معجزه قانون باروری

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۷ فروردین, ۱۳۹۹
آخرین بروزرسانی: ۲۰ مرداد, ۱۴۰۰
کتاب نقشه فروش
کتاب نقشه فروش

فهرست مطالب

معجزه قانون باروری می‌گوید هر خواسته و هدفی برای محقق شدن نیاز به زمان دارد.

معجزه قانون باروری را در زندگی خود بشناسید و سعی کنید آن را درک کرده و در زندگی به این قانون توجه نشان دهید. برخی اوقات در زندگی بسیار عجول هستیم. هدفی را دنبال می‌کنیم، آرزو و خواسته‌ای داریم ولی بسیار عجول هستیم و تصور می‌کنیم به محض اینکه خواسته‌ای داشتیم باید محقق شود. شاید هم این اتفاق بیفتد و در جهان هیچ غیرممکنی وجود ندارد. ولی صحبت ما در این مقاله در مورد مکانیزم‌های طبیعی رسیدن به خواسته‌ها و رسیدن به آرزوها و موفقیت‌های زندگی است.

تصور کنید فردی کسب و کاری را راه‌اندازی کرده و برای خود هدفگذاری مالی تعریف کرده است. در حالت طبیعی و با مشورت گرفتن از مشاوران زبده، اگر این فرد روند طبیعی را طی کند و با تلاش و کوشش پیش برود، در عرض دو سال می‌تواند در بازار به نقطه‌ی مورد نظر خود برسد.

از نگاه واقع‌بینانه و علمی این فرد باید با برنامه‌ای پیش برود تا به نقطه‌ی مورد نظر برسد. اما هستند افرادی که به محض راه‌اندازی کسب و کار خود، تمام برنامه‌ها را نادیده می‌گیرند و می‌خواهند یک شبه راه را طی کنند و به مقصد برسند. وقتی چنین حالتی رخ نمی‌دهد، دچار یاس و ناامیدی می‌شوند و حبه اصطلاح حالشان خراب هم می‌شود.

معجزه قانون باروری
معجزه قانون باروری

قانون باروری در زندگی ما 

قانونی به نام قانون باروری وجود دارد که بهر کسی بهتر است این قانون را در زندگی خودش بشناسد و بتواند هر چه بیشتر این قانون را درک کند. برای توضیح این قانون، به این مثال توجه کنید.

مزرعه‌داری را درنظر بگیرید که دانه‌ها را در فصل مورد نظر می‌کارد، آنها را آبیاری کرده و علف‌های هرز را از مزرعه خود دور می‌کند تا به محصول برسد. اگر روز اول که مزرعه‌دار زمین را مهیا می‌کرد و دانه‌ها را می‌کاشت، به خودش می‌گفت دانه‌ها باید تا فردا صبح محصول بدهند، آیا با حرف مزرعه‌دار اتفاق خاصی برای دانه‌ها می‌افتاد؟ آیا دانه‌ها یک شبه رشد می‌کردند و محصول می‌دادند؟

رشد دانه‌ها تا اتمام پروسه‌ی رسیدن به محصول بازه‌ی زمانی را طی می‌کند. در زندگی عادی و طبیعی همه‌ی دانه‌ها لوبیای سحرآمیز نیستند که یک شبه رشد کنند و بزرگ شوند. ممکن است کسی هم در زندگی‌اش با لوبیای سحرآمیز و معجزات خداوند روبه‌رو شود، ولی در اینجا صحبت از زندگی عادی و روند زمینی وقوع وقایع مختلف است.

هیچ نطفه‌ای در رحم مادر، یک شبه به نوزاد تبدیل نمی‌شود. هیچ دانه‌ای یک شبه به درخت تبدیل نمی‌شود. هر موجود زنده‌ای روندی را برای رشد و تکامل طی می‌کند. در سیستم خداوند همه چیز نظم خودش را دارد.

قانون باروری می‌گوید وقتی نطفه‌ی هدف و خواسته‌ای تشکیل شد، زمانی طول می‌کشد تا به میوه و محصول برسد. این زمان باروری باید به شدت مراقب باشیم تا دچار مرگ زودرس نشود.

خواسته‌های خودتان را همچون نطفه‌ای رشد دهید

فرآیند تولد نوزاد را درنظر بگیرید. نطفه‌ای شکل می‌گیرد و در رحم مادر این نطفه رشد می‌کند. آرزوها و خواسته‌های ما هم چنین وضعیتی دارند. نطفه‌ی خواسته و آرزوی ما شکل می‌گیرد. اگر مراقب نباشیم در همان اول کار، نطفه می‌میرد و از محقق شدن خواسته خبری نیست. ما آبستن خواسته‌ها و آرزوهایمان هستیم. باری از آرزوها و خواسته‌ها را حمل می‌کنیم و وقتی خواسته‌ها محقق می‌شوند، سبک شده و گویی وضع حمل می‌کنیم.

بیایید نگاهی دوستانه به آرزوهایمان داشته باشیم. تصور کنید آرزویی دارید و عمیقا دوست دارید به آن آرزو برسید. مثلا دوست دارید کسب و کاری راه بیندازید و برای این موضع هدفگذاری و دوره برنامه ریزی هم کرده‌اید. تا اینجا نطفه‌ی کار درست شد. حالا از این به بعد به فصل بعدی وارد می‌شویم که باید آنقدر مراقب دانه‌ی کاشته‌ شده باشیم تا به محصول برسد.

معمولا بسیاری افراد در این بازه‌ی زمانی خسته می‌شوند و دانه و زمین را رها می‌کنند. تصور کنید مادری که در رحم خود فرزندی دارد، در ماه پنجم خسته شود و تصمیم بگیرد دیگر نمی‌تواند صبر کند تا بچه در ماه نهم به دنیا بیاید. نوزارد پنج ماهه آیا می‌تواند به حیات خود ادامه دهد؟ هم زحمت پنج ماه را کشیده و هم حوصله نکرده و بارش را نتوانسته به موقع به زمین بگذارد. باید صبر کنیم، حوصله به خرج بدهیم تا به نتیجه برسیم. به شما توصیه می‌کنم مقاله‌ی ۶ تکنیک طلایی قانون جذب برای رسیدن به اهداف و آرزوها ( قسمت دوم) را مطالعه کنید.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
معجزه قانون باروری

با صبر و حوصله پیش بروید

وقتی خواسته و آرزویی دارید، باید صبر و حوصله به خرج بدهید و پیش بروید. عجله کردن می‌تواند به ضرر شما تمام شود. دقیقا شبیه به مادری که عجله کند و بخواهد فرزندش را زودتر از موعد به دنیا بیاورد. یا کشاورزی که میوه‌ها را به صورت کال از درخت بچیند.

هر محصولی را باید به وقت خودش درو و برداشت کرد. مگر کشاورز می‌تواند برای رشد درختان باغ خود تلاش کند ولی میوه‌ها را کال از درخت بچیند؟ آیا اصلا چنین کاری عاقلانه هست؟ پس ما نیز نباید چنین کاری با زندگی خودمان بکنیم.

افراد بسیاری را می‌شناسم که تصمیم می‌گیرند تغییری در زندگی خودشان بدهند ولی به محض آنکه آن تغییر می‌خواهد در زندگی آنها مستقر شود، میدان را خالی می‌‌کنند. دانه را در زمین می‌کارند ولی صبر و حوصله ندارند و هر روز صبح خاک را از روی دانه‌ی کاشته شده کنار می‌زنند تا ببینند آیا رشد کرده یا نه؟

هیچ کشاورزی با دانه‌های خود چنین کاری نمی‌کند. هیچ کشاورزی دانه را نمی‌کارد بعد از روی بی‌صبری خاک را از روی دانه‌ها کنار نمی‌زند تا ببیند چه اتفاقی برای دانه افتاده است. پس صبور باشید. هزاران بلکه میلیون‌ها نفر شببه به ما هستند و مسیری مشابه ما طی کرده‌اند. آنها نیز برای رسیدن به محصول صبر کرده و تحمل از خود نشان داده‌اند و میدان را خالی نکرده‌اند.

قانون باروری در چه حوزه‌هایی از زندگی کاربرد دارد؟

قانون باروری در بسیاری از حوزه‌های زندگی ما کاربرد دارد. برای شما مثال‌هایی می‌زنم تا بیشتر با این قانون آشنا شوید. چون بسیاری از ما تصور می‌کنیم که قانون باروری را کاملا درک کرده‌ایم ولی در عمل اصلا به قوانین این آشنا نیستیم و آنها را نادیده می‌گیریم.

مثلا تصور کنید تصمیم گرفته‌اید روی توسعه‌ فردی خودتان کار کنید و به شخصی توانمندتر تبدیل شوید. برای این کار شروع به مطالعه‌ی کتاب‌های مختلف می‌کنید. مثلا تصمیم می‌گیرید چند کتاب در این حوزه مطالعه کنید. کتاب اول را که خواندید، با خودتان تصور می‌کنید که باید با خواندن همین یک کتاب آگاهی شما کلی تغییر کرده باشد. گاهی هم ممکن است فردی را خواندن یک جمله دگرگون شود. ولی در اینجا در مورد اکثر آدم‌ها و میانگین جامعه است.

  • آیا با خواندن تنها یک کتاب توسعه فردی به فردی متفاوت تبدیل خواهیم شد؟
  • آیا خواندن تنها یک کتاب معمولی می‌تواند از ما فرد جدیدی بسازد؟
  • آیا می‌توان باور کرد که فردی با مرور سریع یک کتاب و حتی عمیق نشدن در معنا و مفاهیم مطرح شده در کتاب، بتواند به فرد جدیدی با روحیات جدید تبدیل شود؟
  • آیا می‌تواند کسی بگوید با خواندن چند کتاب علامه دهر شده است؟

متاسفانه در عمل می‌بینیم چنین اتفاقی افتاده است و برخی قانون باروری را در عمل مورد توجه قرار نمی‌دهند. یعنی می‌‌خواهند همه‌ی اتفاقات خوب یک شبه بیفتد.

رشد فردی

رهرو آن نیست که گه تند و گه آهسته رود

حتما شما هم این مثل معروف را شنیده‌اید که می‌‌گویند:

رهرو آن نیست که گه تند و گه آهسته رود، رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود.

معنی این مثل چیست؟ چه هدفی را دنبال می‌کند؟ قصد دارد چه چیزی به ما بیاموزد؟ ما از طریق این مثل چه چیزهایی یاد می‌گیریم؟ چگونه می‌توانیم آن را در زندگی خودمان اجرایی کنیم؟

این مثل می‌گوید وقتی در مسیری حرکت می‌کنیم، نه آنچنان جوگیر شویم که با عجله و شتاب‌زده پیش برویم و نه آنقدر بی‌توجه و بی‌حس باشیم که توان حرکت کرده نداشته باشیم. حتما شما هم با افرادی برخورد کرده‌اید که در ابتدای کاری خیلی با‌هیجان وارد می‌شوند و می‌خواهند همه چیز را کن‌فیکون کنند. ولی بعد از مدتی همه‌ی آن انگیزه‌های خوب و حال خوبشان از بین می‌رود و دیگر حتی توان حرکت کردن ندارند.

اول کار با خود می‌گویند من چنین و چنان می‌کنم ولی وسط کار جا می‌زنند و میدان را خالی می‌کنند و همچون آدمی بی‌انگیزه و منفعل به موضوع نگاه می‌کنند. یا حتی افرادی هم هستند که برای انجام دادن کاری، توان و انرژی لازم را ندارند و بی‌حال هستند. در واقع نیاز به بکسل کردن دارند.

یعنی برای انجام کارها خودانگیخته نبوده و به صورت جدی و مسئولانه وارد میدان عمل نمی‌شوند. این مثل می‌گوید، باید میانه‌روی و اعتدال را در کارها پیشه کنیم تا با ریتمی مناسب بتوانیم کارها را به سرانجام برسانیم.

در زندگی شخصی و در کسب و کار هم این مثل پاسخگو است. تصور کنید که کسب و کاری راه‌اندازی کرده‌اید و از روز اول تصمیم گرفته‌اید روزی 20 ساعت کار کنید. روزهای اول آنقدر با انرژی این کار را انجام می‌دهید که باورکردنی نیست ولی بعد از یک هفته آنچنان زمین گیر می‌شوید که حتی جسم‌تان هم کم می‌آورد. اعتدال و میانه‌روی می‌گوید برای کسب و کار خود تلاش کنید ولی به جسم خودتان هم توجه نشان دهید.

یعنی جسم شما هم به خواب و هم به استراحت و تغذیه‌ی مناسب نیاز دارد. پس اعتدال و میانه‌روی به ما می‌گوید در عین حال که باید به کسب و کار خودمان توجه کنیم، باید مراقب جسم خودمان هم باشیم.

برعکس ممکن است کسی در زندگی شخصی خودش، همه چیز را رها کرده باشد و هیچ برنامه‌ی مشخصی برای زندگیش تعریف نکرده باشد. این فرد تمام روز در حال استراحت بوده و تقریبا نمی‌داند امروز تا شب قرار است چه کار کند.

همه‌ی این افراط و تفریط‌ها صدمه زننده هستند و می‌توانند تبعات جبران ناپذیری برای ما ایجاد کنند. داشتن هدف و برنامه از موضوعات مهمی است که اگر به آن توجه شود، می‌تواند جهش‌های خوبی در زندگی ما ایجاد کند.

افرادی که هدف‌گذاری درستی دارند و برای رسیدن به اهداف خود برنامه‌ریزی می‌کنند، زندگی آرام‌تر و موفق‌تری را تجربه می‌کنند.

ضرب‌المثل‌هایی در مورد عجله نکردن و عجول نبودن

همیشه توصیه می‌شود که در کارها عجله و شتاب بی‌جهت را کنار بگذاریم تا به سرمنزل مقصود برسیم. حتما شما هم شنیده‌اید که می‌گویند: عجله کار شیطان است. همچنین: شتاب کلید اندوه است. 

هرکه در کارها شتاب کند    خانه عقل را خراب کند

چون نهال شتاب بنشانی    بدهد درخت پشیمانی

این شعر به خوبی تصویری از قانون باروری را نشان می‌دهد. اگر در کارها به قانون باروری توجهی نداشته باشیم و بخواهیم با شتاب پیش برویم، حاصلی جز پشیمانی برای ما باقی نمی‌ماند. وقتی نهایی را می‌کاریم و منتظریم رشد کند و به درختی پرثمر تبدیل شود، باید قانون باروری را درنظر بگیریم و منتظر باشیم که درخت میوه‌ی خودش را در فصل مورد نظر بدهد.

شتاب بیش از حد در کارها باعث می‌شود کارها به‌درستی پیش نرود و فرد نتواند تمرکز و دقت لازم را روی کار داشته باشد. ما در زندگی زمان محدودی برای حرکت کردن و رسیدن به خواسته‌ها و آرزوهایمان داریم. از این زمان باید به‌شکل مناسبی استفاده کنیم.

یعنی باید بتوانیم به شکل درستی بر زندگی خودمان مدیریت داشته باشیم. این مدیریت بر زندگی می‌تواند تاثیرات شگرفی در موفقیت ما داشته باشد. مدیریت کردن بر زندگی را باید یاد بگیریم و یک شبه ممکن است به‌وجود نیاید.

مدیریت بر زندگی با قانون باروری

می‌توانیم با کمک قانون باروری بر زندگی خودمان مدیریت کنیم. با کمک این قانون باید نگاهی به وضعیت زندگی خودمان داشته باشیم. مثلا بدانیم در زمینه‌ی شغلی چه دانه‌ای را در چه زمانی و تحت چه شرایطی کاشته‌ایم و طبق قانون باروری احتمال دارد این دانه چه زمانی به رشد و شکوفایی و محصول برسد.

یا حتی می‌توانیم در حوز‌ه‌ی سلامت و تندرستی ببینیم چه دانه‌ای را در چه زمانی کاشته‌ایم و قرار است چه زمان به محصول برسد. مثلا فردی تصمیم می‌گیرد تناسب اندام داشته باشد، تصور کنید این فرد ۴۰ سال سن دارد و در بیست سال گذشته هیچ اهمیتی به سلامتی خودش نداده و حدود ۲۰ کیلوگرم هم اضافه وزن دارد. آیا می‌تواند با خودش تصمیم بگیرد یک شبه تیدیل به فردی با اندام متناسب شود؟ آیا اصلا چنین کاری عقلانی هست؟

مگر می‌شود این همه اضافه وزن یک شبه و با یک رژیم از بدن این فرد برود؟ رژیم‌های سخت غذایی در دراز مدت می‌تواند لطمات جبران ناپذیری به بدن ما وارد کند. باید نرم و آهسته و پیوسته پیش برویم.

وقتی تصمیم می‌گیریم تناسب اندام داشته باشیم، باید به این سوالات نیز توجه کنید. مثلا باید مشخص کنید که علت اصلی و ریشه‌ی اضافه وزن من چیست؟ فردی را می‌شناختم که سال‌ها با اضافه وزن زندگی می‌کرد و هر رژیمی هم می‌گرفت تاثیرگذار نبود. حتی ورزش می‌کرد ولی نتیجه‌ای نداشت. درنهایت تصمیم گرفت به پزشک مراجعه کرده و چک‌آپ کلی بدهد. مشخص شد علت اضافه وزنش بیماری گواتر بوده است.

با مصرف دارو در بازه‌ی زمانی شش ماهه، مشکل اضافه وزن کم کم و به مرور زمان بهتر شد. باید ریشه‌ی هر مساله‌ای را ابتدا مورد توجه قرار دهیم تا بتوانیم آن را حل کنیم.

بعد وقتی مساله‌ای سال‌ها ریشه دوانده و مشکل سال‌ها وجود داشته است، کار ساده‌ای نیست که بتوانیم یک شبه آن را حل و فصل کنیم و نیاز به زمان دارد. گاهی عجله کردن نه تنها باعث بهتر شدن کارها نمی‌شود، بلکه مشکلات جدیدی را نیز به‌وجود می‌آورد.

تلاش کنید و منتظر بهترین نتایج باشید

برخی افراد را دیده‌ام که دست به کاری می زنند یا تصمیمی جدید در زندگی می‌گیرند ولی تلاش خود را به‌صورت تمام و کامل به انجام نمی‌رسانند. این افراد با اینکه هدفگذاری و برنامه‌ریزی درستی داشته‌اند ولی تلاش کامل و دقیقی در پیش نگرفته و به‌همین دلیل با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهند شد.

تلاش و کوشش می‌تواند در مسیر زندگی و در واقع مسیر موفقیت به ما بسیار کمک کند. باید یادمان باشد که تلاش همیشه به موفقیت می‌رسد اگر از آن خسته نشوی. وقتی تلاش می‌کنیم، ممکن است در مسیر شکست‌ هم پیش بیاید و باید یادمان باشد که اگر در زندگی شکست نخورده‌ایم یعنی هیچ تلاشی نکردیم.

شکست می‌تواند بخشی از فرآیند رسیدن به موفقیت باشد. از هر شکسیتی می‌توانیم نکات آموزنده بسیاری بیاموزیم. هر شکستی درس‌هایی برای ما به‌همراه دارد که بسیار آموزنده بوده و از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

در زندگی تلاش و کوشش در یک سو قرار دارند و شکست‌‌ها و ناکامی‌ها نیز ممکن است پیش بیاید و نباید بترسیم و میدان را خالی کنیم. وقتی اینچنین پیش برویم، موفقیت‌ها پی‌در‌پی به‌دنبال یکدیگر می‌آیند.

با قدرت به پیش بروید و نگران چیزی نباشید. اگر کسی برای رسیدن به اهداف خود تلاش کند و دقیق و کامل پیش برود دیگر لازم نیست نگران باشد و می‌تواند حتی در صورت بروز هر شکستی به مسیر خود ادامه دهد.

از طبیعت بیاموزیم

می‌توانیم چیزهای زیادی از طبیعت بیاموزیم. قانون باروری نیز در طبیعت معنا و مفهوم دارد. به زندگی حیوانات و گیاهان دقت کنید. به رشد دانه، تکثیر گیاهان و … همه برای ما درس‌هایی به‌دنبال دارد. قانون باروری نیز یکی از همین قوانینی است که می‌توانیم آن را از طبیعت بیاموزیم.

تصور کنید مزرعه‌دار هستید و می‌‌خواهید محصول خوبی درو کنید. اگر دیر برنامه ریزی کنید و فصل آماده‌سازی زمین و کاشت را از دست بدهید، عملا نمی‌توانید به محصول خوبی که مورد انتظار شما است برسید. اگر در حین رشد گیاهان، به آنها بی‌توجهی کنید، باز هم محصول خوبی نخواهید گرفت و در نهایت اگر به وقت خود برداشت محصول نداشته باشید، باز هم با مشکل روبه‌رو می‌شوید.

همه چیز باید به موقع و در زمان مقرر انجام شود. همه چیز نیازمند زمانی مناسب است و نمی‌توان روال‌ها و فرآیندها را تغییر داد. زمان مناسب را برای شروع کارها درنظر بگیرید. قانون باروری به ما می‌آموزد زمان یکی از عناصر مهم زندگی است. باید در زمان مناسب تصمیم‌های مناسب بگیرید. مثلا نمی‌توانیم وقتی زمان راه‌اندازی کسب و کاری نیست، تصمیم بگیریم بر اساس دلخواه درونی خودمان این کار را بکنیم و قطعا ضرر خواهیم کرد.

مثلا درنظر بگیرید که کسی الان بیاید بخاری نفتی آنهم در حجم بالا تولید کند. تصور کنید این فرد بیاید هزینه‌ی زیادی ازطریق وام گرفتن و قرض پرداخت کرده و ده میلیون بخاری نفتی تولید کند. آیا این کار عاقلانه است؟ آیا اکنون و رد شرایط فعلی زمان تولید بخاری نفتی است؟

یا مثلا کس دیگری بیاید در حجم میلیاردی چرتکه تولید کند. آیا می‌تواند امیدی به فروش این حجم چرتکه داشته باشد؟ هر کاری باید در زمان مناسب و دقیق خودش انجام شود. نمی‌توانیم بدون بررسی کردن و بی‌دلیل یک ‌دفعه چنین تصمیم‌هایی بگیریم که مشکلاتی ایجاد خواهد کرد.

آکادمی بازار در کنار شما است تا بتوانید به آرزوها و خواسته‌های خودتان نزدیک و نزدیک‌تر شوید. با تهیه‌ی دوره ثروت‌ می‌توانید به خواسته‌ها و آرزوهای خودتان قدم به قدم نزدیک‌تر شوید.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی