۷ قدم به سمت ساختن یک زندگی شادتر برای افراد درونگرا

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۵ خرداد, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۹ مرداد, ۱۴۰۰

افراد درونگرا چه ویژگی‌هایی دارند؟ این افراد چگونه ارتباط برقرار می‌کنند؟ چگونه می‌توانیم بهتر این افراد را درک کنیم؟ اگر فردی درونگرا هستید، چگونه با این خصوصیت کنار می‌آیید؟

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

افراد درونگرا

درونگرا بودن آن‌قدرها هم آسان نیست چرا که انگار زندگی و جامعه ما برای افراد برونگرا طراحی شده است. در مصاحبه شغلی اکثرا افرادی که با دیگران خوب می‌جوشند، ارتباط برقرار می‌کنند و البته سریع تصمیم می‌گیرند، انتخاب می‌شوند.

کلاس‌های درس شلوغ، پر سروصدا هستند و به دانش آموزانی که دست‌شان را برای جواب دادن به سوالات بالا می‌برند و اهل انجام کارهای گروهی هستند، بیشتر بها می‌دهند. در واقع، همه توجهات به افرادی که با اعتماد به نفس، برونگرا و بجوش هستند، معطوف می‌شود.

حال، یک فرد درونگرا چطور می‌تواند زندگی شاد و رضایت بخشی را در این دنیای برونگرا تجربه کند؟ من در این مقاله می‌خواهم ۷ روش را به شما معرفی کنم:

۱. خود را برای درونگرا بودن سرزنش نکنید

دیگر خودتان را بابت اینکه مراسم اجتماعی را زود ترک می‌کنید، سرزنش نکنید. حتما برای شما هم پیش آمده که به هنگام خداحافظی در یک مهمانی، شنیده‌اید که: “به این زودی داری می‌روی؟ مهمانی تازه شروع شده است!”

استاد احمد محمدی
زندگی شگفت‌انگیز است، کافی است راهش را پیدا کنی.
استاد احمد محمدی

خود من، به شخصه، همیشه با شنیدن این جمله احساس گناه و ناراحتی می‌کردم؛ چرا همیشه فقط من هستم که خیلی زود از این مراسم خارج می‌شوم؟ آیا من مشکلی دارم؟

خدا را شکر که دیری نگذشت که فهمیدم من فردی درونگرا هستم و این مساله کاملا طبیعی بود و مشکلی در کار نبود.

۲. مکالمات پرمعناتری داشته باشید

افراد درونگرا از مکالمات کوتاه خوششان نمی‌آید چرا که از نظر آن‌ها بی‌فایده و بی‌ارزش هستند اما در عین حال، از صحبت درباره موضوعات با ارزش و ایده‌های بزرگ لذت می‌برند.

تحقیقات نشان داده است که افراد خوشحال، تقریبا دو برابر افراد ناراضی، مکالمات سازنده و پر معنا برقرار می‌کنند. پس از این نکته نهایت استفاده را ببرید.

۳. به عنوان فردی درونگرا جواب منفی بدهید

بدون عذاب وجدان، دعوت در مراسمی که تعاملات پرمعنایی ندارند را رد کنید. همه ما با این صحنه روبه‌رو شده‌ایم. یکی از اعضای فامیل یا دوستان شما را به مراسمی دعوت می‌کند، شما احساس اجبار می‌کنید که باید حتما در آن حضور یابید چون نمی‌خواهید وی احساس ناراحتی یا بی‌احترامی کند.

اما  در عین حال می‌دانید که تولد بچه پسرخاله شما، نمی‌تواند معنا و مفهومی که شما در ارتباطات‌تان به دنبال آن هستید را به همراه داشته باشد. البته اگر شما مثل من باشید، حتما جواب مثبت داده‌اید و بعدا، هزینه این حضور را با خستگی و بی‌حالی‌تان پرداخت کرده‌اید.

اجازه دهید خیال‌تان را راحت کنم. برای همه ما مواقع و مسائلی وجود دارند که حتما باید به آن‌ها جواب رد بدهیم و بدون عذاب وجدان، تصمیمی رضایت بخش برای خودمان اتخاذ کنیم. مدام که نمی‌شود به دل دیگران راه بیاییم.

۴. برنامه ریزی کنید

برای اوقات تنهایی‌تان برنامه ریزی کنید. این مساله خصوصا در مواقعی که اعضای خانواده یا دوستان نزدیک‌تان برونگرا هستند اهمیت می‌یابد.

وقتی زمانی مثلا یک روز در هفته را برای خودتان برنامه ریزی می‌کنید، نزدیکان‌تان از قبل می‌دانند که در آن روز مزاحم شما نشوند.

بهتر می‌توانند شما را درک کنند و از اینکه شما ساعاتی را به تنهایی سپری می‌کنید احساس ناراحتی یا توهین نخواهند کرد.

۵. خودتان باشید

سعی نکنید خودتان را مجبور به تجربه زندگی برونگرایان کنید. تحقیقات نشان می‌دهند که این کار صرفا ایجاد استرس، فشار و حتی بیماری‌های قلبی می‌کند.

۶. از روابط یک طرفه دوری کنید

متاسفانه، افراد درونگرا خیلی خوب و با دقت به سخنان دیگران گوش می‌دهند و در واقع، گوش شنوایی برای درد دل‌های دیگران دارند.

اما این روابطی که یکی از طرفین بیش از حدی که دریافت می‌کند، ارائه می‌دهد، در نهایت منجر به تخریب و تخلیه انرژی فرد و آسیب‌های مختلفی به وی می‌شوند.

اگر چنین افرادی در اطراف شما یافت می‌شوند، سعی کنید اوقات کمتری را با آن‌ها سپری کنید. شما مجبور نیستید که کیسه بوکس دیگران باشید.

۷. خاطرات بد را مرور نکنید

خودتان را بابت حرف‌های عجیب و غریبی که سه سال پیش گفتید، سرزنش نکنید. شما با این کار فقط اشتباهات‌تان را به خاطر می‌آورید و مدام آن‌ها را در ذهن‌تان تکرار می‌کنید.

این رفتار، قطعا هیچ کمکی به شما نخواهد کرد. در این مواقع، سعی کنید خاطره‌ای مثبت و سازنده از خودتان را به خاطر بیاورید، آهنگ گوش دهید، پیاده روی کنید و این احساس را از خودتان دور کنید.

تیپ شخصیتی افراد درونگرا

شناخت تیپ شخصیتی خود بسیار مهم است، چرا که نقاط قوت و ضعف خود را خواهید دانست و بر حسب آنان برای زندگی خود برنامه ریزی خواهید کرد.

در مقاله فوق هم توضیح داده شد که افراد درونگرا هم می‌توانند زندگی شادی داشته باشند و راهکارهایی برای آن‌ها ارائه شد. فرقی نمی‌کند که چه نوع شخصیتی داشته باشید، با دانستن یک سری راهکار می‌توانید به موفقیت و رویاهای خود دست یابید.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
شادی و نقش آن در زندگی ما

افراد درونگرا با اعتماد به نفس کودکان می‌توانند با دنیای اطراف خود بهتر ارتباط برقرار کنند. دوره اعتماد به نفس می‌تواند راه مناسبی برای افزایش این توانایی باشد.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی