حفظ انگیزه در همه شرایط با 6 استراتژی طلائی

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۵ بهمن, ۱۳۹۶
آخرین بروزرسانی: ۲۵ دی, ۱۴۰۲
حفظ انگیزه در همه شرایط با شش استراتژی طلائی

ممکن است همه ما صبح‌‌هایی در جدال با ایجاد انگیزه‌ از خواب بیدار شویم و بخواهیم تا پایان روز در تختخواب خود باقی بمانیم. گاهی اوقات ذهن و جسم خسته باعث از بین رفتن انگیزه در ما می‌شود. هم‌چنین ممکن است اتفاق ناخوشایندی در زندگی رخ داده باشد و برای مدتی معنای همه چیز رنگ ببازد.

برای مثال ممکن است در شغل، رابطه عاطفی یا زندگی خود مشکلی داشته باشیم. بنابراین همین افکار منفی، حفظ انگیزه و انگیزه ادامه راه را از ما می‌گیرد. افکار شما عاملی تاثیر گذار بر نحوه رفتار و اعمال‌تان است. روانشناسان معتقدند تنها خودمان می‌‌توانیم به خودمان کمک کنیم. 

انگیزه همانند نیروی محرکه هر فرد است. آنجا که عزم و اراده‌ای وجود ندارد، راهی وجود ندارد. یکی از بهترین راه‌ها برای بهبود کارآیی شخصی، تسلط بر انگیزه و یافتن آن است. اگر انگیزه واقعی‌تان را پیدا کنید، می‌توانید با مشکلات زندگی روبه‌رو شوید و همچنین به خودتان الهام ببخشید که همیشه راهی برای پیشبرد کارها پیدا کنید و تجربیات جدیدی را برای خود ایجاد کرده و شاهد رشدتان باشید.

پخش ویدیو
کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

استراتژی طلایی حفظ انگیزه در همه شرایط

انگیزه شما کم شده و حوصله ندارید. استرس دارید. امیدواری به آینده را از دست داده‌اید. موفقیت خود را بر باد رفته می‌بینید. آیا با عادت‌‌های خوب افراد موفق آشنا هستید؟ در این مقاله راهکارهای طلایی حفظ انگیزه را با هم مرور می‌کنیم تا از شکست‌ها درس گرفته و به موفقیت برسیم. برای حفظ انگیزه راهکارهای کلیدی زیر را انجام دهید:

1. برای حفظ انگیزه و موفقیت، افکارتان را ثبت کنید

 برای حفظ انگیزه و موفقیت، افکارتان را ثبت کنید

آنتونی رابینز می‌گوید حرف‌هایی که به خودتان می‌زنید، تفاوت میان پیروزی و شکست شما را رقم می‌زنند. شما می‌توانید با مکتوب کردن آن‌ها، بر آن‌ها تسلط یابید. مطالعات نشان می‌دهند آن دسته از افرادی که به مدت چند هفته افکارشان را ثبت کرده‌اند، توانسته‌اند تا حد زیادی بر تردیدهایشان غلبه کرده و انگیزه‌شان را بهبود بخشند. حتی حفظ انگیزه کنند.

2. موانع موجود در مسیر پیشرفتتان را از میان بردارد

تیم فریز تکنیک ساده اما موثری در یادگیری دارد که فوق‌العاده است. هرگاه خواستید مهارت یا کار جدیدی یاد بگیرید، بنشینید و قبل از انجام آن، تمامی دلایلی که ممکن است در آینده منجر به نیمه کاره رها کردن آن کار شود، را یادداشت کنید.

بعد از مشخص کردن این موانع یا بهتر بگوییم، بهانه‌ها، خودتان را مجاب کنید و به مدت پنج جلسه، آن کار را انجام دهید. حفظ انگیزه به همین راحتی امکان دارد.

استاد احمد محمدی
اغلب مردم در زندگی می‌دانند که چه نمی‌خواهند، ولی واقعا نمی‌دانند که چه می‌خواهند!
استاد احمد محمدی

3. کارهایی که با اهدافتان همخوانی ندارند را کمتر انجام دهید

یک بار، گرنت کاردون، اسطوره‌ فروش، داستانی را درباره فردی که با وی در مک دونالد همکار بود، بیان کرد. درست عکس کاردون که هدفش فقط کسب پول بود، این فرد، واقعا کارش را دوست داشت و با اشتیاق آن را انجام می‌داد.

می‌پرسید چرا؟ چون هدف وی، یاد گرفتن زیر و بم این حرفه و در نهایت، باز کردن شعبه جدید مک دونالد با مدیریت خودش بود. در نهایت، کاردون با حفظ انگیزه از آنجا اخراج شد و آن فرد، هم توانست به هدفش برسد.

در این زمینه مطالعه مقاله تغییر در سبک زندگی با داشتن چند نشانه ساده در زندگی را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

4. ضرورت ایجاد کنید، حفظ انگیزه و موفقیت دست یافتنی هستند

 ضرورت ایجاد کنید، حفظ انگیزه و موفقیت دست یافتنی هستند

یک بار برندن بوکارد از یک مشتری پرسید که به نظر او، چه کسی قهرمان دوی سرعت المپیک می‌شود؟ او گفت برنده آن کسی است که وقتی به زمین افتاد، بر می‌خیزد، نگاهی به خط پایان می‌اندازد و می‌گوید من به خاطر مادرم این مسابقه را می‌برم.

این قدرت “چرا” است. هر وقت احساس کردید انگیزه‌تان کاهش یافته است، از خودتان بپرسید چرا؟ برای خاطر چه کسی دارید این کار را انجام می‌دهید؟ اگر این سوال را به اندازه کافی از خود بپرسید، همیشه، دلیلی برای ادامه دادن و سخت تلاش کردن و حفظ انگیزه خواهید داشت.

5. حفظ انگیزه درست مثل حمام رفتن

زیگ زیگلار می‌گوید مردم همیشه گله می‌کنند که انگیزه‌هایشان زود بی فروغ می‌شوند و رنگ می‌بازند. خب، حمام رفتن هم همین طور است. اصلا به همین دلیل است که شما باید هر روز دوش بگیرید. شما مدام می‌شنوید که مردم می‌گویند من انگیزه کافی برای دنبال کردن هدفم را ندارم. خوب، اگر شما به نوشتن و بیان دلایل و ضرورت انجام آن‌ها به اندازه‌ی کافی ادامه دهید، شاید بتوانید انرژی لازم را برای دنبال کردنشان هم به دست آورید.

شما باید دست کم یک بار در روز، صرف نظر از اینکه چه احساسی در پایان روز دارید، اهدافتان را روی کاغذ بنویسید. در واقع، هرچه که توجهتان را به آن معطوف کنید، اثر مستقیمی بر کیفیت زندگیتان خواهد گذاشت. پس بهتر است توجه و انرژیتان را صرف آن چه که برایتان ارزشمند است بکنید.

وقتی که فهرست اهدافتان را آماده می‌کنید، بنویسید که چه چیزهایی به شما انرژی می‌دهند. کدام هدف باعث حفظ انگیزه می‌شود. اگر “من می‌خواهم اولین یک میلیون دلارم را قبل از 25 سالگی‌ام به دست بیاورم” شما را هیجان زده نمی‌کند، فهرستی از چیزهایی که می‌توانید با آن یک میلیون دلار بخرید یا تجربه کنید را روی کاغذ بیاورید.

مثلا، سفر به ایتالیا، حضور در استادیوم و تماشای زنده مسابقات تیم‌های مورد علاقه‌تان در مکان‌های مختلف و … این روش شما را به سمت موفقیت می‌کشاند. تا زمانی که اهداف انتخابیتان به شما انرژی و توان به پیش رفتن را می‌دهند، به دیگرانی که سعی می‌کنند به جای شما، برایتان هدف تعریف کنند، اهمیتی ندهید.

6. سعی کنید در همان ابتدای روز، موفقیتی هر چند کوچک برای خودتان دست و پا کنید

سعی کنید در همان ابتدای روز، موفقیتی هر چند کوچک برای خودتان دست و پا کنید

ویلیام جیمز، روانشناس معروف می‌گوید شما می‌توانید با انجام برخی کارها، احساستان را تغییر دهید. همیشه به خاطر داشته باشید که شما باید روزتان را صرف‌نظر از هر احساسی که دارید، با انرژی آغاز کنید.

حفظ انگیزه کنید. با اقدام و عملتان، انگیزه ادامه کارتان را برای خودتان فراهم کنید. اولین کار نتیجه بخش و مثبتی که در روز انجام دهید، شما را در تمام روز سر حال و پر انرژی نگه می‌دارد. در نتیجه، فیسبوک، بیش از حد پیام دادن و تلویزیون نگاه کردن را کنار بگذارید و تمام توان و تلاشتان را روی به نتیجه رساندن کارتان متمرکز کنید.

چطور می‌توانیم با استفاده از یک عادت، انگیزه خود را حفظ کنیم؟

برای این‌کار، باید دلیل انجام کار را بدانید. چرا تمرین حل می‌کنید؟ چرا برای امتحان درس می‌خوانید؟ چرا سرکار می‌روید؟ چرا؟ چرا؟ چرا؟ یک چرای قوی، اهمیت انجام آن کار در زندگی‌تان را برجسته می‌سازد.

شما دائما باید چرایی انجام کار را به خودتان گوشزد کنید تا بتوانید انگیزه و اشتیاقتان به انجام کار را در سطح بالا حفظ کنید. اول به چرایی انجام کار فکر کنید؛ سپس، به سراغ چگونگی انجامش بروید. این روش از راه‌هایی ساده و کارآمد برای ایجاد انگیزه در زندگی است.

چرا اغلب بیدار شدن از خواب برایمان دشوار است؟ اگر وقتی از خواب بیدار شدید، احساس کردید که انگیزه انجام هیچ کاری را ندارید، سراغ برنامه روزانه‌تان نروید و از خودتان نپرسید چطور باید کارها را یکی پس از دیگری به انجام برسانید. این مرحله دوم است.

بلکه، ابتدا می‌بایست دلایلی را برای انجام آن کار برای خودتان بیان کنید. با خودتان بگویید چرا من باید بخشی از وقت و عمر محدودم را به این کار اختصاص دهم؟

ایجاد عادت “اول چرا، بعد چطور” شما را وادار می‌کند تا قبل از انجام هر کار و حتی قبل از شروع هر روز، با بی انگیزگی خود مقابله کنید و به اهمیت کاری که انجام می‌دهید بیش از پیش پی ببرید.

نتایج

  • با ایجاد این عادت، شما با یادآوری دلیل انجام کار و اهمیت آن، انگیزه‌تان را مجددا باز می‌یابید.
  • متوجه می‌شوید که چه کارهایی شما را از هدفتان دور می‌کند و دیگر زمانتان را با کارهای بیهوده و بی‌حاصل هدر نمی‌دهید.

و همان‌طور که می‌بینید، هر دو هدف، ارزش ایجاد این عادت را دارند؛ موافقید؟

بله؛ درست می‌گویید؛ ایجاد آن کمی زمان و انرژی‌بر است؛ هم‌چنین، وقتی کاری که باید انجام دهید را دوست ندارید، ممکن است به این راحتی‌ها، نتوانید دلیل انجامش را پیدا کنید.

اما این‌کار هم با تمرین، آسان می‌شود و با تکرارش، از نتایج شگفت انگیز آن و اینکه چقدر هر روز مشتاق پیگیری اهدافتان هستید، هیجان زده خواهید شد. همچنین، می‌توانید از این عادت به هنگام غلبه تنبلی بر خودتان استفاده کنید.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
داشتن رویا

حفظ انگیزه را جدی بگیرید

معنای عمده حفظ انگیزه، دانستن چرایی اهداف و ارزش آن‌ها برای شماست. حفظ انگیزه به هنگام طی نمودن مسیر دستیابی به اهداف، یکی از مواردی است که سبب تمایز افراد موفق و ناموفق از هم گردیده است. افراد موفق با راه‌هایی همانند مواردی که مقاله فوق نیز ذکر شد، به صورت مستمر انگیزه خود را حفظ می‌نمایند. به همین خاطر آنان تا زمان رسیدن به هدف خود و موفقیت، بی‌وقفه و امیدوارانه به تلاش خود ادامه می‌دهند.

5/5 - (22 امتیاز)

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

2 پاسخ

    1. سلام کاربر عزیز
      خیلی ممنون از اینکه نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتید. ما تمرکزمون رو در این زمینه بیشتر خواهیم کرد تا نظر شما کاربران رو بیشتر جلب کنیم و رضایت شما را کسب کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی