چگونه می توانیم شغل مورد علاقه ی خود را پیدا نماییم؟

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۷ آذر, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۱۷ مرداد, ۱۴۰۰
کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

داشتن شغل مورد علاقه و ایده آل بیشتر از آن چیزی که تصور نمایید، بر تمام زندگی شما تأثیر خواهد گذاشت. منظور از علاقه آن حس رمانتیک نیست، بلکه اشتیاق و کششی خاص می باشد که درون هر یک از ما به گونه‌ ای متفاوت و نسبت به چیزی خاص وجود دارد. اگر ما این حس اشتیاق را با شغل خود ترکیب نماییم، می‌‌توانیم به موفقیت‌های قابل توجهی دست پیدا نماییم. عوامل بسیاری در یافتن شغل مورد علاقه نقش دارند، از تخصص و دانش کافی گرفته تا ظاهر، نحوه برخورد و … . باید توجه نماییم که همواره تخصص محض کافی نیست و سایر شرایط هم دارای اهمیت هستند؛ از جمله:

مواردی که به هنگام یافتن شغل مورد علاقه خود باید به آن ها توجه داشته باشیم

  • علاقه داشتن به نوع فعالیت در شغل مورد نظر
  • برخورداری از دانش و تخصص کافی
  • داشتن ظاهر آراسته، منظم و متناسب با شغل مورد علاقه
  • داشتن انرژی و رفتاری مناسب
  • برخورداری از شرایطی متناسب با شرایط شغل مورد علاقه

آیا در شغل مورد علاقه خود استعداد هم دارید؟

باید توجه داشته باشید علاقه و استعداد عواملی بسیار مهمی هستند. با علاقه ی بدون استعداد نمی توان به موفقیت شغلی خاصی دست یافت. همچنین با استعداد بدون علاقه هم انگیزه خاصی برای کار کردن وجود ندارد. نتیجه باقی ماندن در شغلی که نه علاقه ای به آن داریم نه استعدادی هم کاملاً مشخص است. به همین علت باید به علاقه و استعدادهای خود توجه داشته و در پی کشف آنان باشیم. بعد از مشخص نمودن علاقه و استعداد، نوبت به این مرحله می رسد که این استعداد را پرورش دهیم. برای فعالیت در بعضی شغل ها نیاز است حتی تا سال ها زحمت کشید، ولی در بعضی شغل ها با چند ماه آموزش هم می توان به شغل مورد علاقه وارد گشت. البته کسب تجربه در هر شغلی تا سال ها ادامه خواهد داشت.

قبل از هر چیز دانش مورد نیاز را کسب نمایید

کاملاً مشخص است که اگر دانش و تخصصی نداشته باشید، مجبور خواهید بود که در شغلی سطح پایین و با حقوقی اندک مشغول به کار گردید. اما راه بهتری هم وجود دارد، پیش از آغاز جستجوی شغل مورد علاقه خود، تخصصی را که هم به آن علاقه دارید و هم استعدادش، را انتخاب و در آن کسب دانش نمایید. بعد از آن می توانید به دو حالت کارآموز و یا متخصص در انواع محیط های کاری مشغول به فعالیت گردید.

هنگامی که دانش و تخصص کافی داشته باشید، با وارد گشتن به هر مجموعه و شرکتی امکان اینکه موقعیت شغلی مناسبی بیابید، نیز افزایش می یابد. در بعضی از تخصص ها که ظاهر مشکل و پیچیده ای دارند، ممکن است شما تنها با چند ماه آموزش به یک متخصص درجه دو یا سه تبدیل گردید. مشخص است که به مرور زمان و با پشتکار فراوان و کسب تجربه می توانید در مدت زمان کوتاهی به یک متخصص رده بالا و درجه یک مبدل گردید.

سعی نمایید همیشه آراسته و منظم باشید

برای اغلب شغل ها، ظاهر آراسته و منظم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. این موضوع به ویژه در مواردی که با ارباب رجوع سروکار داریم، کاملاً ضروری می گردد. ولی با این حال بسیاری از اشخاص می باشند که حتی با وجود این که وضعیت ظاهری در شغل آن ها اهمیتی ندارد، همیشه ظاهری آراسته و منظم دارند و معمولاً مورد تحسین و توجه سایرین قرار می گیرند.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
چگونه به رضایت شغلی برسیم؟

همواره با انرژی باشید و آن را به همه نشان دهید

به جرأت می توان گفت در تمام شغل ها انرژی، نقش بسیار تعیین کننده ای دارد. واضح است برای بازدهی کاری خوب، انرژی خوبی نیز باید به کار برد. به این نکته توجه داشته باشید که باانرژی بودن در مرحله استخدام و در حین کار بسیار مهم می باشد. برای اینکه بتوانید همیشه باانرژی باشید بهتر است موارد زیر را رعایت نمایید:

  • داشتن استراحت کافی و خواب منظم
  • ورزش نمودن و داشتن یک تغذیه سالم
  • با روحیه و شادابی زندگی نمودن
  • افزایش اعتماد به نفس  با مطالعه و یادگیری دائمی
  • در نظر گرفتن شرایط شغلی قبل از شروع به کار

چگونه در محیط کار شاد و پرانرژی باشیم

بیشتر وقت ها مواردی همچون حقوق بالا، نیاز به شغل و … سبب می گردد تا از بررسی شرایط شغلی غافل گردیم. تناسب شغل با شاغل بسیار لازم و ضروری می باشد. این مورد رابطه کاملاً مستقیمی با خروجی و بازدهی کاری فرد دارد. در زیر به بعضی از مواردی که در بررسی شرایط شغلی باید توجه داشت، اشاره گشته است:

  •  نیروی جسمی مورد نیاز برای فعالیت
  • شیفت، ساعات کاری و شرایط خاص محل کار
  •  میزان حقوق، مزایا، پاداش، دوره آموزش بیمه و …
  • دسترسی و فاصله خانه تا محل کار
  • مسائل مرتبط با سلامت فیزیکی و روانی محل کار
  • تناسب علمی فرد با شغل

نتیجه گیری

مسیر شناسایی و انتخاب شغل مورد علاقه ممکن است زمان بر، خسته کننده و مشکل باشد. غیر ممکن است که بتوان پیش بینی نمود که در بیست سال آینده از شغلی که امروز انتخاب می نمایید، لذت خواهید برد یا خیر، ولی این مسأله بسیار مهم است که امروز در مورد آن چنین فکری نمایید. از چه کاری واقعاً لذت می‌برید؟ انتخاب یک شغل مشخص به این معنا نیست که باید تا آخر عمر به همان شغل مشغول باشید. تمام گزینه‌های خود را بررسی نمایید و ببینید شغل مورد علاقه شما که در آن استعداد هم دارید چیست و فکر کسب دانش و تخصص در آن زمینه باشید تا احتمال مشغول شدن در آن شغل افزایش یابد.

  • نظر شما چیست؟ موافقید که قبل از یافتن شغل باید دانش مربوط به آن را کسب نماییم؟
  • به نظر شما می توان بدون استعداد ولی با علاقه فراوان در شغلی موفق گشت؟
  • چه موارد دیگری را می شناسید که می تواند در یافتن شغل مورد علاقه به سایرین کمک نماید؟

لطفاً نظرات و تجربیات خود را در این زمینه با ما و سایر علاقمندان در میان بگذارید

 
 

اینکه در شغل مورد علاقه خود مشغول به کار باشیم و در آن هم استعداد داشته باشیم بسیار مهم است و اولین قدم جهت موفقیت در زندگی شغلی محسوب می گردد. اما زمانی که به ابزارهای موفقیت در زندگی شغلی می اندیشیم، علاوه بر علاقه و استعداد به طور معمول موارد و مهارت هایی از جمله  آرزوها، هوش، نظم و انضباط، انگیزه و  پشتکار و اعتماد به نفس و عزت نفس و مثبت اندیشی و … به ذهن ما می رسد. از این رو آکادمی بازار با برگزاری دوره ای غیر حضوری به نام «معجزه قدرت ذهن» مطالب و نکاتی را به شیوه ای جذاب و ساده در اختیار شما قرار می دهد که با یادگیری آن ها می توانید تغییرات اساسی در زندگی شغلی و حتی شخصی خود به وجود بیاورید و نهایت لذت را از آن ببرید.

دوره غیر حضوری «معجزه قدرت ذهن»

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی