۸ روش برای اینکه منفی گرایی را کنار بگذارید

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۷ دی, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۲۴ مرداد, ۱۴۰۰
منفی گرایی

چگونه منفی گرایی در تمام حوزه‌‌های زندگی ما تاثیر می‌گذارد؟ چرا افکار مثبت حائز اهمیت هستند؟ این افکار چه تاثیری در زندگی و آینده دارند؟ منفی گرایی می‌تواند زندگی شما را به نابودی ببرد. فرد منفی علاوه بر اینکه به خود آسیب می‌زند دیگران را هم آزار می‌دهد.

تصور کنید به مسافرت رفته‌اید و یکی از دوستان منفی گرا خود را نیز همراه خود برده‌اید. این فرد تمام مدت افکار منفی خودش را مانند اینکه ممکن است در ترافیک بمانید را بیان می‌کند و فکر شما را بهم می‌زند و آرزو می‌کردید که کاش به همراه او نیامده بودید.

پس اگر شما فردی منفی نگری باشید دیگران این احساس را نسبت به شما خواهند داشت؛ حتی اگر خودتان نیز متوجه این موضوع نشوید. پس هرچه زودتر باید منفی نگری و تفکر منفی را از خود دور کنید. شاید در ابتدا این موضوع سخت به نظر برسد چرا که ممکن است سالیان سال با این منفی گری زندگی کرده باشید و برای شما به یک عادت تبدیل شده باشد. اما نگران نباشید. در این مقاله قصد داریم بهترین‌ راه‌های دوری از منفی گرایی را به شما معرفی کنیم و با استفاده از آن می‌توانید به یک فرد مثبت اندیش تبدیل شوید.

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

منفی گرایی

حتی زمانی‌که همه چیز نابسامان است می‌توان بر منفی‌ گرایی غلبه کرد. شاید سرپرست کارتان به خاطر پروژه اخیرتان انتقاد تندی به شما بکند یا شاید خانواده‌ به علت مشکلات مالی دچار استرس و تنش باشند و منفی گرایی به سراغ‌تان بیاید.

هرچند محرک‌هایی با تاثیرات منفی وجود دارند، مهم این است که متوجه باشید که یک انتخاب بیشتر ندارید. می‌توانید تصمیم بگیرید که مثبت باشید یا برعکس به منفی گرایی روی آورید.

به طور کلی برای سلامتی بهتر است که همیشه مثبت‌گرایی را انتخاب کنید. قطعا آن کمک می‌کند که جنبه روشنی از زندگی را ببینید. تاثیر نگرش مثبت و نگاه خوب در زندگی را دست کم نگیرید.

اگر چنین کنید شما به فواید سلامت جسم و روان شامل کاهش استرس، کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی، مکانیسم‌های مقابله‌ای قوی‌تر و بیشتر دست می‌یابید. در ادامه ۸ راهکار برای داشتن زندگی روشن‌تر ارائه شده است:

۱. به خود بگویید که خوب است شاد باشید

برای دوری از منفی گرایی به خود بگویید که خوب است شاد باشید

چرا نمی‌توانیم شاد باشیم؟ چگونه شادی را به زندگی خودمان بیاوریم؟ بعضی از افراد در درون خود احساس سرخوردگی دارند و فکر می‌کنند که آن‌ها لایق داشتن زندگی فوق‌العاده نیستند. برای برخی از آن‌ها این حالت برآمده از پرورش در خانواده‌ای است که منفی‌ گرایی یک عامل ثابتی بوده است.

برای برخی هم این شیوه‌ای است که وقت اضافه خود را با آن پر کنند. اگر شما هم حس می‌کنید که نباید یک روز خوب داشته باشید، بدون شک این پیشگویی شما درست از آب درمی‌آید. به جای این طرز تفکر از جای خود برخیزید و به خود یادآوری کنید که خوب است بخندید و از ۲۴ ساعت شبانه‌روز لذت ببرید.

۲. برای پرهیز از منفی گرایی به دیگران کمک کنید

کمک کردن به دیگران هرچند به اندازه کم شیوه خوبی برای افزایش مثبت‌اندیشی شماست. وقتی با دیگران ارتباط برقرار می‌کنیم از ذهن خود دور می‌شویم. مهارت ارتباط با دیگران را با داشتن برترین خصوصیات بهبود ببخشید.

استاد احمد محمدی
برای تغییر باورهای ناتوان‌کننده و منفی، در افکار مثبت و توانمند ساز غوطه‌ور شو.
استاد احمد محمدی

وقتی حواس‌تان به نیازهای دیگران باشد احتمال کمتری وجود دارد که در کل روز غرق در دلسوزی به حال خود باشید. حتی ارسال ناگهانی یک ایمیل یا کارت‌پستال الهام‌بخش به یک دوست می‌تواند تاثیرگذار باشد.

۳. از افراد منفی‌گرا فاصله بگیرید

با چه تیپ افرادی معاشرت و دوستی می‌کنید؟ احتمالا افرادی در دور و بر شما، در خانواده، حلقه دوستان یا در محل کار هستند که شادی را از شما می‌گیرند. شما می‌توانید یک حائلی برای خود ایجاد کنید تا از رفتارها و سخنانی که حال شما را بد می‌کند فاصله بگیرید. این افراد در شایعه‌پراکنی و وراجی کردن خبره هستند. وسوسه نشوید که مثل آن‌ها پکر و افسرده شوید.

۴. تلاش کنید که کار مثبت انجام دهید

 تلاش کنید که کار مثبت انجام دهید

هر روز وظیفه خود را در این بدانید که در زندگی کار مثبتی انجام دهید. حتی اگر آن کار نهایتا نظافت انباری باشد که کاری مفید است. هرگام کوچک مثبت قدمی به سوی مسیر درست است. تغییر کوچکی که می‌توانند روزتان را هیجان انگیزتر کند.

۵. از خودگویی‌های منفی خودداری کنید

انگار در ذهن‌تان ضبط صوتی دارید که مدام از چیزهای وحشتناک درمورد شما سخن می‌گوید؟ دکمه پلی این ضبط صوت را بزنید. اگر این کار برای‌تان سخت است باید به یک درمانگر یا یک فرد مجرب در حوزه سلامت روان مراجعه کنید تا به شما کمک کند.

اغلب ما بزرگ‌ترین سرزنش‌گر هستیم و این مثبت‌گرایی ما را از بین می‌برد. ارزش قائل شدن برای خودتان را شروع کنید تا زندگی‌تان دگرگون شود.

۶. استفاده از فضای مجازی را کم کنید

فضای مجازی شاید بسیار خوب باشد در عین حال کسل‌کننده هم است. نه تنها فضای مجازی وقت زیادی از شما می‌گیرد بلکه به شیوه‌ای ناخوشایند نمایش کلی زندگی‌‌تان را افزایش می‌دهد.

اگر می‌بینید که ذهن‌تان به طور اساسی درگیر لایک کردن پست‌ها در رسانه‌های اجتماعی شده است وقت آن رسیده که ارتباط‌تان را با فضای مجازی کمتر کنید. این به این معنا نیست که اکانت‌های خود را حذف کنید بلکه منظور این است که باید حضور خود را در دنیای مجازی کاهش دهید.

به خودتان یادآوری کنید که این یک دنیای واقعی نیست؛ آن صرفا یک کانالی برای ارتباط برقرار کردن با دیگران است.فضای مجازی از تکنیک‌هایی است که در داشتن ارتباط موثر با دیگران به کمک‌تان می‌آید.

۷. مسئولیت کارهای‌تان را برعهده بگیرید

آیا تصور می‌کنید که کنترل زندگی‌تان از دست‌تان خارج شده است؟ این حالت ممکن است که به شما احساس قربانی شدن بدهد و باعث گسترش منفی گرایی شما شود. مسئولیت صددرصد مشکلات‌تان را بر عهده بگیرید و از همین امروز شروع کنید!

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
پادکست فکرانه - خوش بینی

به خودتان بگویید که شما مسئول کارهای‌تان هستید و باید پاسخگو باشید. درواقع در این حالت احساس می‌کنید که خودتان سرنوشت‌تان را رقم می‌زنید و این شرایط بسیار مهمی است.

۸. بخندید

 بخندید

حتی علم هم اثبات کرده که خنده بر هر درد بی‌درمان دواست. در صورت امکان زمانی را برای خندیدن بگذارید حتی اگر نیاز باشد فیلم کمدی مورد علاقه خود را دانلود کنید و آن را تماشا کنید. مثبت بودن یک انتخاب است. تصمیم بگیرید که امروز را فوق‌العاده سازید و پاداش بگیرید.

نگرش مثبت و اجتناب از منفی گرایی

نگرش مثبت و اجتناب از منفی گرایی یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که برای رسیدن به موفقیت باید داشته باشید. زیرا نحوه جهت گیری ذهن شما بر عملکرد بیرونی شما تاثیر بسیاری دارد.

اگر ذهن خود را به مثبت اندیشی عادت دهید آنطور که بتواند در شرایط سخت نیمه پر لیوان را ببیند، به طور قطع نحوه واکنش شما به مشکل به وجود آمده نیز تغییر می‌کند و شما بیشتر درصدد آن بر می‌آیید که مشکل را حل کنید نه اینکه اعتماد به نفس خود را از دست داده و مشکل را چند برابر کنید.

مثبت اندیشی مهارتی است که همه ابعاد زندگی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در بسته آموزشی: «موفقیت دست یافتنی است» و صفحه اینستاگرام دکتر احمد محمدی، استاد احمد محمدی به شما خواهند آموخت که چگونه مثبت بیاندیشید و همچنین چگونه مانع از ورود افکار منفی به ذهن خود شوید همین حالا این بسته را تهیه کنید.

4.5/5 - (2 امتیاز)

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی