چگونه به خودمان انگیزه دهیم؟

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱۹ اردیبهشت, ۱۳۹۸
آخرین بروزرسانی: ۱۹ مرداد, ۱۴۰۰

آیا تا به حال انگیزه خود را در زندگی از دست داده‌اید؟ برای احیای آن دست به چه اقداماتی زده‌اید؟ چگونه می‌توان بهترین روش‌ها را برای افزایش انگیزه پیدا کرد؟

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

انگیزه و تاثیر آن

ممکن است همه ما صبح‌‌هایی در جدال با ایجاد انگیزه‌ از خواب بیدار شویم و بخواهیم تا پایان روز در تختخواب خود باقی بمانیم. گاهی اوقات ذهن و جسم خسته باعث از بین رفتن انگیزه در ما می‌شود. هم‌چنین ممکن است اتفاق ناخوشایندی در زندگی رخ داده باشد و برای مدتی معنای همه چیز رنگ ببازد.

برای مثال ممکن است در شغل، رابطه عاطفی یا زندگی خود مشکلی داشته باشیم. بنابراین همین افکار منفی، انگیزه ادامه راه را از ما می‌گیرد. افکار شما عاملی تاثیر گذار بر نحوه رفتار و اعمال‌تان است.

روانشناسان معتقدند تنها خودمان می‌‌توانیم به خودمان کمک کنیم. در این مقاله روش‌هایی به شما آموزش می‌دهیم تا هنگامی که دچار غم و اندوه شدید، به خودتان انگیزه دهید و دوباره در مسیر درست حرکت کنید.

مشکلات را بشناسید، بپذیرید و عبور کنید

هر فردی در زندگی خود با مشکلات و دشواری‌های بسیاری رو به رو می‌شود. شما نمی‌توانید از مشکلات فرار کنید یا آن‌ها را انکار کنید.

بپذیرید که مشکلی پیش آمده و احساسات خود را قبول کنید. اگر احساس ناراحتی یا خشم دارید، انکار نکنید و بپذیرید، اما در آن احساس غرق نشوید. مشکلات و شکست‌ها سمومی هستند که پادزهرش در دستان توست.

به خودتان بگویید: «این اتفاق تا ابد ادامه پیدا نمی‌کند. این موضوع موقت است.» سپس سعی کنید به راه حل درستی فکر کنید و مشکل را حل کنید.

برای افزایش انگیزه خودتان را خوشحال کنید

انگیزه و خوشحالی ارتباط بسیار نزدیکی دارند. ممکن است با خودتان فکر کنید چگونه هنگامی که غمگین هستیم خود را خوشحال کنیم؟

توصیه ما برای خوشحال شدن و نجات از غم و اندوه این است:

سعی کنید بنویسید. با نوشتن نیمی از بار غم و اندوه‌تان سبک می‌شود. سپس هر چیزی که خوشحال‌تان می‌کند و بابت آن سپاسگزارید را یادداشت کنید. شکرگزاری، راهکاری برای پایان همه رنج‌ها است.

استاد احمد محمدی
باید زندگی را از سطحی که تحویل گرفته‌ایم بهتر تحویل دهیم؛ با ساختن خود، با رشد کردن. آنگاه به معنای واقعی زندگی کرده‌ایم.
استاد احمد محمدی

تمرین سپاسگزاری باعث می‌شود به نعمت‌های خود توجه کنید و قدرشان را بیشتر بدانید. تاثیر نگرش مثبت و نگاه خوب در زندگی را دست کم نگیرید.

هم‌چنین می‌توانید در کمک به یک خیریه داوطلب شوید. کمک کردن و شاد کردن دیگران، به خصوص کمک به افراد ناتوان، احساس خوشحالی شما را دو چندان می‌کند.

حواس‌تان را پرت کنید

پیش از این گفتیم انکار نکنید و بپذیرید. درست است! اما اگر بارها و بارها به ذهن خود باز‌می‌گردید و غمگین می‌شوید، حواس‌تان را پرت کنید.

گاهی اوقات کسی کنارتان نیست که با او صبحت کنید یا نمی‌توانید از گذشته خود دست بکشید.

پیشنهاد می‌کنیم در این مواقع با ورزش، مدیتیشن یا یادگیری موضوع جدیدی، علاوه بر ایجاد انگیزه، حواس‌تان را پرت کنید. نتیجه‌ مدیتیشن، سکوت ذهن و آرامش درونی است.

حتی می‌توانید با انجام کارهای کوچکی همچون پیاده روی، آب دادن به گلدان‌ها، غذا دادن به گربه‌های خیابان یا گوش دادن به یک موسیقی، تمرکزتان را به موضوع دیگری منعطف کنید.

کنترل کارهای معین را در دست بگیرید

گاهی اوقات کنترل برخی از کارها از عهده ما خارج است. بنابراین سعی کنید بر کارهای معینی تمرکز کنید و کنترل آن‌ها را در دست بگیرید.

این کارها می‌توانند از تمیز کردن خانه، رسیدگی به کارهای به تعویق افتاده، مرتب کردن میز کار یا کتابخانه باشد. آیا می‌دانید برای رسیدن به موفقیت، نظم از انگیزه مهم‌تر است.

به نظر انجام این کارها ساده است، اما کنترل همین کارهای به ظاهر پیش پا افتاده به شما احساس قدرت و انگیزه می‌بخشد.

از دنیای مجازی دور شوید

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
به دنبال خبرهای مثبت باش

سعی کنید برای مدتی از دنیای مجازی دور شوید و قدم در دنیای حقیقی بگذارید.

اگر عکس خوشحالی از دوست‌تان به همراه همسرش در یک رستوران لوکس با سگ کوچک‌شان می‌بینید، با زندگی خودتان مقایسه نکنید.

شما از پشت پرده زندگی دیگران بی‌خبرید. هر کسی در زندگی مشکلاتی دارد که ممکن است تنها ظاهر خوشایندش را در فضای مجازی به اشتراک بگذارد.

آیا می‌توانید یک روز را بدون گوشی همراه خود سپری کنید؟ تلفن همراه‌تان را خاموش کنید و با آدم‌های حقیقی معاشرت کنید. با آن‌ها حرف بزنید و درد و دل کنید. از تجربیات یکدیگر استفاده کنید.

معاشرت با افراد حقیقی خارج از دنیای مجازی به شما انگیزه می‌دهد تا بهتر زندگی کنید و خوشحال‌تر باشید.

با خودتان مهربان باشید تا انگیزه پیدا کنید

هنگامی که دچار غم و اندوه هستید، ساده‌ترین کار مقصر کردن و تنبیه خودتان است. اما با این روش نه تنها هیچ کمکی به خودتان نمی‌کنید، بلکه حال و روزتان را بدتر می‌کنید.

سعی کنید با خودتان مهربان باشید. حتی خودتان را نوازش کنید و دلداری دهید. شما زمان سختی داشتید و باید با خودتان مهربان باشید. اهمیت دوست داشتن خود و مهربانی با خویشتن را جدی بگیرید.

حتی اگر فکر می‌کنید اشتباه از شما بود، خودتان را ببخشید. بخشش بهترین درمان است. با این روش نه تنها احساس آرامش بیشتری می‌کنید، بلکه از افکار منفی و ذهن پریشان خود دور می‌شوید و به راه حل درستی فکر می‌کنید.

در حالت جریان غرق شوید

حالت جریان هنگامی است که ذهن کاملا در کاری که انجام می‌دهید غرق می‌شود و به هیچ چیز فکر نمی‌کند.

سعی کنید هنر یا حرفه‌ای بیاموزید که از انجامش لذت ببرید و در آن غرق شوید. پاکسازی ذهن با یاد گرفتن اینکه چگونه آرامش درون را احساس کنیم امکان پذیر است.

برای مثال نقاشی هنریست که می‌توانید در آن حالت جریان را حس کنید. شما شروع به نقاشی می‌کنید و آنقدر در رنگ‌ها و خطوط غرق می‌شوید که گویی با کارتان یکی هستید. بنابراین دیگر هیچ فکری از ذهن‌تان عبور نمی‌کند.

حالت جریان کمک می‌کند تا ذهن به آرامش برسد و دیگر احساس غم و اندوه نکنید. بنابراین شما با انجام کار دلخواه، به خودتان انگیزه می‌دهید.

افراد موفق، افرادی هستند که انگیزه خود را در تمام مراحل زندگی حفظ کرده‌اند. برای آشنایی با راه و روش این افراد می‌توانید از بسته آموزشی «زندگی افراد موفق» و صفحه اینستاگرام دکتر احمد محمدی استفاده نمایید.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی