چگونه مشاور کسب و کار شویم؟ درآمد مشاور کسب و کار

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۵ تیر, ۱۴۰۱
آخرین بروزرسانی: ۲۰ دی, ۱۴۰۲
چگونه مشاور کسب و کار شویم؟

مشاوره کسب و کار (Business Consultant) یکی از مشاغلی است که امروزه پیشرفت زیادی داشته و برای انواع کسب و کارهای کوچک و بزرگ نیاز است. شغل مشاور کسب و کار در تدوین استراتژی کلی سازمان، برنامه فروش، بهبود عملکرد کارکنان کمک می‌کند.

برای مشاور کسب و کار شدن نیاز به مهارت و تخصص کافی در زمینه‌های مختلف است تا بتوان کسب و کارها را در زمینه‌های مختلف راهنمایی کرد. در مرحله اول باید تحصیلات آکادمیک آن را بگذرانید تا بتوانید با جزئیات این شغل آشنا شوید. شرکت در دوره‌های مختلف مشاوره کسب و کار در بروز و بهتر شدن اطلاعات شما در این زمینه کمک خواهد کرد.

در این مقاله از آکادمی بازار در مورد شغل مشاور کسب و کار، چگونه می‌توانیم تبدیل به یک مشاوره کسب و کار خوب شویم؟ و درآمد مشاوره کسب و کار توضیح داده شده است. در ادامه با ما همراه باشید.

پخش ویدیو
کتاب خلق برند برتر
کتاب خلق برند برتر

فهرست مطالب

شغل مشاور کسب و کار

مشاور کسب و کار باید در کنار دانش و تخصص خود از تجربه بالایی نیز برخوردار باشد تا بتواند یک کسب و کار را به سمت موفقیت هر چه بیشتر پیش ببرد.

بیشتر بخوانید : مشاوره کسب و کار چیست؟

افرادی که در شرکت‌های مشاور کسب و کار به‌ عنوان مشاور فعالیت می‌کنند، خودشان جزو کارآفرینان موفق به‌ حساب می‌آیند.

برای مثال، وقتی فردی می‌خواهد که کسب و کاری را راه‌اندازی کند، به یک دفتر مشاور کسب و کار مراجعه می نماید. سپس از یک فرد متخصص در زمینه کاری موردنظر مشاوره می‌گیرد.

مشاورها به طور معمول تجربه‌های موفقی در عرصه تجارت دارند و در کنار تخصص و مهارتی که دارند می‌توانند شرکت شما را به سمت‌ و سوی درستی پیش ببرند.

یک مشاور کسب و کار باید از رزومه قوی برخوردار باشد. در حقیقت، تجربه موفق و سوابق کاری جزو فاکتورهای مهم یک مشاور کسب و کار به‌ حساب می‌آید. همچنین داشتن تحصیلات عالیه از جمله موارد دیگری است که باید برای یک مشاور در نظر گرفت.

بیشتر بخوانید : راهنمای گام‌به‌گام انتخاب مشاوره کسب و کار

پادکست - هدف مشاوره کسب و کار

چگونه مشاور کسب و کار شویم؟

برای تبدیل شدن به یک مشاور کسب و کار، لازم است دارای مهارت‌ها و تخصص‌های کافی در حوزه‌های گوناگون باشید تا بتوانید کسب و کارها را در زمینه‌های مختلف هدایت نمایید. در مرحله ابتدایی، لازم است تا تحصیلات آکادمیک مرتبط را به پایان برسانید تا با جزئیات این شغل آشنا شوید.

شرکت در دوره‌های مشاوره کسب و کار یک ابزار کارآمد است که به به‌روز بودن و بهبود دانش شما در این زمینه کمک می‌کند. یکی از مواردی که برای یک مشاور کسب و کار اهمیت دارد، شبکه سازی است که باید در حوزه‌های مختلف با افراد جدید و قدیمی آشنا شده و ارتباط برقرار کنید.

همچنین اگر تمایل دارید که شرکت مشاور کسب و کار راه‌اندازی کنید باید در ابتدا شرکت خود را ثبت کرده و بهترین پرسنل را استخدام کنید. دقت داشته باشید که در این مسیر شبکه سازی و برقراری ارتباط با دیگر افراد اهمیت زیادی داشته و سواد رسانه‌ای و دیجیتالی به شما در این مسیر کمک می‌کند تا سریع‌تر به هدف خود برسید.

گام‌ به‌ گام به‌ سوی مشاور کسب و کار بودن

گام‌ به گام به‌ سوی مشاور کسب و کار بودن

به‌ عنوان یک مشاور، محصول شما تخصص شماست. محتوای شما نشان‌دهنده تخصص شماست. با ایجاد و انتشار محتوا، ارزش و “نمونه” از تخصص خود را در اختیار مشتریان بالقوه خود قرار می‌دهید. اگر محتوای شما مفید باشد، شانس آنها را افزایش خواهید داد که شما را بشناسند، شما را دوست داشته باشند و به شما اعتماد کنند.

مایکل زیپورسکی، آینده مشاوره (Michael Zipursky, The Future Of Consulting)

شاید برای بسیاری از افراد به‌ ویژه جوانان این سؤال پیش بیاید که چگونه می‌توان مشاور کسب و کار شد. ساده‌ترین پاسخ به این سؤال این است که باید در کنار مهارت از تجربه بالایی نیز برخوردار باشید.

تحصیلات و تجربه‌های کاری شما چه در گذشته و چه در زمان حال نقش بسزایی در موفقیت شما به‌ عنوان یک مشاور کسب و کار ایفا می‌کند.

1.      تحصیلات دانشگاهی

آن‌طور که برندون گالاریتا (Brandon Galarita) در فوربس می‌نویسد گام اول برای اینکه یک مشاور کسب و کار شوید این است که در یک‌ رشته تحصیلی مرتبط حداقل تحصیلات لیسانس داشته باشد.

می‌گویند وقتی ولادیمیر پوتین یک نوجوان بود روزی به دفتر کا.گ.ب رفت و به یکی از کارمندها گفت من می‌خواهم اینجا کار کنم. مرد گفت باید حتماً درست در مدرسه تمام شود و به دانشگاه بروی. هروقت درست تمام شد بیا.

پوتین پرسید اگر در چه رشته‌ای درس بخوانم برای اینجا بهتر است و آن مرد حقوق را به او معرفی کرد. می‌گویند پوتین چند سال بعد با مدرک حقوق سراغ همان اداره رفت.

حالا باید به شما بگویم، یکی از رشته‌های مربوط به مدیریت بازرگانی و مشاوره می‌تواند بسیار برای ورود به این شغل عالی باشد. از دریافت تأییدیه‌ها و مدارک و دوره‌های تخصصی در رشته مشاوره کسب و کار هم غافل نشوید.

البته هر زمان به بازار کار وارد شدید می‌توانید برحسب بازاری که به آن وارد شدید رشته مربوط به آن کسب و کاری که قرار است مشاور آن شوید را هم بشناسید.

 برای مثال اگر قصد دارید، یک شرکت مشاور کسب و کار راه‌اندازی کنید تا به یک شرکت دیجیتال مارکتینگ مشاوره دهید. قبل از هر چیزی باید کسب و کار دیجیتال مارکتینگ را به‌ خوبی بشناسید.

2.      تخصص خود را به رخ بکشید؛ جلب اعتماد مشاور کسب و کار

پس از آنکه یک مشاور شدید باید بتوانید بر روی یک حیطه و رشته از مشاغل و کسب‌ و کارها متمرکز شوید. به طور مثال داروخانه‌ها یا شرکت‌های دارویی.

سعی کنید این شغل را دقیق بشناسید و پروژه‌هایتان را حول مشاوره به این کسب و کارها انتخاب کنید بعد از مدتی رزومه‌ای دارید که همگی در یک زمینه هستند و می‌توانید تمام شرکت‌ها و مدیران این رشته را با رزومه‌تان مسحور کنید.

جلب اعتماد از سوی شرکت‌های مختلف می‌تواند کمک قابل‌ توجهی را در این زمینه به شما کند.

این روش اعتماد به‌ نفس شما را بالا می‌برد و حتی می‌تواند به‌ مرور زمان دسترسی شما به رده‌های مربوط به حوزه موردنظر را بالا ببرد.

استاد احمد محمدی
در کسب و کار تعیین استراتژی و هدف، اولین قدم در تبدیل ذهنیات به امر مشهود است.
استاد احمد محمدی

3.      اعتماد به‌ نفس داشته باشید

شما به‌ عنوان یک مشاور کسب و کار قرار است که فرمان بخشی از یک شرکت یا کسب و کار را در دست بگیرید؛ بنابراین برای چنین کاری باید از اعتماد به‌ نفس خوبی برخوردار باشید.

این دانش، تخصص و تجربه است که می‌تواند اعتماد به‌ نفس شما را در این زمینه بالا ببرد. در چنین حالتی کسب و کارها راحت‌تر به شما اعتماد می‌کند و تأثیر مثبتی در جذب مشتری برای شما دارد. از این‌ رو اگر شخصیت اقناع‌کننده‌ای دارید و یا سخنور خوبی هستید می‌توانید به‌ راحتی در این زمینه موفق گردید.

4.      استراتژی و برنامه کسب و کار را ترسیم نمایید

فوربس معتقد است دانش مدیریت پروژه یکی از ملزومات حضور در شغل مشاوره کسب و کار است. حتی توصیه می‌کند در دوره‌های پی. ام. پی (Project Management Professional (PMP)) شرکت کنید تا بتوانید یک مشاور کسب و کار عالی باشید.

حتی اگر نخواهیم خیلی ایدئال نگر باشیم دانش مدیریت پروژه، استراتژی و زمان‌بندی جز ابزارهای اولیه یک مشاور کسب و کار است.

بیشتر بخوانید : وظایف مشاور کسب و کار

شما می‌بایست به‌ عنوان یک مشاور کسب و کار بتوانید در دراز مدت و کوتاه‌ مدت برنامه و طرح خوبی را به مشتریان ارائه دهید. شما می‌توانید یک برنامه استراتژیکی را برای خودتان ترسیم نمایید.

برای این منظور ابتدا باید به یک شناخت درونی و بیرونی از سازمان مربوطه برسید. همچنین با مدیران و مسئول شرکت مربوطه گفتگو کنید و آنها را به چالش بکشید. بعد از تعیین مشکلات و موانع سر راه شرکت می‌توانید راه‌حل‌ها یا استراتژی‌هایی را برای حل این موانع ارائه دهید.

5.      شبکه سازی

ارتباط برقرار کردن با افراد مختلف در حوزه‌های متفاوت برای شغل مشاور کسب و کار الزامی است تا بتوانید در زمینه‌های مختلف برای یک کسب و کار مفید باشید. 

6.      ارتقای مهارت‌ها

یک مشاور کسب و کار باید به صورت مدام آپدیت باشد و با آخرین تغییرات کسب و کار و تکنولوژی همگام شود تا بتواند کسب و کارهای کوچک و بزرگ را در زمینه‌های مختلف کمک کند.

پس از آنکه همه مراحل بالا را طی کردید شاید دلتان بخواهد یک شرکت مشاور کسب و کار داشته باشید.

درآمد مشاور کسب و کار 

درآمد مشاور کسب و کار 

درآمد انواع مشاوره کسب و کار چقدر است؟ درآمد شغل مشاور کسب و کار با توجه به میزان مهارت و تخصص هر فرد می‌تواند متفاوت باشد. معمولا مشاورین کسب و کار به صورت ساعتی دستمزد دریافت کرده که از ساعتی 500 هزار تومان به بالا می‌باشد.

اگر در ابتدای راه و مشاوره کسب و کارهای کوچک باشید، ممکن است درآمد کمتری داشته باشید ولی به مرور زمان و ارتقای مهارت‌های خود می‌توانید درامد خود را بالا برده و چندین پروژه را مدیریت کنید. 

سخن پایانی

در این مقاله به سوال چگونه مشاور کسب و کار شویم پاسخ داده شد و با اهمیت خدمات مشاوره کسب و کار و درآمد آن به طور کامل آشنا شدید. این روزها بازار مشاور کسب و کار داغ است و باتوجه‌ به حجم زیاد فارغ‌التحصیلان که وارد این کسب و کار شده‌اند باید شانس موفقیت خودتان را بالا ببرید، بنابراین باید سواد رسانه‌ای و دیجیتالی خود را در این مسیر بالا ببرید. داشتن سواد رسانه‌ای و دیجیتالی می‌تواند کمک قابل‌ توجهی را در این مسیر به شما کند.

5/5 - (22 امتیاز)

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی