۶ راهکار عملی برای مبارزه با افسردگی و داشتن احساسی بهتر

مبارزه با افسردگی
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on twitter
Share on linkedin

افسردگی

امکان دارد افسردگی و ناراحتی به سراغ هرکس بیاید. هیچ کس در امان نیست و هیچ حد و مرزی نمی‌شناسد. افسردگی بیماری جدی است و هرگز نباید به راحتی از کنار آن گذشت.

افسردگی یعنی غم، ناامیدی، تمایل نداشتن به انجام کارهای روزمره، گریه، احساس از دست دادن و تفکر خودکشی داشتن.

چند علت افسردگی

  • تغییرات ناگهانی در زندگی
  • نگرانی
  • بیماری و درد مزمن
  • استفاده از مشروبات الکلی و مواد مخدر
  • روزهای تعطیلی و بیکاری
  • ورشکستگی
  • مرگ عزیزان

وقتی احساس افسردگی و ناراحتی دارید یا وقتی مشکلات روی هم انباشته شده‌اند، ۶ راه وجود دارد تا احساس بهتری داشته باشید و به خودتان انگیزه بدهید و از اندوه و افسردگی رهایی بیابید.

بیشتر بخوانید: قانون جذب راهی برای غلبه بر افسردگی

۱. برخاستن از خواب و فعالیت داشتن

هر طور شده خود را از رختخواب خارج کنید. انجام فعالیت هنگام افسردگی کاری دشوار است. اما یکبار اراده کنید و خود را مجبور به کارهای کوچک کنید تا انرژی خود را بالا ببرید. 

همیشه برای خوابیدن فرصت هست. رختخواب‌تان را مرتب کنید. دندان‌تان را مسواک بزنید. ظرف‌ها را بشویید. ایمیل‌تان را چک کنید. روزنامه بخوانید.

به حیوان خانگی‌تان غذا بدهید. در بالکن بنشنید و با افرادی که دوست دارید، تماس بگیرید. با رایانه‌تان کار کنید. کارهای کوچک بسیاری برای انجام دادن هستند. همه‌ آن‌ها یا تنها یکی دو کار را انجام دهید.

۲. دوش گرفتن

یک دوش آب گرم شما را شاداب و سرحال می‌کند. لباس خواب‌تان را درآورید و لباس مناسب بیرون بپوشید. وقتی که خوشحال و دلنشین به نظر برسید، احساس مفید بودن به شما دست می‌دهد و بدین‌گونه عزت نفس شما بالا می‌رود.

یکبار شخصی به من می‌گفت که موقع افسرده شدن و ناراحتی دوش بگیر و افکار آشفته رو از خودت دور کن. من همین کار را کردم.

بارها با زور به حمام رفته‌ام در زیر دوش گریه کرده‌ام و تلاش کرده‌ام که غم و غصه‌ها را دور بریزم. گریه کردن در هنگام دوش گرفتن باعث می‌شود که غم و غصه‌ها از آدم دور شود و او احساس سر زندگی و شادی پیدا کند.

بیشتر بخوانید: روحیه بد و افسردگی من به چه خاطر است؟ – با خواندن این مقاله دلایل پنهانی آن را دریابید

۳. به ظاهر خود برسید

مقداری آرایش کنید، موهای خود را مرتب کنید و صورت خود را اصلاح کنید. گاهی هنگام افسردگی به اندازه معمول به خودمان نمی‌رسیم.

وقتی که به سر و وضع خود می‌رسید و تمیز و مرتب هستید در واقع تصور بهتری از خود دارید. من به موهایم می‌رسم، آن‌ها را ژل می‌زنم و با سشوار خشک می‌کنم. در این صورت حس بهتری دارم. بنابراین به خودم می‌رسم و تظاهر به شادی می‌کنم.

۴. همه چیز را مرتب کنید

مبارزه با افسردگی و ناراحتی

محیط اطراف خود را مرتب و تمیز کنید. وقتی محیط شما کثیف و به هم ریخته باشد شما هم تحت تاثیر این وضعیت بیشتر افسرده می‌شوید. تمیز بودن و داشتن روشنایی در محل کار و زندگی‌ احساس بهتری به شما می‌دهد.

پرده‌های اتاق‌تان را کنار بزنید و اجازه دهید که نور وارد اتاق‌تان شود. با این کار بدن شما میزان ویتامین D بیشتری جذب خواهد کرد.

من به ندرت پرده‌ها را می‌کشم. اتاق خوابم یک درب شیشه‌ای ریلی و یک پنجره دارد. هرچه که نور خورشید می‌گیریم روحیه‌ام بهتر است. پس شروع به گردگیری، جاروبرقی و تمیز کردن خانه‌تان کنید.

۵. به موسیقی گوش کنید

دی‌وی‌دی یا رادیو را روشن کنید و برقصید. در اطراف خانه بچرخید و آزادانه خیالبافی کنید.  

استاد احمد محمدی

همان‌طور که وزنه‌های سنگین باعث تقویت عضلات وزنه‌بردار می‌شوند، مشکلات و مصیبت‌ها، باعث ورزیدگی ذهن ما می‌شوند.

استاد احمد محمدی

آهنگ‌های زیادی وجود دارند که انگیزه‌بخش هستند. یک موسیقی را گوش دهید که شما را شاداب و سرحال کند؛ موسیقی که به شما حال خوب بدهد.

بیشتر بخوانید: چگونه حال خوب داشته باشیم؟

۶. کارها را به تعویق نیندازید

هر کاری را سر وقت انجام دهید و آن را به تاخیر نیندازید؛ حتی اگر کاری کوچک باشد. اگر شما یک نویسنده‌‌اید و دوست دارید که یک مقاله‌ای بنویسید، این کار را انجام دهید. عکس بگیرید، بافتنی کنید یا انباری را که قصد مرتب کردنش داشتید، تمیز کنید.

اگر در روز بتوانم یک مقاله بنویسم، در واقع یک کار را انجام داده‌ام. سعی می‌کنم یک مقاله ۴ صفحه‌ای را حداقل به مدت یک هفته تمام کنم. تلاش کنید که حرف‌تان این باشد: انجام یک کار در ساعاتی از یک روز.

رهایی از افسردگی با تلاش و تمرکز

مراحلی که ارائه شد بدون تلاش و تمرکز نتیجه بخش نخواهد بود. برای تاثیر داشتن این مراحل در رفع افسردگی و ناراحتی شما نقش فعالی دارید. هنگام افسردگی خوابیدن بهترین کار است و این کاری است که همگی می‌توانیم انجام دهیم.

اما از جایی به بعد باید از زیر پتو بیرون بیایید و نور بگیرید. پس وقتی که می‌بینید شما تمایل به تاریکی دارید سعی کنید به خود انگیزه دهید که حداقل یک فعالیت را انجام دهید.

افسردگی مانعی برای موفقیت

حتی می‌توان گفت افسردگی و ناراحتی مانعی بزرگ بر سر راه موفقیت و دستیابی به اهداف محسوب می‌شود. زمانی که ناامید و غمگین باشید، انگیزه و تمایلی برای تلاش کردن ندارید و همچنین از اهمیت انجام کارهایی که منجر به موفقیت شما می‌گردد، غافل می‌گردید.

بنابراین برای طی کردن پیوسته مسیر موفقیت، شاد بودن و رفع افسردگی و ناامیدی ضروری است.

بسته آموزشی: «موفقیت دست یافتنی است» به شما راه‌هایی را ارائه خواهد داد که بتوانید انگیزه و پشتکار خود را طی مسیر موفقیت و دستیابی به اهداف حفظ نمایید و همچنین چون طبق مقاله فوق افسردگی یکی از مشکلات بزرگ عموم افراد است صفحه اینستاگرام دکتر احمد محمدی راه‌های شاد و مثبت بودن هم به شما خواهد آموخت. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *