چگونه هدف گذاری هوشمندانه ای داشته باشیم؟

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۳ دی, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۱۸ مرداد, ۱۴۰۰
کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

بسیاری از نویسندگان درمورد اهمیت تعیین اهداف و نحوه هدف گذاری می‌نویسند. این موضوع این سوال را به وجود می‌آورد که چه می‌شود اگر هیچ چیزی در زندگی نخواهید و از زندگی همانطور که هست کاملاً خرسند و راضی باشید؟ این سوال موجهی است چرا که اکثر افراد اهداف بزرگی ندارند. اگر آنها پول کافی برای تأمین نیازهای اساسی‌ زندگی‌شان یا کمی بیشتر داشته باشند، به آن راضی‌اند. همچنین اگر شغلشان را دوست داشته باشند و از آن راضی باشند، به آن قانع اند. افرادی هستند که اهداف بزرگی دارند و افرادی هم هستند که اصلاً هدفی ندارند.

حتی در روال عادی روزانه نیز هدفمند باشید

حقیقت این است که زندگی ما همیشه اهداف جهت‌داری داردT حتی اگر فکر کنیم که هیچ هدفی نداریم. حتی اگر هیچ چیزی هم نخواهید و از زندگی‌تان راضی باشید، احتمالاً اهداف کوچکی را دنبال می‌کنید. شاید اهداف بسیاری وجود داشته باشند که اکثر مردم آنها را به عنوان هدف در نظر ندارندT از قبیل برنامه‌ریزی برای رفتن و دیدن یک فیلم سینمایی، برنامه‌ریزی برای یک جشن تولد، بهبود نمره‌های درسی، پختن کیک یا هدف گذاری برای یادگیری شنا. این اهداف را مشخص کنید و برای رسیدن به آنها تلاش کنید. هدف گذاری های بزرگتر هم شامل یافتن شغلی بهتر، صاحب خانه شدن، جمع‌آوری سرمایۀ فراوان یا تاسیس یک شرکت بزرگ می‌شود. اهداف بزرگتر از این هم وجود دارد مثل سوپر استار شدن در یک فیلم موفق، داشتن مالکیت کارخانه یا فروشگاه زنجیره‌ای، رئیس‌جمهور یا وزیر مهم شدن. شاید اهداف دیگری هم باشند که مردم در سر می‌پرورانند اما به ندرت تلاش می‌کنند که برای دستیابی به آنها سعی و تلاش کنند. همیشه عاقلانه است که هدف گذاری خود هوشمندانه را انجام دهید.

هدف گذاری هوشمندانه به معنای فکر کردن و برنامه‌ریزی کردن قبل از انجام عمل و برداشتن چند گام‌ هوشمندانه است. باید فکر کنید که آیا واقعاً هدف معینی دارید و آیا می‌خواهید که وقت و انرژی خود را به آن اختصاص دهید. عاقلانه نیست که مدام کاری را شروع کنیم و بعد آن را رها کنیم. این کار اتلاف وقت و انرژی است و می‌تواند ناامیدکننده باشد.

مراحل هدف گذاری هوشمندانه

۱)‌ اولویت‌بندی کنید

فکر کنید که آیا انجام این کار درست است. شاید کار فوری‌تر و مهم‌تری وجود داشته باشد. کار عاقلانه‌ای نیست که کاری را شروع کنید و صرفاً به خاطر اینکه متوجه می‌شوید آن کار درستی نیست، از آن دست بکشید.

۲) قبل از انجام هر کاری درمورد آن فکر کنید

مشخص کنید که دقیقاً می‌خواهید چه چیزی را به دست آورید. جزئیات را بررسی کنید. این کار باعث می‌شود که در وقت و سرمایه‌تان صرفه‌جویی شود.

۳) مشخص سازید که چه کاری می‌خواهید انجام دهید

درمورد کارهایی که می‌خواهید برای آنها هدف گذاری کنید، فکر کنید. بهتر است که آنها را بر روی یک کاغذ بنویسید. این کار شما را مجبور می‌کند که کارتان واضح‌تر باشد. شفاف‌سازی بسیار مهم است. آیا هدفتان خیلی بزرگ و پیچیده‌ است یا انجام کارهایتان زمان زیادی می‌گیرد؟ در این موارد اهدافتان را به اهداف کوچکتر که انجامشان راحت‌تر است، تقسیم کنید. قبل از اینکه یکی از آنها را تمام کنید، شروع به انجام هدف دیگر نکنید.

۴) واقع‌بینانه باشید و به جلو حرکت کنید

هدفتان را اندکی با ارزش‌تر و جالب‌تر سازید. چگونه این کار را انجام می‌دهید؟ از اینکه فکرهای بزرگتری داشته باشید، نترسید و زمان و تلاش بیشتری انجام دهید. این نگرش به شما می‌آموزد که فکرهای بزرگتری داشته باشید و بنابراین حتی در مقیاس کوچکتر به چیزهای بزرگتری دست بیابید. برای مثال اگر قصد خرید یک شلوار را دارید، جنس خوب بخرید. اگر قصد پختن کیک را دارید، سعی کنید که خوشمزه باشد. اگر برای تماشای یک فیلم با همسرتان برنامه‌ریزی می‌کنید آن را قبل یا بعد شام انجام دهید. درمورد اهداف بزرگتر هم همینطور است. افکار بزرگتر داشته باشید و اهدافتان را نیز بزرگتر سازید.

هدف گذاری هوشمندانه به معنای انتخاب اهدافی است که واقعاً شما می‌خواهید به آنها برسید. آن همچنین به معنای برنامه‌ریزی، فکر کردن و اقدام کردن از روی عقل و منطق است.

تعیین هدف، بحث بسیار مهمی است و باید در زندگی برای خود هدف و ارزویی تعیین کنیم تا زندگی برایمان با ارزش گردد. در مقاله ی فوق برایان تریسی نویسنده و سخنران انگیزشی معروف، بهترین شیوه برای هدف گذاری را به ما آموخت. با بهره گیری از این روش ساده و در عین حال مؤثر می توانید دستیابی به اهداف خود را تضمین نمایید.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
هدفگذاری و تعیین هدف در زندگی

هرروزه برای هدف گذاری و به طور کلی راه های موفقیت کتاب ها و مقالات بسیاری نوشته و به روز می گردند. به همین دلیل تیم آکادمی بازار سعی می کند، این اطلاعات به روز و مطمئن را از راه های مختلفی همچون مقالات، فیلم ها و محصولات آموزشی و … خدمت شما عزیزان ارائه دهد. یکی دیگر از این راه ها سمینار موفقیتی می باشد که در آینده ای نزدیک برگزار می شود. در سمینار موفقیت استاد احمد محمدی سخنرانی انگیزشی در خصوص موفقیت و ابزارها و تکنیک های به روز آن، خواهند داشت. اگر می خواهید با علوم روز دنیا در رابطه با موفقیت و خود انگیزشی آشنا گردید، می توانید با مراجعه به آدرس اینترنتی زیر در این سمینار شاد و مثبت شرکت نمایید.

سمینار بزرگ موفقیت – استاد احمد محمدی

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی