چگونه بهتر تفکر کنیم و عملکرد ذهن خودمان را بهبود ببخشیم؟

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۷ بهمن, ۱۳۹۸
آخرین بروزرسانی: ۱۶ شهریور, ۱۴۰۱
چگونه بهتر تفکر کنیم و عملکرد ذهن خودمان را بهبود ببخشیم؟

آیا فقط عده‌ای خاص می‌توانند خوب تفکر کنند؟ آیا راهکاری وجود دارد که بتوان عملکرد ذهن را بهبود بخشید؟ چقدر ذهن و مغز خودتان را می‌شناسید؟ آیا می‌‌دانید ذهن شما چه قدرت‌ها و توانمندی‌هایی دارد؟ آیا از این توانمندی‌ها و قدرت‌ها استفاده می‌کنید؟ چند درصد از قدرت‌های ذهنی شما مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

اگر انسان موجودی است که از قدرت ذهن و فکر خوبی برخوردار است، اگر خداوند این نعمت را به ما عطا کرده که بتوانیم درست تفکر کنیم و مسائل و مشکلات خودمان را با آن حل و فصل کنیم، پس چرا ما این همه مسئله و مشکل داریم؟ چرا نمی‌توانیم از پس مسائل خودمان بربیاییم؟ چرا به در بسته می‌خوریم؟

اگر انسان اشرف مخلوقات است و مغز او شگفت‌انگیزترین خلقت هستی است، پس این همه مشکل از کجا آمده است؟ آیا اشرف مخلوقات باید در فقر و تنگدستی زندگی کند؟ آیا موجودی که خداوند از روح خود در او دمیده باید با مسائل ریز و جزئی دست و پنجه نرم کند؟

پس مشکل کجاست؟ چرا با این همه امکانات، با این همه قابلیت‌ها و توانمندی‌ها هنوز نمی‌توانیم از پس برخی از ساده‌ترین مسائل خودمان بربیاییم؟ چه باید کرد؟ راهکار چیست؟

پخش ویدیو
کتاب نقشه فروش
کتاب نقشه فروش

فهرست مطالب

چقدر توانمندی ها و قابلیت های خودتان را می شناسید؟ 

تا با حال به خودتان تفکر کرده‌اید که چقدر از توانمندی ذهن خودتان استفاده می‌‌‌کنید؟ آیا اصلا شناخت درستی از این توانمندی‌هایمان داریم؟ بسیاری از ما هنوز نمی‌دانیم چه موهبت‌ها و نعمت‌هایی در اختیار داریم. شبیه به فردی هستیم که سیستمی بسیار هوشمند و قدرتمند در اختیار دارد ولی نحوه استفاده از آن را بلد نیست. درنتیجه نمی‌تواند بهره‌ای هم از آنچه دارد ببرد. به دلایل مختلفی ما هنوز نمی‌توانیم از قابلیت‌‌های ذهنی خودمان استفاده کنیم و بهره ببریم.

۱. شناخت درستی از قابلیت های ذهنی خودمان نداریم

 شناخت درستی از قابلیت های ذهنی خودمان نداریم

اغلب ما تصور می‌کنیم اطلاعات زیادی در مورد قابلیت‌های ذهن و مغز خودمان داریم ولی وقتی پای عمل به میان می‌آید، اطلاعات خوبی نداریم و در عمل نمی‌دانیم چه باید بکنیم. منظور از شناخت قابلیت‌های ذهنی را نیز باید دقیقا مشخص کنیم. قرار نیست ما شبیه به عصب شناسان و متخصصان مغز و اعصاب، ذهن و مغز خودمان را بشناسیم.

بلکه خیلی خوب است اگر بتوانیم با قابلیت‌ها و توانمندی‌های ذهنی خودمان بیشتر آشنا شویم و بدانیم برای استفاده‌ بهتر از قوای ذهنی چه کار باید بکنیم.

خوب است بدانیم ذهن ما با چه قوانینی کار می‌کند و چگونه باید این قوانین را اجرایی سازی کنیم. مثلا وقتی می‌دانیم افکار منفی می‌توانند در زندگی ما محقق شوند. وقتی می‌دانیم که جملات تاکیدی مثبت می‌توانند چه کاربردی در زندگی ما داشته باشند، درنتیجه می‌توانیم از قابلیت‌های موجود بهترین استفاده را ببریم.

وقتی قوانین مربوط به ذهن را بشناسیم و بدانیم هر کاری چه تاثیری در ذهن ما و در نتیجه روی زندگی‌مان ایجاد می‌‌‌کند، می‌توانیم به‌مرور زمان بیشتر و بیشتر به خواسته‌ها و آرزوهای خودمان نزدیک شویم و در مسیر موفقیت قرار بگیریم.

هر کسی در هر سطح دانش و اطلاعات، می‌تواند با ذهن و کارکردها و قابلیت‌های آن آشنا شود و آن‌ها را به کار بگیرد. حتی کودکان نیز می‌توانند در سنین کودکی، آموزش‌های تفکری و ذهن ورزش را بیاموزند. در سراسر دنیا موسسات بسیاری روی توانمندسازی کودکان از نظر ذهنی فعالیت می‌کنند. ولی نگران نباشید، حتی اگر از سنین کودکی در این مسیر نبوده‌اید، می‌توانید از همین لحظه کار را شروع کنید.

هیچ وقت برای آموختن دیر نیست و ذهن انسان این قابلیت را دارد که بتواند در هر سنی بیاموزد و یاد بگیرد. برای هر روز خود برنامه‌ای داشته باشید و آن را دنبال کنید.

استاد احمد محمدی
روزانه زمانی را به خودت اختصاص بده، برای نگرشت، تخیلت و اهدافت.
استاد احمد محمدی

۲. زمانی را برای شناخت قابلیت های ذهنی خودمان اختصاص نمی دهیم

اغلب ما تصور می‌کنیم اگر از صبح تا شب بدویم و کار کنیم کافی است. گاهی اوقات باید توقفی کنیم و ببینیم کجای کار هستیم. زمانی را برای شناخت قابلیت‌های ذهنی و توانمندی‌هایی که خداوند در اختیار ما قرار داده است، اختصاص بدهیم.

از همین امروز می‌توانیم شروع کنیم. کتاب‌های صوتی، دوره‌های آموزشی و بسته‌های آموزشی آنلاین و کلاس‌های حضوری و غیر آنلاین بسیاری در بازار هستند که می‌توانند در این مسیر ما را کمک کنند. مهم این است که اراده کنیم و حرکت را آغاز کنیم. برای رشد فردی خودتان برنامه داشته باشید. اگر هر کس برای رشد فردی و کسب مهارت‌های فردی خودش هدف و برنامه‌ای نداشته باشد، بعد از مدتی می‌بیند که رشدی نکرده و در همان جایی که بوده قرار دارد.

برای انجام این کار باید زمان گذاشت و زمان آزاد کرد. اگر نتوانیم زمانی را برای رشد فردی خودمان باز کنیم، بعدا افسوس خواهیم خورد و نمی‌توانیم در مسیر موفقیت قرار بگیریم.

۳. کار عملی و اجرایی برای توانمندسازی ذهنی خودمان انجام نمی دهیم

 کار عملی و اجرایی برای توانمندسازی ذهنی خودمان انجام نمی دهیم

مجددا اغلب ما، در عمل کار خاصی برای توانمندتر شدن خودمان خصوصا از نظر قابلیت‌های تفکری و ذهنی انجام نمی‌دهیم. ذهن ورزیده نیاز به تمرین کردن دارد. شنید‌ه‌اید که گاهی به شوخی می‌گویند فلانی مغزش آکبند مانده است. این مثال را به شوخی می‌گوییم و می‌خندیم ولی در عمل گاهی برخی از ما در همین شرایط قرار داریم.

مسئله‌ای که قرار است با قدرت ذهن و تفکر ما حل شود، می‌خواهیم با سیستم دیگری حل کنیم. در واقع گره‌ای که با دست باز می‌شود را می‌خواهیم با دندان باز کنیم. ذهن انسان بسیار قدرتمند است. برای هر مسئله‌ای می‌تواند راهکاری پیدا کند و برای هر دردی، دارویی را کشف کند.

پس باید بتوانیم آن را پرورش بدهیم. همان‌طور که جسم ما با ورزش کردن قدرتمند و قوی می‌شود، ذهن ما نیز با تمرینات تفکری می‌تواند قدرتمندتر شود. اغلب ما از نظر ذهنی در وضعیت خوبی قرار نداریم. کسی که کمی فکر می‌کند و مسائل را با قدرت تفکر حل می‌کند، از نظر بسیاری نابغه است. حال آنکه همه می‌توانند نابغه باشند و البته با توانمندی که خداوند به ما عطا کرده نابغه هم هستیم.

۴. آموزش مهارت های تفکری را به عنوان بخشی از کارهای روزمره خودتان قرار دهید.

یادگیری تفکر از نان شب هم واجب تر است. بهتر است انجام تمرینات تفکری را به عنوان بخشی از کارهای روزانه خودتان قرار دهید. یعنی به‌ همان صورتی که زمانی را برای خوردن و خوابیدن اختصاص می‌دهیم، زمانی را نیز برای یادگیری تفکر اختصاص بدهیم.

شاید این سوال پیش بیاید که انجام تمرینات تفکری چه سود و فایده‌ای دارد و چه تاثیری در زندگی ما خواهد گذاشت؟ این سوال، پرسشی بسیار مهم است.

کاملا روشن است که ذهن انسان بسیار قدرتمند است و در قدم بعدی هم روشن شد که ما از توانمندی‌ها و قابلیت‌های ذهنی خودمان استفاده نمی‌کنیم، در نتیجه برای حل و فصل مسائل و مشکلات و تصمیم گیری‌ها مسئله داریم. بعد گفته شد تفکر آموختنی است. در نتیجه باید زمانی را برای یادگیری تفکر اختصاص بدهیم.

اما برای یادگیری تفکر، باید چه چیزهایی را فرا بگیریم؟ به چه ابزارهایی نیاز داریم؟ از کجا باید شروع کنیم؟ چگونه می‌توان تفکر را یاد گرفت و آموخت؟ چه عواملی در استفاده از توانمندی‌های ذهنی به ما کمک می‌‌کنند.

از قوی ترین ابرکامپیوتر دنیا بهتر استفاده کنید

از قوی ترین ابرکامپیوتر دنیا بهتر استفاده کنید

ذهن انسان ابر کامپیوتری قدرتمند است که ما تنها از دو درصد از توانایی آن استفاده می‌کنیم. حتی کارهایی انجام می‌دهیم که باعث می‌شود نه تنها نتوانیم از توانمندی ذهنی خودمان به درستی استفاده کنیم، بلکه باعث ایجاد مشکل نیز می‌شویم. مثلا تصور کنید افرادی که دائما افکار منفی در سر می‌پرورانند. قدرتی که قرار است برای ما حل مسئله کند، درگیر افکار منفی است.

در ویدئوی انگیزشی دکتر احمد محمدی در مورد راهکارهایی برای بالا بردن عملکرد ذهن صحبت می‌کنند که می‌تواند خطوط جدیدی در ذهن شما برای استفاده از توانایی ذهنی ایجاد کند. قلم و کاغذ بردارید و نکات مهم را یادداشت کنید.

خیلی ساده می‌توانیم برخی کارها را انجام بدهیم که برای توانمند شدن ذهن مان بسیار مفید است. به هر آنچه فکر می‌کنیم، هر آنچه می‌بینیم و هر آنچه بو می‌کنیم و در واقع هر آنچه از طریق حواس پنجگانه دریافت می‌کنیم در توانمندسازی ذهن ما موثر است. پس باید به حواس پنج‌گانه خودمان اهمیت بدهیم.

استاد احمد محمدی

افراد موفق به آینده فکر می‌کنند و افراد معمولی به گذشته.

استاد احمد محمدی

کلید طلایی برای حرکت در مسیر موفقیت

کلید طلایی وجود دارد که می‌تواند در همه‌ مراحل زندگی به ما کمک کند. همیشه به یاد داشته باشید در هر نقطه‌ای ایستاده‌اید، یک قدم به جلو حرکت کنید. این موضوع در آموزش تفکر هم اهمیت پیدا می‌‌‌کند. هر توانمندی ذهنی که داریم می‌توانیم یک قدم به جلو حرکت کنیم.

برای داشتن قدرت ذهن بالا باید بتوانیم هر روز این قدم‌های کوچک را برداریم تا در نهایت همین قدم‌های کوچک ما را به موفقیت و کامیابی برسانند. این کلید طلایی را بارها و بارها با خودتان مرور کنید. ببینید الان کجا ایستاده‌اید، برنامه ریزی کنید که یک قدم به جلو بروید.

مثلا فردی هستید که ورزش نمی‌‌کنید، یک قدم رو به جلو برای سلامتی می‌شود تمرینات نرمشی صبح‌گاهی که می‌تواند زمان کوتاهی داشته باشد و رفته رفته به این زمان اضافه شود یا مثلا فردی هستید که زیاد و حجیم غذا می‌‌خورید. می‌توانید تصمیم بگیرید قدمی کوچک برای ترک عادت‌های غذایی خودتان بردارید و از همین لحظه تصمیم بگیرید در هر وعده قاشق‌های کمتری بخورید.

همین قدم‌های کوچک بعدا به ما کمک می‌کنند، موفقیت‌‌های بزرگی را تجربه کنیم. در موضوع یادگیری تفکر هم وضعیت به همین صورت است. اگر شناخت درستی از عملکرد ذهن و مغز نداریم، می‌توانیم با مطالعه‌ی کتاب‌های مختلف کار را شروع کنیم یا کتاب صوتی گوش بدهیم.

اگر اهل مطالعه بوده‌ایم و کتاب‌های مختلفی را مطالعه کرده‌ایم، خوب چند قدم از فردی که چنین تجربه‌ای ندارد جلوتر هستیم. در نتیجه باید برنامه دیگری را شروع کنیم. آکادمی بازار در این زمینه برای علاقه‌مندان پیشنهاداتی دارد که می‌تواند برای هر فردی در هر وضعیتی مناسب باشد. بسته‌های آموزشی آکادمی بازار تنوع خوبی دارند و برای هر فردی در شرایط کاری مختلف مناسب خواهد بود.

موفقیت و ثروت در ۹۰ روز (معجزه ذهن قدرتمند)

موفقیت و ثروت در ۹۰ روز (معجزه ذهن قدرتمند)

آکادمی بازار محصولی به نام موفقیت و ثروت در ۹۰ روز دارد که برای آن‌هایی که از شرایط فعلی زندگی خود خسته شده‌اند و واقعا به‌ دنبال تغییر هستند بسیار مناسب است. با این دوره آموزشی غیر حضوری می‌توانید مسیر زندگی خودتان را تغییر دهید و زندگی‌تان را قدرتمندانه بسازید و از این پس دست به هر چه می‌زنید، طلا می‌شود.

این دوره آموزشی در ۱۳ فصل تنظیم شده است که در هر بخش آموزش‌هایی به صورت پادکست صوتی (قابل پخش در کامپیوتر و موبایل و ماشین) ارائه می‌شود. در پایان هر بخش، تمرین‌‌های عملی برای دانش‌پذیران دوره آموزشی درنظر گرفته شده است. می‌توانید توضیحات بیشتر را در صفحه‌ی محصول مشاهده کنید.

پادکست - افزایش مهارت تفکر

نکته مهم در استفاده از دوره آموزشی غیرحضوری موفقیت و ثروت در ۹۰ رو این است که با تهیه‌ آن به‌ تنهایی رها نمی‌شوید و تیم تخصصی آکادمی بازار در کنار شما خواهد بود. دوره آموزشی غیرحضوری موفقیت و ثروت در ۹۰ روز زیر نظر مستقیم استاد احمد محمدی تهیه شده و استاد احمد محمدی و تیم تخصصی آکادمی بازار در تمامی مراحل دوره آموزشی، در کنار شما هستند.

بعد از پایان هر فصل، مشاوران آکادمی بازار به سوالات شما پاسخ می‌دهند و در پایان هر ماه، دانشجویان از یک جلسه‌ مشاوره تلفنی با استاد احمد محمدی بهره‌مند می‌گردند. در این جلسه‌ می‌توانید سوالات، مسائل و مشکلات خود را با بهترین مدرس انگیزشی ایران با سابقه‌ مشاوره به ۱۱۰ برند برتر و سابقه آموزش به بیش از ۱۵۰۰۰ دانش‌پذیر در میان گذاشته و از این فرصت استثنایی استفاده کنید. در این دوره آموزشی تمرین‌های عملی و کاربردی تنظیم شده است که می‌تواند نیاز کاربران را مرتفع سازد.

5/5 - (21 امتیاز)

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی