6 نیازی که برآورده شدن آنها حس رضایت در ما ایجاد می کند

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۳ اردیبهشت, ۱۳۹۸
آخرین بروزرسانی: ۲۰ آذر, ۱۴۰۱
6 نیازی که برآورده شدن آنها حس رضایت در ما ایجاد می کند

اکثر افراد از زندگی خود راضی نیستند و نداشتن این احساس رضایت باعث می‌شود تا زمان را از دست داده و هیچ چیز از زندگی خود متوجه نشوند و زمانی بفهمند که دیگر بسیار دیر شده است. اینکه بتوانیم از زندگی که داریم همانطور که هست لذت ببریم ولی در عین حال سعی کنیم تا پیشرفت کنیم و به موفقیت برسیم یک هنر است.

که هرکسی قادر به انجام آن نیست. بعضی از افراد بیش از حد از گذشته خود پشیمان و نگران آینده خود هستند. این باعث می‌شود تا حال خود را از دست بدهیم و هیچ احساس رضایتی از زندگی نکنیم. زندگی کوتاه‌تر از آن است که تمام مدت دل مشغول مشکلات بوده و راه و روش لذت از زمانی که داریم را یاد بگیریم.

در این مقاله سعی کرده‌ایم تا راه‌های جامع به وجود آمدن احساس رضایت از زندگی را به شما آموزش دهیم. این راه‌ها را دست کم نگیرید و از همین حالا برای تغییر شروع کنید.

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

حس رضایت

زمانی که احساس می‌کنیم چیزی در زندگی ما کم است ولی نمی‌دانیم چیست باید چه کار کنیم؟ شما در ابتدا باید شش نیاز اصلی انسان را بشناسید و ببینید در کدام یک از آن‌ها ضعف دارید. حالا شما به راحتی متوجه می‌شوید که چه چیزی برای تکمیل خوشبختی شما و داشتن حس رضایت کم است.

ممکن است شرایط به گونه‌ای برای برخی افراد خوب باشد، مثلا خانواده دارند که آن‌ها را حمایت می‌کنند، کارمندی حقوق خوبی دریافت می‌کند یا فردی در بیزینس خود موفق است ولی احساس می‌کنند که چیزی در زندگی آن‌ها کم است اما دقیقا نمی‌دانند چه چیزی.

احساس کمبود موجب می‌شود حس رضایت و خوشحالی صد در صد وجود نداشته باشد. برای آشنایی و شناختن این شش نیاز با آکادمی بازار همراه باشید تا با شناخت و برطرف کردن آن حس رضایت کامل به دست آورید.

1. نیاز به امنیت

 نیاز به امنیت

آیا از شرایط خانوادگی، شغلی و اجتماعی خود احساس امنیت دارید؟ اگر در شرایطی قرار داشته باشیم که هر لحظه اتفاقات جدید و قافل گیرکننده‌ای در حال رخ دادن باشد قطعا آرامش لازم را به دست نمی‌آوریم.

در واقع این نیاز وجودی ما است که همواره در حاشیه امنی قرار داشته باشیم. بنابراین هرگاه احساس نا آرامی کردید بررسی کنید و ببینید که آیا این امنیت در زندگی شما وجود دارد یا خیر؟

2. نیاز به تنوع

همانطور که ما به احساس اطمینان نیاز داریم. گاهی به تنوع هم نیازمندیم. اگر ما مطمئن باشیم که تک تک ثانیه‌های زندگیمان چگونه پیش می‌رود تا اندازه زیادی کسل کننده می‌شود. بنابراین شاید یک بخش بسیار مهمی از نیازهای ما که باید به آن توجه کنیم، نیاز به تنوع است تا زندگی از یکنواختی خارج شود.

3. نیاز به دیده شدن

تقریبا همه افراد دوست دارند که تا حدی دیده شوند. برخی این دیده شدن را در پوشیدن لباس‌های خاص، مسافرت‌ها یا هزینه‌های خاص کردن می‌بینند. برخی نیز دیده شدن را در ساده بودن در عین داشتن دوره ثروت زیاد یا خاکی برخورد کردن می‌دانند.

استاد احمد محمدی
زندگی شگفت‌انگیز است، کافی است راهش را پیدا کنی.
استاد احمد محمدی

پس دیده شدن ممکن است برای افراد مختلف تعبیر متفاوتی داشته باشد اما اینکه ما احساس کنیم مورد توجه واقع شده‌ایم از نیازهای همه ما است. اینکه ما به دنبال کمال و والایی در درون خود باشیم که بسیار فوق العاده است اما خیلی از افراد در مسیر رسیدن به کمال هستند به همین دلیل در آغاز راه به جنبه بیرونی آن توجه بیشتری می‌کنند.

4. نیاز به روابط عاطفی

 نیاز به روابط عاطفی

یکی از نیازهای ما این است که مورد محبت قرار بگیریم و همچنین محبت کنیم. شاید یکی از دلایل مهم ازدواج کردن نیاز به روابط عاطفی نزدیک و عشق ورزیدن باشد. بنابراین اگر کسی از همه نظر در کمال قرار داشته باشد اما از نظر روابط انسانی و عاطفی تنها باشد، تا حد زیادی احساس آرامش خود را از دست می‌دهد.

5. نیاز به رشد

هدف از رشد ممکن است در حیطه‌های شخصی، معنوی یا حرفه‌ای باشد. افراد زیادی را می‌بینیم که در کسب و کار خود بسیار موفق‌اند اما چون در حالت یکنواختی و سکون قرار گرفته‌اند، انگیزه و هیجان خود را از دست می‌دهند و در مواردی حتی افسرده می‌شوند.

انسان به طور ذاتی تمایل به پیشرفت کردن و رشد کردن دارد و هنگامی که این روند متوقف شود سرخورده و بی نشاط می‌شوند.

6. نیاز به کمک کردن به دیگران

نیاز به کمک کردن به دیگران

بسیاری از ما تا اندازه‌ای به کسب و کار، رشد شخصی و پیشرفت کردن خود سرگرم می‌شویم که فراموش می‌کنیم به هم نوعان خود کمک کنیم. در صورتی که کمک به دیگران یکی حس رضایت بخشی بسیار خوبی را به ما می‌دهد و احساس می‌کنیم که موثر واقع شده‌ایم.

اگر دقت کنیم متوجه می‌شویم که در بسیاری از موارد ما انعکاس نیازهای دیگر خود را در این نیاز می‌بینیم. به این صورت که ما رشد می‌کنیم تا بتوانیم چیزی برای عرضه به دیگران داشته باشیم.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
پادکست فکرانه - موفقیت

حال شما می‌توانید با آگاهی پیدا کردن از شش نیاز خود، برررسی کنید و ببینید که کدام یک از آن‌ها تامین شده‌اند و کدام یک از آن‌ها مورد بی‌توجهی قرار گرفته‌اند. شاید یکی از همین نیازهای پاسخ سوال شما به این پرسش است که چه چیزی در زندگی کم دارم؟

برای داشتن حس رضایت از خودتان، باید رشد درونی خود را شروع کنید و نیازهای بر آورده نشده خود را بر طرف کنید یا حداقل در جهت رفع آن‌ها قدم بردارید، اما شما باید بدانید چطور می‌توانید به سرعت، حس خوبی را در درون خود ایجاد کنید. پیشنهاد آکادمی بازار به شما بهره‌مندی از محصولات بسیار کاربردی معجزه ذهن قدرتمند جهت رشد و توسعه فردی شما است.

5/5 - (14 امتیاز)

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی