کلید حل مشکلات را در دست بگیرید

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۶ اسفند, ۱۳۹۸
آخرین بروزرسانی: ۳ آبان, ۱۴۰۰
کلید حل مشکلات را در دست بگیرید

کلید حل مشکلات ما کجاست؟ چگونه می‌توانیم مسائل و مشکلات را حل کنیم و زندگی آرام و راحتی داشته باشیم؟یک لحظه با خودتان خلوت کنید. می‌خواهیم در مورد یکی از موضوعات مهم زندگی که احتمالا هر کسی به نوعی با آن در ارتباط است، صحبت کنیم.

به نظر خودتان، آیا در زندگی مشکلی دارید؟ آیا موضوعی شما را آزار می‌دهد؟ آیا موضوعی هست که دغدغه‌ فکر شما باشد؟ آیا مشکلی هست که بخواهید برای آن دعا کنید؟ آیا گره‌ای در زندگی‌تان هست که واقعا دوست داشته باشید از آن خلاص شوید؟

به اطرافیان خودتان نگاه کنید. آیا آن‌ها هم چنین مشکلاتی دارند؟ آیا اطراف شما کسانی هستند که از دردی، رنج ببرند؟ خودتان را دوست داشته باشید و به فکر حل مسائل باشید. وقتی نگاه می‌کنیم، می‌بینیم از خود ما گرفته تا اطرافیان‌مان با مشکلات مختلفی روبه‌رو هستیم.

برخی افراد با مشکلات بزرگ‌تر و برخی دیگر با مشکلات ظاهرا کوچک‌تری روبه‌رو هستند و دست و پنجه نرم می‌کنند. چرا این همه مشکل در زندگی افراد مختلف دیده می‌شود؟ چگونه باید با این مشکلات روبه‌رو شد؟ چه راهکاری وجود دارد که کلید حل مشکلات ما باشد؟

کتاب نقشه فروش
کتاب نقشه فروش

فهرست مطالب

کلید حل مشکلات را در دست بگیرید

در این مقاله قصد نداریم در مورد چرایی ورود کلید حل مشکلات به زندگی صحبت کنیم. مبنای ما این است که به هر دلیلی مشکلی در زندگی وجود دارد و می‌خواهیم کاری برای مشکل خودمان انجام بدهیم. مشکل از هر جنسی که باشد می‌خواهیم راهی برای درمان آن پیدا کنیم.

برای آنکه بتوانید برای حل مشکلات خود، راهکاری طلایی پیدا کنید قبل از هر چیز باید مشکل را به یک مسئله تبدیل کنید. شاید بپرسید تبدیل کردن مشکل به مسئله به چه معنا است؟ در این مقاله قصد داریم در مورد همین مسئله صحبت کنیم.

کلید حل بسیاری از مشکلات تبدیل کردن مشکل به مسئله است. تصور کنید موضوعی سال‌ها شما را رنج می‌دهد، در اینجا می‌گوییم راهکار و کلیدی وجود دارد که این مشکل را حل می‌کند. اگر واقعا خواهان دسترسی به این راهکار هستید، مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

هر کلمه‌ای بار معنایی دارد و کلمه مشکل و مسئله دو کلمه متفاوت هستند. ما می‌خواهیم در وضعیت مطلوبی قرار داشته باشیم ولی مشکل یا مشکلات نمی‌گذارد به نقطه دلخواهی که خواهان آن هستیم برسیم. وقتی می‌گوییم مشکل دارم، معمولا صحبت از همین فاصله بین نقطه دلخواد و نقطه‌‌ای در آن ایستاده‌ایم می‌کنیم.

اما کلمه‌ مسئله بار معنایی متفاوتی دارد. مسئله از سوال می‌آید. مسئله قابلیت حل شدن دارد و راه حل و راهکار دارد. هر سوالی در این هستی پاسخی دارد و هیچ سوالی بی پاسخ نمی‌ماند. وقتی می‌گوییم من مسئله‌ای دارم، یعنی سوالی یا مسئله‌ای حل شدنی وجود دارد که من به دنبال حل آن هستم. در نتیجه ذهن به صورت خودکار به دنبال راه حل‌ها می‌گردد.

چگونه کلید حل مشکلات را به مسائل تبدیل کنیم؟ 

چگونه کلید حل مشکلات را به مسائل تبدیل کنیم؟

پس قدم اول و طلایی آن است که مشکل را به مسئله که قابلیت حل شدن دارد تبدیل کنیم. اما نکته مهم این است که چگونه می‌توان مشکل را به مسئله تبدیل کرد. مهارت حل مسئله از موضوعات مهمی است که افراد بسیاری روی آن کار کرده‌اند.

دیاگرام حل مسئله تصویر خوبی برای حل مسائل ارائه می‌‌دهند. برای روشن شدن موضوع باید با مثال‌‌های واقعی پیش برویم. اما قبل از توضیح این موضوع به تعریف حل مسئله یا problem solving می‌پردازیم.

حل مسئله یا problem solving چیست؟

حل مسئله یا problem solving چیست؟

باتوجه به اینکه بشر امروزی با مسائل مختلفی روبه‌رو است. محققان، اندیشمندان و افراد بسیاری در سراسر جهان روی موضوع حل مسئله مطالعه و تحقیق کرده‌اند. همگی آن‌ها به دنبال این موضوع بودند که آیا می‌شود، راهکار و فرمولی ارائه داد که بشر بتواند با کمک آن فرمول مسائل خود را حل کند. فرمول‌ها و دیاگرام‌هایی حل مسئله با چنین رویکردهایی معرفی شدند تا به ما کمک کنند بتوانیم به صورت سیستماتیک مسائل خود را حل کنیم.

کار به جایی رسید که مهارت‌های حل مسئله و کلید حل مشکلات در مدارس سراسر جهان تدریس می‌شوند و مورد استقبال افراد بسیاری قرار دارد. تصور کنید می‌توانید به صورتی دقیق و حساب شده مسائل خود را حل کنید. در مهارت حل مسئله یکی از موضوعات مهم، روشن و شفاف کردن صورت مسئله است. اگر دقیقا ندانیم مسئله چیست و مشکل کجاست، احتمالا نمی‌توانیم به‌خوبی آن را حل کنیم.

در مهارت حل مسئله به این موضوع توجه می‌شود که چرا مسئله به وجود آمده است؟ راهکارهای حل آن مسئله چیست؟ از بین راه‌های مختلف برای حل مسئله کدام یک از بقیه بهتر است؟ در نهایت دیاگرام‌های حل مسئله به کاربر کمک می‌کنند بتواند به راهکارهای خوب و منطقی و درستی دست پیدا کند.

1. کلید حل مشکلات مسئله بیکاری

تصور کنید فردی بیکار است و دائما می‌گوید مشکل بیکاری مرا از پای درآورده است. می‌خواهیم با همین فرمول طلایی تبدیل کردن مشکل با مسئله به این موضوع رسیدگی کنیم. ابتدا کاغذ و قلم بردارید و بالای صفحه بعد از نوشتن نام خداوند، بنویسید: صورت مسئله

در مقابل کلمه صورت مسئله، مسئله‌ مورد نظر باید نوشته شود. مثلا فردی که بیکار است می‌تواند بنویسد:

صورت مسئله: بیکاری

بعد از نوشتن صورت مسئله ابتدا باید ابعاد آن مسئله روشن و شفاف شود. مثلا باید مشخص شود که فرد از ابتدا بیکار بوده، تازه بیکار شده یا سایر موارد. در نتیجه در سطر بعدی باید مشخص کنید در چه وضعیتی هستید. در چه وضعیتی هستم؟ شامل موارد ذیل می‌شود:

  • سن و تحصیلات
  • مهارت‌ها
  • توانمندی‌ها
  • کارهایی که بلد هستم انجام بدهم
  • شغل‌هایی که تاکنون داشته‌ام
  • شغل‌هایی که می‌توانم در آن‌ها مشغول بشوم

در این قسمت باید هر چه می‌توانید اطلاعات را روی کاغذ بیاورید. این کار معجزه می‌کند. همه چیز، حتی بدیهی‌ترین موارد را یادداشت کنید. باید وضعیت خودتان را به خوبی ترسیم کنید. دقیقا بدانید الان کجا ایستاده‌اید و چه توانمندی‌‌هایی دارید. بسیاری از افراد بیکار، شناخت درستی از وضعیت فعلی خودشان ندارند. برای همین نمی‌دانند کجا ایستاده‌اند و همین مسئله باعث می‌شود نتوانند برای گام‌های بعدی دوره برنامه ریزی کنند.

کلید حل مشکلات بیکاری

اول از هر کاری باید دقیقا بدانید وضعیت فعلی شما چیست. همه چیز را مکتوب کنید. نوشته‌های مکتوب خودتان را دسته بندی کنید. هر چقدر بیشتر برای تعیین وضعیت خودتان زمان بیشتری صرف کنید، گام‌های بعدی را بهتر پیش خواهید رفت. عجله نکنید شاید لازم باشد برای تعیین وضعیت یک روز یا دو روز یا حتی بیشتر زمان بگذارید. شما در مسیر حل مسئله قرار دارید، پس باید دقیق حل مسئله کنید.

در گام بعدی باید تمام گزینه‌های احتمالی را یادداشت کنید. وقتی یادداشت می‌کنید، ذهن‌تان فعال‌تر می‌شود. ایده‌های جدیدی به ذهن‌تان می‌آید. یکی از مکانیزم‌های فعال کردن ذهن یادداشت کردن و مکتوب کردن است. پس همیشه بنویسید. هر ایده‌ای برایتان آمد آن را بنویسید.

وقتی ایده‌های شغلی را یادداشت می‌کنید، اتفاق جالب دیگری هم می‌افتد، ذهن شما در هستی به دنبال راهکارها می‌گردد و باعث می‌شود شما راهکارها و راه حل‌ها را به خودتان و زندگی‌تان جذب کنید.

بارها و بارها افرادی را دیده‌ام که به محض دست به قلم شدن و نوشتن، درهای برکت برویشان باز شده است. گویی بعد از نوشتن یا حتی در حین نوشتن، کائنات از فرد پشتیبانی می‌کند. پس نوشتن را دست کم نگیرید. اگر حل مسئله‌ای که دارید برایتان مهم است، بنویسید و بنویسید و بنویسید.

در گام بعدی باید برای آنچه نوشته‌اید برنامه ریزی کنید. قدم به قدم و پله به پله برنامه ریزی کنید. مجددا برنامه ریزی شما باید مکتوب بوده و قابلیت اجرایی شدن داشته باشد.

نترسید، بنویسید و اجرا کنید. افراد بسیاری با همین روش‌ها توانسته‌اند خود را از معضل بیکاری نجات بدهند. هر مسئله‌ای در هستی پاسخ و راهکاری دارد پس مشکل خود را به مسئله تبدیل کنید و به دنبال راهکارها باشید.

2. کلید حل مشکلات مسئله ازدواج

کلید حل مشکلات مسئله ازدواج

خانمی را می‌شناسم که واقعا دوست دارد ازدواج کند ولی گزینه‌ مناسب در مسیر زندگیش قرار نمی‌گیرد. برای حل این مسئله چه باید بکند؟ ابتدا مجددا باید صورت مسئله نوشته شود. فرد باید مجددا وضعیت خود را به‌خوبی ترسیم کند. برای برخی موضوعات حتی لازم است دیدگاه‌ها و نگرش‌های ما مورد حلاجی قرار گیرد.

تصور کنید که این خانم، دچار خود کم بینی و عدم اعتماد به نفس کودکان است. در این صورت پیش از آنکه بخواهد به ازدواج با فردی فکر کند، ابتدا باید مسئله‌ خودش را حل کند. وقتی این خانم، خودش را قبول ندارد و به خودش اعتماد ندارد و خود را فرد لایق و خوبی نمی‌داند، چطور می‌تواند انتظار داشته باشد فرد دیگری به سمتش جذب شود.

در این حل مسئله باید تمام دیدگاه‌‌های درست و غلطی که فرد در مورد ازدواج دارد، مکتوب و مشخص شود. شاید لازم باشد ابتدا برخی نگرش‌های این فرد تغییر کند. فردی را می‌شناختم که تمام روز در منزل بود و اصلا مراودات اجتماعی نداشت. به واسطه‌ پدر و مادر پیری که داشت، ارتباطات خانوادگی و فامیلی هم نداشتند. سن‌اش بالا می‌رفت و همیشه ناراحت بود که چرا ازدواج نکرده است.

یک بار به او گفتم، وقتی تمام ساعات روز و ماه و سال را تنها در خانه هستی، مورد ازدواج باید چگونه پیش بیاید؟ برای حل مسئله‌ به این سادگی حتی یک بار هم فکر نکرده بود. حال که صحبت از ازدواج شد، به شما توصیه می‌کنم مقاله جذابیت درونی می‌‌تواند از شما فردی محبوب و دوست داشتنی بسازد و همچنین مقاله جذابیت درونی خود را با ترفندهای ساده و کاربردی افزایش دهید را مطالعه کنید.

3. مسئله ارتباطی و کلید حل مشکلات

برخی افراد را می‌بینیم که با مشکلات ارتباطی دست و پنجه نرم می‌کنند. مثلا فردی را می‌شناسم که می‌گوید نمی‌تواند با دیگران به خوبی ارتباط برقرار کند و از تنهایی رنج می‌برد. حتی در محیط کار نیز مشکل ارتباط موثر دارد. چنین مسئله‌هایی باید حل شوند، چون دیر یا زود برای ما مسئله‌ساز می‌شوند.

استاد احمد محمدی
همان‌طور که وزنه‌های سنگین باعث تقویت عضلات وزنه‌بردار می‌شوند، مشکلات و مصیبت‌ها، باعث ورزیدگی ذهن ما می‌شوند.
استاد احمد محمدی

مهارت ارتباط موثر آموختنی است و می‌توانید آن را فرابگیرید. دوره‌های آموزشی بسیاری در مورد ارتباط موثر و ارتباطات اجتماعی وجود دارد. می‌توانید مقاله‌‌ تکنیک‌هایی که در داشتن ارتباط موثر با دیگران به کمکتان می‌آیند و چگونه ارتباطات اجتماعی خوبی برقرار کنیم؟ را مطالعه کنید.

همچنین مقاله‌های دیگری در این زمینه منتشر شده است که خواندن آن را به شما توصیه می‌کنیم. مقاله‌ مهارت ارتباط با دیگران را با داشتن برترین خصوصیات بهبود ببخشید و مقاله معرفی سه راه برای تقویت مهارت ارتباطی همچنین روش‌های بهبود ارتباطات اجتماعی و مقاله‌ی بالا بردن سطح ارتباطات اجتماعی به شما کمک می‌کنند در این زمینه موفق‌تر عمل کنید. مجددا برای حل مسئله‌ ارتباطی خود باید همه چیز را دقیق مکتوب کنید و مشخص کنید، دقیقا چه مشکلی دارد.

4. کلید حل مشکلات مسئله مالی 

مسائل و مشکلات مالی نیز جزو مسائلی هستند که ممکن است بسیاری با آن روبه‌رو باشند. مشکل را به مسئله تبدیل کنید. صورت مسئله را یادداشت کنید. ابتدا وضعیت مالی خودتان را ترسیم کنید. تعهدات مالی و خرج و دخل را بنویسید. همه چیز باید روشن و شفاف باشد.

وقتی همه چیز را می‌نویسید درهای جدیدی باز می‌شوند. مثلا فردی را می‌شناسم که وقتی برای حل مسئله مالی دست به قلم شد، ایده‌ جدیدی به ذهنش آمد و در مدت زمان کوتاهی مسئله‌ مالی اش برای همیشه حل شد.

شاید برایتان این سوال پیش بیاید که چرا برخی افراد ایده‌های خوبی دارند و برخی دیگر ندارند. یکی از روش‌های جذب ایده‌های خوب، مکتوب کردن تفکرات ذهنی روی کاغذ یا حتی تایپ کردن آن‌ها در فایل است.

توهم زده نشوید

توهم زده نشوید

برخی تصور می‌کنند به محض اینکه مشکلات را در قالب مسائل ببینند، همه چیز حل می‌شود. برخی دیگر تصور می‌کنند، به محض اینکه همه چیز را مکتوب کنند، راهکارها به ذهنشان سرازیر می‌شود. توهم زده نشوید. وقتی ما مشکلات را به مسائل تبدیل می‌کنیم، پروسه حل شدن آن مسئله آغاز می‌شود.

از اینجا به بعد دیگر خودمان با تمرکز و دقت و پشتکار تعیین می‌کنیم که چقدر در حل آن مسئله موفق خواهیم بود. تبدیل مشکل به مسئله آغاز راهی است که قبل با تفکرات محدود ما، مسدود شده بود.

برای مسئله‌ای که ممکن است سال‌ها با آن زندگی کرده‌ باشیم، شاید لازم باشد زمان صرف کنیم تا حل شود. مثلا فردی را می‌شناختم که 45 سال سن داشت و از سنین کودکی پرخاشگر و اهل دعوا بود. تصمیم گرفته بود این مشکل را به مسئله تبدیل کند. بعد از 24 ساعت مجددا به شدت عصبانی شد و این بار کار به جایی کشید که از همه‌ دفعات قبلی بدتر بود.

بعدها می‌گفت من همه چیز را نوشتم و دو ساعت زمان گذاشتم، پس چرا عصبانیتم درمان نشد. تصور کنید 45 سال عمر با دو ساعت نوشتن، آیا تناسبی وجود دارد؟ این فرد شاید لازم باشد، هفته‌ها و ماه‌ها تمرین مستمر داشته باشد تا بتواند مشکل را حل کند. مثل شاید لازم باشد برای خودش جریمه‌های سختی درنظر بگیرد.

هر بار عصبانی شد و نتوانست عصبانیت خود را کنترل کند، شاید لازم باشد جریمه بدهد. بعد شاید لازم باشد، هر شب وضعیت خود را مجددا مکتوب کند یا تحت درمان مشاور قرار بگیرد. عزم جزمی داشته باشد تا مشکل ریشه کن شود.

چرا در حل مسئله و کلید حل مشکلات دچار مشکل می شویم؟ 

چرا در حل مسئله و کلید حل مشکلات دچار مشکل می شویم؟

با اینکه برخی افراد مهارت‌ حل مسئله را آموزش می‌بینند، اما باز هم توان حل کردن مسائل شغلی و زندگی خودشان را ندارند. مشکل کجاست؟ چرا این فرمول‌ها برای برخی پاسخگو است ولی برخی نمی‌توانند از این فرمول‌ها استفاده کنند؟ دلایل مختلفی در این موضوع دخیل است که به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

۱. صورت مسئله شفاف و روشن نیست

گاهی به دلیل اینکه هنوز صورت مسئله دقیق و روشن نشده، حتی اگر مهارت حل مسئله را به‌صورت سیستماتیک بلد باشیم، باز هم نمی‌توانیم از آن استفاده کنیم. گاهی اوقات تصور می‌کنیم دقیق می‌دانیم مسئله چیست ولی با کمی دقت مشخص می‌شود، اشتباه کرده‌ایم. خیلی وقت‌ها ممکن است ما در مشخص کردن صورت مسئله دچار مشکل شده باشیم.

۲. به دنبال راه ها و روش های سریع و زود بازده هستیم

یکی دیگر از مسائل مربوط به حل مسئله آن است که می‌خواهیم یک شبه همه چیز حل و فصل شود. حوصله نمی‌کنیم و موضوع را با صبر و دقت جلو نمی‌بریم. برای حل شدن برخی موضوعات زمان لازم است. باید صبور باشیم و با حوصله کار را پیش ببریم. عجول بودن باعث می‌شود نتوانیم موفق شویم.

البته عملکرد کند داشتن و مدل رفتاری بی‌خیالی را طی کردن هم کار درستی نیست. باید برای حل هر مسئله زمانی معقول درنظر بگیریم. همه چیز باید متناسب و دقیق جلو برود.

۳. عدم اعتماد به نفس نمی گذارد کار جلو برود

افراد بسیاری را می‌شناسم که حل مسئله را بلد هستند و می‌دانند باید از چه مسیری حرکت کنند. ولی آنقدر به خودشان و ایده‌هایی که دارند بی‌اعتماد هستند که باورشان نمی‌شود می‌توانند مسائل را حل کنند. حتی وقتی مسئله‌ای را حل می‌کنند، باز هم باور ندارند که خودشان با توانمندی‌ها و قدرت ذهن که داشته‌اند مسئله را حل کرده‌اند.

عدم اعتماد به نفس نه تنها خودش مسئله ساز است، بلکه باعث می‌شود نتوانیم مسائل دیگر خودمان را حل کنیم. آکادمی بازار دوره‌ آموزشی تخصصی مهارت دوره اعتماد به نفس را ارائه می‌دهد که می‌تواند به خودباوری و افزایش اعتماد به نفس شما کمک می‌کند. همچنین می‌توانید مقاله‌های آکادمی بازار در موضوع اعتماد به نفس را مطالعه کنید.

می‌توانید خلاصه کتاب «قدرت اعتماد به نفس» نوشته برایان تریسی را مطالعه کنید یا می‌توانید مقاله‌ تعریف اعتماد به نفس و بیان تفاوتش با عزت نفس و راه‌های تقویت و افزایش آن را مطالعه کنید. مقاله‌ اعتماد به نفس و روحیه خود را با یادگیری این ۷ مهارت بالا ببرید نیز بسیار کمک کننده خواهد بود.

۴. برای رشد و توسعه فردی و رشد ذهنی خود زمان نمی گذارید

برخی افراد را دیده‌ام که به محض اینکه با مشکلی روبه‌رو می‌شوند، تصمیم‌ها جدی می‌گیرند که از فردا زندگی‌ام را متحول خواهم کرد. ولی به محض اینکه مسئله حل می‌شود فراموش می‌کنند چه تصمیمی با خودشان گرفته‌‌اند. ما باید بتوانیم رشد و توسعه فردی را به‌صورت برنامه‌ای دائمی و همیشگی در زندگی‌مان دنبال کنیم.

توانمندسازی، رشد فردی و کسب مهارت‌های جدید باید جزو برنامه‌های ثابت و همیشگی زندگی ما باشد. اگر رسیدن به خواسته‌ها و آرزوهایتان برایتان مهم است، اگر واقعا دوست دارید بتوانید مسائل را حل کنید، باید توانمند شدن، مهارت آموزی را به‌عنوان بخشی از زندگی و به‌صورت ثابت و همیشه دنبال کنید.

آکادمی بازار در این مسیر شما را تنها نمی‌گذارد. دوره آموزشی غیرحضوری موفقیت و ثروت در ۹۰ روز (معجزه ذهن قدرتمند) به شما کمک می‌کند در عرض ۹۰ روز آنچه به‌صورت اضطراری و واجب لازم است برای رشد ذهن خودتان لازم است فرابگیرید را آموزش ببینید. در این بازه زمانی می‌توانید از خدمات مجموعه آموزشی آکادمی بازار نیز بهره ببرید.

۵. موانع فردی باعث می شود در حل مسئله به مشکل بخورید

موانع فردی باعث می شود در حل مسئله به مشکل بخورید

هر فردی موانع فردی خاص خودش را دارد. مثلا برخی افراد بی‌حوصله هستند. صبور نبودن در این مسیر می‌تواند مانعی برای حل مسئله باشد. یا مثلا افرادی هستند که در مقابل تغییر، واکنش‌های بد و منفی از خودشان نشان می‌دهند. این موانع که به شخصیت ما مربوط می‌شود، مانع حل مسئله خواهد شد.

باید موانع را بشناسیم، این موانع نه تنها در حل مسئله بلکه در تمام ابعاد زندگی می‌توانند به ما ضربه بزنند. موانع باعث می‌شوند ما نتوانیم به خواسته‌ها و آرزوهای خودمان برسیم. گاهی اوقات اطرافیان ما می‌توانند در شناسایی موانع به ما کمک کنند. گاهی هم لازم است تست‌های شخصیتی و روانشناسی بدهیم یا با مشاور زبده مشورت کنیم. در هر حال برای آنکه بتوانیم حل مسئله کنیم، لازم است ذهنی باز و پذیرا داشته باشیم و پشت موانع گیر نکنیم.

۶. برای کلید حل مشکلات ذهنی باز و پذیرا داشته باشید

دقت کرده‌اید برخی افراد مرغشان یک پا دارد و روی یک موضوعی گیر می‌کنند و هیچ ‌وقت از آن وضعیت بیرون نمی‌آیند. چنین افرادی عموما ذهن‌های بسته‌ای دارند. همین ذهن بسته باعث می‌شود، نتوانند به‌درستی تفکر کنند و پشت موانع و مشکلات متوقف می‌شوند.

ذهن خودتان را بسته نگه ندارید. ذهن‌تان را باز کنید تا ایده‌های جدید را دریافت کنید. موهبت‌ها و نعمت‌ها از آن ذهن‌های باز و ذهن‌های پذیرا است. اگر بخواهید همیشه با نگاهی بسته به مسائل نگاه کنید، چیزی نمی‌بینید.

تصور کنید به باغ زیبایی رفته‌اید ولی در تمام طول مدت زمانی که آنجا هستید چشمان خودتان را بسته‌اید. آیا می‌توانید از تماشای باغ لذت ببرید؟ قطعا وقتی چشمان ما بسته باشد نمی‌توانیم درکی از زیبایی‌های آن باغ داشته باشیم. همین وضعیت در مورد ذهن ما نیز صادق است. وقتی ذهنی بسته داشته باشیم، ایده‌های جدید و افکار درست در ذهن ما جاری نمی‌شود. در نتیجه نمی‌توانیم از موهبت و نعمتی که در دسترس داریم استفاده کنیم.

ذهنی باز و پذیرا داشته باشید. نگذارید موانع ذهنی مانع رسیدن شما به آرزوهایتان شود. موانع را بشناسید و یکی یکی آن‌ها را از زندگی خود بیرون کنید.

۷. هدفگذاری و برنامه ریزی را یاد بگیرید

برخی از مسائلی که ما در زندگی با آن‌ها درگیر هستیم با برنامه ریزی تا حد زیادی حل می‌شوند. هدفگذاری و برنامه ریزی دو موضوع مهمی هستند که در دوره آموزشی غیرحضوری موفقیت و ثروت در ۹۰ روز (معجزه ذهن قدرتمند) در فصل اول آموزش داده شده‌‌اند.

استاد احمد محمدی

دیگران با دو چیز ما را به یاد می‌آورند و به ما پاسخ می‌دهند؛ "مشکلاتی که از آن‌ها حل کرده‌ایم" یا "مشکلاتی که برای آن‌ها ایجاد کرده‌ایم".

استاد احمد محمدی

همچنین می‌توانید مقاله‌ تمرکز روی هدف‌های زندگی و تاثیر آن در موفقیت و کامیابی را مطالعه کرده و ویدئوی انگیزشی دکتر احمد محمدی در همین مقاله را مشاهده کنید. مقاله‌ برای هدفگذاری قدرتمند چهار نکته را در نظر بگیرید و همچنین خلاصه‌ کتاب ” تمرکز روی هدف ” نوشته برایان تریسی نیز می‌تواند به شما کمک کند.

هدفگذاری یا همین تعیین هدف، شما را به سمت آرزوها و رویاهایتان هدایت می‌کند. بعد از هدفگذاری باید برنامه ریزی را یاد بگیرید که بتوانید به اهداف خود نزدیک‌تر شوید.

۸. برای کلید حل مشکلات به جمع های موفق و مثبت بپیوندید

حضور در جمع‌های مثبت که افراد در فکر رسیدن به موفقیت هستند، بسیار اهمیت دارد. حضور در جمع‌های مثبت به شما کمک می‌کند تا در جمعی با افکار مثبت و انرژی مثبت قرار بگیرید.

ایده‌های جدیدی به ذهن‌تان خطور خواهد کرد و در مسیر تغییر و ساختن زندگی تنها نخواهید ماند. شما می‌توانید در کنار افراد مثبت اندیش به موفقیت‌های خوبی دست پیدا کنید. حضور در جمع‌های مثبت مزایای بسیاری دارد.

۹. باور داشته باشید که می توانید مسائل خودتان را حل کنید

برخی اوقات تصور می‌کنیم که توان مقابله با مسائل را نداریم. تصور می‌کنیم از قدرت لازم برای رویارویی با مسائل برخوردار نیستیم و دیگران باید برای ما کاری کنند و از خودمان کاری برنمی‌آید.

۱۰. روش های قدیمی را کنار بگذارید

 روش های قدیمی را کنار بگذارید

برای هر تغییری لازم است تفکرات کهنه، دیدگاه‌های قدیمی و روش‌های قدیمی را کنار بگذاریم. در این صورت می‌توانیم فضایی برای رویدادهای جدید به‌‌وجود آوریم. روش‌های قدیمی ما را به ‌همان نتایج قدیمی می‌رسانند ولی روش‌های جدید و بروز می‌توانند محصولات و ثمرات جدید برایمان به بار بیاورند.

۱۱. با پشتکار پیش بروید

برای هر تغییری لازم است پشتکار داشته باشیم. اگر می‌خواهیم مسائل حل شوند، باید با جدیت و پشتکار برای حل آن‌ها زمان بگذاریم و خسته نشویم. افرادی که پشتکار دارند می‌توانند امیدوار باشند که به موفقیت و پیروزی خواهند رسید.

یکی از مشکلات ما در برخورد با مسائل آن است که پشتکار لازم را نداریم. می‌دانیم برای حل مسئله باید زمان و انرژی بگذاریم ولی تنبلی می‌کنیم و نتیجه آن هم حل نشدن مسائل‌مان خواهد بود.

۱۲. مراقب باشید مسئله جدید ایجاد نکنید

وقتی به حل مسائل مشغول هستید، مراقب باشید مسائل جدیدی ایجاد نکنید. گاهی اوقات افرادی را دیده‌ام که برای حل یک مسئله، مسائل و مشکلات جدیدی تولید می‌کنند. بعد نه تنها مسئله اول حل نمی‌شود، بلکه باید با مسائل جدیدی هم دست و پنجه نرم کنند. وقتی به فکر حل مسئله‌ای هستید دقت کنید مسئله جدید تولید نشود.

یکی از مهم‌ترین نکات آن است که با دقت و حوصله کار را پیش ببرید. مثلا فردی را می‌شناختم که می‌‌خواست مسئله بیکاری خود را حل کند. تصمیم گرفت تن به هر کاری بدهد ولی بیکار نباشد. ارزش‌های اصلی خود را زیر پا گذاشت و به کار فروش مواد مخدر مشغول شد. درست است که مسئله اول یعنی بیکاری حل شده است ولی همین تصمیم اشتباه هزاران مسئله جدید برای او ایجاد می‌کند.

یا دختری را می‌شناختم که تصمیم گرفته بود ازدواج کند. برای حل مسئله‌اش، تصمیم گرفت به اولین خواستگار پاسخ مثبت بدهد. اولین فردی که در مسیر زندگیش ظاهر شد فردی بود که مشکلات روحی و روانی حادی داشت و دارو هم مصرف می‌کرد. این دختر خانم مسئله اول که ازدواج بود را حل کرد ولی مسائل بسیار بزرگتری برای خود ایجاد کرد.

۱۳. مسائل خود را با هر کسی در میان نگذارید

یکی از موضوعات مهمی که باید بدان توجه کنیم آن است که به‌هیچ وجه نباید مسائل و کلید حل مشکلات خودتان را با دیگران درمیان بگذارید. تنها مشاوران امین و زبده می‌توانند به شما کمک کنند. هر کسی صلاحیت مشورت دادن به شما را ندارد.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
مقصر مشکلات تو کیه؟

برخی افراد را دیده‌ام که سفره‌ دلشان پیش همه باز است و مسائل خود را برای همه تعریف می‌کنند. وقتی مسائل را برای دیگران باز می‌کنید، آن‌ها کار خاصی نمی‌توانند برای شما انجام بدهند. از نظر ذهنی نیز انجام این کار درست نیست. وقتی به دیگران می‌گوییم ناتوان هستیم و نمی‌توانیم از پس مسائل خودمان بربیاییم، عملا در ناخودآگاه به خودمان می‌گوییم ناتوان هستیم.

همیشه یادتان باشد، هر کسی محرم نیست تا در جریان مسائل شما قرار بگیرد. حتی گفتن مسائل‌تان به دیگران تبعات دیگری هم به دنبال دارد. تصور کنید شما از مشکلی رنج می‌برید آن را با کسی در میان می‌گذارید. آن فرد هم مسئله شما را به فرد دیگری می‌گوید. به مرور تعداد افرادی که درجریان مسئله‌ شما قرار می‌گیرند بیشتر و بیشتر می‌شود. انرژی ذهنی منفی همه‌ این افراد می‌تواند تاثیر منفی روی حل مسئله شما داشته باشد.

تنها فردی که می‌تواند در این شرایط شما را کمک کند، راهنما و مشاوری امین است. دردهای خود را به خداوند بگویید و از او کمک بخواهید. خداوند می‌‌تواند بهترین محرم شما باشد. اگر کسی را ندارید با او درد و دل کنید، با خداوند مسائل خودتان را درمیان بگذارید. خداوند محرم‌ترین و امین‌ترین کسی است که می‌‌تواند شنونده‌ دردهای شما باشد. این نکات را رعایت کنید، مهارت‌های جدیدی بیاموزید و حل مسئله را به‌عنوان موضوعی مهم در زندگی مورد توجه قرار دهید.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی