5 راهکار موثر برای رهایی از در جا زدن و عدم پیشرفت در کار و زندگی

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۷ شهریور, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۲۲ مهر, ۱۴۰۰
5 راهکار موثر برای رهایی از در جا زدن و عدم پیشرفت در کار و زندگی

علت اصلی ناکامی و عدم موفقیت بسیاری از افرادی در چیست؟ چرا برخی نمی‌توانند در مسیر رشد و پیشرفت قرار بگیرند؟ شاید شما هم این دیالوگ‌ها را شنیده باشید که چرا هر چقدر تلاش می‌کنم موفق نمی‌شوم؟ چرا تمام تکنیک‌های موفقیت را یاد گرفته‌ام ولی باز هم موفق نمی‌شوم؟

چرا بقیه راحت‌تر و با تلاش کمتری در مسیر موفقیت قرار می‌گیرند ولی این اتفاق برای من رخ نمی‌دهد؟ مشکل از کجاست؟ آیا مشکل از من است؟ آیا باید باور کنم که خداوند نمی‌خواهد من موفق شوم؟ آیا بر پیشانی من نوشته که باید همیشه در شکست و نا امیدی زندگی کنم؟

این چراها آنقدر ذهن فرد را دربرمی‌گیرند که به‌سرعت دچار افسردگی یا عدم توانایی حرکت در مسیر موفقیت می‌شود. به‌راستی چرا چنین وضعیتی پیش می‌آید؟ چرا بعد از مدتی تلاش مایوس می‌شویم؟ چطور می‌توانیم مجددا از نو شروع کنیم. آیا شروع کردن و دوباره استارت زدن پاسخگو خواهد بود؟ با آکادمی بازار همراه شوید. به شما کمک می‌کند تا بتوانید باری که برداشته‌اید سالم به مقصد برسانید و تلاش‌تان بی‌نتیجه و بدون محصول نباشد.

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

رهایی از در جا زدن و عدم پیشرفت در کار و زندگی

سندرا فورد والستون (Sandra Ford Walston)، معروف به متخصص شجاعت (Courage Expert) و نوآور StuckThinking، مشاور آموزشی، مربی، سخنران و مربی شجاعت است. تخصص سندرا به او اجازه می‌دهد که بر شناخت و تفسیر رفتارهای شجاعت، رهبری شجاعانه و شخصیت افراد و سبک رهبری تمرکز کند. او نویسنده بین المللی آثار پرفروشی مانند COURAGE، STUCK و FACE IT است، که در مجلات Chief Learning Officer ،Training & Development و Strategic Finance به چاپ رسیده‌اند. سندرا مدرک MBTI و Enneagram را داراست و در دانشگاه دنور تدریس می‌کند. وبسایت او www.sandrawalston.com است.

در دوره‌های دشوار اقتصادی، احساس درجا زدن معمول است. درجا زدن در کار، در یک شغل اشتباه، گیر کردن در یک شرکت در شرف ورشکستگی یا ماندن در صف افراد بیکار. اما وجود شرایط ناخوشایند اقتصادی، صرفا به این معنی نیست که شما باید درجا بزنید و آن را توجیه نمی‌کند.

درواقع، درجا زدن در کار، عموما ارتباط زیادی با شرایط اقتصادی ندارد و بسیاری از ما بدون اینکه بدانیم، در جایی گیر کرده‌ایم. در اینجا 5 مورد اصلی برای اینکه چرا افراد پیشرفت نمی‌کنند و درجای خود می‌مانند و راهکارهایی برای رهایی از آن را بررسی می‌کنیم:

1. عدم ثبات و بلاتکلیفی

 عدم ثبات و بلاتکلیفی

این مورد به دفعات در کار ما فرسایش ایجاد کرده و بر رویمان تاثیر می‌گذارد و ما حتی متوجه اتفاقی که می‌افتد نیستیم. ما قضایا را متهم می‌کنیم، به خودمان شک می‌کنیم و در جایمان می‌مانیم!

ناپایداری، باعث ایجاد چرخه‌ای از دردها و رنج‌های غیر ضروری می‌شود؛ ابتدا با قدم‌های نامرئی پیش می‌آید، تا جایی که ما به خودمان می‌آییم و متوجه می‌شویم هر روز زندگی‌مان از روز قبل متزلزل‌تر است. فقط نفس شما، به اشتباه معتقد است که وقتی از در خانه به سمت محل کارتان می‌روید، برنامه واقعی و از پیش تعیین شده دارید.

چرا این اتفاق می‌افتد؟ نفس برای حصول اطمینان تلاش می‌کند. فقط با پذیرفتن مسئولیت خودتان، می‌توانید خود را از چنگال تزلزل و بلاتکلیفی برهانید. مسئولیت‌پذیر ماندن شما، مستلزم پذیرش مسئولیت تمام اتفاق‌های زندگی و باور آن است. به عبارت دیگر، پذیرش مسئولیت زندگی شما، فقط مختص شماست و نه هیچ کس دیگر.

  • مانع: عدم اطمینان
  • اقدام شجاعانه: 100٪ مسئولیت زندگی خود را بپذیرید

2. آیا شما به کمبودها و اشتباهات خود اعتراف می کنید؟

برای مثال، اگر شما درباره‌ موضوعی اطلاعات کافی نداشته باشید، آیا به شیوه فریبنده‌ای که وجهه‌تان را حفظ کند به آن پاسخ می‌دهید؟ پاسخ صادقانه و اعتراف به ندانستن، اعتراف به ضعفتان است.

اعتراف، زمانی که در زمان مناسب و با قصد مثبت انجام شود، برای روح خوب است. این روند به ما کمک می‌کند تا حقیقت را بهتر درک کنیم. ما مسئولیت آنچه را که برای روح‌مان اتفاق می‌افتد، می‌پذیریم و خطاهایی را که انرژی مضر و خطرناک جذب و جمع‌آوری می‌کنند، شناسایی می‌کنیم. به عبارت دیگر، ما به تاثیر پذیری خود پایان می‌بخشیم و با آرامش و عزت نفس بالا، ضعف و شکنندگی خودمان را نمایان می‌کنیم.

ضعف به شکل‌های مختلفی وجود دارد، نارضایتی‌های خود را بشناسید، بیاموزید چه طور از شکست‌های گذشته عبور کنید و دیگران را بازی ندهید. دکتر دیوید آر هاوکینز (David R. Hawkins, M.D., Ph.D) در کتاب حقیقت در مقابل دروغ (Truth vs Falsehood) می‌نویسد: “زمانی که ما ضعفمان را می‌پذیریم، دیگران نمی‌توانند از آن ناحیه به ما ضربه بزنند و در نتیجه، ما از نظر احساسی کمتر آسیب پذیر خواهیم بود و احساس امنیت بیشتری خواهیم کرد.”

  • مانع: تاثیر پذیری
  • اقدام شجاعانه: نقطه ضعف و آسیب پذیری خود را نشان بدهید

3. تغییر می تواند ترسناک باشد

تغییر می تواند ترسناک باشد

تغییر ما را از حیطه‌ای که می‌شناسیم دور می‌کند و آن اینرسی که ما را در فعالیت‌های بی‌نتیجه نگاه می‌دارد، در مقایسه با آن، احساس امنیت بیشتری می‌دهد. اگر ترس مانع پیشروی شما می‌شود، برای مقابله با آن، به دنبال شروع پروژه سختی باشید.

قبل از اینکه وارد آن بشوید، کمی مکث کرده و به عقب نگاه کنید. عادت به بازگشت و فکر کردن، تصویری واضح‌تر از آنچه شما باید برای رسیدن به جایی که مد نظرتان است انجام دهید، ارائه می‌کند. این فرصت توام با تفکر، بصیرت و ژرف‌بینی را فراهم می‌کند که معایب و مزایا را نسبت به هم بسنجیم و تصمیم بهتری بگیریم.

  • مانع: ترس
  • اقدام شجاعانه: پروژه‌ای سخت را بپذیرید

4. شما وقتی به خودتان شک می کنید، درجا می زنید

در این مورد، ابراز قاطعانه شجاعت شما، توانایی‌تان در رسیدن به استانداردهای بالاتر است. ناکامی در به چالش کشیدن خودمان تا رسیدن به استانداردهای بالاتر، باعث می‌شود از پتانسیل‌های ناشناخته‌ خودمان بی‌خبر بمانیم.

استاد احمد محمدی
باور داشته باش که اگر زندگی مشکلاتی پیش رویت گذاشته، توان حل آن‌ها، پیشاپیش به تو داده شده است.
استاد احمد محمدی

به عبارت دیگر، همه‌ی ما پتانسیل‌های ناشناخته‌ای داریم و اگر به استانداردهای شخصی خودمان نرسیم، هرگز نخواهیم توانست از عدم خود باوری که تلاش‌های ما را برای آشکار کردن آن پتانسیل تضعیف می‌کند، رهایی بیابیم. اگر ما نتوانیم با شجاعت از پس این موقعیت‌ها بربیاییم، این عدم خود باوری، ما را برای یک عمر سرجایمان نگه می‌دارد.

  • مانع: عدم خود باوری
  • اقدام شجاعانه: ایجاد استانداردهای بالاتر

5. آیا به دنبال چیزی که برای شما بهتر است، هستید؟

آیا به دنبال چیزی که برای شما بهتر است، هستید؟

یا صرفا خواسته‌هایتان را تا نقطه‌ای که از عواقبشان رنج ببرید دنبال می‌کنید؟ دکتر دیوید هاوکینزدر کتاب فراتر از سطوح آگاهی (Transcending the Levels of Consciousness) می‌نویسد: “رنج کشیدن از آنجا نشات می‌گیرد که روح تعلل می‌کند و نفس بر راه خود اصرار می‌ورزد.”

همه ما آرزوهایی داریم که بر حسب احساسات، روحیات و حالات فیزیکی شکل می‌گیرند. اصل کلیدی برای رهایی از خواسته‌های مضر و خطرناک، شناخت آن‌ها و خطاها و لغزش‌هایی که سبب می‌شوند، به جای انکار کردنشان است. مهاجرت از انکار ورزیدن، نیازمند این است که با انجام یک تمرین ذهنی، عمیق ترین سطح ذهنتان را به چالش بکشید.

با یک روند فکری ساده، سناریوهایی که باعث می‌شوند شما در جای خود بمانید و درجا بزنید را آشکار کرده و بنابراین می‌توانید سناریوها را بازنویسی کنید. این فیلمنامه‌های درجه ب که توسط نفس ساخته شده، اعتقادات شما درباره‌ خودتان، دیگران و جهان هستی را مشخص می‌کند.

ناظر نمایشنامه خودتان باشید

به نمایشنامه‌ها به عنوان یک جریان عمقی و زیرموج که باعث فرسایش خاک بارور خود واقعی شما می‌شود نگاه کنید. در بسیاری از نمایشنامه‌های فیلم‌های درجه ب، شجاعت به نفع انکار کنار می‌کشد. اینکه بتوانید ناظر نمایشنامه خودتان باشید، به تلاش نیاز دارد. لغزیدن در دره ابدی انکار همیشه ساده‌تر از این است که نورافکن‌ها را به سمت خودتان بچرخانید و توجه همگان را به خود جلب کنید و الگوی ناخودآگاهتان را بشناسید.

اما با شناخت این الگوها، شما “مالک” آن‌ها می‌شوید و می‌توانید تاثیرشان را بر دیگران مشخص کنید. بعد از ترک انکار، شما می‌آموزید که چطور یک زندگی پر‌ استرس ساخته‌اید و در نهایت، چطور می‌توانید الگویی که آن استرس را ایجاد کرده، بشکنید و از آن رهایی یابید. چطور این را آغاز می‌کنید؟

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
7 ابزار طلایی برای موفقیت

قدم اول این است که بیاموزید به سرعت شرایط بد را ترک کنید. بعد، می‌توانید به جای اینکه شادی‌تان را در آرزوهای دور و دراز آینده تصور کنید، بر احتمالات ناشناخته در زمان حال تمرکز کنید. آیا شما نسبت به پذیرش نارضایتی، بی‌میل نیستید؟

  • مانع: انکار
  • شجاعت اقدام: به سرعت از موقعیت‌های بد خارج شوید

پیشرفت در کار و زندگی

پیشرفت در کار و زندگی

بسیاری از افراد هستند که علی رغم تمام تلاش‌هایی که می‌کنند، در زندگی پیشرفتی ندارند و در جا می‌زنند. در این شرایط بسیاری به خود شک می‌کنند. شک کردن به خود در شرایطی خوب است که تنها دریابید اشکال کار کجاست و از کدام توانایی و استعداد خود به خوبی استفاده نکرده‌اید، نه اینکه به توانمندی‌های خود برای موفقیت شک کنید.

در این صورت است که علت درجا زدن خود را درخواهید یافت. زمانی هم که علت مشکلی مشخص گردد، نیمی از مشکل حل گردیده است! در مقاله فوق هم تعدادی از این دلایل و همچنین راه حل‌هایی که برای آن‌ها ممکن است، ارائه گردیده‌اند.

از این رو، آکادمی بازار سمیناری را با حضور و سخنرانی انگیزشی استاد احمد محمدی برگزار خواهد نمود تا شما را در یافتن پاسخ این سوال که چرا در زندگی پیشرفتی که انتظار دارید، را ندارید؛ یاری دهد.

4.5/5 - (15 امتیاز)

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

یک پاسخ

  1. سلام خانم رجب زاده
    من یک مشکل بسیار بزرگی دارم که چند سال است مثل خوره به حانم افتاده و هر کاری میکنم ازش خلاصی ندارم
    من د سال 92 از دانشگاه خوارزمی در مقطع کارشناسی ارشد سیمی فارغ التتحصیل شدم با معدل و رزومه ی بسیار عالی
    و همان موقع به هر دلیل تصمیم قطعی گرفتم اپلای کنم به یکی از دانشگاههای امریکا یا کانادا (در ضمن خانواده ی تحصیل کرده ای ندارم اصلا من کاملا به لحاظ مشاوره یا تنهای تنها هستم توی خونواده) خلاصه همه ی مدارکم حالان حدود 5 سال امادس و فقط و فقط مدرک زبان ایلتس با نمره ی بالاتر از 6.5 لازم دارم که بروم و با چند استاد مکاتبه کرده ام و توافق کرده ایم ولی ادم به شدت بی ارداه ای هستم
    الان کل این مدت بصورت جسته گریخته مشغول مطالعه ی زبان هستم ولی هنوز ایلتس نداده ام
    از خودم دیگه حالم بهم میخوره با عرض معذرت
    خودمو انسان بی عرضه ی بی کفایت می دانم که هیچ کاری ازش بر نمیاد
    بشدت به خودم شک پیدا کرده ام قبلا اینجوری نبودم الان اعتماد بنفسمو از دست داده ام
    اگر امکانش هست راهنمایی کنید از این مخمصه خلاص شوم
    در ضمن من در این مدت دو بار دکتری داخل شرکت کردم و هر دوبار دانشگاه صنعتی اصفهان قبول شدم ولی چون اصرار بر رفتن داشتم بهانه کردم و نرفتم دانشگاه
    واقعا دارم عذاب می کشم کمکم کنید لطفا
    خیلی ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی