چگونه ارتباطات اجتماعی خوبی برقرار کنیم؟

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲ بهمن, ۱۳۹۸
آخرین بروزرسانی: ۱۲ مهر, ۱۴۰۰
چگونه ارتباطات اجتماعی خوبی برقرار کنیم؟

انسان با کمک مهارت ارتباط با دیگران می‌تواند در نهایت صلح و آرامش تجارت فوق‌العاده‌ای داشته باشد و همچنین از معاشرت با دیگران لذت ببرد. شاید با خودتان بگویید من به عنوان یک فرد عادی نیازی به داشتن این مهارت ندارم، اما انسان‌ها با وجود یکدیگر زنده‌اند و می‌توانند زندگی کنند.

هیچ انسانی به تنهایی زندگی خوبی را نخواهد گذراند. برای اینکه بتوانیم حس زیبای زندگی کردن و بودن را لمس کنیم باید با یکدیگر در ارتباطی مسالمت آمیز باشیم، بنابراین همه ما به شدت به داشتن مهارت ارتباط با دیگران نیازمندیم. توسعه مهارت‌های ارتباطی هم برای زندگی حرفه‌ای و هم برای زندگی شخصی مهم است.

مهارت‌ ارتباط با دیگران مجموعه فعالیت‌هایی است که در نهایت باعث می‌شود عملکرد عمومی با کیفیت انجام شود. امروزه ارتباطات هم در دنیای تجارت و هم در زندگی خصوصی بسیار مهم است. داشتن ارتباطات موثر و روابط عمومی بالا همه جا و همیشه کاربرد دارد، خصوصا در برخی مشاغل که شما با ارباب رجوع در ارتباط هستید.

کتاب نقشه فروش
کتاب نقشه فروش

فهرست مطالب

چگونه ارتباطات اجتماعی برقرار کنیم؟

ارتباطات اجتماعی خوب یعنی از مهارت‌‌ها و ابزارهایی است که می‌تواند در مسیر زندگی به ما کمک شایانی کند. چگونه می‌توانیم ارتباطات اجتماعی خوبی داشته باشیم؟ ارتباطات اجتماعی خوب محصولات، اثرات و نتایج خوبی برای شما به‌همراه دارد. انسان موجودی اجتماعی است، پس ارتباطات اجتماعی یکی از اصول اساسی است که ازطریق آن می‌توان به موفقیت‌های خوبی دست پیدا کرد.

آیا همه‌ انسان‌ها باید بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند؟ آیا همه شایسته‌ برقراری ارتباط هستند؟ آیا ما باید بتوانیم با همه ارتباط برقرار کنیم؟ ارتباطات اجتماعی خوب چه محصولات و تبعاتی برای ما دارد؟ آیا برقراری ارتباط اجتماعی مهارت آموختنی است یا اینکه موضوعی در وجود ما است که نمی‌توانیم برای رشد آن کاری انجام بدهیم؟

موضوع ارتباطات اجتماعی موضوع بسیار مهمی است که تاکنون آکادمی بازار به‌ شکل‌های مختلفی بدان پرداخته است. می‌توانید مقاله روش‌های بهبود ارتباطات اجتماعی را مطالعه کنید.

روش های بهبود ارتباطات اجتماعی 

روش های بهبود ارتباطات اجتماعی

برای بهبود ارتباطات اجتماعی لازم است مهارت‌هایی را یاد بگیریم. ارتبا‌طات اجتماعی را باید ساخت. وقتی از ارتباطات اجتماعی صحبت به میان می‌آید، یعنی باید مهارت‌هایی را یاد بگیریم تا بتوانیم با افراد طراف خودمان به شکل درستی ارتباط برقرار کنیم.

یکی از مسائل مردم زمان ما مشکلات ارتباطی است. به زندگی افراد مختلف که نگاه می‌کنیم می‌بینیم که والدین و فرزندان بسیاری با یکدیگر مشکل دارند. همسران نیز از مشکلات ارتباطی گاها رنج می‌برند. کارفرمایان با پرسنل خود و کارمندان یک مجموعه کاری اغلب با یکدیگر مشکل ارتباطی دارند.

وقتی این مسائل حل نمی‌شود، تبدیل به معضل شده و بر راندمان کاری تاثیر منفی می‌گذارد. برای بهبود ارتباطات اجتماعی باید مهارت‌هایی را یاد بگیریم.

درک طرف متقابل

اگر می‌خواهید در ارتباطات اجتماعی خودتان به شکل درستی عمل کنید، باید مهارت درک متقابل را یاد بگیرید. اگر یاد نگرفته باشیم چگونه طرف متقابل را درک کنیم، در برقراری ارتباطات اجتماعی دچار مشکل می‌شویم.

گوش دادن

یکی دیگر از مهارت‌هایی که باید برای بهبود ارتباطات اجتماعی فرابگیریم، مهارت خوب گوش کردن است.

استاد احمد محمدی
زندگی شگفت‌انگیز است، کافی است راهش را پیدا کنی.
استاد احمد محمدی

باید بدانیم خوب گوش کردن می‌توا‌ند بسیاری از مسائل ما را در ارتباطات حل کند. بسیاری از ما شنونده‌ خوبی نیستیم.

با روی باز و گشاده با دیگران برخورد کنید

دیده‌اید برخی افراد همیشه عبوس و ناراحت هستند. این افراد اولین پالسی که به طرف مقابل منتقل می‌کنند، پالسی از یاس و ناامیدی است. برخورد اول خراب می‌شود و شاید نمی‌توان امیدی به ادامه راه داشت.

روحیه همکاری را در خود تقویت کنید

برای ارتباط خوب باید روحیه‌ی همکاری داشت. موضع و نقش خودتان را به‌جای آنکه در طرف مقابل فرد قرار دهید، روحیه همکارانه داشته باشید.

حضوری فعال و پرانرژی داشته باشید

اگر می‌خواهید ارتباطات اجتماعی خود را تقویت کنید، در جمع‌های مختلف روحیه‌ی همکاری و مشارکت خود را بالا ببرید.

احساسات خود را بیان کنید

برای تقویت روابط اجتماعی باید بتوانید احساسات خود را بیان کنید. وقتی از موضوعی ناراحت هستید، باید سعی کنید با گفتمان مسئله را حل کنید. نگذارید گره‌ها و مشکلات کوچک به مسائل بزرگ تبدیل شود.

آیا باید با همه روابطی دوستانه و صمیمی داشت؟

آیا باید با همه روابطی دوستانه و صمیمی داشت؟

وقتی صحبت از ارتباطات اجتماعی به میان می‌آید برخی می‌گویند ما اصلا تمایلی نداریم با همه‌ اطرافیان خود بسیار روابط نزدیکی ایجاد کنیم. برخی افراد دایره‌ تنگی در دوستی دارند.

ابتدا باید یک چیز مهم را در نظر داشته باشید که هر کسی حریم و حدودی برای خودش دارد که هر کسی نباید و نمی‌تواند در آن حریم وارد شود. نکته‌ مهم دیگر آن است که هر کسی ارزش‌ها و اعتقاداتی برای خودش دارد و به همین دلیل نمی‌تواند گاهی هر شخصی را در حوزه‌ فردی خودش وارد کند.

اما این نکته‌ مهم را هم فراموش نکنید که حتی در صورت تضاد عقاید باید بتوانیم به اعتقادات و ارزش‌های دیگران احترام بگذاریم. تصور کنید در محیط کاری هستید و یکی از همکاران شما به‌شدت تنبل است.

تا جایی که به کار مربوط می‌شود و تنبلی وی برای کار ضرر زننده باشد، می‌توانید در این موضوع ورود کنید. ولی اگر آن همکار شما هیچ رابطه کاری با شما ندارد و اصلا خوشش هم نمی‌آید کسی وارد حریم خصوصی‌اش شود، تصمیم به نصیحت کردن وی کار درستی به‌نظر نمی‌رسد.

ولی تصور کنید خواهر کوچک شما تنبلی می‌کند. وظیفه‌ خواهری آن است که به خواهر کوچکتر کمک کند تا بتواند از این مشکل تنبلی خلاص شود. برخی از مشکلات ارتباطی به این جهت به‌وجود می‌آید که افراد در زندگی و حریم خصوصی یکدیگر بدون اجازه وارد می‌شوند. نصیحت‌های نا به جا می‌کنند. هر کسی نقص‌ها و عیب‌هایی دارد و خود ما نیز از این قاعده مستثنی نیستیم. پس بهتر است ابتدا از خودمان شروع کنیم.

آداب معاشرت و ارتباطات اجتماعی زندگی شما را متحول می کند

آداب معاشرت و ارتباطات اجتماعی زندگی شما را متحول می کند

ما به واسطه‌ کارهای مختلفی با افراد مختلف ارتباط داریم. مثلا فردی فروشنده لبنیاتی است و هر روز تعداد زیادی مشتری وارد مغازه وی می‌شود. ارتباطات اجتماعی در برخورد با مشتریان یک معنا دارد و ارتباط اجتماعی در برخورد با فامیل نزدیک معنای دیگری می‌دهد. ارتباط اجتماعی مهارتی است که باید آن را یاد بگیریم.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
ارتباطات اجتماعی و ارتباط موثر

فروشندگان موفق عموما روی مهارت‌های ارتباطی خودشان کار می‌کنند. طیف بسیاری از مردم و یا بهتر بگوییم همه‌ ما با مهارت ارتباط موثر سر و کار داریم. ما موجودی تک سلولی نیستیم که در غار تنهایی خودمان زندگی کنیم. انسان موجودی اجتماعی است که به واسطه‌ ارتباطاتش می‌تواند مسیر موفقیت را بهتر طی کند.

در مسیر زندگی باید همه چیز را بسنجیم و جایگاه افراد را در محدوده‌ خودمان مشخص کنیم. باید برای ما معلوم باشد فلان فرد جزو کدام دسته از دوستان ما است. باید بدانیم سطح ارتباط ما با هر شخصی چگونه تعیین و تعریف می‌شود. باید تقویت مهارت‌های ارتباطی را یاد بگیریم.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی