عوامل جذب مشتری در مکالمه
اگر دوست دارید تا مخاطبان و مشتریها واقعا به حرفهای شما توجه کنند، باید اثرگذارترین و مفیدترین راههای صحبت کردن را بدانید و با عوامل جذب مشتری آشنا شوید.
در بیشتر مکالمهها درباره کسب و کار یا حتی دیگر مکالمههای معمولی، تمرکز اصلی مشتری یا فرد مقابل معطوف به این است که این مکالمه چه سودی برای او دارد. این به آن معناست که آنچه شما میگویید باید دربردارنده پاسخ بسیاری از سوالهای شنونده باشد.
اگر شما به دنبال راههایی هستید تا علاقه شنونده را به صحبتهای خود جلب کنید و با عوامل جذب مشتری آشنا شوید میتوانید از سه روش موثر زیر استفاده کنید.
1. آماده سازی پیش از سخنرانی
یکی از مهمترین عوامل جذب مشتری در هنگام سخنرانی یک ارائه خوب است. یک ارائه خوب همیشه مدت طولانی پیش از رسیدن مخاطبان آغاز میشود.
اهمیتی ندارد که شما در حال فروش چه محصول یا خدماتی هستید، اگر خودتان ندانید جنس آن چیست هیچکس آن را نخواهد خرید.
کلید اصلی یک ارائه خوب این است که اگر میخواهید کسی واقعا به صحبتهای شما توجه کند، باید به صورت دقیق بدانید که درباره چه چیزی حرف میزنید.
البته شیوه آمادهسازی به طبیعت آنچه در موردش سخنرانی خواهید کرد، بستگی دارد؛ اما به خاطر داشته باشید که حاشیه رفتن بیش از حد در اینجا میتواند مخاطبانتان را دچار سردرگمی کند
هنگام حاضر شدن برای هر نوع جلسه یا ارائه بیش از هر چیزی وقت خود را به یافتن تسلط روی اطلاعات روی جنس محصول موردنظر اختصاص دهید.
شما باید به خوبی روی موضوع تسلط داشته باشید و درباره آن جزئیات زیادی بدانید. آمادهسازی میتواند دربردارنده در نظر گرفتن بسیاری از پرسشهای احتمالی مخاطبان باشد
2. شیوه ارائه موضوع برای جذب مشتری
در این عامل از سری عوامل جذب مشتری، اهمیتی ندارد که درباره چه موضوعی صحبت میکنید، اکنون تنها مسئله با اهمیت این است که چگونه درباره آن صحبت کرده و توجه مشتریان را به خود جلب خواهید کرد.
هر شخصی که بهاندازه کافی خود را آماده کرده باشد، میتواند ساعتها حرف بزند، اما قسمتی از برنامهریزی شما باید به این صورت باشد که بهترین فاکتورها را برای ارائه خود به کار بگیرید.
پیش از اینکه آغاز کنید، تصمیم بگیرید که از چه مثالهایی برای مشخص شدن مطلب استفاده کنید یا اینکه بررسی کنید که آیا راهی وجود دارد که بتوانید از فایلهای صوتی، ویدئویی یا چند تصویر برای ارائه بهتر، استفاده کنید.
برای وقتی که تصمیم دارید ارائه بزرگی داشته باشید، برای دوستان خود یا در مقابل آینه تمرین کنید تا به نکات موردنیاز دست یابید. برای تاثیر گذاری بیشتر، درباره این فکر کنید که در ارائههای کوچکتر، چه چیزهایی را مطرح میکردید.
سعی کنید که سخنرانی خود را با کلماتی مانند “ام” یا “آه” آغاز نکنید، درحقیقت این گونه الفاظ نشان میدهند که شما آمادگی لازم را ندارید و در نتیجه تاثیر گذاری شما را کمتر خواهد کرد.
باید دقت کنید که مخاطبان را با کلماتی قاطع، شگفت زده کنید. وقت بگذارید و مطمئن شوید که برای ارائه آماده هستید، لباس رسمی به تن کنید، به موقع حاضر باشید و همچنین محترم و مودب حرف بزنید.
به خاطر داشته باشید که ارائه شما تنها آن چیزی نیست که میخواهید بگویید، بلکه پکیج کاملی از چگونه آماده شدن شما برای آن خواهد بود.
3. شور و هیجان در صحبت ها از مهم ترین عوامل جذب مشتری
در دوره مشتری مداری آکادمی بازار یکی از کلیدیترین عوامل جذب مشتری این است که وقتی شما صحبت میکنید، مشتریان به صحبتهای شما توجه کنند، شور و شوق و هیجان منتقل شود.
اگر شما شور و شوق داشته باشید، در صحبتهایتان، در شیوه قرار گیری روی سن و حتی در چهره شما نشان داده خواهد شد. هیچ آمادهسازی یا مهارتی در ارائه وجود ندارد که عدم داشتن شور و شوق برای موضوع را پوشش دهد.
مفیدترین سخنرانان افرادی هستند که ترکیب هر سه مورد بیان شده را با هم رعایت میکنند. این گونه افراد، مخاطبان را برای گوش دادن به صحبتهایشان تشویق خواهند کرد.
مهارتی که باید انجام دهید این است که تعادل خود را پیدا کنید و اجازه دهید که شور و شوق شما در الویت همه چیز قرار گیرد.
خود را جای خریدار بگذارید
برای همه ما اتفاق افتاده است که گاهی به شغل خود را علاقه نداشته و به طبع، برای بیان موضوعات مربوط به آن، شور و هیجانی در ما نبوده است. در این مواقع بهتر است که از جنبهای دیگر به مسئله نگاه کنید.
همانطور که در مقاله 21Key Customer Service Skills از وبسایت helpscout.com بیان شده است؛ خود را جای مشتری بگذارید، باید راهی پیدا کنید که حس اشتیاق را در خود به وجود آورده و بتوانید آن را منتقل کنید. آنها در این مکان حاضر شدهاند تا بشنوند که شما چه میگویید، حتی اگر شده با اشتیاق ساختگی باید موضوع را برای آنها حیاتی و مهم جلوه دهید.
آمادهسازی، ارائه و شور و شوق سه مفهوم ساده هستند که اگر به صورتی صحیح مورد استفاده قرار بگیرند، میتوانند سخنرانی شما را عالی کنند.
در زندگی خصوصی و عمومی نیز میتوان این اصول را بکار گرفت، اگر شما به زندگی افراد موفق به دقت توجه کنید، مطمئنا این سه فاکتور را در آنها خواهید یافت.
حفظ منافع خریدار را در ذهن او ایجاد کنید و به مشتری اهمیت دهید
صاحبان کسب و کار باید به یاد داشته باشند یکی از اصولیترین عوامل جذب مشتری که بهترین سخنرانان به کار میگیرند این است که معمولا بهترین شنوندگان نیز هستند، از این رو وقتی را برای به دقت گوش دادن به صحبتهای مشتری اختصاص دهید.
مراقب باشید که هنگام صحبتهایتان، حفظ منافع مشتری را در ذهن او ایجاد کنید، در این صورت همیشه به شما گوش خواهند داد.
4 پاسخ
منم اعتماد به نفسم پایینه، تو خلوت خیلی خوب میتونم حرف بزنم، تحلیل کنم، اما تو جمع همیشه گند میزنم
پکیج آموزشی برای سخنرانی و ارائه مطلب دارین چیزی؟
من موقع حرف زدن تو جمع یکم که بلندتر حرف میزنم صدام میلرزه و خیلی ناراحتم از این موضوع چیکار باید بکنم؟!
سلام شما میتوانید علاوه برا تهیه محصولات آکادمی بازار برای راهنمایی بیشتر با کارشناسان ما تماس بگیرید:
پاسخگوی شما هستیم: 88993288، 66978520، 66418084-021