ذهن آگاهی و پنج قدم برای جلوگیری از سکون و باز کردن قفل ذهنی

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۴ بهمن, ۱۳۹۶
آخرین بروزرسانی: ۸ شهریور, ۱۴۰۰
ذهن آگاهی و پنج قدم برای جلوگیری از سکون و باز کردن قفل ذهنیقدم برای جلوگیری از سکون و باز کردن قفل ذهنی

با پنج تکنیک ذهن آگاهی از جمله افزایش دوپامین، مومنتوم و نیروی فزاینده، تکرار و تکنیک‌های دیگر می‌توانید قفل ذهنی خود را باز کرده و در مسیر موفقیت به سمت هدف‌تان قدم بردارید. اگر‌ تا کنون حس کرده‌اید که حسی به زندگی ندارید و تمام اتفاقات روزمره شما بسیار حوصله سر بر شده و هیچ تنوعی در آن وجود ندارد باید به شما بگوئیم که دچار قفل ذهنی شده‌اید.

شاید این کلمه کمی ترسناک به‌نظر برسد اما این‌‌ اتفاق راه چاره دارد و با کمی تلاش می‌توانید ذهن خود را از حالت سکون خارج کنید. اگر قفل ذهنی به سراغ شما بیاید در فعالیت‌های خود به درستی موفق نمی‌شوید و بازده شما به شکل چشمگیری کاهش پیدا می‌کند. پس مسئله سکون ذهن را باید جدی بگیرید.

ذهنی که در حالت سکون قرار ندارد، برای دریافت هرگونه اطلاعاتی آماده است و همین موضوع کوچک باعث موفقیت و پیشرفت می‌شود‌. پس اگر شما نیز از این اوضاع خسته شده‌اید و می‌خواهید کارهایتان نتیجه بخش باشد و ذهنتان با شما همراهی کند؛ در این مقاله تمام این مهارت‌ها را خواهید آموخت.

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

قفل ذهنی

آیا تا به حال احساس کرده‌اید که خلاقیت در شما مرده است و در فکری قدیمی گیر کرده‌اید؟ آیا از خود پرسیده‌اید مقصر اصلی مشکلات زندگی ما چه کسی است؟ بازکردن قفل ذهنی دشوار می‌شود؟ ذهن آگاهی خود را تقویت کنید.

گاهی اوقات، روزها یا هفته‌هایی پیش می‌آید که علی رغم میل باطنی جهت خلاق‌تر شدن، نمی‌توانید کاری از پیش ببرید. گویی ذهن شما قفل شده است. ذهن آگاهی خود را از دست داده اید. هر چه بیشتر تقلا می‌کنید، کمتر نتیجه می‌گیرید. برای بازکردن قفل ذهنی چکار می‌کنید؟ می‌دانید چاره کار چیست؟ مومنتوم و نیروی فزاینده!

مومنتوم و نیروی فزاینده برای تقویت ذهن آگاهی

مومنتوم و نیروی فزاینده برای تقویت ذهن آگاهی

ببینید؛ مغز ما یک ماشین الگوساز است و کارکردش، یافتن مسیر و در پیش گرفتن آن مسیر به صورت مستمر و عامل تعیین کننده‌ای برای موفقیت یا عدم موفقیتان می‌باشد. دلیل این استمرار و چسبیدن به الگوهای تکراری چیست؟

مغز ما می‌خواهد انرژی ذخیره کند؛ به همین دلیل است که ایجاد تغییرات رفتاری خصوصا وقتی که به لحاظ روحی، آمادگی پذیرشش را ندارید، تا این حد دشوار است.

با این حال، این بدان معناست که وقتی عادتی خلق کردید، مومنتوم و نیروی فزاینده، ابزار قدرتمندی خواهد بود که می‌توانید از آن به نفع خودتان استفاده کنید. شما بعد از ایجاد یک الگوی رفتاری، آن را ادامه خواهید داد و با گذر زمان، انجام آن، ‌آسان و آسان‌تر می‌شود.

به عبارتی حتی می‌توان گفت که این نیروی فزاینده از انگیزه هم مهم‌تر می‌شود و ذهن آگاهی را تقویت می‌کند. با ذهن آگاهی می‌توانید به راحتی اقدام به باز کردن قفل ذهنی کنید.

با اینکه ممکن است شکستن چرخه فعلی در لحظه اکنون سخت به نظر بیاید، باید بدانید که یک فرایند تکراری وجود دارد که انجامش، در خلق نیروی فزاینده‌ کافی برای ادامه‌ کارتان، به شما کمک خواهد کرد. از ۵ روش زیر غافل نشوید:

1. ذهنتان را مملو از دوپامین کنید تا ذهن آگاهی تقویت شود

اگر با انرژی و شور و شوق کم می‌خواهید یک تغییر رفتاری در خودتان ایجاد کنید، در ابتدای امر باید حال روحی‌تان را عوض کنید. ممکن است بپرسید چطور می‌توانم شادی را در زندگی تجربه کنم؟

به این منظور، باید به صورت طبیعی، تولید دوپامین در بدن‌تان را افزایش دهید. نام دیگر دوپامین، مولکول انگیزه است که به شما در انجام کارها انرژی می‌دهد. برای افزایش دوپامین و نهایتا ذهن آگاهی:

  • مصرف شکر را کاهش یا قطع کنید
  • از نور خورشید بهره‌مند شوید
  • با اضطراب و استرس مقابله کنید
  • ورزش‌های استقامتی انجام دهید
  • یوگا یا تنفس عمیق انجام دهید
  • خواب خوب داشته باشید
  • هدفمند باشید

2. برای ذهن آگهی، تصمیم بگیرید و عزم تان را جزم کنید

 برای ذهن آگهی، تصمیم بگیرید و عزم تان را جزم کنید

در بالا، تعیین هدف را یکی از راه‌های افزایش تولید دوپامین معرفی کردم. به همین دلیل، تصمیم گرفتن و متعهد شدن هم اهمیت پیدا می‌کند. همچنین، تعیین هدف و حرکت به سوی آن ذهن آگاهی شما را متمرکز می‌کند. با چند نکته ساده هدف واقعی تان را در زندگی پیدا کنید.

هرچقدر که تصمیم‌تان جدی‌تر باشد و احساسات بیشتری را هم درگیر سازید، تاثیر بیشتر و بهتری را هم شاهد خواهید بود.

3. مجموعه ای از تجارب مرجع را انتخاب کنید

در پیش گرفتن و آغاز یک چالش جدید، بدون داشتن خاطره‌ای از تجارب مشابه، کار دشواری است. تجربه مرجع، هدف کوچک‌تری است که به عنوان یک نمونه و مثال در ذهن‌تان، توانایی و توانمندی‌تان در انجام کار‌ها را یادآوری می‌کند.

استاد احمد محمدی
تکرار رفتار همیشگی یعنی کسب نتایج همیشگی. مهارت‌های جدید یاد بگیر تا نتایج جدیدی به دست آوری.
استاد احمد محمدی

وقتی که تصمیم قطعی گرفتید و عزم‌تان را جزم کردید، به مجموعه‌ای از اقداماتی که شما را به آن سمت هدایت کرده و نشانه‌های ملموسی از پیشرفت‌تان را نشان خواهند داد، بیندیشید. ذهن آگاهی را می‌توان به این طریق افزایش داد.

4. کوچکترین قدم را بردارید و آن را بزرگ و بزرگتر کنید

در اولین مرحله از راه اندازی قطار مومنتوم‌تان، کوچک‌ترین کار ممکن را انجام دهید. در این لحظه، به این فکر نکنید که آیا این قدم کوچک مرا به هدفم می‌رساند یا خیر. یادتان باشد که هر حرکتی، از یک‌جا ساکن نشستن بهتر است.

به عنوان مثال، کارتان را پوشیدن لباس ورزشی و انجام چند حرکت کششی آغاز کنید. شاید در مراحل بعدی بخواهید یک قدم فراتر بروید. مطمئنم که اگر بتوانید سه روز متوالی کفش‎‌های ورزشی‌تان را به پا کنید، در روز سوم، وسوسه خواهید شد که گشتی در اطراف ساختمان‌تان بزنید.

5. تکرار را فراموش نکنید

 تکرار را فراموش نکنید

سرانجام، پس از طی این مراحل، آن‌ها را مجددا طی کنید تا شاهد پیشرفت‌های کوچک در رسیدن به هدف‌تان باشید؛ این کار را باید تا زمانی که تاثیرات مشهودی را در زندگی‌تان مشاهده کنید، ادامه دهید. پس از آن، باید سراغ تصمیمات و اهداف جدیدی بروید.

اگر احساس کردید که طراوت و خلاقیت از فکرتان رخت بر بسته است، یادتان باشد که این فقط یک احساس است. قرار نیست تا پایان عمرتان همین‌طور باقی بماند.

ذهن انسان، در صورتی که بتوانید از آن به نفع‌تان بهره ببرید، ابزاری خارق‌العاده است. با استفاده از اصل نیروی فزاینده می‌توانید آن را در مسیر مطلوب خودتان به کار بیندازید.

سخن پایانی

زمانی که خود را عادت به تغییر دهید و همواره تفکر خلاق خود را حفظ کنید، دست‌یابی به هر هدفی ساده‌تر خواهد بود. چرا که انعطاف‌پذیر هستید و در مقابل موانع و مشکلات درجا نمی‌زنید.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
چطور ذهن مان را توسعه دهیم؟

در این حالت تنها به این فکر می‌کنید که چگونه مشکل خود را حل کنید و کلید حل مشکلات را در دست می‌گیرید. در این هنگام است که مغز شما سریعا راه‌ حل مناسب و جدیدی برای غلبه بر مشکلات و موانع به شما ارائه می‌دهد. مغز شما کمک به باز کردن قفل ذهنی می‌کند. این کار نیز تنها با ذهن آگاهی انجام می‌شود.

آکادمی بازار در کنار شما است. می‌توانید از محصول معجزه ذهن قدرتمند دوره ثروت دیدن فرمایید. این محصول می‌تواند نقطه‌ شروعی بر حرکت در مسیر موفقیت باشد.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی