۷ عامل انگیزشی که باعث تشویق دانش‌آموزان برای مطالعه بهتر می‌شود

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱۸ تیر, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۹ مرداد, ۱۴۰۰
۷ عامل انگیزشی که باعث تشویق دانش‌آموزان برای مطالعه بهتر می‌شود

حفظ انگیزه برای مطالعه در دانش‌آموزان به‌منظور ادامه تحصیل بسیار سخت است. با دانستن این‌که اگر تحصیلات خوبی داشته باشید در زمینه‌های مختلف از جمله اقتصادی از بقیه جلوتر هستید انگیزه را تقویت کنید. از زمانی که در ابتدایی شروع به درس خواندن می‌کنیم تا زمانی که به دانشگاه می‌رویم در تمام این مسیر در حال ساختن آینده خود هستیم.

اگر نتوانیم به درستی مطالبی که به ما آموزش داده می‌شوند را یاد بگیریم با موانع بزرگی برای موفقیت رو‌به‌رو می‌شویم. بعضی از کودکان بسیار بازیگوش هستند و سعی می‌کنند تا از مطالعه و یادگیری فرار کنند. در اینگونه دانش آموزان انگیزه را باید با به وجود آورد و تشویقشان کرد تا مطالعه کنند.

شاید بپرسید چگونه؟ این کار غیر ممکن است! اما با راهکارهایی که ما ارائه می‌دهیم مثل آب خوردن می‌ماند. البته این مقاله فقط مخصوص دانش آموزان نیست، بلکه در تمام دوران تحصیل، حتی مقاطع دانشگاهی و عالی هم کاربرد دارد.

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

عدم آگاهی دانش‌آموزان

صعود به کوه به یک‌باره اتفاق نمی‌افتد. همان‌طور که شورای ملی پژوهش گزارش کرده است، بیش از ۴۰ درصد دانش‌آموزان دبیرستان موسسات آموزشی را رها می‌کنند. این بچه‌های کم سن و سال به احتمال زیاد از اهمیت یادگیری به ویژه آموزش عالی آگاه نیستند.

مهارت‌های زندگی برای شاگرد زرنگ بودن در زندگی به وجود می‌آید. با توجه به این نکته که ادامه دادن برنامه تحصیلی بدون سپری کردن مقطع آغازین مدرسه غیرممکن خواهد بود. بسیاری از کودکان امروزی در مقطع ابتدایی ناموفق هستند. بعدها سخت می‌توان دوباره آن را احیا نمود.

خود را در حال فعالیت تجسم کنید

خود را در حال فعالیت تجسم کنید

تحقیقات بی‌شماری نشان می‌دهد که تجسم تاثیر مثبت و خوبی بر فرآیند یادگیری دارد. حتی در ورزش نیز قدرت تجسم باعث عملکرد متفاوت قهرمانان می‌شود. آن‌چه می‌خواهید را ابتدا در ذهن‌تان تجسم کنید. می‌توان دانش‌آموزان را با قهرمانان ورزش مقایسه کرد.

مثلا ورزشکاران موفق با یادگیری چه مهارتی از سایرین متمایز می‌گردند؟ بنابراین تجسم‌سازی نیز برای دانش‌آموزان بسیار موثر است. محتوای تعاملی موارد زیر را در برمی‌گیرد:

  • ارائه درس در کلاس با استفاده از پاورپوینت
  • عکس‌ها و تصاویر
  • ویدیوها و اسناد
  • بازی‌ها
  • تمرین پس از کلاس

معلم باید زمان بیشتری را برای حضور در تئاتر، موزه و سینماها اختصاص دهد تا دانش‌آموزان سناریوهای ویژه را ببینند. مثال‌های واضحی از زندگی کمک خواهند کرد تا بهتر موضوع را متوجه شوند.

لازم است اقدامات معینی را که تاکنون انجام داده‌اید، برای دانش‌آموز بیان کنید. به عنوان مثال نوشتن آخرین صفحه مقاله پژوهشی، جمع‌آوری مطالب تحقیقاتی، به عضویت درآمدن در دانشگاه رویایی و غیره. این تکنیک کمک می‌کند تا کارهای لیست شده خود را انجام دهید.

به یاد داشته باشید؛ حتی کوچک‌ترین اقدام را دست کم نگیرید

بسیاری از اوقات در زندگی از بیماری و اتفاق‌هایی که در اطراف ما رخ می‌دهد بیمناک و خسته می‌شویم. کار روی یک تحقیق ۱۰۰۰۰ کلمه‌ای یا مقاله‌ ترم ممکن است یکی از دلایل مواجهه با استرس باشد.

تکنیک‌های شگفت‌انگیز برای حفظ آرامش در هنگام فشار و استرس‌های شدید را یاد بگیرید. هیچ معلمی چنین تکالیف سنگینی را برای مدت زمان کوتاه به دانش‌آموز واگذار نمی‌کند. این بدان معنی است که هر دانش‌آموز چند هفته یا حتی چند ماه برای آماده کردن مقاله خود فرصت دارد.

اگر در هر روز ۱۰-۵ جمله بنویسید، قبل از موعد مقرر با مدیریت زمان می‌توانید کار را به پایان برسانید و به تعویق انداختن آن نمی‌تواند به شما کمکی کند. تعویق کارها، عاملی است که باعث می‌شود نتایج کارها تباه شود. در کل هر اقدامی کمک خواهد کرد تا یک هدف بلند مدت و مهم محقق شود.

بهترین کاری که دانش‌آموز می‌تواند انجام دهد این است که برای نوشتن یک تز خوبی که روزانه به ۵۰۰ واژه نیاز دارد، تلاش کند. اگر زودتر مقاله را به پایان برسانید، بهتر از آن است که دیر تمام شود.

با نوشتن ۵۰۰ کلمه در روز تنها طی ۲۰ روز یعنی کمتر از یک ماه می‌توانید پروژه خود را تحویل دهید. حتی اگر تصمیم دارید که آخر هفته‌ها کار نکنید، بازهم این کار به پایان می‌رسد. به یاد داشته باشید که نگرانی‌ها درحین انجام کاری از بین می‌روند. تکنیک‌‌های طلایی مدیریت زمان که می‌تواند زندگی شما را متحول کند را اعمال کنید.

به خودتان بگویید که این برای همیشه ادامه ندارد

به خودتان بگویید که این برای همیشه ادامه ندارد

با آگاهی از این‌که یک روز این کابوس به پایان خواهد رسید و از آن خلاص می‌شوید، انگیزه بیشتری می‌گیرید. چه کسی خبر دارد! شاید روزی مدیر یک شرکت حسابی شوید و به جای این‌که دیگران به شما بگویند چه کار کنید، شما به آن‌ها دستور می‌دهید. تاثیر نگرش مثبت و نگاه خوب در زندگی را دست کم نگیرید.

تمرکز کردن و همه چیز را به خاطر سپردن در دانش‌آموزان

چند وقت پیش معلمی مسن و حکیم به ما تذکر داد که ۳ بار در روز مطالب مقاله خود را مرور کنید. بسیاری از رویدادهای تاریخی را توانستیم با حفظ کردن بیاموزیم و حتی با این روش معلومات خود را درباب برخی زبان‌ها افزایش داده‌ایم.

نباید جزییات را بررسی کنید. در تصمیم‌گیری اسیر جزئیات نشوید. حافظه تصویری به شما کمک می‌کند تا در عبارات دقیق شوید و به خاطرتان بسپارید. پنج روش برای تصویرسازی و تجسم ذهنی برای رسیدن به نتایج دلخواه وجود دارد. به علاوه در مواقعی که مطالب را تجدید نظر می‌کنید و مواردی به نظر شما عجیب و غریب است، بپرسید.

مطالب درسی مثل تاریخ جهان یا ادبیات انگلیسی را که دانش‌آموزان را مجبور به خواندن قطعات طولانی از یک متن می‌کند، به جملات کوتاه تبدیل کنید. تقسیم‌بندی کل مطالب در یک صفحه به بخش‌های کوچک تقریبا ۵۰۰ کلمه‌ای کار را آسان‌تر می‌کند.

حداقل ۵ سوال مرتبط با موضوع مورد بحث را جدا کنید و از کارشناسان یا مربی خود بخواهید که پاسخ دهند. استفاده از فلش کارت در فرآیند آموزشی ایده‌ بهتری برای ساماندهی امور است. هرچه زودتر به جواب‌ها برسید، زودتر به آن موضوع مسلط خواهید شد.

کارگروهی انجام دهید

کارگروهی انجام دهید

گردهمایی صمیمانه‌ با دوستان‌تان سرعت فرآیند یادگیری را افزایش می‌دهد. برای جمع‌آوری منابع و پیدا کردن پاسخ به سوالات اساسی تبادل نظر کنید. این شیوه برای بهبود مهارت‌های ارتباطی، آنالیز و تفکر نقادانه مفید خواهد بود. فیلم «مربی کارتر» نتیجه خارق‌العاده کار تیمی را به تصویر می‌کشد.

هرچند وقت یک‌بار از راهنمایی آنلاین استفاده کنید

زمانی که ذهن‌تان برای نوشتن مسدود شده است و به عبارتی دچار فلج قلم در نوشتن شده‌اید، زمان ندارید و حقیقتا مطلب را نگرفته‌اید، استفاده از خدمات آموزشی آنلاین اشکالی ندارد.

استاد احمد محمدی
وقتی روی هدف‌مان تمرکز می‌کنیم، کائنات با تمام قدرتش به یاری‌مان می‌آید.
استاد احمد محمدی

هروقت خواستید تکالیف زیادی را یک‌دفعه انجام دهید، از خدمات آنلاین استفاده کنید و عبارت “مقاله‌ام را برایم بنویس” را تایپ کنید.

از مزایای تحصیلات آگاه شوید

تنها مزیت تحصیلات دانشگاهی آماده ساختن شما برای شغل آینده نیست. همان‌طور که در گزارش سال ۲۰۱۳ هیئت علمی کالج گزارش شده است، یک دیپلم دبیرستان و هم‌چنین یک مدرک دانشگاهی، شما را در زمینه‌های مختلفی که در زیر فهرست شده‌اند، موفق‌تر می‌کند. پیشرفت در کار و توسعه فردی در دانشگاه سیار را یاد بگیرید.

اقتصادی

آیا می‌دانستید که میانگین حقوق افرادی که مدرک خود را از موسسه آموزش عالی دریافت کرده‌اند ۴۴۸۰۰ یا حتی ۵۶۵۰۰ دلار است درحالی که افرادی که از مدرسه فارغ التحصیل شده‌اند فقط ۳۵۴۰۰ دلارحقوق می‌گیرند. داشتن مدرک کارشناسی ارشد یا دکترا علاوه بر درآمد سالانه بالا، فرصت‌های شغلی بهتر را تضمین می‌کند. موفقیت شغلی را با این راه‌های ساده در آغوش بگیرید.

سلامت

سلامت دانش‌آموزان

یکی دیگر از واقعیت‌های جالب این است که افرادی که تحصیلات پس از دوره متوسطه را کسب می‌کنند، به نظر می‌رسد که تصمیمات سالم‌تری می‌گیرند. به عنوان مثال، فقط ۸ درصد از دارندگان مدرک لیسانس گفته‌اند که سیگار می‌کشند. تعداد افرادی که تحصیلات عالی ندارند بسیار بیشتر است.

درمجموع بیش از ۷۰ درصد جوانان دارای مدرک تحصیلی ادعا می‌کنند که هر هفته ورزش می‌کنند. تمرین سلامتی، قدرت و آرام‌سازی جسم و ذهن از طریق ورزش است.

مداخله مدنی

تقریبا ۵۰ درصد از فارغ التحصیلانی که حداقل مدرک لیسانس دارند، آگاه هستند که در کشور و به ویژه دولت دست کم در سطح پایه چه می‌گذرد. افرادی که در موسسات آموزش عالی تحصیل نکرده‌اند، در مورد وضعیت سیاسی فعلی کشور هیچ نظری ندارند.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
کتاب و کتاب خوانی

بنابراین، آن‌ها اغلب در زمینه‌های مختلف انتخابی اشتباه دارند. ثابت شده که کشورهای دارای سطح سواد پایین‌تر معمولا رؤسای ضعیف را انتخاب می‌کنند. در کل، فارغ التحصیلان دانشگاهی در همه زمینه‌های ممکن از جمله رفاه اقتصادی، سلامت جسمی و روانی و علوم سیاسی، بهتر عمل می‌کنند.

علاوه بر این، آن‌ها هرگز از یادگیری چیزهای جدید دست نمی‌کشند و به عبارتی آن‌ها در مسیر شغلی خود سریع‌تر از دیگران حرکت می‌کنند. افزایش درآمد را با ارتقای شغلی خود ممکن سازید.

دانستن فایده کار در دانش‌آموزان

زمانی که فواید کار یا هدفی را بدانیم، تحمل سختی‌های آن برایمان آسان می‌شود، زیرا آن فواید به ما انگیزه می‌دهند، و انگیزه نیروی محرکه و سوختی است که سبب پیشروی ما به سوی موفقیت و اهداف‌مان می‌گردد.

از این رو در مقاله فوق فواید ادامه تحصیل برای دانش‌آموزان و دانشجویانی که مطالعه کردن برایشان مشکل است، آورده شده است، تا این افراد انگیزه کافی جهت مطالعه و تلاش بیشتر تا لحظه فارغ التحصیلی را در خود بیابند.

ما باید از هر فرصتی که سبب انگیزه بخشی به ما و در واقع باعث روشن شدن موتور فعالیت ما می‌گردد، استفاده کنیم. بسته آموزشی: چگونه به اهداف خود برسیم؟ هم یکی از این فرصت‌های خوب و استثنایی جهت انگیزه بخشی است. زیرا این بسته دلایل لزوم ایجاد تغییرات در افکار و عادت‌ها را به ما ارائه و انگیزه و شجاعت کافی را نیز می‌دهد که برای رسیدن به خواست‌ها و هدف‌ها خود، مطمئن و هوشمندانه در این مسیر قدم برداریم.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

19 پاسخ

  1. به نظرم من اگر مثال هایی از زندگی واقعی برای دانش اموزان بزنیم تاثیرات خارق العاده ای در یادگیری داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی