جعبه ابزار کامل بازاریابی؛مجموعه کامل تکنیک‌های نفوذ به بازار و فروش (مهم ترین انواع روش های بازاریابی)

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱ مرداد, ۱۴۰۰
آخرین بروزرسانی: ۱۱ مرداد, ۱۴۰۲
مهم ترین انواع روش های بازاریابی

دیوید اگیلوی (David Ogilvy) پدر علم تبلیغات گفته است: “اگر محصولات یا خدمات شما به فروش نمی‌رسد؛ به حد کافی خلاق نیست. پس برای فروش موفق هر محصولی باید اوج خلاقیت خود را در آن بکار گیرید تا سودآوری زیادی خلق کنید. ”

بازاریابی یک بحث قدیمی است که ممکن است با شنیدن اسمش یاد بازاریاب‌های چرب‌زبان و پیگیر بیفتیم که به هر بهانه‌ای ما را در رودربایستی قرار می‌دادند تا محصولات یا خدماتشان را به فروش برسانند.

اما نه! خیلی وقت است معنی بازاریابی عوض شده و قرار نیست مزاحم دیگران شویم. نوجوان کم تجربه علم بازاریابی بزرگ شده است و با روش‌های بازاریابی مدرن جان دیگری گرفته است، تا بتواند با ابزارهای هدفمند و اندازه‌گیری درست نتایج آن، به فروش مستمر و موفق برسد.

همه ما دوست داریم روی دیگران تأثیر بگذاریم اما این تأثیر بی‌بها نیست!

نا برده رنج، گنج میسر نمی‌شود. شما با روش‌های بازاریابی حرفه‌ای می‌توانید قله‌ها را فتح کنید و به یک برند خوشنام بدل شوید. به این دلیل، اینجا هستید تا مهم ترین انواع روش های بازاریابی کسب‌ و کار را یاد بگیرید و روز از نو، روزی از نو!

هر روز تلاشی جداست از روزی دیگر، تا خود را در مهارت‌های بسیاری از بازاریابی بیازمایید و قوی کنید.

کتاب خلق برند برتر
کتاب خلق برند برتر

فهرست مطالب

بازاریابی

تعاریف گسترده‌ای برای بازاریابی وجود دارد اما مهم‌ترین آن ها، می‌گوید: بازاریابی، مجموعه‌ای از فعالیت‌ها و فرایندهایی است که کسب‌ و کارها برای چهار هدف مهم، آن را پیاده‌سازی می‌کنند.

این 4 هدف مهم با ایجاد محصول یا خدمت(Product)، برقراری ارتباط برای فروش(Communication)، تحویل محصول یا خدمت(Deliver) و در نهایت تبادلی(Exchange) که برای مشتریان، تولیدکنندگان، شرکا و جامعه خلق ارزش کند همراه است.

هر چقدر تکنولوژی پیشرفت کند، نیازهای افراد تغییر می‌کند و بالطبع، فضای رشد کسب‌ و کارها تأثیراتی را از تغییر مزاج مشتریان می‌گیرد و کم‌کم استراتژی‌های بازاریابی عوض می‌شود.

به همین دلیل است که تا به اینجا، حداقل با 18 نوع بازاریابی اصلی طرف هستیم. امروز این جعبه ابزار کامل را برای شما تزتیب داده ایم تا بتوانید بهترین آنها را در کسب و کار خودتان به کار ببرید.

بیشتر بخوانید: لیست کامل انواع بازاریابی

یادتان باشد اگر محصول یا خدمتی را عرضه کنید که هیچ ارزشی برای مشتری ایجاد نکند یا دردی از دردش دوا نکند، شکست سختی در انتظارتان خواهد بود.

پادکست - استراتژی نفوذ در بازار

آچارهای جعبه ابزار بازاریابی؛ مهم ترین انواع روش های بازاریابی با مثال

بازاریابی یک علم است و عمل‌کردن به آن، کلید برقراری ارتباط با مخاطبان است.

شما می‌توانید با انجام تحقیقات بازار و پیداکردن مخاطبان هدفتان، برند خود را بیافرینید و با تغییر نیازهای مخاطبانتان استراتژی‌های بازاریابی خود را پویا و به‌روز کنید.

در این مقاله بازاریابی را در 3 دسته اصلی طبقه‌بندی کردیم که ذهنیت شفافی برای آشنایی با انواع آن داشته باشید. بازاریابی سنتی، بازاریابی برون‌گرا و بازاریابی دیجیتال این سه دسته اصلی را تشکیل می‌دهند.

·        بازاریابی سنتی (Traditional Marketing)

بازاریابی سنتی، برای همه ما یک واژه آشناست.

در روزگاری که خبری از اینترنت و تکنولوژی نبود، از کانال‌ها یا محیط‌های آفلاین برای تبلیغات و بازاریابی محصولات یا خدمات استفاده می‌شد. از مهم‌ترین آنها می‌توان بیلبوردها، آگهی‌های تلویزیونی، روزنامه‌ها، رادیو، کاتالوگ، بنر و … نام برد.

از آنجایی‌ که اطلاعات به‌ راحتی در دسترس نبود و ابزارهای تحلیل و ارزیابی مخاطبان وجود نداشت، اکثر بازاریابی‌های سنتی بر تاکتیک‌های بیرونی مانند، تبلیغات تلویزیونی و بیلبوردها متکی بود.

این نوع بازاریابی خود به چهار روش انجام می‌شود: بازاریابی‌های دهان‌ به‌ دهان، تلفنی، رویداری و رابطه‌ای.

1.    بازاریابی دهان‌ به‌ دهان

بازاریابی دهان‌به‌دهان، یکی از مؤثرترین روش‌‌های بازاریابی است که “گل فروش” شماست. این نوع بازاریابی، با اعتماد مشتریان فعلی شما شکل می‌گیرد، تا شما را به مشتریان جدید ارجاع ‌دهند.

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که یکی از اطرافیانتان از محصول یا خدماتی استفاده کرده و با توجه به رضایت او شما نیز اقدام به استفاده از آن نموده‌اید.

این روش دقیقا همان بازاریابی ارجاعی است که بازاریابی دهان به دهان نیز نامیده می‌شود. از آنجایی که معمولا افراد به نظر اطرافیان، دوستان، خانواده یا افراد مشهور بیشتر اعتماد می‌کنند، این روش از روش‌های بازاریابی مهم محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: 10 استراتژی موثر در بازاریابی دهان به دهان + 4 نمونه عملی موفق

برای مثال: وقتی شما از یک مغازه یا فروشگاه آنلاین یک لباس ورزشی می‌خرید و از آن به هر دلیلی (جنس، کیفیت، قیمت، مشتری‌مداری) راضی هستید، احتمال بالایی دارد که آن را به دوستان خود معرفی کنید.

روش دیگر برای تشویق مشتریان برای معرفی کردن شما به دوستان، آشنایان و … ایجاد نوعی انگیزه، مانند تخفیف یا جایزه برای معرفی کسب‌ و کار شما است. بیشتر نرم‌افزارهای آنلاین برای هر معرفی و ثبت‌نام جدید برای اعضای قدیمی این جایزه را در نظر می‌گیرند. اپلیکیشن اسنپ از طریق این روش مشتریان زیادی را جذب کرد. سفر رایگان با معرفی اسنپ به دوستان!

2.    بازاریابی تلفنی(Telemarketing)

بازاریابی تلفنی از روش‌های قدیمی و ابتدایی بازاریابی بشمار می‌رود که همه‌ ما احتمالاً خاطره خوشی از آن نداریم؛ هر چند هنوز از این تکنیک‌ رایج بازاریابی استفاده‌های زیادی می‌شود.

برای مثال: اگر یک شرکت اینترنتی هستید یا برای اجرای مؤثرتر بازاریابی، به این روش متکی هستید، باید کاملاً حرفه‌ای از پس آن بربیایید. برای دستیابی درست به این هدف، دوره آموزش حرفه‌ای بازاریابی و فروش تلفنی کمک بزرگی به شما در مسیر رشد کسب‌ و کارتان می‌کند.

3.    بازاریابی رویدادی(Event Marketing)

بازاریابی رویدادی

ایونت مارکتینگ که به آن بازاریابی رویداد گفته می‌شود، فرآیندی است که برای ارائه یا ارتقای محصول یا خدمات انجام می‌شود. این کار به منظور افزایش مشارکت افراد صورت می‌گیرد. تمام رویدادهای برگزار شده یک هدف مشترک دارند و آن ایجاد تعامل با افراد و تبدیل آن‌ها به مشتری است.

این روش یکی از بهترین استراتژی‌های بازاریابی است که برای هر فعالیتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برگزاری این رویدادها نه تنها بسیار سودآور بوده بلکه افراد را تشویق به استفاده از محصولات و خدمات می‌کند.

شما می‌توانید رونمایی از محصولتان را به بازاریابی رویدادی گره بزنید تا با یک تصویر ذهنی ایدئال، شروع به کار کنید.

برای مثال، یک رویداد می‌تواند شامل: یک کارگاه، سمینار، نمایشگاه و کنفرانس باشد. این شیوه بازاریابی، از برترین روش‌‌های بازاریابی است تا سریع‌تر مخاطبان هدف خود را پیدا کنید و روابط پایداری با آنها ایجاد کنید.

بازاریابی رویدادی دو زیرگروه یا روش تجربی و تعاملی را هم شامل می‌شود.

o       بازاریابی تجربی(Experiential Marketing)

بازاریابی تجربی، یک سبک از بازاریابی است که از آن برای تبلیغ محصول یا خدمات خود در رویدادها استفاده می‌کنید. این تاکتیکی رایج است که برای بازاریابی از نمایش‌های تلویزیونی یا فیلم‌ها برای ایجاد یک تجربه همه‌جانبه استفاده می‌کنند.

o       بازاریابی تعاملی(Interactive Marketing)

بازاریابی تعاملی، یک استراتژی بازاریابی رویدادی است که از ارتباط دوطرفه مشتری و کسب‌ و کار استفاده می‌کند تا به هدفش برسد. این روش از یک محرک برای بازکردن گفتگو با مخاطبانش سود می‌جوید تا از طریق این ارتباط، مطابق باسلیقه کاربر عمل کند.

برای مثال، فرض کنید، در یک سایت فروشگاه پوشاک هستید و به دنبال شلوار بگ می‌گردید. دفعه بعد که شروع به جستجو در گوگل می‌کنید، ممکن است پیشنهاداتی از شلوار ببینید.

4.    بازاریابی رابطه‌ای(Relationship Marketing)  

این نوع بازاریابی، بر پایه روابط بلندمدت با مشتری تمرکز دارد که از طرف‌داران برند برای تبلیغاتش استفاده می‌کند.

کلید انجام این کار خوشحال کردن مشتریانی است که قبلاً از شما خرید کرده‌اند. با استفاده از نرم افزار ثبت بازخورد مشتریان می‌توانید اقدام به اجرای یک کمپین هدفمند کنید تا به شما کمک کند، مشتریان رابطه‌ای را پیدا کنید.

·        بازاریابی برونگرا(Outbound Marketing)

بازاریابی برونگرا(Outbound Marketing)

بازاریابی برون گرا بسیار شبیه به بازاریابی سنتی است با این تفاوت که این نوع بازاریابی در فضای دیجیتال هم قابل انجام است.

Outbound Marketing یک استراتژی تبلیغاتی، مانند: تماس سرد، ارسال ایمیل به لیست ایمیل‌های خریداری شده و تبلیغات چاپی، محیطی و دیجیتال اشاره دارد که همانند بازاریابی سنتی، ارتباط از سمت شرکت با مشتری آغاز می‌شود تا پیام خود را به گوش مشتری برساند.

در زیرشاخه‌های این روش بازاریابی شما با بازاریابی‌های محصول، تبلیغات دیجیتال و تبلیغات محیطی آشنا می شوید.

1.     بازاریابی محصول(Product Marketing)

بازاریابی محصول، فرایند ارائه یک محصول به بازار است که هدف آن افزایش تقاضای محصول است. این نوع بازاریابی، باعث پذیرش محصول از طریق جایگاه‌یابی، معرفی محصول به مخاطب هدف و تحقیقات بازار می‌شود.

برای مثال، رستوران شاندیز، یک رستوران گران‌قیمت است که افراد A++ جامعه را مورد هدف قرار داده است که روی لاکچری بودن و کیفیت اصیل غذاهای ایرانی تمرکز کرده است.

جایگاه‌یابی (position)، چیزی است که برای مشتری هدف شما ارزش ایجاد می‌کند و در بازاریابی b2b از اهمیت بسیاری برخوردار است. به این معنی که شما برندتان را روی چه ویژگی یا ارزشی جایگاه‌یابی می‌کنید تا مشتریان شما را به رسمیت بشناسند.

2.     تبلیغات دیجیتال(Digital Advertising)

تبلیغات دیجیتال یعنی ارائه محتوا به کاربران از طریق کانال‌های مختلف دیجیتال تا برند، محصول یا خدمت شما را بشناسند. این‌گونه تبلیغات اینترنتی از طریق کانال‌هایی همچون: شبکه‌های اجتماعی، ایمیل، موتورهای جستجو، اپلیکیشن‌های موبایل و وب‌سایت‌ها در معرض دید مخاطبان قرار می‌گیرند.

تبلیغات شبکه‌های اجتماعی در پلتفرم‌هایی مانند فیس‌بوک، اینستاگرام، لینکدین و … نمونه‌هایی از حضور در فضای دیجیتال است. این تبلیغات می‌توانند تبلیغات کلیکی، تبلیغات ویدئویی، تبلیغات صوتی، تبلیغات بازاریابی مجدد(Retargeting) یا تبلیغات موبایلی باشند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با 7 تکنیک طلائی برای تبلیغات در اینستاگرام

3.     تبلیغات محیطی  (Environment Marketing)

تبلیغات محیطی یا تبلیغات آفلاین، به‌ عنوان روشی برای تأثیرگذاری بر شناخت، نگرش و رفتار مصرف‌کنندگان از طریق ترویج ویژگی‌های سازگار با محیط‌زیست در تولید، توزیع، یا بازیافت محصولات یا خدمات تعریف می‌شود.

برای مثال: پنیر صباح از تبلیغات محیطی بی‌نظیری سود برد و دستاوردهای بسیار شگفتی ساخت.

آنها با طراحی یک سناریو تبلیغاتی و دعوت تعدادی از مردم که در حال رفت‌وآمد در پاساژی بودند از آنها خواستند تا  یک عینک مخصوص را به چشم بزنند و مزه پنیر را بچشند، سپس بعد از تماشای ویدئو تبلیغاتی فرد عینک را درمی‌آورد و خود را در یک کانکس چوبی بامزه می‌یافت.

·        بازاریابی دیجیتال(Digital Marketing)

اینفوگرافی انواع بازاریابی دیجیتال

بازاریابی دیجیتال با پیاده‌سازی یک زیرساخت دیجیتال (سایت) شروع می‌شود و با فعالیت‌های بازاریابی از طریق ابزارهای دیجیتال مارکتینگ ادامه پیدا می‌کند تا به مخاطبان هدفش دسترسی پیدا کند. این نوع بازاریابی، بر ورود مشتریان بالقوه از طریق یکی از کانال‌های ده گانه زیر تمرکز می‌کند تا با برقراری ارتباط از پیش برنامه‌ریزی شده، مشتریان بالقوه را به بالفعل تبدیل کند.

بازاریابی دیجیتال زمانی مهم است که رقابتی و مرتبط با صنعت شما باشد. اگر کسب‌ و کار شما حضور اینترنتی یا دیجیتالی ندارد، فرصت‌های بی‌شماری را برای دستیابی به مخاطبان هدف خود از دست خواهید داد. هرچند برای حضور و موفقیت در دنیای بیکران دیجیتال، وجود یک مشاور کسب‌وکار، می‌تواند چم‌وخم کار را برایتان آسان کند.

1.    بازاریابی درونگرا(Inbound Marketing)

برخلاف بازاریابی برونگرا، بازاریابی درونگرا به‌ جای ایجاد وقفه و مزاحمت در کار و زندگی شما، از سمت مشتریان شروع می‌شود. بازاریابی درونگرا از محبوب‌ترین انواع بازاریابی ‌دیجیتال محسوب می‌شود، زیرا مصرف‌کنندگان با پیشرفت در سفر خرید خود، نیاز دارند درباره محصولات و خدمات، نیازمندی‌ها و دغدغه‌هایشان جستجو و تحقیق کنند.

بازاریابی Inbound یکی از موثرترین استراتژی‌های بازاریابی B2B است. این روش از نقاط قوت تمامی استراتژی‌های دیگر بازاریابی استفاده می‌کند. در این روش ارتباط میان مخاطب و کسب‌ و کار از طرف مخاطب آغاز می‌شود. زمانی که فعالیت شما به گونه‌ای باشد که ابتدا مشتری به سمت شما بیاید یعنی شما بازاریابی درونگرا انجام داده‌اید.

این بازاریابی مشتری‌پسند، بر 3 پایه مهم بنا شده است: جذب مشتریان، ایجاد تعامل و لذت کاربری

این 3 مرحله مهم با تولید محتوای مفید و انتقال تجربیات ارزشمند، به خلق ارزش برای کاربران می‌پردازد و در نهایت منجربه فروش می‌شود.

برای مثال: کسی که یک کتاب الکترونیکی یا راهنما، از سایتی دانلود می‌کند یا پس از خواندن یک محتوای ارزشمند و جامع درباره فروش، با مشاور فروش شما تماس می‌گیرد، نمونه‌هایی از این‌ دست بازاریابی به شمار می‌روند.

مزیت های بازاریابی درونگرا:

  • برای مشاغل با هر اندازه یا هر نوعی کار می‌کند.
  • چشم انداز دانش بیشتری ایجاد می‌کند.
  • می‌توان به راحتی با استفاده از یک سیستم مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) و یک سیستم مدیریت محتوا (CMS)، آن را  مدیریت کرد.

2.    بازاریابی موتورهای جستجو (Search Engine Marketing)

بازاریابی موتورهای جستجو یا SEM استراتژی استفاده از موتورهای جستجو مانند گوگل است که می‌تواند شامل تبلیغات گوگل ادز، مانند تبلیغات پرداخت به‌ازای کلیک (PPC) و پست‌های پیشنهادی باشد. همچنین می‌تواند شامل استراتژی‌های سئوی ارگانیک، از قبیل ایجاد محتوای بهینه‌سازی شده به امید کسب رتبه بالا در گوگل باشد.

این روش با بازارها و مخاطبان متعدد سازگار است و برای افزایش مخاطبان روشی مقرون به صرفه محسوب می‌شود.

3.    بازاریابی سئو(SEO)

بازاریابی سئو(SEO)

بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO)، یکی از الزامات برای دیده‌شدن در نتایج جستجوی گوگل است. بدون استفاده از این نوع از بازاریابی نمی‌توانید حرفی برای گفتن در دنیای وب داشته باشید. این استراتژی تعیین می‌کند که سایت کسب‌ و کاری شما چه رتبه‌ای به دست می‌آورد.

گوگل از الگوریتم‌هایی استفاده می‌کند تا تصمیم بگیرد که چقدر صفحه موردنظر شما با کلمات کلیدی مورد جستجوی کاربر مرتبط است. این الگوریتم‌ها اغلب به‌روزرسانی می‌شوند و استراتژی‌های سئو باید متناسب با آنها اعمال شوند تا همیشه در نتایج گوگل دیده شوید.

رسانه‌های اجتماعی، ایمیل، تبلیغات بنری و سایر ابزارهای بازاریابی باعث بازدید از وب‌سایت می‌شوند و بهبود سئو از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. دلیل این امر این است که موتورهای جستجو اصلی‌ترین راه کاربران برای جستجو در اینترنت هستند.

سئو به طور خودکار مخاطبان شما را به روشی مرتبط و هدفمند افزایش می‌دهد. برای استفاده از این روش می‌توانید ابتدا تکنیک‌های بهبود سئو سایت را آموزش دیده و در وب سایت خود پیاده کنید.
شاید یکی از برترین سایت های آموزش سئو و بهینه سازی سایت، backlinko است که می توانید از ایده ها و آموزش های آن استفاده کنید.

4.    بازاریابی محتوایی(Content Marketing)

بازاریابی محتوایی، آغاز یک داستان رمانتیک با معشوقه‌ای به نام مشتری است که باید توجه و زمان زیادی را بدون هیچ چشمداشتی برای آن خرج کرد تا به‌مرور رضایت آن را جلب کنیم. هدف اصلی این بازاریابی، ایجاد رابطه ارزش‌آفرین است که در نهایت نتایج عالی از فروش را رقم می‌زند و مشتریان وفادار برند شما را زیاد می‌کند.

از دیدگاه جوپولیتزی (Joe Pulizzi) یکی از نوابغ تولید محتوای جهان، بازاریابی محتوایی، به فرایند تولید محتوای کسب‌ و کارها تمرکز می‌کند که برای جلب یا تشویق مشتریان، به سمت محتوای خلاقانه و مجاب‌کننده روی می‌آورد.

در این نوع بازاریابی به جای فروش محصول یا خدمات به آموزش از طریق محتوا تأکید می‌شود. در این مورد شما اطلاعات و آموزش‌های مفیدی مرتبط با نیازهای مشتری ارائه می‌دهید و به وسیله این آموزش‌ها افراد را به سمت خرید و استفاده از خدمات و محصولات هدایت می‌کنید.

استاد احمد محمدی
محتوا نیروی محرکه تمام بازاریابی دیجیتال است.
دکتر احمد محمدی

انواع مدل های بازاریابی محتوا:

محتوای تولیدی شما می‌تواند به شکل‌های مختلف ارائه شود:

  1. ویدئو و پادکست:
    مهمترین و تاثیر گذار ترین نمونه های بازاریابی محتوایی ویدئو و پادکست است. این موارد دارای روح خاصی هستند و اگر به صورت درست تولید شوند بیشترین تاثیر را به روی مخاطب شما خواهند گذاشت.
    استفاده از این موارد در سایت ها و … نیز بسیار ساده است و به همین منظور به سادگی می توانید در سیاست های مختلف بازاریابی و تبلیغات از آن استفاده کنید.
  2. صفحات وب و وبلاگ:
    وبلاگ ها و سایت ها در دیجیتال مارکتینگ و سئو بسیار کاربردی هستند که بازدهی مناسبی در صورت صبر و ادامه دادن برای شما به وجود خواهد آمد. خوشبختانه این روز ها فرهنگ سازی و روی بورس افتادن سایت و بلاگ مشکلات گذشته را از بین برده و هر کسی می تواند به سادگی به تولید محتوا در بلاگ و سایت بپردازد.
  3. کتاب‌های الکترونیکی و مقالات سفید:
    این موارد بازدهی دور از انتظاری را برای شما به وجود خواهند آورد. دلیل اصلی این امر نیز بازدهی بالا در صورت وجود کیفیت بالاست.
    مثلا شما یک مقاله بسیار با کیفیت را منتشر می کنید و افرادی آن را می خوانند. بعد از این نیاز به کار خاصی ندارید و بعد از مدت کوتاهی ممکن است این مقاله یا … به بیش از هزاران بازدید برسد. اما باز هم ذکر می کنم که کیفیت در این زمینه بسیار مهم است.

مزیت های بازاریابی محتوا:

  • مشتریان بالقوه را از طریق آموزش‌های اصولی به سمت خرید هدایت می‌کند.
  • دیده شدن، اعتبار و مطلوبیت برند را افزایش می‌دهد.
  • بازارهای هدف را با اطلاعات مرتبط همسو می‌کند.

5.    بازاریابی با افراد تأثیرگذار(Influencer Marketing)

اینفلوئنسر مارکتینگ نوعی استراتژی بازاریابی دیجیتال است که از نفوذ و محبوبیت افراد در شبکه‌های اجتماعی در راستای خرید اعتبار و بازاریابی محصولات و خدمات کسب‌وکارها عمل می‌کند.

با پیداکردن افراد تأثیرگذار مرتبط با کسب‌وکارتان و تحقیق درباره میزان اعتبار و بازدهی واقعی تبلیغاتشان می‌توانید سریع‌تر از آنچه که فکرش را می‌کنید، کسب‌وکارتان را رشد دهید و فروش مطلوبی را تجربه کنید.

برای مثال یک پیج اینستاگرامی شال و روسری از یک اینفلوئنسر در حوزه طراحی لباس برای ارتقا برند، افزایش فالوور و در نهایت بالابردن میزان فروشش سود می‌برد.

6.    بازاریابی همکاری در فروش (Affiliate Marketing)

بازاریابی همکاری در فروش (Affiliate Marketing)

بهترین نمونه برای Affiliate Marketing، پیشنهاد در همکاری فروش دیجی‌کالا است. در این روش فروش شرکتی که صاحب آن کسب و کار نیست به عنوان تبلیغ کننده عمل می کند و در نهایت در سود فروش صاحب اصلی کالا و خدمات شریک می‌شود.

در این مدل فروش یا بازاریابی، یک شرکت از افراد جامعه برای تبلیغ برند، محصولات یا خدماتش استفاده می‌کند تا میزان فروشش به بهترین حد ممکن برسد تا نه‌ تنها از توان بازاریابانی برای به حداکثر رساندن سود فروشش بهترین استفاده را ببرد، بلکه سودی از این درآمد هم به آنها برساند.  

جالب است بدانید این نوع سیستم بازاریابی که یک بازی برد – برد است، قبل از گسترش اینترنت هم وجود داشته است.

این نوع فروش از مهم‌ترین روش‌های بازاریابی و کسب درآمد اینترنتی است که از توان افراد مختلف کمک می‌گیرد تا از طریق شبکه‌های اجتماعی مانند: تلگرام، اینستاگرام و یا سایت خود، کانالی برای کسب درآمد آنلاین خود ایجاد کنند و فروش آن شرکت را افزایش دهند.

7.    بازاریابی ایمیلی(Email Marketing)

بازاریابی ایمیلی یکی از ارزان‌ترین و مؤثرترین شیوه‌های بازاریابی است که کسب‌وکارها را به سرنخ‌های فروش (Lead)، مشتریان علاقه‌مند و مشتریان واقعی متصل می‌کند. از کمپین‌های ایمیلی می‌توان به‌ عنوان متداول‌ترین روش‌های ایجاد ترافیک، افزایش آگاهی برند، تبلیغ هدفمند و ارزان محصولات نام برد.

منتها اولین قدم برای پیاده‌سازی موفق آن، داشتن استراتژی درست و دسترسی به لیست ایمیل مشتریان بالقوه است که احتمال موفقیت در فروش را افزایش می‌دهد. بهترین روش برای دسترسی به لیست ایمیل مخاطبان هدفمند، از طریق فرم‌های جذب سرنخ در وب‌سایت شما است.

8.    بازاریابی موبایلی(Mobile Marketing)

طبق تحقیقات گوگل، 27 درصد از مردم جهان از جستجوی صوتی تلفن همراه استفاده می‌کنند. این نشانگر آن است که سفر مشتری در استفاده از ابزار موبایل، تغییر کرده است.

یکی از سریع‌ترین ابزارهای بازاریابی برای آگاهی از برندتان، استفاده از بازاریابی موبایلی است که بعد زمان و مکان را می‌درد و مخاطب را همه‌جا درگیر خود می‌کند.

بهترین راه برای استفاده از این استراتژی بازاریابی، تبلیغ کردن در اپلیکیشن‌ها و شبکه‌های اجتماعی همچنین ارسال پیامک‌های هدفمند و کارآمد است. این راه‌حل بازاریابی برای برندهایی که مخاطبانشان اغلب جوانان هستند، بسیار مؤثر است.

برای مثال: برند آچارباز که یک اپلیکیشن خدماتی است از تبلیغات در سیب‌اپ و سیبچه برای قرارگرفتن در دید مخاطبان و افزایش از آگاهی برند نهایت استفاده را می‌برد.

اینفوگرافی بازاریابی موبایلی

9.    بازاریابی ویدئویی(Video Marketing)

ویدئوهای کوتاه، جذاب و هدفمند، بهترین محتواهای خلاقانه برای بازاریابی محصولات یا خدمات یک برند هستند. محتوای ویدئویی زنده یا از پیش ضبط شده، چه آموزشی باشد چه سرگرم‌کننده، یک گزینه پرطرف‌دار و معتبر در بازاریابی دیجیتال است، زیرا مخاطب را درگیر می‌کند و احساساتش را نشانه می‌گیرد.

علاوه بر این، جالب است بدانید 86 درصد از بازاریابان معتقدند که ویدئو برای گرفتن سرنخ برای کسب‌وکارشان مؤثر بوده است. این در حالی ‌است که 81 درصد از بازاریابان به این درک رسیده‌اند که ویدئو تأثیر مستقیم بر افزایش فروش دارد. به این دلیل که به افزایش درک کاربر از محصول یا خدمات بسیار کمک می‌کند.

10.    بازاریابی شبکه‌های اجتماعی(Social Media Marketing)

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی به نحوه حضور در پلتفرم‌های مختلف شبکه‌های اجتماعی برای فروش یا تبلیغ یک برند، محصول یا خدمات اشاره دارد. بازاریابی شبکه‌های اجتماعی یک نوع رایگان از بازاریابی است که با تولید محتوای جذاب و کارا شروع به فعالیت می‌کند.

این نوع بازاریابی بر ارائه محتوا به کاربرانی تمرکز دارد که این محتوا را ارزشمند دانسته و در شبکه‌های اجتماعی خود به اشتراک می‌گذارند. این کار باعث افزایش دید و ترافیک وب‌سایت می‌شود. اشتراک‌گذاری محتوا، ویدیوها و تصاویر در رسانه‌های اجتماعی بر سئو نیز تأثیر می‌گذارد.

دلیل این امر این است که محتوای شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، توییتر، لینکدین، یوتیوب و اینستاگرام در موتورهای جستجو مانند گوگل و یاهو تأثیر می‌گذارند. استفاده از این روش باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود. فعالیت در این شبکه‌ها با توجه به اصول و قواعد استفاده از آن‌ها می‌تواند باعث رونق فعالیت و کسب‌ و کار شما شود.

این بازاریابی کمک می‌کند تا:

  1. محصولات و خدماتتان را برای مخاطبان هدف تبلیغ کنید.
  2. آگاهی از برندتان را افزایش دهید.
  3. فروش محصولات و خدماتتان را بیشتر کنید.
  4. به پشتیبانی مشتریان بالفعلتان بپردازید.

برای مثال یک برند طراحی دکوراسیون داخلی، برای حضور در اینستاگرام و جذب مخاطبان هدفش روی عکاسی حرفه‌ای از دکورهایش سرمایه‌گذاری کرده است. صحنه‌هایی که به‌ صورت حرفه‌ای استایل، نورپردازی و عکاسی شده‌اند، راهی عالی برای جذب افراد و درگیرکردن آنها با محتوای شما است.

چگونه یک استراتژی بازاریابی کامل ایجاد کنیم

9 استراتژی برتر بازاریابی B2C

بازاریابی  Business to Consumer یا B2C یکی از نمونه‌های بسیار رایج بازاریابی است. این روش بازاریابی کمک می‌کند تا کسب‌ و کارها به طور موثر با مشتریان و مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند. در این روش به جای ارتباط با شرکت‌های دیگر شما محصول یا خدمات خود را به طور مستقیم در اختیار مصرف کننده قرار می‌دهید.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و ویروسی

در مورد بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و استفاده از این فضاها صحبت شد. استفاده از این پلتفرم‌ها برای تمام روش‌های بازاریابی B2B و B2C کاربرد دارد و باعث جذب مخاطب می‌شود.

بازاریابی وایرال یا ویروسی یکی دیگر از انواع روش‌های بازاریابی است. این روش نیز یکی از روش‌های بازاریابی دیجیتال و در واقع از روش‌های خلاقانه در این زمینه است. در این روش بازاریاب پیام خود را مانند ویروس در میان تمام مخاطبان گسترش می‌دهد.

این نوع بازاریابی برای فعالیت‌ها و کسب‌ و کارهای نوپا بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. کسب‌ و کارها به کمک این روش به سرعت بر سر زبان‌ها می‌افتند. برای استفاده از این روش ابتدا باید مخاطب خود را بشناسید و پس از ایجاد محتوای خلاقانه با استفاده از روش‌های مختلف و ایجاد کمپین‌ها با مخاطبان ارتباط برقرار کنید.

استاد احمد محمدی

بازاریابی وظیفه همه افراد سازمان است نه فقط بخش بازاریابی.

استاد احمد محمدی

تبلیغات رسانه‌ای پولی

رسانه پولی ابزاری است که شرکت‌ها از آن برای افزایش ترافیک وب سایت خود از طریق تبلیغات پولی استفاده می‌کنند. یکی از محبوب‌ترین روش‌ها، پیوندهای پرداخت به ازای کلیک (PPC) است.

یک شرکت می‌تواند لینکی را خریداری کند که به ‌عنوان یک آگهی در نتایج موتورهای جستجو ظاهر می‌شود. این کار زمانی اتفاق می‌افتد که کلمات کلیدی مرتبط با محصول یا خدمات آن‌ها جستجو می‌شوند. هر بار که روی تبلیغ کلیک می‌شود، شرکت به موتور جستجو هزینه کمی برای بازدیدکننده می‌پردازد – یعنی همان «پرداخت به ازای کلیک».

بازاریابی اینترنتی

بازاریابی اینترنتی به بازاریابی گفته می‌شود که فناوری‌های دیجیتال مانند وب، ایمیل، شبکه‌های اجتماعی و … برای بازاریابی استفاده می‌شود. از جمله مزیت‌های این روش می‌توان به هزینه کم، ماندگاری بالا و فراگیر شدن آن اشاره کرد.

در این روش نیز همانند بازاریابی دهان به دهان، توصیه افراد نزدیک می‌تواند باعث اشتیاق شما به خرید شود. به همین شکل میزان فروش شما افزایش پیدا می‌کند.

فروش مستقیم

فروش مستقیم همان‌طور که از نامش پیداست به معنای فروش محصول به صورت مستقیم به مصرف کننده است. در این روش نمایندگان فروش با نشان دادن و فروش محصولات به طور مستقیم به مصرف کننده به افزایش فروش و استفاده بیشتر از خدمات کمک می‌کنند.

بازاریابی و تبلیغ در نقطه خرید

بازاریابی و تبلیغ در نقطه خرید

بازاریابی و تبلیغ در نقطه خرید یکی از روش‌های بازاریابی است که در سال‌های گذشته رشد بسیار زیادی داشته است. این نوع بازاریابی به روش‌هایی گفته می‌شود که برای جذب مشتری در محل خرید اتفاق می‌افتد.

این نوع تبلیغ به روش‌های بسیار متنوعی صورت می‌گیرد و برخی از شرکت‌های بزرگ بخش‌های ویژه‌ای را برای استفاده از این روش راه‌اندازی کرده‌اند.

به عنوان مثال قرار دادن برچسب‌های تبلیغاتی کف فروشگاه، قرار دادن جعبه‌های شکلات در کنار صندوق، چرخ دستی‌های موجود در فروشگاه‌ها، استندهای تبلغیاتی مختلف، استفاده از وسایل بازی کودکان در فروشگاه و بسیاری دیگر از روش‌هایی که برای جذب مشتری و تشویق او به خرید انجام می‌شود.

برندسازی مشترک، بازاریابی مشارکتی و حمایتی

برندسازی مشترک یعنی دو یا چند شرکت برای بازاریابی و تبلیغ و فروش محصولات با یکدیگر همکاری می‌کنند. برندهای مختلف اعتبار خود را به منظور افزایش میزان فروش ارائه می‌دهند و افراد با دیدن همکاری این برندها برای خرید بیشتر مجاب می‌شوند.

این روش‌ها می‌تواند از کپی شدن محصولات و خدمات نیز تا حد زیادی جلوگیری کند. بازاریابی مشارکتی باعث افزایش شناخت و سود به دست آمده برای برندهای همکار می‌شود. این کار در قالب دو گروه صورت می‌گیرد. گروه اول با مشتری در ارتباط بوده و محصولات و خدمات را به آن‌ها می‌فروشند و گروه دوم که این محصولات را تولید و در اختیار گروه اول قرار می‌دهند.

بازاریابی مکالمه‌ای

این روش بازاریابی یکی از سریع‌ترین روش‌ها برای انتقال مخاطبان به مشتری است. با این کار روابط بهتر و قوی‌تری ایجاد می‌شود و تجربه مفیدی برای مشتریان ایجاد می‌شود.

در این روش از پیام‌های هدفمند و یا ربات‌های هوشمند استفاده شده که کاربر می‌تواند در لحظه با آن‌ها ارتباط برقرار کند. این کار باعث جذب سریع‌تر مشتریان می‌شود. این ارتباط بسیار سریع و آسان اتفاق می‌افتد.

در بازاریابی مکالمه ای به صورت مستقیم با مشتری صحبت شده و اطلاعات لازم در اختیار او قرار می‌گیرد. این ارتباط باعث بهبود رابطه مشتری با صاحب کسب‌ و کار شده و می‌تواند به راحتی به مجموعه اعتماد کند.

بازاریابی مکالمه‌ای روشی بسیار مؤثر است زیرا:

  • یک تجربه واقعی و شخصی برای مشتری ایجاد می‌کند.
  • ارتباطات شفاف را تقویت می‌کند.
  • خریداران می توانند نیازهای خود را به طور واضح بیان کنند و کسب و کارها می‌توانند با سهولت بیشتری کمک کنند.
  • روابط را تقویت می‌کند زیرا ربات‌ها می‌توانند محتوای اضافی یا محصولات مرتبط را بر اساس رفتار گذشته خریداران به آن‌ها پیشنهاد دهند.

رسانه‌ اکتسابی (EARNED MEDIA/PR)

رسانه‌ اکتسابی (EARNED MEDIA/PR)

به تمام تبلیغاتی که برای آن‌ها هزینه‌ای پرداخت نکرده‌اید و توسط اشخاص دیگر انجام شده‌اند، رسانه اکتسابی گفته می‌شود. روزانه تعداد زیادی محتوا در فضای مجازی قرار گرفته و توسط افراد بازنشر می‌شود. هرچه محتوای تولیدی شما مفیدتر و خلاقانه‌تر باشد توسط افراد بیشتری منتشر می‌شود.

این کار می‌تواند با هزینه بسیار پایین مخاطبان بسیار زیادی را به سمت شما هدایت کند. این کار بدون هزینه انجام می‌شود و اگر بابت آن هزینه‌ای پرداخت شود دیگر در دسته بازاریابی اکتسابی قرار نمی‌گیرد.

داستان سرایی

داستان سرایی یکی از روش‌ها و استراتژی‌های مفید و مهم در انواع مدل های بازاریابی یا دنیای بازاریابی محتوایی است. این نوع بازاریابی باعث ایجاد انگیزه در مشتریان می‌شود. تمام برندها و کسب‌ و کارها به خلق یک داستان جذاب از برند و فعالیت خود احتیاج دارند تا به کمک آن بتوانند در میان انبوهی از کسب‌ و کارها مشتریان را به سمت خود جذب کنند.

سایر روش‌های بازاریابی

علاوه بر روش‌های گفته شده موارد دیگری نیز از مهم ترین انواع روش های بازاریابی وجود دارد که در ذیل به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • بازاریابی رابطه‌ای
  • بازاریابی چریکی
  • بازاریابی همهمه‌ای
  • بازاریابی جذبی
  • بازاریابی دانشگاهی
  • بازاریابی مجاورتی
  • بازاریابی چند فرهنگی

برای ورود، رقابت و در نهایت گرفتن سهمی از بازار در صنعت خود، ممکن است راه‌های زیادی را امتحان کرده‌ باشید که گاهی مؤثر و گاهی تا نیمی از راه شما را پیش برده باشد. مهم ترین انواع روش های بازاریابی را با مثال توضیح دادیم تا درک روشنی برای حضور در بازار داشته باشید.

شما می‌توانید ترکیبی از این روش‌ها را باتوجه‌ به نوع کسب‌ و کار و صنعتتان انتخاب کنید که موفقیت شما را مؤثرتر کند. از طرفی بودجه و نوع مخاطب هدف، می‌تواند در انتخاب روش بازاریابی و استراتژی حضورتان در بازار دخیل باشد.

از آنجایی‌ که ممکن است با پیشرفت تکنولوژی و تحت‌تأثیر قراردادن دنیای وسیع بازاریابی غافلگیر شوید، می‌توانید از آکادمی توسعه کسب‌و‌کار آکادمی بازار برای ترسیم مسیر کارآمد بازاریابی خود استفاده کنید زیرا نه‌ تنها بازاریابی بسیار فراتر از فروش و تبلیغات است، بلکه نقش اساسی در تأمین نیاز کالاها و خدمات مصرف‌کنندگان خواهد داشت.

5/5 - (25 امتیاز)

سوالات متداول

بازاریابی به طور خلاصه، مجموعه‌ای از فعالیت‌های است که فرایندهایی را برای ایجاد، ارتباط، تحویل و مبادله کالاها، خدمات و پیشنهاداتی است که برای مشتریان ارزش می‌آفریند.
مارکتینگ پلن، یک نقشه راه اصلی برای پیاده‌سازی یک کسب‌ و کار است تا بتواند محصولات یا خدماتش را به طور سازنده‌ای به فروش برساند. برنامه بازاریابی به تعیین بازار هدف، بهترین راه برای دستیابی به آن می‌پردازد؛ سپس به اینکه محصول یا خدمات با چه قیمتی باید فروخته شود و در آخر شرکت چگونه تلاش‌های بازاریابی خود را اندازه‌گیری کند، اشاره دارد.
بازاریابی دیجیتال همان بازاریابی آنلاین است که برای بازاریابی برندها و ارتباط با مشتریان بالقوه از دستگاه‌های الکترونیکی استفاده می‌کند. این نه‌ تنها شامل بازاریابی ایمیل، شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات در گوگل، بلکه پیام‌های متنی است که از مهم‌ترین کانال‌های بازاریابی است. اساساً، اگر یک کمپین بازاریابی شامل ارتباطات دیجیتالی باشد، بازاریابی دیجیتال است.
درسنامه بازاریابی

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی