۳ گام آسان و موثر برای رسیدن به خودباوری

نویسنده : تیم تحریریه آکادمی بازار
خودباوری
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on twitter
Share on linkedin

خودباوری

ارتباط میان عزت نفس و آنچه که در زندگی‌مان با خود‌باوری به دست می‌آوریم، انکار نشدنی و بسیار مهم است. در واقع، این ارتباط بنیان اعتماد به نفس و ارتباط ما با خود و جهان اطراف و خودباوری را می‌سازد.

معجزه دوره اعتماد به نفس و اعتماد به نفس کودکان قویترین و کاربردی ترین محصولات برای تقویت و افزایش اعتماد

خودباوری نقش مهمی در احساس، عقاید، نگرش و کیفیت روابط‌مان در زندگی ایفا می‌کند. بسیاری از ما سعی می‌کنیم با پیشرفت کردن، احساس بهتری نسبت به خود داشته باشیم و تبدیل به افراد بهتری شویم.

در همین ارتباط، درک و شناخت نشانه‌ها و علایم عزت نفس پایین می‌تواند ما را به سوی زندگی بهتر رهنمون سازد.

بیشتر بخوانید: آیا می‌دانید خودباوری اولین قدم برای رسیدن به موفقیت است

بهبود خودباوری

اغلب، اکثر ما با مسائلی از این قبیل مواجه شده‌ایم. خبر خوب این است که مقابله با این نشانه‌ها، آسان است و همه ما می‌توانیم از پس آن بر‌بیاییم.

در این مقاله، من اقدامات عملی اشاره می‌کنم که می‌توانند عزت نفس و خودباوری را بهبود بخشیده و در مجموع، سلامت عمومی‌مان را ارتقا دهند.

۱. مشکل را شناسایی کنید

ما برای اینکه بتوانیم احساس بهتری نسبت به خودمان داشته باشیم باید تبدیل به فرد بهتری شویم. در نتیجه، اولین جایی که باید بدان بنگرید، به درون خودتان است. آیا ما منبع خودباوری و عزت نفس‌مان هستیم؟

بله؛ در اغلب موارد همین‌طور است؛ اما در مواقعی، منابع خارجی و بیرونی (مانند پنچری لاستیک ماشین، اعضای خانواده، همسر و غیره) هم می‌توانند موثر باشند؛ البته از ترکیب این دو نیز نباید غافل شد.

بیشتر بخوانید: ۴ قدم برای بالا بردن اعتماد به نفس و خودباوری

مهم‌ترین قدم خودباوری

چه درونی و چه بیرونی، چرایی قضیه، مهم‌ترین بخش ماجرا نیست؛ بلکه، مهم‌ترین قدم، شناختن و پذیرفتن وجود مشکل به همراه تشخیص بخش‌هایی از زندگی‌مان است که باید آن‌ها را بهبود بخشیم.

وقتی که بدانیم چه چیزهایی را باید تغییر دهیم، می‌توانیم برنامه‌ای بریزیم و اقدامات مناسب را طراحی کنیم. اگر مشکل‌مان، منشا بیرونی داشت، باید با آن مواجه شده و تلاش کنیم تا راه حل و تصمیم مناسبی اتخاذ کنیم.

۲. مدیریت افکار برای خودباوری

افکار ما، زمینه ساز احساسات و عواطف ما هستند. ما علاوه بر شناسایی مشکلاتی که به صورت روزانه با آن‌ها روبرو هستیم و دست و پنجه نرم می‌کنیم، باید بتوانیم افکارمان را نیز درباره آن‌ها شناسایی کنیم.

استاد احمد محمدی

تفکر "من به اندازه کافی خوب نیستم، من توانا نیستم و ..." همه زاییده افکار غلط ما هستند، هیچ کدام واقعی نیستند.

استاد احمد محمدی

برای این کار، باید با خودمان صادق باشیم و ببینیم که چه چیزی مانع از بروز و ظهور توانایی‌های بالقوه‌مان می‌شوند.

مکالمات درونی با خودمان و جمله‌هایی مانند من به اندازه کافی خوب نیستم یا من هیچ‌وقت نمی‌توانم فلان کار را انجام دهم، نشانه‌هایی از عزت نفس پایین هستند.

بیشتر بخوانید: تقویت اعتماد به نفس – عزت نفس و موفقیت در زندگی

کنترل افکار درباره خود

گوشه‌ای بنشینید و ببینید درباره خودتان چه افکاری در سر دارید؛ به خودتان چه حرف‌هایی می‌زنید؛ به خودتان چه القابی را نسبت می‌دهید.

همه آن‌ها را روی کاغذ بنویسید. نتیجه کار بسیار جالب است؛ ممکن است برخی از ما آن‌قدر خودمان را کوبانده باشیم و خودمان را ضعیف قلمداد کرده باشیم که در عمل، واقعا آن‌ها را باور کرده‌ایم و خودمان را غیر از آن‌ها نمی‌دانیم.

در واقع، افکار منفی، ترس و بی‌اعتمادی نسبت به خودمان را همچون واقعیت پذیرفته‌ایم در حالی که بسیاری از آن‌ها، برداشت اشتباه ما نسبت به خودمان است. اما باید به شما بگویم آگاه بودن و نظارت بر افکارمان می‌تواند به ما در مدیریت آن‌ها کمک کند.

۳. برای خودباوری خودتان را به چالش بکشید

خودباوری و اعتماد به نفس

وقتی متوجه شدید چنین افکاری نسبت به خودتان دارید، سعی کنید تا آن‌ها را به چالش بکشید؛ البته این بار، بیایید راه دیگری، به جز تعیین اهداف دشوار یا امتحان یک آیتم جدید را انتخاب کنیم.

این بار، سعی کنید تا با ترس‌ها، تردید‌ها و افکار محدود کننده‌تان نسبت به خودتان رو‌به‌رو شوید. وقتی که این کار را با جدیت و به صورت مستمر ادامه دهیم، در واقع، قادر خواهیم بود تا عادات جدیدی را در خودمان ایجاد کنیم و افکار مثبت و برداشت و نگرش‌های منطقی نسبت به خودمان در ذهن‌مان تعریف کنیم.

کم کم، نمی‌توانم‌ها جای خود را به در حال تلاش هستم می‌دهند و همین یک گام، تفاوت عظیمی در زندگی‌تان ایجاد خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: تقویت اعتماد به نفس

از چالش‌ها نترسید

به خاطر داشته باشید که تجربه شرایط و اتفاقات منفی یا بد، کاملا طبیعی است. آن‌ها بخشی غیرقابل اجتناب از زندگی‌اند. اما شما با مدام به چالش کشیدن دیدگاه‌تان، می‌توانید به طرز موثر‌تری بر آن‌ها غلبه کنید و از آن‌ها گذر نمایید.

ضمنا، مفهوم سنتی به چالش کشیدن خود را نیز در زندگی‌تان پیاده کنید. پیروزی و دستاورد‌ها تاثیر فوق‌العاده‌ای روی عزت نفس و خودباوری می‌گذارند. وقتی که به اهداف جدید دست پیدا می‌کنیم، زندگی‌مان را به طرق مختلف، غنی‌تر از قبل می‌سازیم.

تمایز افراد موفق با سایرین

خودباوری، ایمان به خود و مثبت اندیشی همگی از مواردی می‌باشند، که سبب تمایز افراد موفق از شکست خورده می‌شود. کسانی که در سختی‌ها و ناگواری‌های زندگی دست از تلاش برنمی‌دارند و همواره تفکر مثبت خود را حفظ می‌کنند.

نقش کلمات در زندگی ما؛ کلمات موثر

استاد احمد محمدی

استاد احمد محمدی

سخنران انگیزشی و مربی توسعه فردی، مدرس و مشاور کسب و کار

آن‌ها خودشان را باور دارند و عزت نفس بالایی دارند و مطمئن هستند که حتما از عهده کارها بر می‌آیند و به موفقیت می‌رسند. شما می‌توانید با استفاده از راهکارهای ارائه شده در مقاله فوق خودباوری و عزت نفس خود را افزایش دهید.

بسته آموزشی «زندگی افراد موفق» و صفحه اینستاگرام دکتر احمد محمدی نمونه‌های متعددی از افراد موفق و همچنین ویژگی‌های منحصر به فرد آن‌ها ارائه خواهند داد، که به شما کمک می‌نماید، که در شرایط سخت کنونی ناامید نشوید و تا لحظه رسیدن به هدف دست از کوشش برندارید.

عضویت در خبرنامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *