چگونه می‌‌توان با مدیتیشن وزن خود را کاهش داد؟

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۳ مهر, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۱۷ مرداد, ۱۴۰۰
کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

فواید مدیتیشن

تلاش برای کاهش وزن امکان دارد که استرس‌زا باشد. استرس به جای کاهش وزن باعث اضافه وزن می‌شود. کنترل استرس و راهکارهایی برای مدیریت و درمان آن را یاد بگیرید. مدیتیشن به شما کمک می‌کند با ذهنیت مناسب داشتن نسبت به انجام آن وزن‌تان را کاهش دهید.

قرن‌هاست که مردم  مدیتیشن را برای آرام کردن خود و شفاف ساختن ذهن‌شان به کار می‌برند. اغلب پزشکان و روانشناسان مدیتیشن را به عنوان یکی از روش‌های کاهش استرس روزانه تلقی می‌کنند. از جمله فواید مدیتیشن عبارت‌اند از کاهش فشار خون، کاهش استرس و افزایش احساس سعادت و سلامتی.

نحوه عملکرد مدیتیشن برای کاهش وزن

مدیتیشن چگونه باعث کاهش استرس و افزایش آرامش می‌شود؟ مدیتیشن بهترین شیوه برای رهایی از استرس شدید و ذخیره شده در بدن است. وقتی دارای استرس شدید هستید بدن‌تان کورتیزول تولید می‌کند. کورتیزول یک هورمون در بدن شماست که توسط غدد آدرنال ترشح می‌شود.

کارکرد اصلی کورتیزول سوخت و ساز قند خون به طور مناسب، تنظیم فشار خون و حفظ ترشح انسولین در بدن است.

وجود کورتیزول برای مدت زمان کوتاهی عیبی ندارد. سطح بالای کورتیزول خون در صبح یا در طول واکنش جنگ یا گریز طبیعی است. متاسفانه افراد زیادی کل روز خود را با استرس می‌گذرانند و بدین ترتیب کورتیزول برای مدت زمان طولانی در خون باقی می‌ماند و بدین ترتیب افزایش چربی شکم، عدم تعادل قند خون و اختلال عملکرد تیروئید رخ می‌دهد.

مطالعات نشان داده است افرادی که مدیتیشن می‌کنند سطح کورتیزول آن‌ها به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد و قادر خواهند بود تا مقدار زیادی از چربی شکمی را از بین ببرند. تمرین سلامتی، قدرت و آرام‌سازی جسم و ذهن از طریق ورزش امکان پذیر است.

چرا اغلب رژیم و ورزش در کاهش وزن موفقیت‌آمیز نیست؟

ممکن است که سخت باشد ورزش را در یک برنامه پرمشغله روزانه جای دهید و اکثر افراد هم رژیم غذایی اشتباهی برای خود می‌چینند. یک رژیم غذایی خوب و سالم نباید استرس ایجاد کند. اما اکثر مردم رژیم‌هایی را انتخاب می‌کنند که عادات غذایی‌شان را بسیار تغییر می‌دهد.

برای آن‌ها سخت است که تمام نکات رژیم را به خاطر بسپارند و بتوانند که برنامه رژیم خود را به خوبی رعایت کنند و این موضوع باعث استرس آن‌ها می‌شود. نکاتی درباره بهترین و سریع‌ترین رژیم لاغری ممکن و رازهای موفقیت در آن وجود دارد.

یک اشتباه در رژیم غذایی می‌تواند موجب رعایت نکردن برنامه رژیم و خوردن غذای بیشتر شود و این خود احساس گناه و استرس را بیشتر می‌کند. برای کاهش وزن همیشگی، نیاز به رژیم غذایی دارید که به آرامی عادات غذایی شما را در طی یک دوره زمانی تغییر می‌دهد.

این استرس شما را کمتر می‌کند و به احتمال قوی هم با رغبت بیشتری به آن عمل می‌کنید. می‌توانید از رژیم‌های غذایی مناسب برای کنترل استرس استفاده کنید.

استاد احمد محمدی
زندگی شگفت‌انگیز است، کافی است راهش را پیدا کنی.
استاد احمد محمدی

اگر عادت شما این است که از نظر جسمانی پویا باشید، در این صورت یک دوره دگرگونی مثبت برای‌تان وجود دارد که در راستای آن می‌توانید ورزش را با زندگی خود درآمیزید. اگر مدیتیشن را همراه با ورزش باشد موفق‌تر خواهید بود. برای مثال یوگا یک روش عالی هست. تفکر در آموزش ذهنیت بهتری به شما می‌دهد و شما را در کاهش وزن مصمم می‌سازد.

چگونه برخی از تکنیک‌های مدیتیشن به کاهش وزن کمک می‌کنند؟

یکی از بهترین تکنیک‌های مدیتیشن که با کاهش وزن مرتبط است گرفتن پنج نفس قبل از خوردن است. این کار شما را آرام می‌کند و به شما کمک می‌کند تا تصمیم بگیرید که از نظر عاطفی بخورید یا نه. نتیجه‌ مدیتیشن، سکوت ذهن و آرامش درونی است.

تکنیک‌های موثر دیگر

۱. جای آرام و راحتی را برای نشستن پیدا کنید.

۲. چشم‌های‌تان را ببندید.

۳. عضلات‌تان را شل کنید.

۴. به آرامی و طبیعی شروع به نفس کشیدن کنید.

۵. اگر تمرکزتان به هم می‌خورد سریع حواس‌تان را به نفس کشیدن بازگردانید.

۶. به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه به نفس کشیدن خود ادامه دهید.

۷. این تمرین را دو بار در روز انجام دهید.

نتیجه مدیتیشن

بزرگ‌ترین تاثیر مدیتیشن کاهش استرس است که با سطح پایین‌تری از کورتیزول در خون تعیین می‌شود. مدیتیشن علاج استرس و نگرانی‌های همیشگی است. زمانی‌ که با مدیتیشن انس گرفتید وزن شما کاهش پیدا می‌کند. همچنین مدیتیشن بر فعالیت مغزی شما تاثیر خواهد گذاشت.

یافته‌های دکتر کاترین کار پژوهش‌گر دانشگاه براون در زمینه مدیتیشن این است که مدیتیشن می‌تواند نواحی در مغز را که مسئولیت تبیین حواس بدن را بر عهده دارد تغییر دهد. بیشترین نواحی که تحت تاثیر هستند مربوط به گرسنگی و عطش است.

به عبارتی مدیتیشن می‌تواند از طریق تغییر فعالیت مغزی‌تان به کنترل گرسنگی و عطش شما کمک کند و در نتیجه‌ آن استرس شما کاهش می‌یابد و به طرز قابل توجهی وزن‎تان هم پایین می‌آید.

آیا می‌دانید مدیتیشن موفق بدون داشتن تمرکز امکان پذیر نیست؟ اغلب مردم به خاطر استرس زیاد اضافه وزن دارند و به همین علت هم نمی‌توانند وزن خود را کاهش دهند. مدیتیشن به شما کمک می‌کند اضافه وزن ناشی از استرس را کم کنید و برای شروع فرایند کاهش وزن ذهنیت درستی به دست آورید.

تاثیر مدیتیشن

همین که بتوانیم آرامش خود را حفظ کنیم، تمام تصمیم‌گیری‌ها و فعالیت‌های ما تحت تاثیر مثبت آرامش ما قرار می‌گیرد. استرس معضلی است که همه ما با آن سروکار داریم و همواره سعی داریم که بر آن غلبه و آرامش خود را حفظ نماییم.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
رژیم غذایی و رژیم ذهنی

به دور از استرس همه کارهای ما به درستی انجام خواهند گرفت. بنابراین باید راه‌های غلبه بر استرس را بیاموزیم، که یکی از این راه‌ها مدیتیشن است، که در مقاله فوق به وضوح مورد بحث قرار گرفت.

در بسته آموزشی: «موفقیت دست یافتنی است» همه ابزارهای مورد نیاز برای موفقیت از جمله روش‌های از بین بردن استرس و حفظ آرامش را خواهید آموخت. موفقیت و هدف شما هر چیزی می‌تواند باشد از جمله همین کاهش وزن یا افزایش وزن، در هر حال نیاز دارید که یاد بگیرید بر استرس‌های خود غلبه نمایید.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی