4 سوالی که برای غلبه بر ترس از شکست باید از خودتان بپرسید

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱۵ اردیبهشت, ۱۳۹۸
آخرین بروزرسانی: ۱۹ مرداد, ۱۴۰۰
کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

ترس از شکست بزرگترین دلیلی است که باعث میشود رویاهای خود را دفن کنیم. همان جمله ی همیشگی که دائما در گوشمان تکرار می شود که نکند من این همه تلاش کنم اما نشود و آن اتفاقی که انتظارش را دارم نیافتد. پس همین ترس از شکست باعث می شود دنبال رویا ها و آرزوهای خود نروید. با آکادمی بازار همراه باشید تا شما را با یک تکنیک بسیار مهم و نسبتا ساده آشنا کنیم تا بتوانید تا حد زیادی ترس از شکست را کمرنگ کنید. در این تکنیک چهار سوال مطرح می شود برای اینکه در نهایت به شما کمک کنیم تا بر ترس های خود تا حد زیادی غلبه کنید.

سوال اول . چند درصد احتمال دارد که اتفاق های بد بیافتند؟ و چقدر اتفاق هایی که می افتد جبران ناپذیر است؟

مثلا شاید شما از راه اندازی بیزینسی ترس داشته باشید و همواره با خودتان فکر کنید که موفق نمی شوید یا درآمد مورد انتظار را نداشته باشید و یا مثلا فکر می کنید اگر شغل فعلی خود را رها کنید و به سمت شغل مورد علاقه خود بروید ممکن است به هدف دلخواهتان نرسید و در عین حال شغل قبلی خود را از دست بدهید و یا اینکه دوست دارید در رشته مورد علاقه خود در کنکور قبول شوید اما می ترسید که ممکن است علی رغم تلاش زیاد به هدف خود نرسید، این ترس از شکست شما را سست کرده است. اما می توانید فکر کنید که کنکور خود را داده اید.

فکر کردن به این سناریو های ترسناکی که محتمل است اما احتمال آن چقدر است؟. چقدر شکست بی بازگشت است و هیچ کاری برای بهبود شرایط وجود ندارد؟ شما با فکر کردن به این سوالها به این نتیجه می رسید که شاید احتمال اتفاق افتادن وجود داشته باشد اما در حقیقت احتمال آن بسیار کم است، غیر ممکن نیست اما حتمی هم نیست. شما با فکر کردن به احتمال اینکه اتفاق بدی بیافتد بسیار کم است و با تلاش کردن می توانید نتیجه خوبی بگیرید و انگیزه شما افزایش پیدا می کند.

سوال دوم. به این فکر کنید که اگر شکست خوردید، چه کارهایی باید برای جبران آن انجام دهید؟

اگر شما شکست بخورید و به آن هدفی که در سرتان داشته اید دست پیدا نکرده اید نباید دست از کار بکشید بلکه باید تلاش کنید تا راه حلی برای جبران آن پیدا کنید و حداقل بتوانید به همان وضعیت قبلی خود برسید. مطمئنا اگر امید خود را از دست ندهید و خوب فکر بکنید راه هایی برای جبران پیدا می کنید. مثلا اگر شما به نتیجه ای که انتظار داشتید از کنکور بگیرید دست پیدا نکرده اید، روش هایی وجود دارد که به عقب برگردید و کارهایی که باید برای جبران آن عملی کنید را در پیش بگیرید. از دلایل ترس از شکست این است که ترس خود را به درستی تعریف نکرده اید.

 
غلبه بر ترس از شکست

سوال سوم. به این فکر کنید که ممکن است هیچگاه شکست نخورید و به هدف خود دست پیدا کنید،حالا چی؟

شما باید در نظر بگیرید که احتمال زیادی هم وجود دارد که بدون هیچ مشکلی به موفقیت دست پیدا کنید. به این فکر کنید احتمال زیادی هم دارد که رتبه دلخواهتان را در کنکور بگیرید یا اینکه در بیزینس خود موفق شوید و به درآمد مورد نظرتان برسید و… پس از تلاش دست نکشید و سعی کنید انگیزه خود را حفظ کنید. با امید گرفتن نتیجه خوب به راهتان با قدرت ادامه دهید. در زمان حال زندگی کنید، شما باید وظایف خود را در زمان حال انجام دهید و اجازه ندهید ترس از آینده شما را از انجام فعالیت های مورد نیاز باز دارد.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
آیا از تحت فشار قرار گرفتن می‌ترسید؟

سوال چهارم. چه اندیشه ای را وارد ذهنتان می کنید؟

به یاد داشته باشید که ذهن ما می تواند در آن واحد فقط یک فکر را در خود نگه دارد و بر روی آن تمرکز کنید. بنابراین شما هستید که اجازه می دهید ذهنتان به سمت چه فکر و خیال هایی برود. انتخاب شما چیست؟ به سناریو های خوب فکر کنید یا سناریو های بد؟ به سناریو موفقیت فکر کنید یا به سناریو شکست؟. هیچکس به غیر از خودتان دروازه مغز شما را در اختیار ندارد. این شما هستید که تعیین می کنید که با افکار خوب انگیزه خود را برای ادامه مسیر زیاد کنید و یا اینکه با افکار بد و نا امید کننده از ادامه مسیر باز بایستید.

تقریباً هرکسی ترس از شکست را تجربه کرده است. این ترس مانع تلاش و کوشش شما می‌شود به دلیل اینکه می‌ترسید موفق نشوید.نخست ترس از شکست و فکر درمورد موفقیت در ذهن شما جریان پیدا می کند. شکست شانس بیشتری نسبت به موفقیت در پایان راه ندارد. آنها هر دو در نقطه شروع برابر هستند. پس دلیلی ندارد که شما شست را بیشتر ببینید و به بدترین حالت فکر کنید. شما باید اعتماد به نفس و مهارت های دیگر که در ابتدای راه باید در نظر گرفته شود را فرا بگیرید. بنابراین آکادمی بازار به شما پیشنهاد می کند تا با استفاده از محصولات معجزه ذهن قدرتمند مهارت های مورد نظر را در خود تقویت کرده و راه دستیابی به اهداف را برای خود هموار کنید. جهت بهره مندی از این محصولات بر روی لینک زیر کلیک کنید:

دوره آموزشی غیرحضوری”معجزه ذهن قدرتمند”

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی