نمی توانم گفتن را متوقف کنید، نکاتی برای غلبه بر هیولای درون

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱۷ مرداد, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۲۰ آبان, ۱۴۰۰
نمیتوانم - میتوانم

خیلی‌ها زمانی که می‌خواهند کاری را شروع کنند دو دل هستند و بعد از مدتی جا می‌زنند و می‌گویند که دیگر نمی‌توانند. کلمه نمی توانم بسیار عجیب است! با این کلمه خود را از انجام هرکاری راحت می‌کنیم و از آن مانند یک توجیه و بهانه استفاده می‌کنیم.

انسان موجود شگفت انگیزیست و اگر برای هرچیزی تلاش کند مسلما می‌تواند به آن چیزی که می‌خواهد برسد. این موضوع بارها ثابت شده است. بتهوون با وجود ناشنوایی توانست به یک موزیسین بزرگ تبدیل شود. او می‌توانست ناشنوایی خود را به یک بهانه تبدیل کند و بسیار هم منطقی به نظر می‌آمد، اما تسلیم نشد و به افکار منفی و هیولای درون خود غلبه کرد.

پس هرگونه تفکر من نمی توانم و خود کم بینی زائده ذهن ماست و واقعیت ندارد. در این مقاله به شما آموزش می‌دهیم که چگونه هیولای من نمی توانم را نابود کنید و با فکری مثبت به هرآنچه که آرزویش را دارید برسید.

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

نمی توانم گفتن را متوقف کنید

 Zachary Richey توسعه دهنده حرفه‌ای وب است که در ویرجینیا زندگی می‌کند. هدف او این است که دیدگاه‌ها، مبارزات و داستان‌های دیگران را در مورد مبارزه با نمی توانم به اشتراک بگذارد. با این ایده که هیچ چیز آسان و گاهی حتی سرگرم کننده در مورد انجام کارهای خوب و بزرگ وجود ندارد. او افراد را برای ارتباط و اشتراک گذاری داستانشان تشویق می‌کند. شما می‌توانید او را در www.helpnotmotivation.com بازدید کنید.

“نه گفتن” عادت خیلی از ماست. “نه، من نمی توانم این را داشته باشم.” یا “نه این کار امکان پذیر نیست.” یا “نه، این اتفاق نخواهد افتاد.” گاهی اوقات آنقدر به گفتنش عادت کردیم که شروع به خزیدن در رویاها، امیدها و فرصت‌هایمان برای رشد می‌کند.

سپس ناگهان می‌گویید “نه، من نمی توانم عادی باشم.” و “نه، من نمی توانم این کار را انجام دهم.” یا “نه، اصلا چرا تلاش کنم؟” این هیولای درون شماست. جانور درونی شما، که هیچ کاری بهتر از پیش‌بینی حرکت بعدی‌تان، برای انجام دادن ندارد.

این جانور پاداش گرفتن را دوست دارد، به او پول، غذا، الکل، را پایان هر روز کاری بخورانید؛ او با خوشحالی همه را می‌بلعد و برای مدتی آرام است، تا زمانی که کاری را که او دوست ندارد انجام بدهید؛ کاری جدید، ناآشنا، خطرناک، شخصی یا چیزی که برایتان مهم است و او ظاهر می‌شود و به شما می‌گوید که به چه دلایلی نمی‌توان آن کار را انجام داد. در ادامه چند راهکار ارائه می‌دهیم.

راه کنترل افکار منفی مانند نمی توانم با تصدیق

راه کنترل افکار منفی مانند نمی توانم با تصدیق

ساده‌ترین راه برای کنترل این افکار منفی، این است که آن‌ها را تصدیق کنید. به آن اقرار کنید و آنچه را که اضطراب از آن حاصل می‌شود بجویید. شاید کمی احمقانه به نظر بیاید، اما به جانور خود بگویید: “این کار خوب است، خواهیم دید.”

سپس به انجام هر کار شگفت‌انگیزی که مد نظرتان است بپردازید. اگر بی‌نتیجه باشد چه؟ شاید این افکار مدام ایجاد مزاحمت کنند. عدم اعتماد به‌ نفس اغلب از نحوه واکنشی که ما یاد گرفته‌ایم در یک وضعیت خاص واکنش نشان بدهیم سرچشمه می‌گیرد. مغز چیز جالبی است که دوست دارد کپی کند.

هنگامی که شما به کسی نگاه می‌کنید که درحال انجام کاری است، در مورد چیزی فکر می‌کند، چیزی را به خاطر می‌آورد، یا چیزی احساس می‌کند؛ مغز می‌خواهد همان نورون‌ها را برانگیزاند و به آن افکار و احساسات نیرو ببخشد. مخلص کلام اینکه، برای بازتعریف کردن برنامه‌های طبیعی آن، به زمان و اراده نیاز است.

یک متفکر فعال باشید

راهی برای تمرکز پیدا کنید. یک مکان آرام بیابید، حتی اگر سخت باشد (می‌دانم که واقعا دشوار است)، با افکار خود مواجه شوید و با آن‌ها خلوت کنید، به آن‌ها عمیقا فکر کنید، ریشه و منطق آن‌ها را درک کنید، با آن‌ها راحت باشید. اگر آن‌ها خیلی نفس‌گیر هستند سعی کنید روی تنفس خود تمرکز کنید.

این تکنیک‌ها را در چالش‌ها و مبارزات زندگی خود اعمال کنید. هنگامی که شما از کسی یا چیزی عصبانی هستید، به آن فکر کنید. این احتمال را بدهید که ممکن است شما در اشتباه باشید و آن را بپذیرید.

سخت است، اما همه ما گاهی اشتباه می‌کنیم. همه ما زمانی زخم زبان زده‌ایم، خودخواهانه رفتار کرده‌ایم و چیزها را به نیمه‌ تاریک‌مان واگذارده‌ایم. با خودتان حرف بزنید، سوالات مکالمه‌ای باز مثل “آن‌ها در مورد این مسئله چه احساسی دارند؟ دیدگاه آن‌ها چیست؟” به روشن‌سازی مشکلات کمک می‌کند.

با خودتان حرف بزنید

با خودتان حرف بزنید

افکار منفی را به ذهنتان راه ندهید و با ارائه حقایق و دلگرمی دادن، در برابر افکار منفی بایستید. از استاد احمد محمدی خواهید آموخت که چگونه افکار منفی را با افکار مثبت می‌توان جایگزین کرد.

استاد احمد محمدی
تفکر "من به اندازه کافی خوب نیستم، من توانا نیستم و ..." همه زاییده افکار غلط ما هستند، هیچ کدام واقعی نیستند.
استاد احمد محمدی

گفتگوی درونی خود را تغییر دهید: “من به اندازه کافی خوب هستم، من از پس انجام کارها برمی‌آیم.” و “تنها کاری که باید انجام بدهم این است که ادامه بدهم و بلاخره موفق به حل این مشکل می‌شوم.” شاید پیش پا‌ افتاده به نظر بیاید، اما به غلبه بر افکار غیر منطقی کمک می‌کند. نگرانی و دغدغه‌مندی عادی است، اما تنفر از هرکاری که انجام می‌دهید درست نیست.

برای جلوگیری از نمی توانم عزت نفس خود را بسازید

در مورد هر آنچه انجام داده‌اید فکر کنید. نه صرفا چیزهای بزرگ، چیزهای کوچک را نیز در نظر بگیرید؛ چون به راحتی فراموش می‌شوند. صرف آماده شدن برای صبح هر روز، یک دستاورد است. شاید چون به آن عادت کرده‌اید این حس را نداشته باشد، اما تنبلی انتخاب بسیار ساده‌تری است.

کاری که انجام می‌دهید را از چیزی که هستید، جدا کنید. اجازه ندهید عزت نفستان به شغل، سرگرمی‌ها یا هر چیز دیگری بستگی داشته باشد. تنها چیزی که ارزش و هستی شما را تفسیر می‌کند، تفکر شماست.

شغل، سلامتی، ظاهر، همه موقت هستند و افکار مثبت، مهربانی و محبت می‌توانند اثراتی به درازای یک عمر داشته باشند. علاوه بر این، هزینه‌ای هم ندارند و می‌شود به آسانی برای شروعشان اقدام کرد!

قدرت اراده خود را تقویت کنید

گاهی سخت‌ترین بخش ایجاد تغییر در خود، گام اول برای انجام آن است. من دریافتم که در تمام “چراهای” یک مشکل گرفتار شده‌ام و ذهنم روی دلایلی که نباید آن کار را انجام بدهم مانور می‌دهد.

از یافته‌های من که می‌تواند مفید باشد، تنظیم یک چک لیست و مشخص کردن کارهای سازنده برای هر روز است. سپس رهایش کنید و در مورد آن فکر نکنید؛ زمانی که آماده شدید، شروع به کار کنید؛ سعی کنید اهداف خود را انجام دهید و آن‌ها را در لیست تیک بزنید. برای این کار، چک لیست شما باید بسیار دقیق باشد، برای مثال “پنج دقیقه ورزش با ویدئو یوتیوب.”

هیولای نمی توانم را از خود دور کنید

هیولای نمی توانم را از خود دور کنید

این‌ها همه نکات خوبی هستند؛ اما مطمئنم اگر شما مثل من باشید، از قبل در این مسیر قرار گرفته‌اید. “گفتن اینکه لیست ایجاد کنید! آسان است.” خب، در واقع اینطور نیست، حتی من هم گاهی آن را به تعویق می‌اندازم،

قبلا خودم را بابت پی نگرفتن اهدافم سرزنش می‌کردم، اما این اصلا راه حل خوبی نیست، سرزنش، بدترین مشوق است. این تنها شک به خود است که به شما القا می‌کند به اندازه کافی خوب نیستید. بپذیرید که هر کسی دچار اهمال‌کاری می‌شود و بابت آن حس گناه نداشته باشید.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
پادکست فکرانه - اثر مرکب

باور کنید که کوبیدن پتک سرزنش بر خود، در مقایسه با احساس اعتماد‌ به‌ نفس و انرژی به عنوان به هیچ عنوان راه حل انگیزشی خوبی نیست. هر روز فقط چند چیز انجام دهید، به سرعت بر تعدادشان افزوده می‌شود؛ به زودی به خودتان می‌آیید و می‌بینید کارهای بزرگ مختلفی انجام داده‌اید.

نکته کوتاه نهایی

زمانی که انرژی زیادی در خود حس می‌کنید، وقت شروع است. هر زمان در روز که فکر می‌کنید انگیزه و انرژی دارید، سعی کنید در همان لحظه، راهی برای انجام کاری مفید برای خودتان پیدا کنید.

برای تسخیر این هیولای درون آماده‌اید؟ به کارهای خوبی که می‌توانید انجام دهید فکر کنید! لازم نیست صرفا در پی برداشتن قدم بزرگی باشید، هرچیزی می‌تواند باشد. فقط انجامش دهید! اولین قدم مهم‌ترین است! به این روش می‌توانید به تدریج اعتماد به نفس خود را بهبود بخشید و فعل نمی توانم را از فرهنگ واژه خود حذف کنید.

یکی از اهداف مهم تیم آکادمی بازار گسترش و آموزش مهارت‌های اجتماعی و ایجاد انگیزه در بین افراد مختلف جامعه می‌باشد. از این رو آکادمی بازار سمینارهای مختلفی را با حضور استاد احمد محمدی مدرس، مشاور و سخنران انگیزشی برگزار می‌نماید.

در این سمینارها استاد احمد محمدی تمامی ابزارها و مهارت‌های مورد نیاز برای موفقیت و محقق ساختن رویاها از جمله اعتماد به نفس، عزت نفس، انگیزه و … را به شما تدریس خواهند نمود.

4.9/5 - (15 امتیاز)

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

20 پاسخ

  1. حرف زدن با خود هم از مهم ترین راهکارها برای ایجاد اعتناد به نفس هست و باعث از بین رفتن نمیتوانم ها میشه

  2. نه مثبت و منفی داره هیچ وقت نباید بگیم نه نمیتونم ولی در مقابل یکسری چیزها نگفتن یک هنر محسوب میشه

    1. سلام‌کاربر عزیز
      برای اطلاع از آخرین سمینار و دوره ها با کارشناسان ما تماس بگیرید:
      پاسخگوی شما هستیم: 88993288، 66978520، 66418084-021

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی