می‌روید یا گروهی از افراد شما را همراهی و پشتیبانی می‌کنند.

اصول و فنون مذاکره در کسب و کار

اصول و فنون مذاکره در کسب و کار

یکی از مواردی که به کمک مذاکره و گفتگو می‌توان پله‌های ترقی را طی کرد و در کنار منفعت شخصی، منافع عموم را هم در نظر گرفت مذاکره در ارتباط با کسب و کار و فعالیت‌های مختلف اجتماعی است.

البته مذاکره در کسب و کار به عنوان یک مبحث کلی، از اصول و فنون خاصی برخوردار است اما همواره دارای زیر مجموعه‌هایی است که هر کدام در جای خود از اصول و فنونی برخوردار هستند که بکار گیری آن‌ها ما را در رسیدن به هدف مورد نظر کمک میکند.

باید توجه داشت از آنجایی که مشاغل امروزی در مقایسه با گذشته، دارای یکسری پیچیدگی‌ها و فوت و فن‌های خاص خود می‌باشد ضرورت ایجاب می‌کند تا صاحب هر کسب و کاری این اصول را بداند و دانش خود را در این زمینه بالا برد.

به عنوان مثال مذاکره و گفتگو در خرید، فروش، حقوق و دستمزد، بازاریابی و کسب مشتری و نیز مذاکراتی در خصوص چگونگی مدیریت و نحوه ارتباط و برخورد با کارکنان و غیره همگی دارای اصول و فنونی هستند که با بکار گیری آن‌ها موفقیت در کسب و کار بیشتر و رسیدن به اهداف مورد نظر میسر خواهد شد.

استاد احمد محمدی
پرسیدن سوالات درست در مذاکره، باعث ایجاد ارتباط موثر و درک بهتر سخنان طرف مقابل خواهد شد.
استاد احمد محمدی

بندهایی از اصول و فنون مذاکره در کسب و کار

اصول و فنون مذاکره در کسب و کار شامل پنج بند است. در ادامه این بندها را بررسی می‌کنیم.

بند 1: از پیشنهادها استقبال کنید

همیشه در مذاکرات کسب و کار، با نظرات و پیشنهاداتی که می‌تواند پاسخگوی نیازهای شما باشد و در جهت افزایش سود و درآمد است، رضایت و موافقت خود را سریع‌تر و بدون اتلاف وقت اعلام کنید.

همچنین از روش‌های پیشنهادی که شما را به هدف واقعیتان نزدیک می‌کند استقبال نمایید. با تعلل و سستی شرایط پیش آمده را به عقب نرانید چرا که هر گونه تاخیر در این مورد شما را از هدف واقعیتان دور می‌کند.

بند 2: زمان خود را از دست ندهید

برای مذاکره و گفتگو در جهت خرید محصولات شرکت یا کارخانه، وقت و زمان را از دست ندهید. زیرا هر گونه مذاکره به موقع در این رابطه، می‌تواند بسیاری از هزینه‌های مربوط به تهیه و خرید محصولات و خدمات را کاهش دهد و از پرداخت بسیاری از هزینه‌هایی که با گذشت زمان افزایش پیدا می‌کنند، ممانعت می‌کند.

بند 3: به کارکنان خود اهمیت دهید

بند 3: به کارکنان خود اهمیت دهید

جدی گرفتن زحمات کارکنان و مذاکره در جهت حقوق و دستمزد آنان، مانع هر گونه سستی و کم کاری شده و همین امر می‌تواند به بهره وری و سودآوری بیشتر کمک کند.

اما زمانی که کارگران از شرایط موجود در محیط کاریشان نارضایتی داشته و نسبت به آن شاکی و معترض باشند نوعی سستی و کم کاری را می‌توان در میان آنان مشاهده نمود. چرا که نادیده گرفتن آنان و بی توجه‌ای به میزان حقوق و دستمزدشان و نیز مشکلات ناشی از محیط کار، انگیزه لازم را برای ادامه کار از بین می‌برد.

بند 4: اصرار و پافشاری را کنار بگذارید

در یک مذاکره موفق رسیدن به یک نتیجه واحد و دستیابی به یک توافق دو جانبه یکی از اصول بسیار مهم محسوب می‌شود. پس بنابراین در مذکرات کسب و کار از هر گونه اصرار و پافشاری و متقاعد ساختن دیگران نسبت به عقاید و نظرات خود دوری کنید و اجازه دهید تا طرف مقابلتان با ذهنی آرام و به دور از هر گونه فشار، امکان بررسی و تجدید نظر را نسبت به عقاید و نظرات خود داشته باشد.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
سخنران انگیزشی و مربی توسعه فردی، مدرس و مشاور کسب و کار
پادکست فکرانه - مذاکره

بند 5: رفتاری مثبت داشته باشید

بطور کلی چگونگی رفتار، نوع احساس و نیز روحیات افراد در شکل گیری ارتباطات اجتماعی نقش بسیار مهمی و سازنده‌ای دارد و نیز این نقش را به عنوان یک اصل مهم می‌توان در مذاکرات مختلف مشاهده نمود.

به عنوان مثال افرادی که دارای روحیه ای تند و پرخاشگرایانه هستند ممکن است در طول مذاکره با تندی نسبت به دیدگاه‌های مختلف برخورد نماید و نیز در مقابل افرادی که آرام و منطقی هستند سعی دارند تا جوی آرام همراه با اثر بخشی مثبت را در طول مذاکره ایجاد کنند.

یا افرادی که دیدگاهشان مثبت است سعی می‌کنند با مثبت اندیشی مذاکره را در جهتی درست هدایت کنند. اما افراد منفی و بدبین در مقابل هر ایده و نظری جبهه می‌گیرند و با مخالفت‌های بی جهت و پی در پی خود در طول مذاکره بنوعی سنگ اندازی می‌کنند.

دوره اصول و فنون مذاکره آکادمی بازار

دوره اصول و فنون مذاکره آکادمی بازار

با یادگیری اصول و فنون مذاکره می‌توانید در هر مذاکره‌ای پیروز میدان باشید و تاثیر قدرتمندی روی اطرافیان خود بگذارید. آکادمی بازار نیز دوره‌های آموزشی متنوعی در زمینه‌های موفقیت شغلی و بازاریابی و فروش برگزار می‌کند. اول مهرماه ۱۳۹۸، دوره آموزشی «اصول و فنون مذاکره فروش» با حضور دکتر احمد محمدی برگزار شد. برای کسب اطلاعات بیشتر و شرکت در دوره‌های آموزشی آکادمی بازار، با ما در تماس باشید.

مذاکره برای فروش بیشتر، یکی از مذاکرات متداول در بین مردم است. برای یادگیری مهارت متقاعد کردن مشتریان می‌توانید از بسته آموزشی «تکنیک‌های افزایش فروش» استفاده نمایید‌.

پرسشنامه ارزیابی مهارتهای فروش

دریافت هدیه ای 100 هزار تومانی
بعد از پر کردن پرسشنامه

بازاریابی و فروش

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

5 پاسخ

  1. من تو یک شرکت بازرگانی کار میکنم، برای پیشرفت تو کارم دوست دارم دوره ببینم و حرفه‌ای شم؟ به نظرتون تاثیر داره؟

  2. ممنون از مطلب مفیدتون من بازاریابم و دوست دارم تو کارم موفق باشم، البته تازه کارم، میتونید راهنماییم کنید؟! از قبل هم تشکر میکنم

    1. سلام برای پیشرفت در کار و کسب موفقیت باید دانش روز را بلد باشید و مهارت‌هایتان را بهبود ببخشید. دوره‌های بازاریابی هم بی تاثیر نخواهند بود. اگر مایلید می‌توانید با کارشناسان ما برای اطلاع از این دوره‌ها تماس بگیرید:
      پاسخگوی شما هستیم: 88993288، 66978520، 66418084-021

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.